«Ζήτημα είναι η προμήθεια των υλικών για την κατασκευή των μονοθέσιών μας ή τη βελτίωσή τους, καθώς πολλά προέρχονται από το εξωτερικό», επισημαίνει ο Αντώνης Ντώνας, αρχηγός της Democritus Racing Team (DRT), που συμμετείχε με την ομάδα του στο πρώτο Formula Student Festival.

Οι Πολυτεχνικές Σχολές σχεδιάζουν το«μέλλον της βιώσιμης μετακίνησης». Στο πρώτο Formula Student Festival, που πραγματοποιήθηκε από τις 30/9 έως την 1/10 στις εγκαταστάσεις του «Πανελλήνιου» γυμναστικού συλλόγου,πήραμε μια γεύση από την επίδειξη των ικανοτήτων των μονοθέσιων, βενζινοκίνητων και ηλεκτρικών,που κατασκεύασαν φοιτητές από όλες τις ομάδες των πολυτεχνικών σχολών.Στην εκδήλωση, με διοργανωτή το «Car and Driver», παρουσιάστηκαν οι δημιουργίες προπτυχιακών φοιτητών ως επί το πλείστον, με στόχο τις βιώσιμες λύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας στην αυτοκίνηση.

Αεροδυναμική εκδοχή

Μιλήσαμε με τον Αντώνη Ντώνα, αρχηγό της Democritus Racing Team (DRT),προπτυχιακό φοιτητή της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, που συμμετείχε με την ομάδα του (συνολικά αποτελείται από 40 φοιτητές) στο Student Festival, με το δεύτερο νέο ηλεκτρικό μονοθέσιό τους, «Οδύσσεια»:«Το ηλεκτροκίνητο έχει τελική 110 χιλιόμετρα την ώρα,βάρος 269 κιλά και ιπποδύναμη περίπου 110 ίππους – το μήκος είναι 2,20 μέτρα, το ύψος 1,10 και το πλάτος 80 εκατοστά. Στην αεροδυναμική εκδοχή, το μήκος φτάνει τα 2,40και το ύψος το 1,30»(λεπτομέρειες στο ένθετο κείμενο).

Αξίζει να σημειωθεί ότι «οι φόρμουλες σχεδιάζονται και κατασκευάζονται εξολοκλήρου από την ομάδα στο μηχανουργείο της Πολυτεχνικής Σχολής Θράκης. Η ομάδα υπάγεται στο Τμήμα Μηχανικών και Διοίκησης αλλά αποτελείται από όλα τα τμήματα: ηλεκτρολόγων μηχανολόγων, μηχανικών περιβάλλοντος, πολιτικούς μηχανικούς κ.λπ.».

Βελτιώσεις μονοθέσιου

«Σιγά-σιγά ετοιμαζόμαστε για το τρίτο ηλεκτρικό μας μονοθέσιο project 2023-2024, με στόχο καλύτερες επιδόσεις και σημαντικές βελτιώσεις», μας είπε ο αρχηγός της Democritus Racing Team:«Η ιστορία μας ξεκινά το 2015. Από τότε αρχίσαμε να σχεδιάζουμε και να κατασκευάζουμε τα δικά μας πρωτότυπα μονοθέσια τύπου Formula Student, με τα οποία αγωνιζόμαστε σε πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς FSAE (Formula SAE φοιτητικός διαγωνισμός σχεδιασμού – διοργανώνεται από το SAE International, γνωστό ως Society of Automotive Engineers, SAE. Ο θεσμός ξεκίνησε το 1980 από το τμήμα σπουδαστών SAE στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν). Μέχρι το 2021 αγωνιζόμασταν με το βενζινοκίνητό μονοθέσιό μας “Αργώ”.Την ίδια χρονιά ακολουθήσαμε τη δυναμική των καιρών και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση,κατασκευάζοντας το πρώτο Electric Vehicle (EV) μονοθέσιό μας». Στο σημείο αυτό να πούμε ότι «οι ομάδες αλλάζουν κάθε χρόνο και στελεχώνονται με νεότερους φοιτητές –συνήθως προπτυχιακούς που παίρνουν τη σκυτάλη από του προηγούμενους–, ορισμένοι από τους οποίους μένουν και δίνουν τα φώτα τους στους καινούργιους. Έτσι, τίποτα δεν ξεκινάει από το μηδέν και υπάρχει συνέχεια.Κάθε νέα σεζόν αρχίζει τον Σεπτέμβριο, οπότε και αλλάζουν τα άτομα, όπως σας είπα».

Προμήθεια υλικών

Με το πρώτο της μονοθέσιο «Αργώ»,η Democritus Racing Team κατατάχθηκε 6η μεταξύ 27 ομάδων στον διαγωνισμό Formula Student στην Ολλανδία το 2021 και κέρδισε την πρώτη θέση σε διαγωνισμού σχεδιασμού(Business plan).

«Ζήτημα είναι η προμήθεια των υλικών για την κατασκευή των μονοθέσιών μας ή η βελτίωσή τους,καθώς πολλά προέρχονται από το εξωτερικό.Εισάγουμε ηλεκτρολογικά εξαρτήματα, τα ανθρακονήματα τα παίρνουμε από την Ελλάδα, αλλά δεν ξέρω από πού είναι το πρωτογενές υλικό. Γενικά έχουμε ελλείψεις σε τέτοια προϊόντα στη χώρα μας. Προσπαθούμε πάντως,όπου μπορούμε, να στηρίζουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις».

Συνεργατικές σχέσεις

Όπως μας εξήγησε ο Αντώνης Ντώνας, το Formula Student είναι «ένας μηχανολογικός διαγωνισμός στον οποίο συμμετέχουν Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία από όλο τον κόσμο. Οι φοιτητές που συμμετέχουν καλούνται να συνεργαστούν, να ερευνήσουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ένα αγωνιστικό μονοθέσιο, το οποίο διαγωνίζεται με άλλα στις επιδόσεις, την ασφάλεια, την καλύτερη λειτουργικότητα, την αντοχή, τις πιέσεις, την αεροδυναμική κ.λπ.».

«Μέσα από τη συνεργασία αυξάνουμε τις γνώσεις μας, μαθαίνουμε πράγματα, τα οποία μας είναι χρήσιμα όταν βγούμε στην παραγωγή. Ο διαγωνισμός Formula Student είναι για μας η αρχή, η αφετηρία και για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό – με κατάλληλη εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει και στηFormula 1. Οι ειδικότητες είναι πολλές».

Τα μονοθέσια των Πολυτεχνικών Σχολών της χώρας έχουν σπόνσορες-χορηγούς (το μπάτζετ της «Οδύσσειας» είναι 100.000 ευρώ)και οι δημιουργίες τους είναι ένα εφαλτήριο για τα επόμενα βήματα στην αγορά της αυτοκίνησης.Oδιαγωνισμός άλλωστε έχει και ως στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων και της καινοτομίας, ενθαρρύνοντας περισσότερους νέους να ακολουθήσουν μια καριέρα και στη μηχανική επιστήμη.

Χαρακτηριστικά φόρμουλας της ομάδας DRT

Το καμάρι της DemocritusRacingTeam«Οδύσσεια» έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

·  Επιτάχυνση:5,8 sec τα 75 μέτρα.

·  Τελική ταχύτητα: 110 Km/h.

·  Βάρος: 269 Kg με όλα τα υγρά πλήρη.

·  Ιπποδύναμη: 86 kW – δηλαδή περίπου 110 ίπποι.

·  Κινητήρας/μοτέρ: EMRAX 208 – σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη (PMSM).

·  Μπαταρίες: Κυλινδρικά κελιά μπαταριών ιόντων λιθίου. Χρησιμοποιούμε modules με 5 παράλληλα κελιά της Sony (VTC5A). Έχουμε συνολικά 700 κελιά στο κουτί μπαταριών. Συνολική τάση που παρέχουν: 588 Volt.

·  Κουτί μπαταριών: Φτιαγμένο από σύνθετο υλικό Kevlar για πυρασφάλεια, ηλεκτρομόνωση και μεγάλη εξοικονόμηση βάρους.

·  Inverter/μετατροπέας ρεύματος από DC σε AC: της εταιρείας Unitek, ο οποίος παίρνει το συνεχές ρεύμα των μπαταριών και το μετατρέπει σε εναλλασσόμενο, για να τροφοδοτήσει τον κινητήρα/το μοτέρ.

·  Είδος ανάρτησης: Multilink με διπλά ψαλίδια (double wishbone suspension).

·  Είδος σασί: Σωληνωτό κατασκευασμένο από σωλήνες χρωμο-μολυβδενίου.

·  Σύστημα μετάδοσης κίνησης: Πλανητικό με 3 πλανήτες, συνδεδεμένο με μπλοκέ διαφορικό, δημιουργώντας μείωση στροφών 6.5 προς 1. (ειδικό πλαίσιο για το σύστημα μετάδοσης κίνησης που το κάνει πιο compact, εύκολο στην αφαίρεση από το αυτοκίνητο και στην επιδιόρθωση).

·  Μέγεθος ζάντας: 13 ίντσες.

·  Budget:100.000 ευρώ.

 

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο