Navigation
1
Αυγ
location
Αθήνα
41oC
Αίθριος - καθαρός
27 Απρ 2021

Να επιδοτηθούν τα ηλεκτρικά και μετά το 2021

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ Νέα

Από την παράταση των επιδοτήσεων εξαρτάται εν πολλοίς η πρόοδος στις αγορές ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, θεωρώντας ότι υπάρχει ενδεχόμενο να «φρενάρουν» οι αυξητικές τάσεις, αν δεν ισχύσει κάτι τέτοιο και μετά το 2021, φοβούμενοι μια παράταση της πανδημίας, με τις οικονομικές συνέπειες που συνεπάγονται.

Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου έχει αφήσει, πάντως, ανοιχτό το ενδεχόμενο επιδοτήσεων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και μετά το 2021. Αυτό που είναι βέβαιο και έχει καταστήσει σαφές η κα Σδούκου, σε παλαιότερες και πρόσφατες διαδικτυακές εκδηλώσεις, είναι ότι η «παραγωγική αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης ανοίγει πολλές επιχειρηματικές ευκαιρίες, όχι μόνο σε επίπεδο δημιουργίας βιομηχανίας, αλλά και σε θέματα ανάπτυξης λογισμικών, smart technologies, service providers, (πάροχοι υπηρεσιών συντήρησης και διαχείρισης υποδομών), smart grids (ενσωμάτωση στο ενεργειακό δίκτυο)». Για τον σκοπό αυτόν, παρέχονται ήδη μέσω του νόμου 4710 «γενναία οικονομικά κίνητρα για τη δημιουργία γραμμών παραγωγής, με στόχο την κατασκευή και τη συναρμολόγηση, π.χ., ηλεκτρικών σκούτερ, αυτοκινήτων ή φορτιστών».

Μερίδιο αγοράς

Στην Ελλάδα το 2020, με κατά κεφαλήν εισόδημα 17.500 ευρώ, πουλήθηκαν συνολικά 2.131 ηλεκτροκίνητα οχήματα, εκ των οποίων τα 675 αμιγώς ηλεκτροκίνητα, μόνο με μπαταρία, και 1.456 υβριδικά. Πολλά από τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν ανήκουν στην κατηγορία των υπερπολυτελών κατασκευών.

Το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων πέρυσι ήταν 0,4%. Τα κίνητρα που δόθηκαν (τα οποία διευρύνονται): Έκπτωση 20% επί της λιανικής τιμής προ φόρων (ΛΤΠΦ) για κάθε EV μέχρι το ποσό των 6.000 ευρώ, για οχήματα με λιανική τιμή προ φόρων έως 30.000 ευρώ, και 20% επί της λιανικής τιμής προ φόρων μέχρι το ποσό των 6.000 ευρώ, για οχήματα με ΛΤΠΦ από 30.001 έως 50.000, συν 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου. Και έκπτωση 25% στη ΛΤΠΦ για ηλεκτρικά ταξί μέχρι το ποσό των 8.000 ευρώ, για οχήματα με τιμή 50.000, συν επιπλέον 2.500 στην περίπτωση απόσυρσης ενός ταξί παλαιάς τεχνολογίας

Στην Κύπρο, με κατά κεφαλήν εισόδημα 24.920 ευρώ, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων υποστηρίζεται δειλά-δειλά από την κυβέρνηση, μέσω ενός σχεδίου προώθησης ECVs, το οποίο ορίζει επιδότηση 5.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή επιδότηση 7.000 ευρώ, εφόσον η αγορά καινούργιου ηλεκτρικού συνοδεύεται και από απόσυρση παλιού οχήματος άνω των 15 ετών.

Στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας το 2020, με κατά κεφαλήν εισόδημα 41.510 ευρώ, τα ηλεκτρικά οχήματα έφτασαν τις 400.000 το 2020 έναντι των 110.000 του 2019. Το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν περίπου 3,0%. Τα κίνητρα: Μπόνους 9.000 ευρώ για ηλεκτρικά με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου και 6.750 ευρώ για Plug-in Hybrid Electric Vehicle (ηλεκτρικά οχήματα με πρίζα) με καθαρή αξία έως 40.000 ευρώ, 7.500 ευρώ για ηλεκτρικά με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου. Και 5.625 ευρώ για PHEV με καθαρή αξία άνω των 40.000 ευρώ.

Στην Ολλανδία (αναλυτικά στη συνέχεια του κειμένου), συνέχεια το μερίδιο αγοράς στα ηλεκτρικά οχήματα αγγίζει το 15,0%!

Στη Μεγάλη Βρετανία το 2020, με κατά κεφαλήν εισόδημα 37.780 ευρώ, το μερίδιο αγοράς ECVs ήταν 3,1%. Τα κίνητρα: Επιχορήγηση 3.000 λιρών για οχήματα μηδενικών εκπομπών (επιβατικά, ταξί, βαν και φορτηγά) με τιμή έως 50.000 λίρες. Στη Νορβηγία (εκτός Ε.Ε.), που περιλαμβάνεται στον κατάλογο των χωρών Σένγκεν από το 2018, σχεδόν το 50% των πωλήσεων των αυτοκινήτων προέρχεται από ηλεκτρικά.

Πανόραμα Ε.Ε.

Στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κατάσταση στο μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (με μικρές διαφοροποιήσεις σήμερα) έχει ως εξής:

Αυστρία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 3,5%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 44.920 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 3.000 ευρώ για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου, 1.250 ευρώ για PHEV και οχήματα extended-range (εκτεταμένου εύρους).

 

Βέλγιο

·                                         Μερίδιο αγοράς: 3,2%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 41.200 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Κανένα.

 

Βουλγαρία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,6%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 8.680 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Κανένα.

 

Γαλλία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 2,8%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 35.960 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Μπόνους έως 7.000 ευρώ για οχήματα με εκπομπή έως 20 γρ. CO2/χλμ. Πρόγραμμα απόσυρσης: Έως 5.000 ευρώ για αγορά μεταχειρισμένου ή καινούργιου οχήματος που εκλύει έως 50 γρ. CO2/χλμ. Και με τιμή κάτω των 60.000.

 

Δανία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 4,2%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 53.270 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Κανένα.

 

Εσθονία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,3%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 21.160.

·                                         Κίνητρα: Μπόνους 5.000 ευρώ για κάθε EV με τιμή κάτω των 50.000.

 

Ιρλανδία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 4,1%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 72.260 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Έως 5.000 ευρώ για EV και PHEV οχήματα που εκλύουν έως 50 γρ. CO2/χλμ.

 

Ισπανία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 1,4%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 26.440 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Έως 5.000 ευρώ για ηλεκτρικά με μπαταρία και 2.600 ευρώ για PHEV, 6.000 ευρώ για βαν και φορτηγά, αναλόγως του οχήματος που αποσύρεται.

 

Ιταλία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,9%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 29.610 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Μπόνους έως 6.000 ευρώ για οχήματα που εκλύουν έως 70 γρ. CO2/χλμ. και τιμή μέχρι 50.000. Επιβάρυνση έως 2.500 ευρώ για τα αυτοκίνητα με εκπομπή άνω των 250 γρ. CO2/χλμ.

 

Κροατία

·                                         Μερίδιο αγοράς: –

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 13.260.

·                                         Κίνητρα: 9.200 ευρώ για την αγορά EV και 4.600 ευρώ για PHEV.

 

Λετονία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,5%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 15.930 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Κανένα.

 

Λιθουανία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,4%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 17.340 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Ελάχιστα έως κανένα.

 

Λουξεμβούργο

·                                         Μερίδιο αγοράς: –

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 102.200 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Εντάσσονται στο πλαίσιο της ετήσιας φορολογικής δήλωσης των πολιτών υπό τη μορφή επιστροφής ύψους 5.000 ευρώ για EV με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου και 2.500 ευρώ για PHEV, τα οποία εκπέμπουν μέχρι 50 γρ. CO2/χλμ.

 

Μάλτα

·                                         Μερίδιο αγοράς ECVs: –

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 26.530 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Κανένα.

 

Ολλανδία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 15,0%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 46.710.

·                                         Κίνητρα: Σχέδιο επιδοτήσεων για ιδιώτες για αγορά ή μίσθωση καινούργιων ή μεταχειρισμένων EV με μπαταρία, έκπτωση περιβαλλοντικής επένδυσης για ηλεκτρικά φορτηγά και ταξί με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου, μεγαλύτερες αποσβέσεις μέσω του συστήματος περιβαλλοντικών επενδύσεων για αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου ή ταξί και ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία εξοπλισμένα με ηλιακούς συλλέκτες.

 

Ουγγαρία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 1,9%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 14.720 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 7,350 ευρώ για EV με τιμή μέχρι 32.000 ευρώ, 1.500 ευρώ από 32.000 ευρώ έως 44.000.

 

Πολωνία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,5%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 13.780 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 8.400 ευρώ για EV με τιμή μέχρι 28.000 ευρώ και 20.000 ευρώ για οχήματα FCEV με τιμή μέχρι 67.000 ευρώ.

 

Πορτογαλία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 5,7%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 20.640 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Μέχρι 3.000 για ιδιώτες – εταιρείες.

 

Ρουμανία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,9%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 11.500 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 10.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών και 4.250 ευρώ για νέο PHEV που εκλύει έως 50 γρ. CO2/χλμ., συν 1.250 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου

 

Σλοβακία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,4%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 17.270 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 8.000 ευρώ για κάθε EV και 5.000 ευρώ για plug-in υβριδικό.

 

Σλοβενία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,9%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 22.980 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 7.500 ευρώ για αγορά EV, 4.500 ευρώ για ηλεκτρικά Van και μεγάλα τετράκυκλα, 4.500 ευρώ για PHEV, οχήματα extended-range και Van 3.000 ευρώ για ελαφρού τύπου τετράκυκλα ηλεκτρικά.

 

Σουηδία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 11,3%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 46.130 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: Σχέδιο κινήτρων έως 5.800 ευρώ για EV και 960 για PEHV οχήματα που εκπέμπουν μέχρι 70 γρ. CO2/χλμ.

 

Τσεχία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 0,5%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 20.990 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: σε εταιρείες και σε εταιρείες του δημοσίου, δημόσιους μεταφορείς για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου, PEHV, οχήματα extender range και φυσικού αερίου.

 

Φινλανδία

·                                         Μερίδιο αγοράς: 6,9%.

·                                         Κατά κεφαλήν εισόδημα: 43.570 ευρώ.

·                                         Κίνητρα: 2.000 ευρώ για κάθε EV με τιμή μέχρι 50.000 ευρώ.

 

Σημειώνεται ότι, με βάσει τις εκτιμήσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, «η ύπαρξη ενός κατά 80% ηλεκτροδοτούμενου στόλου το 2050 θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια στην ΕΕ μόνο κατά 10 %, κατά μέσο όρο».

Εθνική πολιτική

Η χάραξη της εθνικής πολιτικής προώθησης της ηλεκτροκίνησης κινείται σε πέντε άξονες:

  • Tη διεύρυνση της «αγοραστικής βάσης» της ελληνικής αγοράς, μέσω της διαφοροποίησης της καταναλωτικής ταυτότητας.
  • Tην αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων με «καθαρά» οχήματα υβριδικής και αμιγώς ηλεκτρικής τεχνολογίας.
  • Tην αύξηση του υφιστάμενου μεριδίου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ελληνική αγορά σε 6,6% επί των ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος πέντε ετών (2020-2024).
  • Tην ανάπτυξη νέου «περιβάλλοντος χρήσης» από πλευράς υποδομών, και παροχών (κινήτρων).
  • Tην ενημέρωση του κοινού μέσω της προώθησης επικοινωνιακών προγραμμάτων.

 

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ