Navigation
6
Δεκ
location
Αθήνα
15oC
Αίθριος - καθαρός
22 Ιούλ 2019

Ζητούν τις… δεσμεύσεις του Τσίπρα από τον Μητσοτάκη!

ΡΕΓΚΛΙΝΓΚ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ Οικονομία

Τα μεγέθη του Προϋπολογισμού στο εννιάμηνο, η συστηματική και φθηνή έξοδος στις αγορές και τα πρώτα αποτελέσματα της κυβέρνησης στα ζητήματα των μεταρρυθμίσεων θα αποτελέσουν τα «κλειδιά» για την έναρξη των συζητήσεων σχετικά με τη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2020.

Ο πρώτος κύκλος επαφών της κυβέρνησης με τους εκπροσώπους των δανειστών δείχνει ότι υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά, προκειμένου να υπάρξουν παραχωρήσεις ή… εκπτώσεις, καθώς οι στόχοι είναι «σφιχτοί». Η κυβέρνηση θεωρεί δεδομένη την εφαρμογή των φοροελαφρύνσεων από το 2020, χωρίς να θέτει στο τραπέζι ζήτημα μείωσης του αφορολόγητου ορίου και διαβεβαιώνει τους δανειστές ότι οι μεταρρυθμίσεις «θα τρέξουν» με καταιγιστικούς ρυθμούς.

Ο επικεφαλής του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης Κλάους Ρέγκλινγκ… υπενθύμισε ότι πρέπει να τηρούνται οι συμφωνίες, κάτι που σημαίνει ότι τα επόμενα τρία χρόνια πρέπει να σχηματιστεί πρωτογενές πλεόνασμα τουλάχιστον 3,5% του Ακαθάριστου Εγχωρίου Προϊόντος. Ταυτόχρονα, τόσο ο ESM όσο και οι επικεφαλής των Eurogroup και EuroWorking Group, Μάριο Σεντένο και Χανς Φάιλμπριχ αντίστοιχα, θέτουν ζήτημα ταχείας εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να ανοίξει στη συνέχεια η συζήτηση για το αν και κατά πόσο υπάρχει περιθώριο μείωσης του στόχου. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό πακέτο θα καθοριστεί σε ανώτατο επίπεδο μέσα στην Ευρωζώνη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στο ζήτημα των μεταρρυθμίσεων, φαίνεται ότι υπάρχει μια… θολούρα, με δεδομένο ότι οι δανειστές θεωρούν ως μεταρρύθμιση τη μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020, όπως έχει δεσμευτεί η προηγούμενη κυβέρνηση και ασχέτως της τροπολογίας που κατέθεσε τον Μάιο για «πάγωμα» του μέτρου (σημειώνεται ότι την είχε ψηφίσει και η Νέα Δημοκρατία). Ο επικεφαλής του ESM φέρεται να είπε στις συναντήσεις του με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα ότι οι φοροελαφρύνσεις που δρομολογούνται μπορούν να εφαρμοστούν από το 2020, αρκεί να ισχύει ταυτόχρονα και η μείωση του αφορολόγητου ορίου. Η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι τυχόν μείωση του αφορολόγητου ορίου, ακόμη και αν συνδυαστεί με μείωση του φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9%, θα οδηγήσει σε επιβαρύνσεις, που θα πλήξουν κυρίως τα χαμηλά εισοδήματα.

Νέες αντικειμενικές και «τσουνάμι» πλειστηριασμών

Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει τη μείωση του ΕΝΦΙΑ σε δύο φάσεις, ωστόσο πρέπει να προχωρήσει ταυτόχρονα και σε αύξηση των τιμών ζώνης των ακινήτων σε δύο δόσεις έως την 1/1/2020, ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις αγοραίες.

Οι δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης εγείρουν ερωτηματικά για το πώς εννοεί η νέα κυβέρνηση τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% το 2020 και 20% το 2021. Το ποσοστό της μείωσης θα εφαρμοστεί με βάση το σημερινό ύψος του ΕΝΦΙΑ ή θα εφαρμοστεί με βάση τις νέες αντικειμενικές-εμπορικές αξίες που θα ισχύσουν από το 2020; Από την άλλη, αν θεωρηθεί ως δεδομένο ότι το 2020 και το 2021 οι φορολογούμενοι κυρίως στις φτωχές και λαϊκές συνοικίες θα πληρώνουν 30% χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με τις σημερινές τιμές, εντούτοις θα δουν να εκτοξεύονται οι μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, δωρεές και κληρονομιές, οι δημοτικοί φόροι και τα δημοτικά τέλη, καθώς και οι λοιπές επιβαρύνσεις που ισχύουν στην ακίνητη περιουσία.

Οι δανειστές, όταν μιλάνε για επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων προκειμένου να εξετάσουν το ενδεχόμενο μείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα, εννοούν επίσης και την ταχεία υλοποίηση των πλειστηριασμών έτσι ώστε να επιτευχθούν έως το τέλος του 2021 οι στόχοι για την πώληση 100.000 ακινήτων και τη μείωση του αποθέματος των «κόκκινων» δανείων κατά 54 δις ευρώ. Σε όλες τις συζητήσεις, το ζήτημα της εξυγίανσης των τραπεζικών ισολογισμών επισημαίνεται εμφατικά, καθώς από εκεί θα γίνει η επανεκκίνηση της οικονομίας.

Εκτός από τη μείωση του αφορολόγητου ορίου, τους πλειστηριασμούς και την προσαρμογή των αντικειμενικών τιμών στις αγοραίες, οι δανειστές θεωρούν «κλειδιά» τις ιδιωτικοποιήσεις και την απελευθέρωση των αγορών. Στη βάση του παραπάνω σεναρίου, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», θα μπορούσαν να δώσουν μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2020. Προς το παρόν, αναμένεται να αφήσουν την κυβέρνηση να ξεδιπλώσει το σχέδιό της με πιστή τήρηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί και αναλόγως θα τοποθετηθούν. Από την πλευρά της η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι το θετικό momentum στην οικονομία και η επιτυχημένη έξοδος στις αγορές δεν μπορούν να ακυρωθούν από… μονομερείς ενέργειες, καθώς οι αγορές τιμολογούν τη συνέπεια και την προσήλωση στις συμφωνίες.

Εξάλλου, τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, λόγω και των παροχών του Μαΐου, δείχνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται σε χαμηλά επίπεδα (372 εκατ.), ασχέτως εάν στο εξάμηνο είχε τεθεί ως στόχος πρωτογενές έλλειμμα ύψους 1,573 δισ. ευρώ. Η κάλυψη της «μαύρης τρύπας» των παροχών του Μαΐου, ύψους 1,154 δισ. ευρώ, αφήνει ένα μεγάλο κενό στον φετινό Προϋπολογισμό, το οποίο θα αντισταθμιστεί από τη δραστική μείωση ελαστικών δαπανών, τις οποίες «φόρτωσε» στους φορολογουμένους η προηγούμενη κυβέρνηση μέσα από την ίδρυση και λειτουργία άχρηστων οργανισμών και υπηρεσιών, ώστε να βολέψει κομματικούς ημετέρους.

του Λουκά Γεωργιάδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress