Navigation
16
Απρ
location
Αθήνα
21oC
Αρκετά σύννεφα
27 Απρ 2020

Το… κραχ στο πετρέλαιο και τα παιχνίδια τιμών στην Ελλάδα

πετρελαιο Νέα

Είναι κοινός τόπος ότι ζούμε σε έναν κόσμο όλο και πιο απρόβλεπτο, όλο και πιο ασταθή. Αρκεί ένα ξαφνικό γεγονός σε γεωπολιτικό ή οικονομικό επίπεδο ή μια κρίση, όπως η σημερινή λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, για να υπάρξει παγκόσμια αναστάτωση.

Η πανδημία προκαλεί ρίγη στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά. Αγοραστές πετρελαίου όχι μόνο δεν πληρώνουν για τον «μαύρο χρυσό», αλλά λαμβάνουν και πριμ. Και σαν να μην έφθανε αυτό, συνεχίζεται η διένεξη του καρτέλ του ΟΠΕΚ και άλλων πετρελαιοπαραγωγών χωρών.

Στις αρχές της εβδομάδας έληξαν ορισμένα προθεσμιακά συμβόλαια για την παράδοση πετρελαίου. Επειδή όμως οι αποθηκευτικοί χώροι είναι γεμάτοι λόγω της χαμηλής ζήτησης, δεν υπάρχει στην ουσία αγοραστής. Ως αποτέλεσμα, η τιμή του αργού πετρελαίου WTI έπεσε κάτω του μηδενός.

Χαρακτηριστικό είναι πως, από την αρχή του έτους, οι τιμές του πετρελαίου έχουν καταγράψει πτώση μεγαλύτερη του 70%, καθώς ο κορονοϊός έχει μειώσει τη ζήτηση.

«Βρισκόμαστε σε έναν νέο κόσμο» μετά τις αρνητικές τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου. Αυτό επεσήμανε ο Ντέιβ Ερνσμπέργκερ, στρατηγικός αναλυτής ενέργειας στην S&P Global. Όπως αναφέρε ο ίδιος, καθώς η προσφορά δεν έχει ακόμη μειωθεί για να αντισταθμίσει τη μείωση της ζήτησης που προκαλείται από το lockdown, οι παραγωγοί πετρελαίου πληρώνουν κυριολεκτικά τους εμπόρους για να πάρουν το εμπόρευμα από τα χέρια τους. Έτσι, είναι πολύ πιθανό να δούμε την επανάληψη αυτής της εικόνας τον επόμενο μήνα.

Πλέον, τα βλέμματα βρίσκονται τώρα στο πιο ενεργό συμβόλαιο του Ιουνίου, καθώς οι traders της αγοράς δεν ξέρουν εάν θα υπάρχει μια ανάκαμψη της ζήτησης τις επόμενες εβδομάδες ή εάν το πετρέλαιο πρέπει να υποχωρήσει ακόμη περισσότερο.

Οι traders δεν ξεχνούν ότι οι χώροι αποθήκευσης είναι εξίσου πλήρεις για τον Ιούνιο, όπως και για τον Μάιο. Ήδη το Cushing είναι 70% ή 80% γεμάτο, και αυτό σημαίνει τεχνικά ότι είναι κλειστό για επιχειρήσεις.

Έτσι, θα μπορούσαμε εύκολα να δούμε αυτήν την τιμή στα συμβόλαια του Ιουνίου να υποχωρεί πολύ σύντομα.
Το Cushing στην Οκλαχόμα είναι ένας κρίσιμος κόμβος αποθήκευσης πετρελαίου και σημείο παράδοσης για το αμερικανικό πετρέλαιο που διαπραγματεύεται σε αγορές μελλοντικής εκπλήρωσης.

«Υπάρχει μια ζώνη κινδύνου οκτώ εβδομάδων μεταξύ του σήμερα και κάποια στιγμή τον Ιούνιο – όπου όποιος πιστεύει ότι το πετρέλαιο έχει βρει την κατώτατη γραμμή, παίζει κυριολεκτικά με φωτιά», ανέφερε ο Ερνσμπέργκερ.

Η εξαΰλωση της αξίας

Η εξαΰλωση της αξίας του αργού, με το συμβόλαιο του Μαΐου να καταγράφει τη Δευτέρα εντυπωσιακή πτώση 306% και να διαπραγματεύεται για πρώτη φορά στην ιστορία σε αρνητικό έδαφος, κοντά στα -40 δολάρια, οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι η μείωση της ζήτησης πραγματοποιήθηκε τόσο έντονα και γρήγορα, που οι χώροι για αποθήκευση βαρελιών εξαντλούνται ανά τον κόσμο. Την ίδια ώρα, Ρωσία και η Σαουδική Αραβία πλημμύρισαν τον κόσμο με υπερβολική προσφορά. Αυτός ο διπλός «μαύρος κύκνος» δημιουργεί έντονες αναταράξεις στην πετρελαϊκή αγορά, με τις τιμές του «μαύρου χρυσού» να υποχωρούν σε χαμηλά 30ετίας.

Πάντως η κίνηση του futures Μαΐου του WTΙ με πολλούς τρόπους ήταν ανάλογη του τι συνέβη κατά τη διάρκεια της θρυλικής πίεσης της Volkswagen, όταν αναρίθμητα shorts ανακάλυψαν ότι δεν υπήρχαν αρκετές ελεύθερες μετοχές για να καλύψουν όλες τις υπάρχουσες αρνητικές θέσεις, κάνοντας αγώνα για να αγοράσουν μετοχές σε οποιαδήποτε τιμή. Η κίνηση του πετρελαίου ήταν παρόμοια, καθώς πολλοί άπειροι traders ξαφνικά συνειδητοποίησαν ότι έχουν μόνο λίγες ώρες για να βρουν κάλυψη. Ως αποτέλεσμα αυτού, το παραδοτέο συμβόλαιο WTI έφτασε τα 10 δολάρια, η πτώση του επιταχύνθηκε σε μια ολοένα αυξανόμενη αγορά, πριν ενεργοποιήσει εκατοντάδες εντολές στα 0,01 δολάρια. Μετά από λίγα λεπτά, το πετρέλαιο βυθίστηκε στα -40 δολάρια. Όπως εξήγησε η Goldman Sachs, «οι κερδοσκόποι δεν μπορούσαν να μεταπωλήσουν το συμβόλαιο WTI».

Αντιμέτωπες με την πτώχευση πολλές εταιρείες

Πλέον, αυτό που αναρωτιούνται οι αναλυτές είναι πού θα σταματήσει η «βουτιά» στις τιμές. Σε ένα περιβάλλον που το πετρέλαιο θα διαπραγματεύεται στα 20 δολάρια, 533 εταιρείες έρευνας και παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ θα υποβάλουν αίτηση πτώχευσης έως το τέλος του 2021, σύμφωνα με τη Rystad Energy. «Στα 10 δολάρια, θα υπάρξουν περισσότερες από 1.100 χρεοκοπίες», εκτιμά η Rystad.

«Όταν το πετρέλαιο διολισθήσει στα 10 δολάρια το βαρέλι, σχεδόν όλες οι αμερικανικές εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου που είναι εκτεθειμένες στο χρέος θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους», δήλωσε ο Άρτεμ Αμπράμοβ, επικεφαλής της έρευνας της νορβηγικής εταιρείας συμβούλων Rystad Energy.

«Θα υπάρξουν πολλές εταιρείες που δεν θα επιβιώσουν από αυτήν την ύφεση», δήλωσε ο Ράιαν Φιτζμόρις, ενεργειακός στρατηγικός αναλυτής της Rabobank.

Ο ενεργειακός κλάδος του S&P 500 έχει χάσει πάνω από το 40% της αξίας του φέτος, παρά τη σημαντική ανάκαμψη που κατεγράφη στο σύνολο της αμερικανικής αγοράς τον προηγούμενο μήνα. Οι Noble Energy, Halliburton, Marathon Oil (MRO) και Occidental έχουν χάσει περισσότερο από τα δύο τρίτα της αξίας τους. Αλλά και η εισηγμένη στον Dow Jones, ExxonMobil, υποχωρεί κατά 38%. Η Whiting Petroleum, μία από τις κορυφαίες εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου, ήταν το πρώτο θύμα της κρίσης στην αγορά «μαύρου χρυσού», καθώς στις 2 Απριλίου υπέβαλε αίτηση πτώχευσης. Σίγουρα, όμως, δεν θα είναι το τελευταίο.

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό

Το «κλειδί» για την πορεία της αγοράς πετρελαίου είναι το για πόσο χρονικό διάστημα θα παραμείνει φθηνή. Μία ενδεχόμενη γρήγορη ανάκαμψη των τιμών θα μπορούσε να επιτρέψει σε πολλές εταιρείες πετρελαίου να αποφύγουν την πτώχευση.

Ο Μπάντι Κλαρκ, ο ένας εκ των προέδρων του δικηγορικού γραφείου Haynes and Boone, που ειδικεύεται στον ενεργειακό κλάδο, δήλωσε ότι η εταιρεία του είναι «εξαιρετικά απασχολημένη» με πιθανές χρεοκοπίες πετρελαϊκών επιχειρήσεων. Στο εφιαλτικό σενάριο, κερδισμένοι θα μπορούσαν να βγουν οι «κολοσσοί» του πετρελαϊκού κλάδου, όπως η Exxon και Chevron, προχωρώντας σε εξαγορές εταιρειών που αντιμετωπίζουν προβλήματα και βρίσκονται ένα βήμα πριν από την πτώχευση.

Πόσο χαμηλά μπορούν να πέσουν οι τιμές της βενζίνης στην Ελλάδα

Η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου έχει γεννήσει… ελπίδες στους Έλληνες καταναλωτές για φθηνότερη βενζίνη. Βεβαίως θα πρέπει να επισημανθεί πως στη χώρα μας παρακολουθούμε τις τιμές του μπρεντ και όχι του αμερικανικού αργού, που είδε την τιμή του συμβολαίου παράδοσης Μαΐου να κινείται σε αρνητικά επίπεδα. Το μπρεντ, αν και παραμένει σε θετικό έδαφος, ωστόσο έχει υποχωρήσει σημαντικά και μάλιστα στα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και 21 χρόνια. Έχει κάνει «βουτιά» περί το 35% στις προηγούμενες συνεδριάσεις και καταγράφει απώλειες της τάξης του 73% από τις αρχές του έτους.

Και το ερώτημα είναι αν στη χώρα μας θα υπάρξει ανάλογη μείωση στην τιμή των καυσίμων. Οπωσδήποτε όχι. Η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια διαμορφώνεται σε ποσοστό περίπου 65% από τους φόρους και άλλες επιβαρύνσεις και σε ποσοστό 35% από το κόστος διύλισης. Αυτό σημαίνει ότι όσο ο φόρος παραμένει σταθερός, η όποια μείωση από το κόστος του πετρελαίου μπορεί να μετακυλιθεί μόνο στο 35% της τιμής που βλέπουμε στα πρατήρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτ. διαμορφώνεται στο 1,346 ευρώ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, αν οι τιμές του «μαύρου χρυσού» συνεχίσουν να υποχωρούν, η μέση τιμή θα μπορούσε να υποχωρήσει κοντά στο 1,2 με 1,1 ευρώ και, σε ένα πιο ακραίο σενάριο, στο 1 ευρώ. Πάντως από την πλευρά τους οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν πως λόγω των υψηλών φόρων είναι αδύνατο η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να πέσει κάτω από το επίπεδο των 1,2-1,1 ευρώ.

Από μία άλλη οπτική γωνία, ωστόσο, η ραγδαία υποχώρηση των τιμών στα καύσιμα είναι πιθανό να δημιουργήσει «πονοκέφαλο» στην κυβέρνηση. Και αυτό, διότι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του κράτους είναι η αυξημένη είσπραξη φόρων από τα καύσιμα. Μπορεί η κεντρική κυβέρνηση να γλυτώνει δαπάνες κίνησης (Στρατός, Ναυτικό, Αστυνομία), ωστόσο θα χάσει από τον ΦΠΑ, με την προϋπόθεση πάντα πως η υποχώρηση της τιμής θα μετακυλιστεί και στη λιανική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού οι προβλέψεις που εξαρτώνται από το κόστος του πετρελαίου έχουν υπολογιστεί με τιμή 79,81 ευρώ το βαρέλι, με την τιμή σήμερα, ωστόσο, να βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από αυτό το επίπεδο.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ






















  • pict
  • pict

pict

pict