17%-30% χαμηλότερες εκπομπές από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα
Το κόστος της μπαταρίας μειώνεται ξανά –μετά από μια άνευ προηγουμένου αύξηση των τιμών το 2022–, γεγονός που ενισχύει τους αυξανόμενους αριθμούς EV(electric vehicles), αναφέρει στην έκθεσή της «EVision 2024» η ομοσπονδία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας Eurelectric, η οποία αριθμεί: περισσότερες από 3.500 ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, εθνικές ενώσεις σε 32 χώρες, 46 επιχειρηματικά μέλη και 1.000 εμπειρογνώμονες κοινής ωφέλειας.
Οι μπαταρίες θα συμβάλουν «στην επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών το 2050, καθώς επιτρέπουν την αποθήκευση περίσσειας ηλεκτρικής ενέργειας».
Η Eurelectric εκτιμά ότι «θα υπάρχουν περισσότερα από 75 εκατομμύρια EV στους δρόμους της Ευρώπης μέχρι το 2030». Και υπενθυμίζει ότι «στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας για πλήρη απανθρακοποίηση στα μέσα του αιώνα, ο στόχος για την εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης στην ΕΕ είναι τα electric vehicles να φτάσουν τα 130 εκατομμύρια το 2050 έναντι 0,5 εκατομμύρια το 2015».
Η κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων «έχει αυξηθεί μαζικά σε μέρη όπως οι σκανδιναβικές και οι δυτικοευρωπαϊκές χώρες, όπου πάνω από το 20% των νέων οχημάτων είναι ηλεκτρικά».
Δίκτυο ταχυφορτιστών
Η αύξηση των EV συνοδεύεται από την ταυτόχρονη επέκταση στο δημόσιο δίκτυο των ταχυφορτιστών: Στην Ευρώπη, ο αριθμός των μη οικιστικών σημείων φόρτισης αυξήθηκε από περίπου 530.000 το 2022 σε 744.000 το 2023.
Η κυκλοφορία φορτιστών «γρήγορου και εξαιρετικά γρήγορου συνεχούς ρεύματος (DC)» αυξήθηκε επίσης κατά 77%, με τη δημιουργία φορτιστών εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) να σημειώνει άλμα 36%.
Η πρόοδος στην τεχνολογία μπαταριών σημαίνει ότι «οι γρήγοροι φορτιστές έχουν πλέον ονομαστική ισχύ 10 φορές υψηλότερη από ό,τι πριν από πέντε χρόνια. Ως αποτέλεσμα, οι χρόνοι φόρτισης –μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες για τους πελάτες μαζί με το άγχος της εμβέλειας και το υψηλό αρχικό κόστος– μειώνονται σημαντικά». (Η παραγωγή μπαταριών και η εφοδιαστική αλυσίδα φέρνουν την Κίνα στην πρώτη θέση, καθώς εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε απόλυτα μεγέθη – συγκέντρωσε το 74% των επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών το 2022.)
Πολυπαραγοντικό ζήτημα
Η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές «δεν αφορά μόνο τα οχήματα, αλλά και την προσφορά ενέργειας υποδομών και τη ζήτηση της αγοράς μαζί», όπως έχει δηλώσει ο Δρ Anders Berger, διευθυντής δημοσίων υποθέσεων του Ομίλου Volvo.
Κατά την Eurelectric, «το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου ενός εξαιρετικά διασυνδεδεμένου χώρου που αποτελείται από πολλούς παίκτες»:
· Σε κατασκευαστές αυθεντικού εξοπλισμού (Original Εquipment Μanufacturer OEM) και αυτοκινητοβιομηχανίες που αναπτύσσουν το υλικό και το λογισμικό των οχημάτων.
· Στους χειριστές δικτύου που εξαρτώνται από τα συνολικά δεδομένα των χρηστών του δικτύου (να παρέχει συνδέσεις δικτύου, να χρεώνει χειριστές σημείων που κατασκευάζουν σταθμούς φόρτισης για σύνδεση με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας).
· Σε παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικής κινητικότητας που συνδέουν οδηγούς EV σε σταθμό φόρτισης, να διασφαλίζουν υπηρεσίες φόρτισης και να διαχειρίζονται συναλλαγές μέσω διαφορετικών συστημάτων πληρωμών.
Στην ευρωπαϊκή ήπειρο, όμως, υπάρχει μεγάλο γεωγραφικό χάσμα στην ανάπτυξη σταθμών φόρτισης, με περίπου 78% των τοποθεσιών να βρίσκονται σε μόλις επτά χώρες το 2023: Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο. Η ανάπτυξη της υποδομής διαφέρει επίσης μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών, με τις τελευταίες να είναι πιο δύσκολο να συνδεθούν.
Προκειμένου «να αξιοποιήσουμε τις συνέργειες μεταξύ των ηλεκτρικών οχημάτων και των δικτύων, πρέπει να θέσουμε ως προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Οι έξυπνοι σταθμοί φόρτισης μπορούν να προσδιορίσουν την καλύτερη ώρα για φόρτιση του EV σας, αναλύοντας διάφορους παράγοντες όπως η ώρα της ημέρας, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, η χωρητικότητα του δικτύου, η ποσότητα της ανανεώσιμης ενέργειας που διατίθεται τοπικά και οι προτιμήσεις των πελατών. Η έξυπνη φόρτιση θα κάνει τα EV να ανταποκρίνονται στις τιμές και στα σήματα του δικτύου».
Δια-λειτουργικότητα
Η διαλειτουργικότητα δεδομένων μπορεί να βελτιστοποιήσει την κρίσιμη δραστηριότητα ηλεκτροκίνησης και να βελτιώσει την εμπειρία του πελάτη, τονίζει η Eurelectric.
Αυτό σημαίνει:
· Βελτιστοποίηση σταθμού φόρτισης: Στρατηγικά τοποθετημένοι σταθμοί φόρτισης, οι οποίοι είναι προσβάσιμοι, με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (όπου είναι δυνατόν), αξιόπιστοι και επεκτάσιμοι.
· Έξυπνη ενσωμάτωση δικτύου: Ομαλή ενσωμάτωση της φόρτισης EV με το ενεργειακό δίκτυο για λόγους ευελιξίας.
· Βελτιστοποιημένη εμπειρία φόρτισης: Φιλική προς τον χρήστη, συνεπής και απρόσκοπτη πρόσβαση στην υποδομή φόρτισης σε διαφορετικά δίκτυα φόρτισης.
Η ψηφιοποίηση των δικτύων πρέπει να επιταχυνθεί – θα πρέπει να συνδέσουμε τους σταθμούς φόρτισης με αλγόριθμους, υποστηρίζει ο Rutger Plantenga, Chief Product Office της Greenflux.
Η Eurelectric προτείνει: Οι φορείς εκμετάλλευσης σημείων φόρτισης να μπορούν να λαμβάνουν πιο αναλυτικά δεδομένα από τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύου, σχετικά με τις δυνατότητες σύνδεσης στο δίκτυο, για να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις σχετικά με τον τόπο εγκατάστασης και τη λειτουργία της υποδομής φόρτισης. Στη συνέχεια θα διασυνδέονται με τα eMSP (eMobility Service Provider), για να παρέχουν καλύτερη εμπειρία φόρτισης στους χρήστες.
«Για να διατηρήσουμε τη δυναμική EV σε υψηλά επίπεδα, κάθε αλληλεπίδραση πρέπει να διαμορφωθεί για μια απρόσκοπτη εμπειρία του πελάτη. Από την αγορά ή τη μίσθωση, μέσω της χρήσης και διαχείρισης EV, μέχρι τον παροπλισμό στο τέλος του κύκλου ζωής τους, πρέπει να προσφέρεται μια απρόσκοπτη και πράσινη εμπειρία οδήγησης».
Συνολικά, οι στόλοι οχημάτων της Ευρώπης «αποτελούνται από 63 εκατομμύρια αυτοκίνητα – περιλαμβανόμενων φορτηγών, λεωφορείων και φορτηγών που αντιπροσωπεύουν το 20% του συνόλου των οχημάτων. Ωστόσο, αντιπροσωπεύουν το 40% όλων των διανυόμενων χιλιομέτρων και το 50% των εκπομπών CO2 από τις μεταφορές. Επομένως, η ηλεκτροκίνησή τους θα αποφέρει άμεσα οφέλη για το κλίμα αλλά και για τους ιδιοκτήτες στόλων, χάρη στις σαφείς περικοπές στο κόστος ιδιοκτησίας EV».
Οι επικριτές της ηλεκτροκίνησης επισημαίνουν πάντως ότι «η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων θα εξακολουθεί να απαιτεί σημαντικούς πόρους και να προκαλεί ρύπανση. Τα αμιγώς
ηλεκτρικά οχήματα που λειτουργούν μόνο με ηλεκτρική ενέργεια έχουν μηδενικές εκπομπές καυσαερίων, αλλά η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας παράγει εκπομπές, όπως και η εξόρυξη πρώτων υλών απαραίτητων για μπαταρίες κ.λπ.».
Οχήματα ZEV
Οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV) είναι όλα τα οχήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογία πρόωσης, που δεν παράγει καυσαέρια κινητήρα εσωτερικής καύσης ή άλλες εκπομπές άνθρακα όταν λειτουργεί. Τα περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών χρησιμοποιούν ένα σύστημα ηλεκτρικής κίνησης, που ενσωματώνει μπαταρίες αποθήκευσης υψηλής τάσης, σύστημα φόρτισης υψηλής ταχύτητας και μία ή περισσότερες μορφές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας επί του οχήματος, όπως αναγέννηση φρένων ή ηλιακούς συλλέκτες.
Τα ZEV περιλαμβάνουν οχήματα μηδενικών εκπομπών όπως: Ηλεκτρικά οχήματα με πλήρη μπαταρία που λειτουργούν μόνο με μπαταρίες και μηδενικές εκπομπές ρύπων στο 100% του χρόνου, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει έναν κινητήρα, που κινεί τους τροχούς και τα αξεσουάρ. Και τα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου, που ονομάζονται (FCEVs), τα οποία λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια που δημιουργείται μέσω μιας αθόρυβης, μη ρυπογόνου διαδικασίας ανάμειξης υδρογόνου με οξυγόνο.
του Φίλη Καϊτατζή
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο