Navigation
23
Σεπ
location
Αθήνα
28oC
Αραιή συννεφιά
19 Μαΐ 2020

Συνολικό πλαίσιο ρύθμισης χρεών επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών

Σταϊκούρας Νέα

Νέο θεσμικό πλαίσιο ρύθμισης χρεών, το οποίο θα αντικαταστήσει όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα, επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών.

Το πλαίσιο αυτό, θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα συνολικής ρύθμισης και αναδιάρθρωσης όλων των χρεών, τη δυνατότητα παροχής δεύτερης ευκαιρίας για υπερχρεωμένους δανειολήπτες οι οποίοι αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους, τη δυνατότητα πτώχευσης και παροχής δεύτερης ευκαιρίας και στα φυσικά πρόσωπα, πέραν των νομικών, πρόνοιες για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες και εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών.

Τους τελευταίους μήνες η πανδημία του κορωνοϊού δοκιμάζει τις κοινωνικές και οικονομικές αντοχές όλων των χωρών του πλανήτη. Ακόμη και σήμερα, κανείς δεν γνωρίζει την έκταση και το βάθος αυτής της υγειονομικής κρίσης. Στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση, η επιστήμη, το Κράτος και οι πολίτες έδρασαν, από την πρώτη στιγμή, με προνοητικότητα, μεθοδικότητα, αποφασιστικότητα και συντονισμό, πρωτίστως, για την προστασία της δημόσιας υγείας και, αμέσως μετά, για τη στήριξη των εργαζομένων και των εργοδοτών που πλήττονται από την κρίση.

Παράλληλα, όμως, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών (φωτό: υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας) συνέχιζε την προσπάθεια αντιμετώπισης του μεγάλου κοινωνικού και οικονομικού προβλήματος που κληρονόμησε, της υπερχρέωσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση, τους δύο τελευταίους μήνες, που η χώρα είχε μπει σε κατάσταση lockdown, προέβη στις εξής ενέργειες:

1ον. Προέβλεψε, με την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, τη διευκόλυνση των ιδιωτών, ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων, μέσω της αυτόματης τρίμηνης αναστολής καταβολής δόσεων στο πλαίσιο των ρυθμίσεων των ν.4469/17, 4605/19 και 3869/10. Οφειλέτες που δεν περιλαμβάνονται στις ανωτέρω ρυθμίσεις, δύνανται να επωφεληθούν της τρίμηνης αυτής αναστολής κατόπιν αίτησής τους και αξιολόγησης από τον πιστωτή.

Επιπλέον, σε συνεννόηση με τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων, υφίσταται διευκόλυνση των συνεπών επιχειρήσεων των οποίων η λειτουργία έχει επηρεαστεί από την υγειονομική κρίση, μέσω της μετάθεσης της καταβολής μέρους ή και του συνόλου των δόσεων του κεφαλαίου (χρεολύσια) των δανείων τους για χρονική περίοδο έξι μηνών και άνω.

2ον. Παρέτεινε τον υφιστάμενο Νόμο για την προστασία της κύριας κατοικίας για 3 ακόμη μήνες, έως το τέλος Ιουλίου 2020, συνυπολογίζοντας ότι, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, οι δυνητικοί δικαιούχοι αδυνατούν να υλοποιήσουν τις διαδικασίες υποβολής αίτησης, καθώς και τη νέα οικονομική πραγματικότητα. Έτσι, η αρχική διάρκεια των 6 μηνών που προέβλεπε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2019, παρατάθηκε, συνολικά, κατά 7 μήνες από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ώστε να δοθεί μια τελευταία ευκαιρία αξιοποίησης του ισχύοντος πλαισίου σε όσους το επιθυμούν.

3ον. Σχεδιάζει και θα υλοποιήσει ένα νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών, στο οποίο το Κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορωνοϊού, και έχουν δάνεια με υποθήκη στην κύρια κατοικία.

Με το πρόγραμμα αυτό  ενισχύονται, για πρώτη φορά, οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία, υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, και έχουν «κόκκινο» δάνειο, ακόμη και μετά το τέλος του 2018, καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών, αποτρέπεται η εκμετάλλευση του νέου πλαισίου από στρατηγικούς κακοπληρωτές, περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων, ενισχύεται η κοινωνική συνοχή και καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο.

4ον. Συνεχίζει να επεξεργάζεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο ρύθμισης χρεών, το οποίο θα αντικαταστήσει όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα. Πλαίσιο που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα συνολικής ρύθμισης και αναδιάρθρωσης όλων των χρεών, τη δυνατότητα παροχής δεύτερης ευκαιρίας για υπερχρεωμένους δανειολήπτες οι οποίοι αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους, τη δυνατότητα πτώχευσης και παροχής δεύτερης ευκαιρίας και στα φυσικά πρόσωπα, πέραν των νομικών, πρόνοιες για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες και εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών.

5ον. Διατήρησε, καθ’ όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, σε πλήρη λειτουργία την Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της προστασίας της κύριας κατοικίας και παρουσιάζει, στη 2η Έκθεση Προόδου, τα συγκεντρωτικά στοιχεία για την πορεία εξέλιξης των αιτήσεων το τελευταίο δίμηνο. Ενώ, μέσω της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους συνέχισε να εξυπηρετεί τους αιτούντες δανειολήπτες, είτε μέσω της ηλεκτρονικής γραμμής υποστήριξης (helpdesk) είτε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με τα 49 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (τέσσερα λειτούργησαν εν μέσω της υγειονομικής κρίσης).

Συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τα μέσα Μαΐου, υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα πάνω από 4.000 αιτήσεις, αυξημένες κατά 40% το τελευταίο δίμηνο. Αριθμός που θα ήταν μικρότερος αν η σημερινή Κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει σε πολλές και σημαντικές, νομοθετικές και λειτουργικές, βελτιώσεις, καθώς και στην άμεση ενεργοποίηση της κρατικής επιδότησης.

Μέσω της πλατφόρμας, από τις 13 Μαρτίου, όταν και ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορωνοϊού, έχουν υποβληθεί 653 νέες προτάσεις ρύθμισης από τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων προς τους δανειολήπτες. Έτσι, ο συνολικός αριθμός ανέρχεται πλέον στις 1.897.

Να σημειωθεί ότι σε όλες αυτές τις προτάσεις περιλαμβάνεται κρατική επιδότηση, η οποία φτάνει έως 50% στη δόση του δανείου, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα διαγραφής οφειλών. Μέχρι σήμερα, έχει εγκριθεί κρατική επιδότηση, μέχρι τη συνολική εξόφληση των δόσεων αποπληρωμής των δανείων που ρυθμίστηκαν, ύψους 20,4 εκατ. ευρώ, ενώ έχει πραγματοποιηθεί διαγραφή οφειλών σε δάνεια ύψους 9,8 εκατ. ευρώ.

Ήδη, μέχρι τα μέσα Μαΐου, 1.148 δανειολήπτες – ήτοι 535 περισσότεροι το τελευταίο δίμηνο και 1.024 από το τέλος του προηγούμενου έτους – έχουν ανταποκριθεί θετικά στις προτάσεις που τους έχουν γίνει και έχουν διασώσει την κύρια κατοικία τους, ενώ οι υπόλοιποι 749 έχουν προθεσμία ενός μηνός, για να αποδεχθούν την πρόταση της τράπεζας.

Επιπλέον, μέχρι το τέλος Μαρτίου, όταν και άρχισε να εφαρμόζεται η δυνατότητα αναστολής χρεολυσίων και δόσεων, ρυθμίστηκαν από τράπεζες και διαχειριστές δανείων, με τη χρήση όλων των διαθέσιμων εργαλείων, περίπου 200.000 δάνεια.

 

Έκθεση Προόδου

Στη 2η έκθεση προόδου που δημοσιοποίησε η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του υπουργείος Οικονομικών, παρουσιάζονται συγκεντρωτικά στοιχεία, από 01.07.2019 μέχρι και 15.05.2020, για την εξέλιξη του ζητήματος της υπερχρέωσης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται:

Α. Στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις αιτήσεις που υποβάλλονται μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την Προστασία της Κύριας Κατοικίας, σύμφωνα με τον Ν. 4605/2019.

Β. Στοιχεία σχετικά με την ανταπόκριση στα ερωτήματα των πολιτών μέσω του Helpdesk της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας (ΗΠΠΚΚ).

Γ. Στοιχεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω των Κέντρων και Γραφείων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ).

Δ. Επιπρόσθετες δράσεις.

 

Α. Στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις αιτήσεις που υποβάλλονται μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την Προστασία της Κύριας Κατοικίας, σύμφωνα με τον Ν. 4605/2019

  1. Γενικά Στατιστικά Στοιχεία

         Ρυθμίστηκαν 54,1 εκατ. ευρώ δανειακών απαιτήσεων με υποθήκη ή  προσημείωση στην κύρια κατοικία.

         Έχει πραγματοποιηθεί διαγραφή οφειλών, ύψους 9,8 εκατ. ευρώ.

         Εγκρίθηκε Κρατική Επιδότηση, μέχρι τη συνολική εξόφληση των δόσεων αποπληρωμής  των δανείων που ρυθμίστηκαν, ύψους 20,4 εκατ. ευρώ.

         Η μέση αξία κύριας κατοικίας που προστατεύεται ανέρχεται στις 79,5 χιλ. ευρώ, ενώ 49,6 χιλ. ευρώ είναι το μέσο ποσό ρύθμισης δανείου.

         Το μέσο ποσοστό Κρατικής Επιδότησης είναι 37,8 % της μηνιαίας δόσης δανείου.

         Το μέσο ποσοστό διαγραφής οφειλών ανέρχεται στο 15,3 % των δανειακών απαιτήσεων που ρυθμίστηκαν.

 

  1. Αναλυτικά στοιχεία αιτήσεων

1ον. Συνολικά, 4.058 αιτήσεις έχουν υποβληθεί από τους πολίτες και έχουν διαβιβαστεί στις τράπεζες και στους διαχειριστές δανείων.

         295 νέοι χρήστες υπέβαλαν αίτηση τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ήτοι αύξηση κατά 7,83%.

         1.172 νέοι χρήστες υπέβαλαν αίτηση από 13.03.2020, ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορονοϊού,

         2.690 νέοι χρήστες υπέβαλαν αίτηση από το τέλος του 2019, ήτοι αύξηση κατά  196,64%.

 

2ον. Συνολικά, 1.897 προτάσεις ρύθμισης χρέους έχουν δοθεί από τις τράπεζες και διαχειριστές δανείων και εκκρεμεί η ετοιμασία των υπολοίπων, με προθεσμία τον 1 μήνα, από τη λήψη της αίτησης του πολίτη.

         197 νέες προτάσεις ρύθμισης υποβλήθηκαν τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ήτοι αύξηση κατά 11,58%.

         653 νέες προτάσεις ρύθμισης υποβλήθηκαν από 13.03.2020, ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορονοϊού, ήτοι αύξηση κατά 52,49%.

         1.495 νέες προτάσεις ρύθμισης υποβλήθηκαν από το τέλος του 2019, ήτοι αύξηση κατά 371,89%.

 

 

3ον. Συνολικά, 1.148 προτάσεις ρύθμισης έχουν ήδη αποδεχθεί οι δανειολήπτες και εκκρεμεί η αποδοχή των 749 υπολοίπων. Ο πολίτης αφού λάβει την πρόταση ρύθμισης χρέους και τη σχετική σύμβαση από την τράπεζα / διαχειριστή δανείων, έχει προθεσμία 1 μηνός για να την εξετάσει και είτε να την αποδεχθεί ή να την απορρίψει. Αν την απορρίψει, τότε τερματίζεται η διαδικασία. Αν την αποδεχθεί, τότε προχωρά παρακάτω η διαδικασία, στην κρατική επιδότηση.

         65 νέοι χρήστες αποδέχθηκαν την πρόταση ρύθμισης τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ήτοι αύξηση κατά 6%.

         535 νέοι χρήστες αποδέχθηκαν την πρόταση ρύθμισης από 13.03.2020, ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορονοϊού, ήτοι αύξηση κατά 87,27%.

         1.024 νέοι χρήστες αποδέχθηκαν την πρόταση ρύθμισης από το τέλος του 2019, ήτοι αύξηση κατά 825,81%.

 

 

4ον. Συνολικά, σε 1.097 πολίτες έχει ήδη εγκριθεί η κρατική επιδότηση.

Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) εγκρίνει την επιδότηση μέσα σε 1 μήνα, αφότου ο πολίτης αποδεχθεί την ανωτέρω σύμβαση, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια του Νόμου.

         71 νέες κρατικές επιδοτήσεις εγκρίθηκαν τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ήτοι αύξηση κατά 6%.

         535 νέες κρατικές επιδοτήσεις εγκρίθηκαν από 13.03.2020, ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορονοϊού, ήτοι αύξηση κατά 87,27%.

         1.034 νέες κρατικές επιδοτήσεις εγκρίθηκαν από το τέλος του 2019, ήτοι αύξηση κατά 825,81%.

 

Β. Στοιχεία σχετικά με την ανταπόκριση στα ερωτήματα των πολιτών μέσω του Helpdesk της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας (ΗΠΠΚΚ)

Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) έχει δημιουργήσει ειδικό helpdesk, το οποίο λειτουργεί μέσω της ιστοσελίδας της, www.keyd.gov.gr, και υποστηρίζει τους δανειολήπτες, απαντώντας καθημερινά στα ερωτήματά τους σχετικά με την ΗΠΠΚΚ.

Από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας, η ομάδα υποστήριξης της ΗΠΠΚΚ της ΕΓΔΙΧ έχει απαντήσει συνολικά σε περισσότερα από 11.652 ερωτήματα.

 

Γ. Στοιχεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω των Κέντρων και Γραφείων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ)

Στα 49 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών τα οποία λειτουργούν πανελλαδικά, οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, καθώς και για τις δυνατότητες που παρέχει  το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, τόσο για την προστασία της κύριας κατοικίας όσο και για ρυθμίσεις οφειλών. Ειδικά για όσο διαρκούν τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό, η προσωποποιημένη πληροφόρηση και υποστήριξη των δανειοληπτών θα λαμβάνει χώρα με προγραμματισμένα τηλεφωνικά ραντεβού. Στην τηλεφωνική γραμμή 213.212.57.30 όλοι οι πολίτες μπορούν να κλείνουν τηλεφωνικό ραντεβού για εξατομικευμένη συμβουλευτική ενημέρωση στα ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ.

Μέχρι σήμερα έχουν εξυπηρετηθεί, συνολικά, 21.219  οφειλέτες, με συνεχώς αυξανόμενη τάση.

 

Δ. Επιπρόσθετες δράσεις

Όλοι οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται από την ιστοσελίδα της ΕΓΔΙΧ, www.keyd.gov.gr, στην οποία υπάρχουν αναλυτικοί οδηγοί για το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ρύθμισης οφειλών, καθώς και ερωταπαντήσεις για όλα τα θέματα υπερχρέωσης και διαχείρισης των οφειλών τους.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

  • pict
  • pict

pict

pict