Navigation
13
Νοέ
location
Αθήνα
19oC
Βροχή
7 Ιαν 2019

ΙΕΝΕ: Σε κρίσιμο ενεργειακό σταυροδρόμι η Ελλάδα το 2019

ηλεκτρικη ενεργεια ΔΕΗ Νέα

«Εάν κρίνουμε από τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εξελίξεις του τελευταίου τριμήνου στον ενεργειακό τομέα της χώρας, τόσο σε επίπεδο θεσμικών αλλαγών όσο και σε συγκεκριμένα έργα, θα πρέπει να είμαστε μάλλον αισιόδοξοι καθώς ξεκινά ο νέος χρόνος. Και αυτό δεν το διατυπώνουμε απλά ως μια ευχή αλλά πιστεύουμε ότι ανταποκρίνεται στην ουσιαστική πρόοδο που έχει ήδη επιτελεστεί σε βασικά έργα υποδομής, στον χώρο των επενδύσεων αλλά και στο αρκετά σύνθετο εγχείρημα της χάραξης ενεργειακής πολιτικής», τονίζει ο Κωστής Ν. Σταμπολής, αντιπρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), από τον οποίο ζητήσαμε να καταθέσει στο «Π» την άποψή του για τις ενεργειακές εξελίξεις το 2019.

Διασύνδεση Αττικής – Κρήτης

Κορυφαίο έργο στον κλάδο των ενεργειακών υποδομών είναι αναμφίβολα αυτό της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ της ηπειρωτικής χώρας, μέσω Αττικής, με την Κρήτη. Ένα έργο που αρχικά διατυπώθηκε από τη ΔΕΗ στις αρχές της δεκαετίας του 1980, επί διοικήσεως Δημ. Παπαμαντέλου, και σήμερα μετά την πάροδο 35 ετών παίρνει επιτέλους σάρκα και οστά, καθώς ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στην προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού που έχει συστήσει, της «Αριάδνης».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Διαχειριστή, ο διαγωνισμός θα τρέξει το πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ έχει ήδη εκφρασθεί έντονο ενδιαφέρον από ελληνικούς και διεθνείς οίκους, που κατέχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και διαθέτουν τις προηγμένες τεχνολογικές λύσεις που απαιτούνται. Με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ να ευελπιστεί ότι η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει πριν από το τέλος του ερχόμενου έτους, αφού «τρέχουν» οι προθεσμίες για τη μερική απόσυρση των πετρελαϊκών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων στην Κρήτη, και άρα η διασύνδεση θα πρέπει να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2021.

Η δε εμπλοκή από πλευράς Κομισιόν στις Βρυξέλλες, αναφορικά με το EuroAsia Interconnector, δεν φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος προκειμένου να ανταποκριθεί στις ασφυκτικές χρονικές προθεσμίες κατασκευής του έργου, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει έστω και εάν το έργο θεωρηθεί, από τις Βρυξέλλες, ως καθαρά εθνικό project, οπότε εκπίπτει από τα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) με αρνητικές επιπτώσεις στο ύψος της χρηματοδότησης που θα λάβει τελικά από την ΕΕ. Παράλληλα, και εντός του 2019, αναμένεται από πλευράς ΑΔΜΗΕ να «τρέξουν» η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων και βασικές διασυνδέσεις στην Πελοπόννησο, ώστε να επιτραπεί η περαιτέρω ανάπτυξη του αιολικού δυναμικού της συγκεκριμένης περιφέρειας.

Φυσικό αέριο

Στον τομέα του φυσικού αερίου, και εδώ τα νέα είναι αρκετά θετικά, αφού μέχρι το τέλος του 2019 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του μεγάλου διασυνοριακού αγωγού TAP ενώ θα έχει ξεκινήσει και η κατασκευή του διασυνδετηρίου αγωγού IGB, που θα συνδέσει το εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου της Ελλάδας με το αντίστοιχο της Βουλγαρίας.

Με τον ΔΕΣΦΑ να είναι πλέον υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς και με νέα διοίκηση, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα «τρέξουν» τώρα μια σειρά από εντελώς νέα έργα, όπως αυτό του διασυνδετηρίου με τα Σκόπια καθώς και την αντίστροφη ροή του ελληνο-τουρκικού αγωγού που ήδη λειτουργεί πιάνω από μία 10ετία. Ακόμα πολύ σημαντικό project για τον ΔΕΣΦΑ θα είναι η μετεξέλιξη του μηχανισμού εξισορρόπησης (balancing point), που ήδη υφίσταται, σε εμπορικό κόμβο (trading hub), κάτι που θα ενισχύσει το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας το οποίο και αυτό θα κάνει την πρεμιέρα του, με την λειτουργία της νέας αγοράς εντός του 2019.

Στην τελική ευθεία αναμένεται να εισέλθει εξάλλου και το έργο του πλωτού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη που αναπτύσσει η εταιρεία GASTRADE με Ελληνικά και ξένα κεφάλαια και βασικό promoter τον Όμιλο Κοπελούζου.

Πορεία ΔΕΗ

Κρίσιμη σε κάθε περίπτωση για την περαιτέρω πορεία και εξέλιξη της ΔΕΗ θα είναι η προσπάθεια αποεπένδυσης που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μέσω του διαγωνισμού για την πώληση λιγνιτικών μονάδων σε Μελίτη και Μεγαλόπολη, που και αυτός θα «τρέξει» το α΄ τρίμηνο του νέου έτους. Εάν ο διαγωνισμός πετύχει και αναδειχθούν αξιόπιστοι επενδυτές, τότε η ΔΕΗ θα έχει περάσει έναν μεγάλο κάβο και θα μπορέσει να προχωρήσει απερίσπαστη στην ανάπτυξη του κλάδου των ΑΠΕ, που έχει απόλυτο ανάγκη και θεωρείται ειλημμένη απόφαση στο πλαίσιο της νέας της στρατηγικής στόχευσης. Ταυτόχρονα, η επιχείρηση μέσα στο 2019 θα προχωρήσει σε νέες παραγωγικές επενδύσεις εκτός Ελλάδος κυρίως στον τομέα των υδροηλεκτρικών, κυρίως σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Ανανεώσιμες Πηγές

Θα χρειαζόμαστε ακόμα αρκετές σελίδες για να περιγράψουμε τα σχέδια που είναι σε εξέλιξη από μεγάλες εταιρείες στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ ) και αφορούν κυρίως την εγκατάσταση νέων αιολικών πάρκων σε αδειοδοτημένες περιοχές ,τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιωτική χώρα, με προοπτική όπως μέσα στο 2019 προστεθούν τουλάχιστον 400 MW νέας ισχύος. Να σημειώσουμε ότι η χώρα μας παρά το τεράστιο αιολικό δυναμικό που διαθέτει έχει αξιοποιήσει μόνο ένα μικρό μέρος, αφού η συνολική εγκατεστημένη σήμερα αιολική ισχύ δεν ξεπερνά τα 2,900 MW.

Παράλληλα, και σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ΑΠΕ, εκτιμάται ότι μέσα στους επόμενους μήνες πρόκειται να κατατεθεί νομοσχέδιο που θα απλοποιεί ορισμένες διαδικασίες τόσο στο στάδιο της αδειοδότησης όσο σε αυτό της εγκατάστασης ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων ΑΠΕ, πράγμα που αναμένεται να ενισχύσει τις επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο.

Πακέτο ΕΛΠΕ

Στον χώρο του πετρελαίου είναι εξαιρετικά πιθανό να προχωρήσει η όλη διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των ΕΛΠΕ βάσει του ενδιαφέροντος που έχει κατατεθεί από τις Vitoil και Glencore, αν και λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας της εξαγοράς δεν μπορεί να προεξοφληθεί εύκολα η επιτυχία του εγχειρήματος. Απείρως πιο θετικές εμφανίζονται οι προοπτικές αύξησης των εξαγωγών διυλισμένων προϊόντων από τους δυο μεγάλους ομίλους, ΕΛΠΕ και Motoroil, με τον συνολικό στόχο να υπολογίζεται στους 10,0 εκατ. μετρικούς τόνους, με ανάλογη βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων (δηλαδή αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας).

Αλλά και στον τομέα των ερευνών, οι προοπτικές εμφανίζονται ιδιαίτερα θετικές, με τα ΕΛΠΕ να προγραμματίζουν σειρά γεωτρήσεων στην παραχώρησή τους στον Πατραϊκό Κόλπο και στην Energean να προγραμματίζει για την περίοδο 2019/2020 παραγωγική γεώτρηση στο Κατάκολο. Ακόμα εκτιμάται ότι εντός του πρώτου τριμήνου του 2019 θα έχουν κυρωθεί οι συμβάσεις με Exxon Mobil, Total και ΕΛΠΕ για τις παραχωρήσεις στα βαθιά νερά νότια και Νοτιοδυτικά της Κρήτης και με τη Repsol/ΕΛΠΕ στο βόρειο Ιόνιο.

Χάραξη στρατηγικής

Ακόμα μία θετική και πολύ ενθαρρυντική εξέλιξη στον τομέα της πολιτικής (policy) είναι η ολοκλήρωση, σε πρώτη φάση, του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού από το ΕΣΕΚ και η αναμενόμενη κατάθεσή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Ιανουαρίου 2019, μετά την ενσωμάτωση των παρατηρήσεων που έχουν προκύψει από τη δημόσια διαβούλευση.

Έστω και υπό την πίεση των Βρυξελλών, η Πολιτεία αποκτά τώρα ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τη χάραξη στρατηγικής στον ενεργειακό τομέα, κάτι άκρως απαραίτητο καθώς το ενεργειακό μας σύστημα, όπως και αυτό πολλών άλλων χωρών, ιδίως στη ΕΕ, εισέρχεται τώρα σε μια μεταβατική περίοδο με απώτερο στόχο την απανθρακοποίηση στην παραγωγή και χρήση ενέργειας και τη μετάβαση σε ένα πλέον καθαρό περιβάλλον.

Βλέπουμε λοιπόν πως οι πρώτοι μήνες του νέου έτους στα τεκταινόμενα στον ενεργειακό χώρο είναι ήδη φορτωμένοι με σημαντικές εξελίξεις και ορόσημα, ενδεικτικά μιας αναπτυξιακής φάσης την οποία, κατά τα φαινόμενα, έχουμε ήδη εισέλθει.

Το σημαντικότερο έργο στην ιστορία του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ενέργειας

Στο κλείσιμο του περασμένου χρόνου (21 Δεκεμβρίου 2018) η «Αριάδνη Interconnection» ανακοίνωσε την «επίσημη έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας επί των τεχνικών προδιαγραφών του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής για τα βασικά τμήματα του συνολικού έργου (Υποσταθμοί και Σταθμοί Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική και καλωδιακά μέρη), μέσω της πλατφόρμας Cosmoone. Η διαδικασία διαβούλευσης αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2019, ώστε να ακολουθήσει η ανάρτηση των τευχών δημοπράτησης και να επιτευχθεί η συμβασιοποίηση του έργου το ταχύτερο δυνατό».

Η «Αριάδνη Interconnection» ακολουθεί «πιστά το απαιτητικό χρονοδιάγραμμα για το οποίο έχει δεσμευθεί έναντι της ΡΑΕ» και «ξεκινά το σημαντικότερο έργο στην ιστορία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ενέργειας, με στόχο την ολοκλήρωσή του εντός του 2022».

Πληροφορίες για τις νέες θέσεις εργασίας αλλά και για τις εξελίξεις γύρω από τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ariadne-interconnection.gr

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress