Navigation
24
Οκτ
location
Αθήνα
26oC
Αίθριος - καθαρός
16 Μαρ 2015

Λαθρεμπόριο Καυσίμων: Με βάση τις προτάσεις Μάρδα το νέο Σ/Ν

Μάρδας Επιχειρήσεις | Οικονομία

Η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων αποτέλεσε διαχρονική πρόκληση για όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών.
Αυτή τη φορά όμως η προσπάθεια ξεκινάει από διαφορετική αφετηρία η οποία συνηγορεί στην αποτελεσματική αντιμετώπιση «αυτής της μάστιγας», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει κ. Δημήτρης Μάρδας.
Και εδώ έγκειται η διαφορά, καθώς ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τώρα, είναι αυτός που εκπόνησε τη μελέτη για την εξυγίανση της αγοράς καυσίμων πριν από δυόμιση χρόνια!
Ήρθε λοιπόν τώρα η… σειρά του να υλοποιήσει ότι πρότεινε ο ίδιος!
Ασφαλώς, δεν φέρει αποκλειστικά ο κ. Μάρδας την ευθύνη για την υλοποίηση των προτάσεων, καθώς στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου συμμετέχουν περίπου 7 αρμόδια υπουργεία με τις ανάλογες διευθύνσεις.
Μέχρι την τελική διατύπωση του νομοσχεδίου, κανένας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τι θα αποφασισθεί τελικά.

Πολιτική βούληση
Ο κ. Μάρδας καταλογίζει «απουσία πολιτικής βούλησης» στο γεγονός ότι δεν υιοθετήθηκαν «αυτονόητα μέτρα» για την πάταξη της «μάστιγας» που κοστίζει τεράστια ποσά από διαφυγόντες φόρους στο κράτος.
Πόσο μάλλον όταν ο πειρασμός για παρανομία είναι ευθέως ανάλογος του φόρου (64%) που περιλαμβάνει η τελική λιανική τιμή του καυσίμου…
Και συνεχίζει ότι: «η συγκεκριμένη κατάσταση ενισχύει από την πλευρά της, έναν άλλον παράγοντα, τον φόβο. Αυτός με τη σειρά του επηρεάζει αρνητικά τις λειτουργίες της Διοίκησης».
Αξίζει να επισημανθεί εδώ, ότι στην ταυτότητα της μελέτης, ο κ. Μάρδας έχει παραθέσει την φράση του Φρανκλίνου Ρούσβελτ (αμερικανός πρόεδρος στην περίοδο της μεγάλης κρίσης), σχετικά με το φόβο: «Πιστεύω ακράδαντα ότι το μόνο που πρέπει να μας φοβίζει είναι ο ίδιος ο φόβος» (4 Μαρτίου 1933).

ΣΔΟΕ_ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ
Οι θέσεις και οι προτάσεις του αναπληρωτή υπουργού, είναι γνωστές από το φθινόπωρο του 2012 και όπως επικαιροποιήθηκαν μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο.
Η μελέτη συντάχθηκε με σκοπό την παρουσίαση μέτρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της νοθείας και του λαθρεμπορίου καυσίμων και την υπογράφει ο κ. Μάρδας ως καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ.
Από τις πρώτες ενέργειες όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του, ήταν να προωθήσει στους συναδέλφους του τις προτάσεις επί του θέματος για διαβούλευση.
Πεποίθηση του κ. Μάρδα, είναι ότι: «η πολιτική βούληση θα μπορούσε να αλλάξει άρδην όλο το κλίμα, περιορίζοντας δραστικά τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων».
Γι’ αυτό προτείνει: «έναν ευέλικτο μηχανισμό εποπείας ο οποίος θα υιοθετήσει τις απλές συνταγές της επιστήμης του Management, θα χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά την τεχνολογία και θα θέσει ταυτόχρονα σε πλήρη ανάπτυξη τις σχετικές για το «μαύρο χρήμα» και το «πόθεν έσχες» διατάξεις των εμπλεκομένων, τόσο από τη πλευρά της προσφοράς, όσο και από την πλευρά των εποπτευουσών αρχών – συμπεριλαμβανομένων και πολιτικών προσώπων.

Βυτιοφόρο
Εκκρεμότητες και παραλείψεις σε βαθμό «ποινικής ευθύνης»;
Δυόμιση χρόνια ύστερα από την ψήφιση του νόμου – Ν.4072/2012 (ΦΕΚ 86/Α/2012) – για την αγορά καυσίμων, ο κ. Μάρδας επισημαίνει τις εκκρεμότητες για:
– εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα
– η ιχνηθέτηση των καυσίμων με ραδιοϊσότοπα η μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες
Βάσει της μη εφαρμογής του νόμου, ο κ. Μάρδας διερωτάται εάν τα καύσιμα που διακινήθηκαν στο διάστημα αυτό, θεωρούνται παράνομα και εάν η εκκρεμότητα αυτή επισύρει ποινικές ευθύνες.
Επισημάνεται δε, καθυστέρηση στην εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες πετρελαιοειδών προϊόντων, που προγραμματίσθηκε να εφαρμοσθεί μέχρι τον Μάϊο 2016.
– Επίσης δεν προβλέπεται και δεν αναφέρεται πουθενά η εγκατάσταση συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών
α) στα καύσιμα που εξάγονται σε άλλες χώρες,
β) στη διακίνηση ναυτιλιακών καυσίμων,
γ) στις εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών ΔΕΗ, Αλουμίνιον της Ελλάδος κ.λπ.
δ) στις εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων,
ε) στα πρατήρια αφορολόγητων καυσίμων και
στ) στις εγκαταστάσεις μεταφορικών εταιρειών.
– Επί πλέον σε εκκρεμότητα παραμένει και η αξιολόγηση των υποβληθέντων αιτήσεων στην Κοινωνία της Πληροφορίας (Αριθμ. Πρωτ. 19207/17.11.2014), για την επιδότηση των πρατηριούχων που εγκατέστησαν το σύστημα εισροών-εκροών.

vutioforo_lathremporio
Εικονικές εξαγωγές – Το κοινό μυστικό!
Είναι γνωστό από τα στατιστικά στοιχεία, ότι τα καύσιμα (πετρελαιοειδή), κατέχουν μακράν την πρώτη θέση στον πίνακα των εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων.
Στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς, ο κ. Μάρδας διαπιστώνει ότι η Ελλάδα δηλώνει στον ΟΗΕ πολλαπλάσιες ποσότητες από εκείνες που δηλώνουν οι χώρες-πελάτες, ότι εισάγουν από την Ελλάδα.
Ισχύει δε και το αντίστροφο, όπως στην περίπτωση της Τουρκίας, όπου το 2010 η Ελλάδα εξήγαγε βενζίνες αξίας 116 εκατ. δολαρίων και η Τουρκία εισήγαγε από την Ελλάδα βενζίνες αξίας 573 εκατ. δολαρίων!
Οι μελέτες των τελωνειακών υπηρεσιών διαθέτουν πλήθος παραδειγμάτων και περιστατικών σχετικά με τις διασυνοριακές συναλλαγές καυσίμων με τις όμορες χώρες της Ελλάδας.
Η πρόταση του κ. Μάρδα σ’ αυτήν την περίπτωση είναι: Να δοθεί ένα γενναίο πριμ στα μέλη του ΣΔΟΕ ή του οποιουδήποτε ελεγκτικού μηχανισμού, που θα συλλαμβάνουν κάθε λαθραία ποσότητα.
Το πριμ αυτό ως ποσοστό των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στα λαθραία καύσιμα, δε θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό. Αν εφαρμοστεί αυτή η πολιτική ενδεχομένως να εκπλαγούμε από τις δεκάδες παράνομες δεξαμενές και βυτιοφόρα που όλως τυχαίως θα ανακαλυφθούν.

πίνακας_καύσιμα

 

Προτάσεις ΣΕΕΠΕ
Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) προτείνει μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας, (όμοιες σε πολλά σημεία με τις προτάσεις της ΠΟΠΕΚ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων).
Η σύμπτωση απόψεων θεωρείται θετική εξέλιξη. Και οι δύο πλευρές δίνουν έμφαση στον αυστηρότερο έλεγχο των:
• ναυτιλιακών καυσίμων,
• των εικονικών εξαγωγών,
• της νοθείας της βενζίνης και,
• στην άμεση εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών παντού και ιδίως στα πρατήρια υγρών καυσίμων και αυστηρές ποινές.
Στην πρότασή του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών προβλέπει λεπτομερώς μία σειρά από μέτρα, ενέργειες, μεθόδους, αλλά και αυστηρές ποινές και κυρώσεις που συνδυάζονται με οικονομικά κίνητρα (γενναιόδωρα bonus στους ελεγκτές), τα οποία φιλοδοξεί να συναποτελέσουν το όπλο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα.
Επικαλείται δε, την δήλωση του πρώην πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου, ότι: «εάν αντιμετωπιζόταν το πρόβλημα της λαθρεμπορίας καυσίμων, η χώρα θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 δισ. το χρόνο και δε θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων».
Πολλά από τα μέτρα είναι προφανή και γνωστά σε πολλές χώρες, δεδομένου ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων δεν αποτελεί μόνο ελληνικό πρόβλημα αλλά παγκόσμιο.

σκάφη_λαθρεμπόριο
Τέλος, σοβαρά ερωτηματικά για ευθύνες, εγείρει το γεγονός ότι παραμένουν ακινητοποιημένα τα δύο σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου, που παραλήφθηκαν το 2008 με κόστος αγοράς σχεδόν δυο εκατ. ευρώ!

Αννίτα Τριανταφυλλοπούλου

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

  • pict
  • pict

pict

pict

PolicePress