Navigation
21
Οκτ
location
Αθήνα
28oC
Αίθριος - καθαρός
9 Μαρ 2015

Ο TAP και το στοίχημα του Λαφαζάνη

Παναγιώτης Λαφαζάνης Οικονομία

Στο τραπέζι επανατοποθετείται ένα από τα σημαντικότερα «στοιχήματα» που έχει βάλει ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης, καθώς ξεκινά διάλογος μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των υπευθύνων κατασκευής του αγωγού TAP για τα αντισταθμιστικά οφέλη, παρά τα μηνύματα που έστειλαν πρόσφατα από την πλευράς του οι Αζέριοι και η Socar, – η εταιρεία που συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 20%.

Αυτό προκύπτει από τη συνάντηση που είχαν τη Δευτέρα το πρωί ο Παναγιώτης Λαφαζάνης με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του TAP κ. Ian Bradshaw και τον υπεύθυνο του TAP για την Ελλάδα κ. Rikard Scoufia. Ο υπουργός υπογράμμισε με έμφαση την ανάγκη να υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη για την Ελλάδα από την υλοποίηση του ΤΑΡ, «πράγμα που είναι και δίκαιο για τη χώρα μας, αλλά και ωφέλιμο για όλα τα συμβαλλόμενα μέρη». Ως εκ τούτου, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να ξεκινήσει διάλογος πάνω σε συγκεκριμένες προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, ώστε να υπάρξουν τα κατάλληλα αντισταθμιστικά οφέλη για την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό από την κατασκευή και λειτουργία του ΤΑΡ. Παράλληλα, ο κ. Λαφαζάνης δήλωσε για άλλη μια φορά τη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP και την ετοιμότητά της να συνεισφέρει ό, τι απαιτείται για την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίησή του.

Τι θα φέρει ο TAP; Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα για την Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα αξίας 1,5 δισ. ευρώ. Μελέτη του ΙΟΒΕ έχει υπολογίσει ότι θα δημιουργηθούν άμεσα περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ περίπου άλλες 10.000 θέσεις θα δημιουργηθούν σε συνδυασμό με τα άμεσα και έμμεσα οφέλη στην οικονομία. Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες, δίνοντας ανάσα στην παγωμένη αγορά. Η μεταφορική ικανότητα είναι ύψους 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως – με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δισ. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, όπως αναφέρει ο αρχικός σχεδιασμός.

Όπως έχει ανακοινώσει η ίδια η Κοινοπραξία, από το 2015 θα απευθύνει προσκλήσεις υποβολής προσφορών προς τις επιχειρήσεις που θα αναλάβουν τις κατασκευαστικές και βοηθητικές εργασίες για την κατασκευή του αγωγού και ότι ήδη έχει εντοπίσει εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να υποβάλουν προσφορές για να αναλάβουν την εκτέλεση εργασιών σχετικών με τον αγωγό.

Η Socar πρόσφατα παρουσίασε μία εικόνα «ναι μεν, αλλά» απαντώντας στα αιτήματα του υπουργού κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη και δηλώνοντας ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει μερίδιο στην ελληνική πλευρά άνευ οικονομικού ανταλλάγματος. Υπογράμμισε ακόμη η εταιρεία ότι αν και είναι διατεθειμένοι να πουλήσουν μέρος του ποσοστού, ο αγοραστής να είναι μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού.

Όπως προκύπτει από τη συμφωνία της κοινοπραξίας με το ελληνικό Δημόσιο, προβλέπεται η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό Tap μέσω της εξαγοράς ποσοστού μέχρι 5% μετά τη λειτουργία του αγωγού.

Να σημειωθεί εδώ, ότι ο κ. Λαφαζάνης ζητά τη συμμετοχή της Ελλάδας στο μετοχικό κεφάλαιο της κοινοπραξίας χωρίς τίμημα, δεύτερον μείωση της τιμής του φυσικού αερίου και τρίτον να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους.
Πάντως, όπως και να έχει η συζήτηση των παραπάνω δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και το Αζερμπαϊτζάν, αλλά όλες τις εταιρείες της κοινοπραξίας που θα προμηθεύουν με αέριο την Ελλάδα (BP με 20%, Socar με 20%, Statoil με 20%, Fluxys με 19%, Enagas με 16%, Axpo με 5%).

Να θυμίσουμε ότι στα μέσα Φεβρουαρίου, δηλώσεις του αντιπροέδρου της Socar δεν ήταν ενθαρρυντικές για τα τρία αιτήματα του Παναγιώτη Λαφαζάνη για τον αγωγό TAP. Όπως είχε τονίσει στο αζέρικο πρακτορείο «azernews» ο αντιπρόεδρος της Socar Ελχάντ Ναζίροφ, «αν η Ελλάδα επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο μερίδιο στην εταιρεία του TAP, να βιαστεί να καταβάλει το τίμημα. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι να πουλήσουμε μέρος του ποσοστού μας. Θέλουμε ο αγωγός να γίνει πιο ελληνικός. Ο αγοραστής όμως να είναι μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού».

Μάλιστα, για τη μείωση των τιμών, υπογράμμιζε ότι «είναι αδύνατο να υπάρξει μείωση των τιμών του φυσικού αέριου», εξηγώντας ότι «σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2013 για 25 χρόνια προβλέπει αλλαγή στις τιμές πώλησης του αερίου μπορεί να γίνει μόνο αν υπάρξουν πολύ απότομες μεταβολές στις διεθνείς τιμές». Εξάλλου, όπως, τόνισε «θα μπορούσε να συζητηθεί μόνο μετά την έναρξη της προμήθειας αερίου, καθώς προς το παρόν η Ελλάδα δεν αγοράζει από εμάς αέριο, επομένως δεν τίθεται και ζήτημα αλλαγής στις τιμές». Διευκρίνισε δε ότι μια τέτοια συζήτηση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και το Αζερμπαϊτζάν αλλά όλες τις εταιρείες της κοινοπραξίας του αγωγού TAP, που είναι BP με 20%, Socar με 20%, Statoil με 20%, Fluxys με 19%, Enagas με 16%, Axpo με 5%. Να σημειωθεί ότι θα προμηθευόμαστε από το 2020 αέριο και όπως προβλέπει η συμφωνία ΔΕΠΑ και Socar πρόκειται για 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα ετησίως.

Τέλος, για τα ετήσια τέλη τη για διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους η Socar απάντησε πως «πρόκειται για θέμα που δεν αφορά εμάς αλλά πρέπει να απευθυνθεί σε επίπεδο ΕΕ».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress