Navigation
12
Νοέ
location
Αθήνα
25oC
Αραιή συννεφιά
14 Οκτ 2019

Καμπανάκι από τη ΡΑΕ στους παρόχους ενέργειας

ηλεκτρικη ενεργεια ΔΕΗ Νέα

Υπάρχουν πράγματα που λέγονται αλλά δεν γίνονται και πράγματα που γίνονται αλλά δεν λέγονται. Στην περίπτωση της διαφημιστικής καμπάνιας και επικοινωνίας μερίδας εταιρειών παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος, μάλλον ισχύει το πρώτο σκέλος της ιστορικής αυτής ρήσης του αείμνηστου Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Αυτό αντιλαμβανόμαστε από την τοποθέτηση του Μάνου Εξαρχουλάκου, διευθυντή marketing και επικοινωνίας της ZeniΘ (παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου), που επισημαίνει: «Επικοινωνίες με ανομοιογενείς συγκρίσεις και ασαφή ποσοστά έκπτωσης ή εξοικονόμησης μόνο σύγχυση και ανασφάλεια δημιουργούν στον καταναλωτή – μη δημιουργούμε εσφαλμένες προσδοκίες στον καταναλωτή!».

Επαναφέρουμε το θέμα διότι έχει ιδιαίτερη σημασία για τους πολίτες-καταναλωτές και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει κοινοποιήσει σε όλους τους παρόχους τον κώδικα προμήθειας στον οποίο περιγράφονται οι «σωστές πρακτικές», τις οποίες οφείλουν να σέβονται και να εφαρμόζουν.

Ο «κώδικας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας»-«κώδικας προμήθειας» ρυθμίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πελατών και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας τόσο κατά το στάδιο των διαπραγματεύσεων και της σύναψης της μεταξύ τους σύμβασης, όσο και κατά την εκπλήρωση των συμβατικών τους υποχρεώσεων.

Ειλικρινείς διαφημίσεις

Οι πάροχοι, τονίζει ο διευθυντής marketing της ZeniΘ, «οφείλουμε να αποκαταστήσουμε τη φήμη της αγοράς, με ειλικρίνεια και σαφήνεια σε κάθε διαφημιστική μας επικοινωνία με τον πελάτη. Και θα πρέπει να στηρίξουμε έμπρακτα το έργο της Ρυθμιστικής Αρχής, που ήδη κινείται στην ίδια κατεύθυνση».

Η ΡΑΕ, αν και προσπαθεί να βάλει τέλος στην σύγχυση που δημιουργούν τα διαφημιστικά μηνύματα των ιδιωτικών εταιρειών, δεν υπάρχουν ποινές για τις παρατυπίες ή την παραπλάνηση των πελατών που, όταν ανακαλύπτουν στην τσέπη τους την εξαπάτηση, βρίσκονται αντιμέτωποι με τα «ψιλά γράμματα» των συμβολαίων (σ.σ. όπως στις τράπεζες με τις συμβάσεις χορήγησης δανείων). Τα διαφημιστικά μηνύματα πάντως έχουν ήδη φέρει αποτελέσματα: Σχεδόν διπλασιάστηκε ο αριθμός των καταναλωτών χαμηλής τάσης που προστρέχουν σε ιδιωτικές εταιρείες.

Η ΡΑΕ έχει αναρτημένους τους βασικούς κανόνες διαφάνειας, με τίτλο «Βασικές Αρχές Τιμολόγησης Ηλεκτρικής Ενέργειας», αλλά τελικώς εναπόκειται στις εταιρείες να εφαρμόσουν ή όχι τους κανόνες αυτούς και τις «καλές πρακτικές», που περιγράφονται στον κώδικα προμήθειας.

«Ναι στον ανταγωνισμό, αλλά με ρύθμιση και εταιρική «αυτορρύθμιση», υποστηρίζει ο κ. Μάνος Εξαρχουλάκος.

Αυτό όμως δεν φαίνεται ακόμα να… περπατάει, διότι η έννοια της αυτορρύθμισης είναι κάτι σχετικό και όχι –εξ όσων γνωρίζουμε– νομικά δεσμευτικό για κάθε εταιρεία.

Απομένει «να είμαστε ειλικρινείς», όπως λέει ο διευθυντής επικοινωνίας της ΖeniΘ (σ.σ. εννοώντας τις εταιρείες): «Το κλίμα εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς τις ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας επλήγη καθοριστικά από τη γνωστή υπόθεση Energa – Hellas Power. Τώρα λοιπόν που διαφαίνεται ότι έχει καλλιεργηθεί ξανά το έδαφος και ότι οι καταναλωτές δίνουν ακόμη μια ευκαιρία στον ανταγωνισμό και στους ιδιώτες προμηθευτές, θα πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί».

Κανόνες δικαίου

Η αγορά πρέπει να λειτουργεί με κανόνες δικαίου και με ίσους όρους ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Και δεν πρέπει να δημιουργεί αναληθείς προσδοκίες (σ.σ. μέσω διαφημίσεων) στους καταναλωτές «που πιθανώς δεν θα επιβεβαιωθούν όταν θα λάβει τον πρώτο λογαριασμό τους. Δεν μπορεί να μιλάμε για τόσο υψηλά ποσοστά εξοικονόμησης στο ρεύμα, δημιουργώντας σύγχυση στον καταναλωτή που καταλαβαίνει ότι θα πληρώσει έως και τα μισά από όσα πλήρωνε πριν, στον λογαριασμό του ρεύματος συνολικά».

Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) είναι ο φορέας που (υποτίθεται) ελέγχει τις διαφημίσεις και φροντίζει να τηρούνται οι κανόνες δεοντολογίας του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης-Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε). Το ΣΕΕ, που μιλά για «αυτοδέσμευση», έχει ως στόχο «τη διαφύλαξη της καθαρότητας και αποτελεσματικότητας του διαφημιστικού λόγου και την προστασία των καταναλωτών». Κατά τα άλλα, πρόκειται για «μία ανεξάρτητη, μη κερδοσκοπική αστική εταιρεία που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης της διαφημιστικής αγοράς, από τους διαφημιζόμενους, τις διαφημιστικές εταιρείες και τα Μέσα – η λειτουργία της προβλέπεται από τον Ν. 2863/2000».

Αρκεί η αυτοδέσμευση για να σταματήσουν οι παρατυπίες στην αγορά; Ο κ. Εξαρχουλάκος προτρέπει τον κλάδο των ιδιωτών προμηθευτών «να δείξει ωριμότητα και σοβαρότητα και η κάθε εταιρεία να ακολουθεί τους κανόνες, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Πρέπει δηλαδή ο κλάδος να είναι προσεκτικός, ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν θα επαναληφθούν θλιβερά φαινόμενα του παρελθόντος, που κλόνισαν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και έβλαψαν καθοριστικά την αγορά. Στόχος άλλωστε της απελευθέρωσης είναι ακριβώς να μεγιστοποιηθούν τα πραγματικά οφέλη για τον καταναλωτή και την εθνική οικονομία». Παρά τις πρόσφατες κινήσεις για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν προκειμένου ο ανταγωνισμός στον κλάδο να γίνεται σε ένα καλύτερο πλαίσιο.

Συνήγορος του Καταναλωτή

Προς το παρόν, ο καταναλωτής μπορεί αρχικώς να απευθύνεται στις ιδιωτικές εταιρείες που έχει συνάψει σύμβαση και, αν αυτό δεν αποδίδει, μπορεί να τηλεφωνεί στον Συνήγορο του Καταναλωτή (210 6460862, 210 6460814, 210 6460612, 210 6460734, 210 6460458).

Κατόπιν «ενεργειών του Συνηγόρου, μετά από καταγγελίες πολιτών ότι χρεώνονται υπερβολικά όταν καλούν πενταψήφιους τηλεφωνικούς αριθμούς εξυπηρέτησης πελατών η Ανεξάρτητη Αρχή συνέστησε στους προμηθευτές ενέργειας να καθιερώσουν εναλλακτικό δεκαψήφιο αριθμό που δεν υπήρχε, για την εξυπηρέτηση των πελατών».
Η λίστα έχει ως εξής: ΔΕΗ ΑΕ 211 2110770, εταιρεία ELPEDISON AE  210 7104852 , εταιρεία ΗΡΩΝ AE 213 0333000, εταιρεία ΜΥΤΗΛΙΝΑΙΟΣ ΑΕ (PROTERGIA) 210 3448500, εταιρεία NRG AE 211 1032132, εταιρεία VOLTERRA ΑΕ 213 0883000, εταιρεία VOLTON ΑΕ 210 4187070 και 216 3001000, εταιρεία WATT+VOLT ΑΕ 213 0189199, εταιρεία ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ Αττικής AE 210 3406000, εταιρεία ΖΕΝΙΘ ΑΕ 2311 223099, εταιρεία ΕΔΑ Αττικής AE 213 0882000, εταιρεία ΕΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 2310 584444.

«Παρά τις κινήσεις για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν προκειμένου ο ανταγωνισμός στον κλάδο να γίνεται σε ένα καλύτερο πλαίσιο». Και κυρίως, να μη βλάπτεται ο καταναλωτής!

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress