Κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές και ξένοι συνάδελφοί τους μίλησαν στο 9ο Capital Link Maritime Leaders Summit για τις προκλήσεις του κλάδου
«Sigharitiria Vangellis», είπε ο Christopher J. Wiernicki, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του American Bureau of Shipping (ABS), απευθυνόμενος στον Βαγγέλη Μαρινάκη, ιδρυτή και πρόεδρο της Capital Maritime & Trading, για την κατάκτηση του ευρωπαϊκού τροπαίου του UEFA Europa Conference League από τον Ολυμπιακό, προκαλώντας ένα αυθόρμητο χειροκρότημα στην κατάμεστη αίθουσα «Ναυσικά», γνωστού ξενοδοχείου της Αθηναϊκής Ριβιέρας. Το περιστατικό δεν συνέβη σε αθλητική εκδήλωση, αλλά στο 9ο «Capital Link Maritime Leaders Summit», θεσμό και μέρος της διεθνούς έκθεσης για τη ναυτιλία «Ποσειδώνια», που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές Ιουνίου. Ήταν λίγο πριν αρχίσουν τις τοποθετήσεις τους οι ομιλητές, στο τελευταίο αλλά πολύ ενδιαφέρον πάνελ του ναυτιλιακού συνεδρίου, με συντονιστή τον πρόεδρο του αμερικανικού νηογνώμονος Christopher J. Wiernicki και κυρίαρχο θέμα τη μετάβαση (decarbonization – απανθρακοποίηση) της ναυτιλίας, με φόντο τα γεωπολιτικά τεκταινόμενα.
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον, είπε ο ιδρυτής της Dynacom Tankers Management LTD Γιώργος Προκοπίου, «και όλοι είμαστε ρομαντικοί. Και το λέω εγώ, που είμαι αυτός που έχει παραγγείλει 88 νέα πλοία με κόστος 7 δισεκατομμύρια δολάρια». «Αλλά το έχω κάνει», πρόσθεσε, «οπότε από εδώ και πέρα λέω…», no more αντέτεινε ο Βαγγέλης Μαρινάκης: «Όχι άλλα, λες. Λοιπόν, αυτό σημαίνει ότι έχουμε επενδύσει παρόμοια ποσά, οπότε όχι άλλα, λες…». Definitely no more –οπωσδήποτε όχι άλλα–, απάντησε o Γιώργος Προκοπίου, λέγοντας ότι εμείς αναλαμβάνουμε (τελικά) το κόστος της ενεργειακής μετάβασης – εννοώντας ότι αυτό δεν είναι δουλειά του εφοπλισμού.
«Πιστεύουμε πως για τα επόμενα 20 χρόνια το LNG έχει την υποδομή και έχει δοκιμαστεί», εκτίμησε ο κ. Μαρινάκης αναφέροντας συγκεκριμένα: Πήραμε την απόφασή μας και προχωράμε στη ναυπήγηση μιας σειράς νέων πλοίων: πλοία διπλού καυσίμου με LNG, Aframax, Suezmax, VLCCs. Και φυσικά μια σειρά πλοίων LNG που βρίσκονται υπό κατασκευή και στο νερό με χρήση νέας τεχνολογίας. Ο λόγος είναι ότι πιστεύουμε πως για τα επόμενα 20 χρόνια το LNG έχει την υποδομή και έχει δοκιμαστεί. Φυσικά, είναι πιο καθαρό και στο τέλος της ημέρας πιστεύουμε ότι –καθώς οι αγορές θα σταθεροποιηθούν μετά τον πόλεμο στη Ρωσία και την Ουκρανία– θα έχει πολύ ανταγωνιστική τιμή, ώστε ταυτόχρονα να λαμβάνουμε αποφάσεις που μπορούν να βοηθήσουν το περιβάλλον και τις εκπομπές CO2 και να εκμεταλλευόμαστε τη χαμηλότερη τιμή, συνδυάζοντας και τα δύο. Αλλά νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι όλες αυτές τις αποφάσεις και όλο αυτό το ρίσκο το αναλαμβάνουμε εμείς».
Καθώς οι τιμές θα σταθεροποιούνται μετά την εκτόνωση της πολεμικής εμπλοκής στην Ουκρανία, όποτε τελικά συμβεί αυτό, το LNG θα ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά του, συμπλήρωσε ο κ. Προκοπίου.
«Χρυσή εποχή»
Αξιόπιστο καύσιμο της προσεχούς 20ετίας χαρακτήρισε το LNG ο Captain Abdulkareem Al Masabi, διευθύνων σύμβουλος ADNOC Logistics & Services – «η εταιρεία διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της αλυσίδας εφοδιασμού προϊόντων υδρογονανθράκων του Άμπου Ντάμπι».
«Σκεπτόμενος τη ναυτιλία τα επόμενα 10-15 χρόνια, θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει, παρά το γεγονός ότι έχουμε μπροστά μας αυτές τις προκλήσεις (μετάβαση, πολέμους) ότι κινούμαστε σε μια χρυσή εποχή», τόνισε ο Andrian Dacy, διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής του ομίλου Global Transportation Group – JP Morgan Asset Management, διευκρινίζοντας ότι αυτό θα συμβεί αν (η ναυτιλία) στηριχτεί «in difficult and dark bases».
O Hing Chao, Executive Chairman of Wah Kwong Maritime Transport Holdings (με διαφοροποιημένο στόλο με έκθεση σε διαφορετικούς τομείς), εκτίμησε ότι βραχυπρόθεσμα κάθε είδους διαταραχή θα ήταν ωφέλιμη για τη ναυτιλία, μεσοπρόθεσμα όμως θα ήταν κακή για όλους.
Εναλλακτικά καύσιμα
Σε άλλα πάνελ του Capital Link, ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Euroseas και της Eurodry, εκτίμησε ότι συμβατικά καύσιμα θα αναμειγνύονται με βιοκαύσιμα.
Ο Δρ. Νικόλαος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation, επισήμανε: Η ναυτιλία κινείται με ταχύτερους ρυθμούς έναντι των άλλων βιομηχανιών στην απανθρακοποίηση – οι ναυτιλιακές εταιρείες ρισκάρουν πολύ μεγάλα ποσά προκειμένου να μειώσουν ακόμα περαιτέρω το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, υπενθυμίζοντας ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν κατασκευάζουν μηχανές πλοίων!
Ο Δρ. Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, υποστήριξε ότι η μετάβαση (της ναυτιλίας) απαιτεί μεγάλης κλίμακας επενδύσεις. Και δεν υπάρχει καμία διαθέσιμη επιλογή, καθώς το κόστος παραγωγής μεθανόλης είναι υψηλό, ενώ κανένα κράτος δεν έχει πιστοποιήσει τη χρήση πλοίων κατανάλωσης αμμωνίας.
Ο Χάρης Βαφειάς, ιδρυτής των Stealthgas, C3iS και Imperial Petroleum, έβαλε στο τραπέζι το ζήτημα της πυρηνικής ενέργειας: Είναι πρώτη φορά που οι νηογνώμονες δεν έχουν ξεκάθαρο guidance για τα καύσιμα. Στο παρόν εύθραυστο περιβάλλον, οι πλοιοκτήτες επικεντρώνονται στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των υπαρχόντων πλοίων. Τα επόμενα 8-10 χρόνια θα μπορούσε η πυρηνική ενέργεια να αποτελέσει μια ρεαλιστική επιλογή.
Ο Γιώργος Γιουρούκος, executive chairman της Global Ship Lease, αναφερόμενος στις αβεβαιότητες της μετάβασης είπε: Κανείς δεν ξέρει ποιο θα είναι το εναλλακτικό καύσιμο το οποίο θα επικρατήσει. Το μόνο καύσιμο με μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι η πυρηνική ενέργεια, η οποία με την ύπαρξη των νέου τύπου αντιδραστήρων δεν είναι επικίνδυνη.
Ο ιδρυτής της TMS Group, Γιώργος Οικονόμου, αναφέρθηκε επίσης στην πυρηνική ενέργεια: «Είναι ίσως η ιδανικότερη λύση», αλλά «δεν θα προχωρήσει για πολιτικούς λόγους».
Ο CEO της Safe Bulkers Inc, Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου, είπε για το θέμα της πυρηνικής ενέργειας: Εμείς δεν πρόκειται να το δούμε. Ίσως οι επόμενες γενιές σε 30-40 χρόνια.
Ο Γιάννης Αλαφούζος, πρόεδρος της Okeanis Eco Tankers, δήλωσε: Δεν έχουμε δει πραγματικά κανένα εναλλακτικό καύσιμο που να είναι είτε διαθέσιμο, είτε πολλά υποσχόμενο για το μέλλον. Είμαστε αρκετά απαισιόδοξοι για τα εναλλακτικά καύσιμα στην πραγματικότητα. Ειλικρινά μιλώντας, δεν ξέρουμε προς τα πού να κινηθούμε, οπότε προς το παρόν μένουμε με τους συμβατικούς κινητήρες.
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και αναλύθηκαν από πολλούς ακόμα πλοιοκτήτες-εφοπλιστές, επενδυτές, στο 9ο Capital Link, θα συνεχίσουν να απασχολούν τη ναυτιλιακή αγορά. Και κανείς δεν μπορεί να μιλήσει με βεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι σε έναν πλανήτη που ταλανίζεται από δυο πολέμους με τεταμένο το κλίμα μεταξύ Δύσης και Ρωσίας, με κρίση στις σχέσεις ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα, με περιφερειακές συγκρούσεις και με την κλιματική αλλαγή παρούσα.
Το 9ο Forum του Capital Link διοργανώθηκε σε συνεργασία με το ABS. Η Capital Link έχει έδρα τη Νέα Υόρκη και ιδρύθηκε το 1995 από τον Νικόλαο Μπορνόζη και την αδερφή του, Όλγα Μπορνόζη.
Στρατηγική Capital Link
Η Capital Link συνδέεται με την παγκόσμια επενδυτική κοινότητα και «είναι εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη, με στρατηγική εστίαση στους τομείς της ναυτιλίας, των εμπορευμάτων και της ενέργειας, στα MLPs, καθώς και στα Closed-End Funds και στα ETF. Έχει παρουσία στο Λονδίνο, την Αθήνα και το Όσλο και είναι μέλος του Baltic Exchange. Συνεργάζεται πολύ στενά με το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, το NASDAQ και το Χρηματιστήριο του Λονδίνου, καθώς και με μεγάλους διεθνείς και υπερεθνικούς οργανισμούς και ενώσεις».
του Φίλη Καϊτατζή
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο