Navigation
27
Ιαν
location
Αθήνα
9oC
Αίθριος - καθαρός
15 Δεκ 2020

Υποδομές και ηλεκτροκίνηση πάνε μαζί

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ Νέα

Το πρώτο βήμα ήταν η κατάρτιση του απαραίτητου ρυθμιστικού πλαισίου με τον νόμο περί ηλεκτροκίνησης, το οποίο συνδυάστηκε με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών Ι.Χ., ποδηλάτων και σκούτερ. Το επόμενο είναι η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης σε όλη τη χώρα, για την οποία έχουμε ζητήσει χρηματοδότηση 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, θεωρώντας σημαντικό βήμα στον τομέα της πράσινης μετακίνησης την ανταπόκριση των δήμων στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι 252 δήμοι από τους συνολικά 270 (ποσοστό 93,4%) υπέβαλαν πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021, απαντώντας θετικά στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου, διεκδικώντας ποσό 11,5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα. Προκειμένου να συμμετάσχουν και μικρότεροι δήμοι, που θα προσποριστούν τα οφέλη του «χρηματοδοτικού εργαλείου», θα γίνει και νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 (με βάση τη σχετική Υπουργική Απόφαση, έχουν υποχρέωση εκπόνησης Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων μέσα στο 2022). Ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου Στάθης Σταθόπουλος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εκπληκτική απήχηση που σημείωσε η πρόσκληση προς τους δήμους της χώρας για τα ΣΦΗΟ.

Αισιόδοξο μήνυμα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα έστειλε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, με παρέμβασή της στο Global E-mobility Forum 2020 – ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή φόρα στον κόσμο στον χώρο της ηλεκτροκίνησης, μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο του COP24, του 24ου Συνεδρίου του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή: «Η χώρα μας έχει υιοθετήσει φιλόδοξες πολιτικές κινήτρων για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, που βασίζονται σε ένα στιβαρό θεσμικό πλαίσιο, προσελκύοντας νέες δραστηριότητες σε έναν ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο, που μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός επανεκκίνησης της οικονομίας μετά την πανδημία του κορονοϊού. Για εμάς, στην Ελλάδα, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλώς ένα ηλεκτρικό Ι.Χ. στον δρόμο ή ένας φορτιστής σε ένα εμπορικό κέντρο, αλλά μια ολοκληρωμένη λύση για τη μείωση των ρύπων, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη δημιουργία μιας νέας πράσινης οικονομίας με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), συνολικά το 2019 πωλήθηκαν στη χώρα μας 478 ηλεκτρικά αυτοκίνητα (είτε με συσσωρευτές, BEV, είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά, PHEV), αποτελώντας μόλις το 0,42% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων. Το πρώτο τετράμηνο του 2020, πάντως, καταγράφηκε αύξηση των πωλήσεων αυτής της κατηγορίας αυτοκινήτων: Πουλήθηκαν 214 οχήματα, με το μερίδιο να διαμορφώνεται σε 0,9%.

Ευρωπαϊκή αγορά

Περίπου 2,8 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν στην Ευρώπη μέχρι το 2030 – σχεδόν 15 φορές περισσότεροι από αυτούς που υπάρχουν σήμερα. Στόχος είναι: Η κυκλοφορία των ηλεκτρικών-επαναφορτιζόμενων οχημάτων στη Γηραιά Ήπειρο να πραγματοποιείται χωρίς εμπόδια στο άμεσο μέλλον, με την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης να αποτελεί βασική συνθήκη-προϋπόθεση για μια πιο οικολογική πραγματικότητα, που αφορά εκατομμύρια ανθρώπους στον πλανήτη, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), που, μαζί με τον σύνδεσμο Eurelectric, εκπροσωπεί τα κοινά συμφέροντα της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι δύο οργανισμοί επισημαίνουν ότι θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ενεργειακή κλάση των σταθμών φόρτισης, καθώς και οι ικανότητες φόρτισης των οχημάτων – τα φορτηγά και τα λεωφορεία, για παράδειγμα, διαφέρουν από τα υπόλοιπα οχήματα, επειδή έχουν αυξημένες απαιτήσεις σε ρεύμα και ενέργεια. Επιπλέον, λόγω του όγκου τους, καταλαμβάνουν συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης κατά τη φόρτιση, ενώ η πρόσβασή τους, όπου χρειάζεται, εξασφαλίζεται υπό προϋποθέσεις. (Η ACEA αντιπροσωπεύει 16 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρώπη και η Eurelectric αντιπροσωπεύει τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας, με περισσότερες από 3.500 εταιρείες παραγωγής, διανομής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε περισσότερες από 30 ευρωπαϊκές χώρες).

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Bloomberg New Energy Finance, μέχρι το 2022, περισσότερα από 500 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα είναι διαθέσιμα στην αγορά παγκοσμίως. Η εξασφάλιση επιλογών και οι ανταγωνιστικές τιμές αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση των αγοραστών. Προβλέπεται, δε, ότι «το 2025 θα έχουμε 8,5 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών (επιβατικών) οχημάτων, 26 εκατομμύρια για το 2030 και 54 εκατομμύρια το 2040. Τα επόμενα χρόνια, η πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους θα κινούνται με μπαταρία. Τα υβριδικά θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν και την επόμενη δεκαετία, προτού δώσουν τη θέση τους στα αμιγώς ηλεκτρικά, το κόστος των οποίων εξακολουθεί να μειώνεται. Καθοριστικό ρόλο για τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης θα διαδραματίσουν οι αγορές σε Κίνα και Ευρώπη». Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι «η επάρκεια των υποδομών φόρτισης είναι ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης».

Σημεία φόρτισης

Στην Ελλάδα, οι 10 μεγαλύτεροι δήμοι που μπορούν να χωροθετήσουν αναλογικά και τους περισσότερους ΣΦΗΟ είναι: Αθηναίων 664, Θεσσαλονίκης 325, Πατρέων 214, Ηρακλείου 174, Πειραιώς 164, Λαρισαίων 163, Βόλου 144, Περιστερίου 139, Ρόδου 115, Ιωαννίνων 112. Στα ήδη υπάρχοντα σημεία φόρτισης, οι αριθμοί αντιστοιχούν σε 100 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων (οι περισσότεροι είναι ημιταχείας φόρτισης ενώ οι 20 φέρουν απλή οικιακή πρίζα). Περίπου 13 ταχυφορτιστές είναι τοποθετημένοι σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) – στην Αγγλία υπάρχουν περίπου 2.500 σταθμοί φόρτισης.

Από τα 199.825 σημεία φόρτισης που είναι διαθέσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα, πάνω από το 25% βρίσκεται στις Κάτω Χώρες (50.824), με άλλο 20% στη Γερμανία (40.517), 15% στη Γαλλία (30.367) και 14% στο Ηνωμένο Βασίλειο (28.538). Οι χώρες αυτές μαζί αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% όλων των σημείων χρέωσης ECV στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά οι ίδιες καλύπτουν μόνο το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ. Η Ρουμανία –περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία– μετρά μόνο 344 σημεία φόρτισης ή 0,2% της ΕΕ. Περίπου μόλις 1 στα 7 σημεία στην ΕΕ έχουν γρήγορη φόρτιση. Πολλά από τα λεγόμενα «κανονικά» σημεία φόρτισης που περιλαμβάνονται στις στατιστικές της ΕΕ είναι πρίζες κοινής χρήσης ή κήπου, χαμηλής χωρητικότητας, που δεν είναι κατάλληλες για φόρτιση οχημάτων με αποδεκτή ταχύτητα, όπως οι συνηθισμένες πρίζες στα γκαράζ.

Στόχοι της ΕΕ

Οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι της ΕΕ για το 2030 σε ό,τι αφορά τη χρήση «καθαρότερων» οχημάτων είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα στο 37,5%, για τα ημιφορτηγά στο 31%, και για τα φορτηγά στο 30%, με τους αντίστοιχους εθνικούς στόχους να κυμαίνονται στο 25,3% για τα αυτοκίνητα και στο 47% για φορτηγά και ημιφορτηγά, όπως ορίζονται από την Οδηγία (EU) 2019/1161 (Clean Mobility Directive).

Η χώρα μας έχει θέσει ως στόχο το μερίδιο των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στις νέες ταξινομήσεις 2030 να ανέρχεται στο 30%. Εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2021 αναμένεται να έχουμε: 1.700 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα Ι.Χ., 1.500 καινούργια ηλεκτρικά ταξί, 1.500 καινούργια ηλεκτρικά ποδήλατα και 1.500 καινούργια ηλεκτρικά δίκυκλα, 6.000 καινούργια ηλεκτρικά και plug-in εταιρικά οχήματα και 1.000 «έξυπνους» οικιακούς φορτιστές.

 

Μείωση αποτυπώματος

Προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, είναι απαραίτητη η παροχή κινήτρων που σχετίζονται με τις επιδοτήσεις, αλλά και αντικινήτρων που έχουν να κάνουν με περιορισμούς στην κυκλοφορία και απαγορεύσεις για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Κατά αυτό τον τρόπο στέλνονται σαφή μηνύματα στην αγορά και τους καταναλωτές. Επιπροσθέτως, η υλοποίηση ενός επαρκούς δικτύου φόρτισης με ευρεία κάλυψη θα δώσει στους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων τη σιγουριά και την άνεση που επιζητούν στη μετακίνησή τους, δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Volvo Cars Hellas, Νίκος Γιαννουσάς, στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης «Shaping the Mobility of Tomorrow»: «Στόχος της Volvo Cars είναι να μειώσει κατά 40% το ανθρακικό της αποτύπωμα ανά αυτοκίνητο έως το 2025, ενώ μέχρι το 2040 στοχεύουμε να είμαστε κλιματικά ουδέτεροι σε όλη την αλυσίδα των δραστηριοτήτων μας, εναρμονιζόμενοι πλήρως με τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα. Μέχρι το 2025, η Volvo στοχεύει το 50% των πωλήσεών της παγκοσμίως να προέρχεται από πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το υπόλοιπο από υβριδικά – η εταιρεία έχει μακρά παράδοση στην καινοτομία που σχετίζεται με την ανάπτυξη ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης και είναι φυσικό να δεσμευόμαστε ξεκάθαρα προς την κατεύθυνση της βιώσιμης μετακίνησης», είπε ο ίδιος.

Ο κ Γιαννουσάς ανέφερε επίσης ότι «ήδη, όλα τα μοντέλα της Volvo διαθέτουν εκδόσεις με κάποιας μορφής ηλεκτροκίνηση, είτε ως ήπια υβριδικά είτε ως plug-inυβριδικά. Από φέτος, διαθέτουμε και το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο, το VolvoXC40 Recharge, ένα καινοτόμο SUV, το οποίο αναμένεται στην ελληνική αγορά εντός του 2021».

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ