Navigation
30
Σεπ
location
Αθήνα
24oC
Αίθριος - καθαρός
11 Μαΐ 2020

Ο East Med περνάει μέσα από τον κορωνοϊό

east med xartis Νέα

Πόσο εφικτή είναι η υλοποίηση του αγωγού East Med, με την πανδημία του νέου κορονοϊού να έχει πλήξει συνολικά τον τομέα των υδρογονανθράκων;

Τελικώς, μήπως στρατηγικοί λόγοι επιβάλλουν αυτό το πρότζεκτ να μένει στην επιφάνεια (…) με διάφορους τρόπους(;), ρωτήσαμε τον Δρ. Ηλία Κονοφάγο, μέλος της Επιτροπής Ενέργειας της Ακαδημίας Αθηνών, με αφορμή δύο γεγονότα: α) την ανοιχτή πρόσκληση της IGI Poseidon –κοινοπραξία που υλοποιεί τον αγωγό East Med στην οποία συμμετέχει κατά 50% η ΔΕΠΑ–, με στόχο την προεπιλογή των δύο υποψήφιων αναδόχων και «αντικείμενο τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια, την κατασκευή, τη μεταφορά, την εγκατάσταση και το pre-commissioning (EPCI) των τεσσάρων υπεράκτιων τμημάτων του αγωγού, συνολικού μήκους, 1.470 χλμ., προϋπολογισμού περίπου 3 δισ. ευρώ, και β) την κατάθεση προς κύρωση στη Βουλή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό East Med.

Το σχετικό σχέδιο νόμου τιτλοφορείται «Κύρωση της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας, του Κράτους του Ισραήλ, της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ιταλικής Δημοκρατίας για ένα Σύστημα Αγωγού για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς τις ευρωπαϊκές αγορές».

Σε ό,τι αφορά την ανοιχτή πρόσκληση, η εκτίμηση του δόκτορος Ηλία Κονοφάγου είναι ότι «η ΔΕΠΑ βρίσκεται σε φάση ιδιωτικοποίησης, με προκαθορισμένο επενδυτικό πρόγραμμα δημιουργίας μεγαλύτερης μετοχικής αξίας της εταιρείας. Με δεδομένη την υπάρχουσα εγκεκριμένη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα ενός λεπτομερέστερου σχεδιασμού για το έργο του αγωγού East Med, ήταν υποχρεωμένη να κάνει χρήση των κονδυλίων, τα οποία θα της επιτρέπουν, όταν κάποια στιγμή οι τιμές φυσικού αερίου επανέλθουν σε υψηλότερα επίπεδα, να είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στο τεράστιο αυτό έργο τροφοδότησης με φυσικό αέριο της Ευρώπης. Όσο για την κύρωση της διακυβερνητικής, είναι θετικό».

Διακρατική απόφαση

Κατά τη γνώμη μου, συνεχίζει ο κ. Κονοφάγος, «η ΔΕΠΑ προχωράει ‘‘στην ωρίμανση” του έργου, με δεδομένο ότι η τεχνολογία κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού East Med εξελίσσεται προς μία ελαχιστοποίηση του συνολικού κόστους του έργου. Ουδείς, όμως, γνωρίζει αυτήν τη στιγμή πότε θα μπορούσε να έχουμε την τελική επενδυτική απόφαση. Με τα σημερινά τεχνικά και συμβατικά δεδομένα, μία απόφαση υλοποίησης του αγωγού δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν περάσουν 5 με 7 το πολύ χρόνια. Απ’ την άλλη, για να δείξουν ενδιαφέρον οι εταιρείες, θα πρέπει να υπάρξουν τόσο η τελική διακρατική απόφαση δημιουργίας του έργου, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, και μία κατ’ αρχήν απόφαση της τάξης μεγέθους της τιμής πώλησης του φυσικού αερίου στους τελικούς αποδέκτες που θα παραλάβουν το φυσικό αέριο στην Ευρώπη.

Όλα πάντως θα εξαρτηθούν από το πότε η ευρωπαϊκή αγορά θα ξαναγυρίσει σε φάση ανάπτυξης. Εάν η ανάπτυξη καθυστερήσει δραματικά, είναι δυνατόν οι αποφάσεις για την υλοποίηση του αγωγού να αλλάξουν και να περάσουμε σε εναλλακτικές λύσεις υγροποίησης του φυσικού αερίου και μεταφορά του μέσω τάνκερ στην Ευρώπη. Όμως η υγροποίηση της παραγωγής αποθεμάτων φυσικού αερίου θα απαιτήσει μεγαλύτερο ύψος κεφαλαίων, και αυτό λόγω της μειωμένης ρευστότητας στην αγορά θα μπορούσε να διατηρήσει ζωντανό το έργο του αγωγού East Med. Να σημειώσουμε ότι η ΔΕΠΑ περιλαμβάνει στο καταστατικό της τη δυνατότητα να συμμετέχει σε έργα ανάπτυξης και παραγωγής κοιτασμάτων φυσικού αερίου. Άρα, με δεδομένο ότι στο Ισραήλ και την Κύπρο έχουν ήδη πιστοποιηθεί με γεωτρήσεις σημαντικά κοιτάσματα και παράλληλα έχουν εντοπιστεί από την ΕΔΕΥ ΑΕ σημαντικοί στόχοι κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην υπεράκτια δυτική και νότια Κρήτη, αυτά τα πιθανά αποθέματα θα μπορούσαν να συνεισφέρουν τεχνικά τόσο στη διασύνδεση με αγωγούς των κοιτασμάτων όσο και στον περαιτέρω εμπλουτισμό με χαμηλού κόστους φυσικό αέριο (λόγω μικρής απόστασης διασύνδεσης) του αγωγού East Med».

Νέα φάση

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΔΕΠΑ, «σε νέα φάση περνούν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του αγωγού East Med. Μετά την προεπιλογή των αναδόχων θα ξεκινήσουν οι προπαρασκευαστικές υπηρεσίες του έργου. Συγκεκριμένα, οι εργασίες αυτής της φάσης περιλαμβάνουν την επανεξέταση και την υιοθέτηση των Μελετών Εφαρμογής (FEED) υποθαλάσσιων τμημάτων και τη Λεπτομερή Υποθαλάσσια Έρευνα και Χαρτογράφηση (DMS), οι οποίες βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης της ανάθεσης, καθώς και την παραγωγή πρόσθετων μελετών, όπου κριθεί αναγκαίο».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε ότι «ο East Med είναι ένας αγωγός στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη την Ευρώπη, για αυτό και παρακολουθούμε στενά την εξέλιξή του. Η νέα πρόσκληση (σ.σ. για την προεπιλογή των δύο υποψήφιων αναδόχων) πιστοποιεί ότι η υλοποίηση του έργου προχωρά, παρά τις μεγάλες αναταράξεις που προκαλεί η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία και στην αγορά ενέργειας. Η Ελλάδα είναι η πρώτη από τις χώρες που υπέγραψαν τη Διακυβερνητική Συμφωνία του Ζαππείου, που τη φέρνει προς κύρωση στη Βουλή. Αποδεικνύουμε εμπράκτως τη βούλησή μας να ανοίξουμε τον δρόμο για ένα έργο υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη την Ευρώπη».

Με άλλη δήλωσή του –προηγήθηκε της προς κύρωση συμφωνίας–, ο υπουργός ΠΕΝ διευκρινίζει: Οι μόνες γεωτρήσεις που πιθανόν να δούμε να προχωρούν σε διάφορές περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, όταν αρθούν οι μετακινήσεις στους περιορισμούς, θα είναι για όσες οι πετρελαϊκές είχαν ήδη πληρώσει σχεδόν το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος του κόστους διενέργειάς τους. Νέες παραγωγικές γεωτρήσεις σε αρχικό στάδιο πολύ δύσκολα θα προχωρήσουν, μέχρι να ανακάμψουν οι τιμές του πετρελαίου. Στην Ελλάδα είναι λογικό να υπάρξουν καθυστερήσεις στον προγραμματισμό των γεωτρήσεων από την πλευρά των εταιρειών, η διάρκεια των οποίων συναρτάται με την πορεία των δομικών μεγεθών της αγοράς πετρελαίου.

Στις αρχές Ιανουαρίου 2020, ο κ. Χατζηδάκης τόνιζε από το Ζάππειο (όταν έπεσαν οι επίσημες υπογραφές για τον East Med από τους ηγέτες Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ – είχαν προηγηθεί οι υπογραφές των ΔΕΠΑ – Energean Oil & Gas για το προσύμφωνο συνεργασίας [Letter of Intent] που αφορά την προμήθεια 2 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, που παράγει η Energean από την εκμετάλλευση κοιτασμάτων στο Ισραήλ, ποσότητα που αναλογεί στο 20% της αρχικής δυναμικότητας του East Med): Η συμφωνία αποτελεί ορόσημο για τη βιωσιμότητα του East Med. Κάποιοι αναλυτές περιέγραφαν τον αγωγό ως όνειρο και λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε. Σήμερα μπαίνουν οι βάσεις για τον αγωγό που για κάποιους είναι όνειρο και για άλλους εφιάλτης».

Κρατάμε την αισιόδοξη πτυχή του ονείρου, αφήνοντας πίσω τον εφιάλτη των επιπτώσεων του νέου κορονοϊού COVID-19.

 Η πορεία του αγωγού

Ο East Med είναι αποτέλεσμα συνεργασίας της ελληνοϊταλικής κοινοπραξίας Poseidon (50% ΔΕΠΑ, 50% Edison). Στην αρχική του μορφή το έργο έχει σχεδιαστεί να έχει μήκος 1.900 χιλιόμετρα. Θα ξεκινά από την Κύπρο και θα κατευθύνεται προς την Κρήτη και στη συνέχεια προς την ηπειρωτική Ελλάδα, διερχόμενο υποθαλάσσια σε βάθος έως και τριών χιλιομέτρων. Η χωρητικότητά του θα είναι περίπου 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Με την παράλληλη κατασκευή διασυνδετήριων αγωγών προς τη Βουλγαρία (IGB), την Αλβανία (IAP) και την Ιταλία (ITGI), θα είναι εφικτή η περαιτέρω διάχυση των ποσοτήτων αερίου της Μεσογείου στη Βαλκανική ενδοχώρα και (αν όλα πάνε καλά) στην ιταλική αγορά.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ





  • pict
  • pict

pict

pict