Navigation
21
Ιούλ
location
Αθήνα
32oC
Αίθριος - καθαρός
18 Ιούν 2019

«Θέλουμε ασφαλή καύσιμα»

ΠΛΟΙΑ Νέα

Αν και οι πετρελαϊκοί κολοσσοί αρχίζουν να ψελλίζουν για ανάπτυξη καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ώστε να καλύψουν την απαίτηση του ορίου 0,5%, βάσει του κανονισμού που θέτει ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ΙΜΟ από τις αρχές του 2020, οι ενώσεις εφοπλιστών χτυπούν καμπανάκι για τους κινδύνους που απειλούν τη ναυτιλία, εκφράζοντας «τις ανησυχίες τους σχετικά με το κόστος των συμμορφούμενων καυσίμων, την ποιότητά τους και τα θέματα ασφάλειας που ανακύπτουν».

Η Chevron σκοπεύει να φέρει στην αγορά μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου ένα μείγμα καυσίμων πλοίων που θα συμμορφώνεται με τον νέο κανονισμό. Οι BP και Royal Dutch Shell έχουν ανακοινώσει ότι αναπτύσσουν καύσιμα πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο για να καλύψουν την απαίτηση του 0,5%.

Να δούμε το παγκόσμιο πρότυπο πιστοποίησης ΙSO για το πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, αντέτεινε ο Ivar Myklebust, διευθύνων σύμβουλος της νορβηγικής ναυτιλιακής εταιρείας Hoegh Autoliners, όπως και πολλοί συνάδελφοί του κατά τη διάρκεια ναυτιλιακού συνεδρίου στο Όσλο.

Οι ανησυχίες εύλογες, καθώς οι πλοιοκτήτες φοβούνται ότι μέσα στις στρεβλώσεις που προκύπτουν από τη γρήγορη εφαρμογή του κανονισμού ελλοχεύει και ο κίνδυνος από την ανάμειξη διαφορετικών παρτίδων καυσίμων πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός επιπέδου ιζημάτων που θα μπορούσαν να βλάψουν τους κινητήρες των πλοίων.

Συμβατοί κανόνες

Αντιπροσωπεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) συναντήθηκε προσφάτως στο Χονγκ Κονγκ με την ομώνυμη Ένωση Εφοπλιστών. Οι δύο ενώσεις «εμμένουν απολύτως στη δέσμευσή τους στις αποφάσεις και διαδικασίες του ΙΜΟ. Ωστόσο, εκφράζουν τις ανησυχίες τους σχετικά με πολλά θέματα ασφαλείας, ευελπιστώντας ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν πλήρως από τα διάφορα εμπλεκόμενα μέρη πριν από το 2020. Οι δύο ενώσεις αναμένουν ότι η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας του ΙΜΟ (MSC 101) θα ασχοληθεί αποφασιστικά με τα ζητήματα αυτά, έτσι ώστε οι νέοι κανόνες να είναι συμβατοί με τις λειτουργικές ανάγκες των διαφόρων τύπων του ποντοπόρου στόλου».

Καμία εγγύηση

«Καταπέλτης» κατά της πετρελαϊκής βιομηχανίας, και όχι μόνο, ήταν η ομιλία του πρόεδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη, ο οποίος τόνισε στο συνέδριο «Greek Shipping Summit 2020: Τhe Wind of change in Global Shipping», που διοργανώθηκε από το «The Sea Nation Conferences» και πραγματοποιήθηκε στον φιλόξενο χώρο του Ιδρύματος Ευγενίδου: «Η βιομηχανία παραγωγής πετρελαίου δεν ανταποκρίθηκε στο καθήκον της να μπορέσει, μέσω των κατάλληλων επενδύσεων, να παραγάγει εγκαίρως τα αναγκαία σε ποσότητα και ποιότητα, νέα καύσιμα. Δεν μπορώ να μην κατακρίνω επίσης την έλλειψη ανταπόκρισης στις ανησυχίες που εκφράσαμε, από τους κατασκευαστές των μηχανών των πλοίων μας. Κανείς δεν έχει εγγυηθεί αν θα λειτουργούν οι μηχανές με ασφάλεια με τα νέα καύσιμα, και αναφέρομαι ειδικότερα στα blends με τα οποία θα αναγκαστούμε να εφοδιασθούμε. Ο στόχος πρέπει να είναι η πλήρης απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα», είπε ο πρόεδρος της ΕΕΕ, αλλά δεν μπορεί η ναυτιλία «να επιβαρύνεται ασύμμετρα σε σχέση με τους άλλους εμπλεκόμενους εταίρους της στην αλυσίδα της θαλάσσιας μεταφοράς».

Ανάληψη ευθυνών

«… Δεν θεωρώ παράλογη την απαίτηση της ναυτιλίας ότι η πετρελαϊκή βιομηχανία είναι υποχρεωμένη να μας παρέχει αποθειωμένα καύσιμα, συμβατά όμως με τους διεθνείς κανονισμούς και άρα ασφαλή για τη λειτουργία των πλοίων μας. Αναμένουμε έστω και καθυστερημένα την ανάληψη ευθυνών και την επίδειξη στάσης υπευθυνότητας από τις εταιρείες πετρελαίου», πρόσθεσε ο Θεόδωρος Βενιάμης διευκρινίζοντας: «H ελληνική ναυτιλία έθεσε ενώπιον των ευθυνών τους και τους νηογνώμονες, οι οποίοι στα πρώτα στάδια των συζητήσεων παρέμειναν σιωπηλοί παρατηρητές. Θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι, έστω και με καθυστέρηση, ανέλαβαν πρωτοβουλίες με το διττό τους ρόλο ως επίσημοι σύμβουλοι ασφαλείας της βιομηχανίας μας, αλλά και ως ελεγκτές της ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων μας και αυτή την εβδομάδα η MSC θα εξετάσει μεταξύ άλλων και τη σχετική πρόταση της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (International Association of Classification Societies – IACS) για το θέμα της ποιότητας και ασφάλειας των νέων καυσίμων».

 Αστοχία ΙΜΟ

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ, αναφερόμενος στο «καυτό» θέμα της επιλογής της χρήσης scrubbers (τρόπος καθαρισμού) ως εναλλακτικής μεθόδου προσαρμογής στον νέο Κανονισμό (πηγή αντιπαραθέσεων και διχασμού της ναυτιλιακής κοινότητας λόγω των εμπορικών και οικονομικών παραμέτρων αυτής), επισήμανε: Πάγια θέση της Ένωσης είναι ότι η αποθείωση των καυσίμων είναι ενέργεια που πρέπει να γίνεται στη στεριά και όχι επάνω στο πλοίο. Δεν επιθυμώ να αναλύσω τους λόγους που οδήγησαν στην άστοχη αποδοχή της εναλλακτικής μεθόδου, των scrubbers, από τον ΙΜΟ. Το σχετικό κείμενο δεν αποσαφηνίζει τον τύπο του scrubber, ανοικτού ή κλειστού τύπου, και σε κάθε περίπτωση αναφέρει ότι η εν λόγω χρήση θα πρέπει να είναι «equivalent» (να ισοδυναμεί) με τον νέο κανονισμό, χωρίς να διευκρινίζει με σαφήνεια πώς θα κρίνεται και θα αξιολογείται το απαιτούμενο «equivalency». Η εναλλακτική αυτή πρόβλεψη απέχει από τον κοινό στόχο της ναυτιλίας και του ΙΜΟ για τη μετάβαση σε μια νέα εποχή καθαρών καυσίμων. Θα μπορούσε ίσως να την αντιμετωπίσει κάποιος ως μια μεταβατική formula για τη θεραπεία της ελλειμματικής διαθεσιμότητας των νέων καυσίμων, προκειμένου να γίνει πιο ομαλή η μετάβαση στη νέα εποχή. Όμως δεν μπορούμε να αποσιωπήσουμε ότι δεν έχει αξιολογηθεί επαρκώς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers όσον αφορά τις συνέπειες της απόρριψης των υπολειμμάτων αποθείωσης στη θάλασσα, αλλά και της επιβάρυνσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη λειτουργία τους».

Ο κ. Βενιάμης προέβη και σε «μια σημαντική επισήμανση: τα νομοθετήματα της ναυτιλίας θα πρέπει να μην παραγνωρίζουν τις ανάγκες της bulk / tramp (πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων) ναυτιλίας, που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 85% του παγκόσμιου εμπορίου διά θαλάσσης. Δυστυχώς, πολλές φορές οι αποφάσεις λαμβάνονται με μοντέλο το liner trade (πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εκτελούν τακτικές μεταφορές), π.χ. τα νέα καύσιμα, φυσικά, θα μπορέσουν να τα προμηθευτούν πλοία που δραστηριοποιούνται μεταξύ συγκεκριμένων λιμένων. Τι θα αντιμετωπίσουν όμως, αναρωτήθηκε, τα πλοία στον tramp τομέα που προσεγγίζουν όλα τα λιμάνια της υφηλίου;

Δεν είναι ώρες για πειραματισμούς με την ναυτιλία, τονίστηκε εμμέσως πλην σαφώς και από πολλούς ακόμα εκλεκτούς προσκεκλημένους στο συνέδριο. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ στην ομιλία του δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει και τη σπουδαιότητα του ρόλου της ναυτιλίας: δεδομένου ότι το ποσοστό 90% του παγκόσμιου εμπορίου, και ειδικότερα όσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 90% του εξωτερικού εμπορίου της και άνω του 40% του εσωτερικού της, διακινείται διά θαλάσσης, είναι εμφανής η εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από τις θαλάσσιες μεταφορές και, επομένως, από τον διεθνή εμπορικό στόλο, μεγάλο μερίδιο του οποίου, συγκεκριμένα το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 50% της κοινοτικής, είναι στα χέρια των Ελλήνων.

Κλείνουμε με μια φράση του Λεωνίδα Ευγενίδη-Δημητριάδη, πρεσβευτή του ΙΜΟ στην Ελλάδα και οικοδεσπότη του συνεδρίου: Είναι καθήκον μας, να χρησιμοποιήσουμε τον “άνεμο” της αλλαγής ως ούριο άνεμο, για μία ασφαλέστερη και ακόμα πιο οραματική πλοήγηση».

Εκστρατεία κατά των εξορύξεων

Το πρόβλημα της κλιματικής κρίσης αναδεικνύει στην Ελλάδα, με την περιοδεία του πλοίου της «Rainbow Warrior», η Greenpeace στο πλαίσιο πανευρωπαϊκής εκστρατείας για την προώθηση της καθαρής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές αντί της χρήσης ορυκτών καυσίμων.

Το πλοίο, μετά το αγκυροβόλιο στη μαρίνα Ζέας, σαλπάρει από Πειραιά για το Αργοστόλι Κεφαλονιάς (16-17) Ιουνίου, μετά για την Πάτρα (18-19 Ιουνίου) και στην συνέχεια για την Κέρκυρα (21-22 του ίδιου μήνα). Στην Ελλάδα θα υποστηρίξει τη δράση όσων αντιτίθενται στις εξορύξεις υδρογονανθράκων.

Οι επικεφαλής του πλοίου, επικαλούμενοι και τις επιστημονικές εκθέσεις, τονίζουν: Έχουμε 11 χρόνια για να μειώσουμε τη χρήση ορυκτών καυσίμων στο μισό και να αποτρέψουμε τη μη αναστρέψιμη κλιματική αλλαγή. Και ζητούν: κλιματική και ενεργειακή πολιτική η οποία να ευθυγραμμίζεται με τις υποδείξεις της επιστήμης για συγκράτηση της πλανητικής θερμοκρασίας στον 1,5 °C, απεξάρτηση της οικονομίας από τα ορυκτά καύσιμα ως το 2040, προώθηση της εξοικονόμησης και των καθαρών πηγών ενέργειας αλλά και ακύρωση όλων των σχεδίων εξόρυξης υδρογονανθράκων στη χώρα.

Στις απαιτήσεις που θέτουν ζητούν: από όλες τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας να συνειδητοποιήσουν το διακύβευμα και από το νέο Κοινοβούλιο που θα διαμορφωθεί μετά τις εκλογές άμεσο ψήφισμα για την κήρυξη της Ελλάδας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για την κλιματική αλλαγή.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress