Navigation
25
Αυγ
location
Αθήνα
34oC
Αίθριος - καθαρός
29 Ιούλ 2019

 «Φτάνουν πια οι ΔΕΗσεις»

ΔΕΗ Νέα

«Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού δεν χρειάζεται οικονομική ενίσχυση, αλλά την κατάργηση των στρεβλώσεων της αγοράς , που επιτρέπουν σε λίγους και αρεστούς κρατικοδίαιτους “ψευτοεπενδυτές και σωτήρες” να κερδοσκοπούν σε βάρος του ελληνικού λαού , καθιστώντας τον όμηρο ενεργειακά. Έτσι θα αντιμετωπιστεί η αιμορραγία της ΔΕΗ, ειδάλλως είναι ξεκάθαρο ότι σωτηρία της επιχείρησης δεν πρόκειται να υπάρξει(!) », δηλώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών (Ε.ΤΕ.) του ομίλου ΔΕΗ-ΚΗΕ, Κωνσταντίνος Μανιάτης: Παρότι πεποίθησή μας είναι ότι αγαθά νευραλγικού χαρακτήρα όπως το ηλεκτρικό ρεύμα, για την αυτοτέλεια ενός λαού, πρέπει να είναι εθνική υπόθεση, η ΔΕΗ μπορεί να λειτουργήσει στην αγορά ελεύθερα εάν της επιτραπεί με όρους αγοράς φυσικά, αλλά χωρίς κέρδος. Πρέπει να αποδεσμευτεί από τα δεσμά που την καθηλώνουν και την αναγκάζουν τόσα χρόνια σε αργό θάνατο. Το μόνο που χρειάζεται είναι τα λειτουργικά της έξοδα και την αναγκαιότητα νέων επενδύσεων που θα παραμείνουν στον ελληνικό λαό. Έτσι θα μπορεί να επενδύσει και στον τομέα των ΑΠΕ και να εκσυγχρονίσει το δίκτυο χαμηλής και μέσης τάσης. Φτάνει πια με τους σωτήρες που μας οδηγούν ακόμα πιο βαθιά σε κρίση.

Σκιαγράφηση προβλημάτων

Ο Κωνσταντίνος Μανιάτης κάνει μια σκιαγράφηση των προβλημάτων (πλην των γνωστών που ανέφεραν ο πρωθυπουργός και ο υπουργός περιβάλλοντος Ενέργειας ) που βαραίνουν τη ΔΕΗ και τον ΔΕΔΔΗΕ:

·     Έλλειψη υλικών, λόγω ρευστότητας και του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις στην προμήθεια εξοπλισμού και αγαθών.

·     Αδυναμία ανταπόκρισης των Ελλήνων προμηθευτών και κατασκευαστών λόγω των capital controls στην εισαγωγή πρώτων υλών και εξοπλισμού για τον τομέα της ενέργειας.

·     Έλλειψη προσωπικού τεχνικών δικτύων, εναερίτες δηλαδή, οι οποίοι είναι μόλις 2.142 και οι μισοί εξ αυτών απασχολούνται στη διαπίστωση και άρση των ρευματοκλοπών. Ο δε μέσος όρος ηλικίας αυτών αγγίζει τα 52 έτη. Ο ρόλος του επιστημονικού προσωπικού βεβαίως είναι απαραίτητος, αλλά για εργασίες εκτός επιτόπιων επεμβάσεων.

·     Καθήλωση σε παλαιές τεχνολογίες και μη αναβάθμιση υποδομών και νευραλγικών συστημάτων εποπτείας και διαχείρισης.

·     Μη ανταπόκριση των συνεργαζόμενων αναδόχων στον βαθμό που όφειλαν να ανταποκρίνονται, βάσει των συμβατικών τους υποχρεώσεων, καθώς και στην ποιοτική προσφορά των υπηρεσιών τους.

·     Έλλειψη οικονομικών πόρων για προμήθεια, ανανέωση και αντικατάσταση τεχνικού εξοπλισμού για βελτίωση και αναβάθμιση των δικτύων διανομής – χρέη προς τον ΔΕΔΔΗΕ αγγίζουν τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

·     Απώλειες του δικτύου που δηλώθηκαν στη ΡΑΕ μόνο το 2016, σύμφωνα με το ισοζύγιο εγχύσεων-καταναλώσεων, έφτασαν το 8,5%, εκ των οποίων το 5,3% αντιστοιχεί σε τεχνικές απώλειες και το 3,2% σε μη τεχνικές απώλειες, δηλαδή σε ρευματοκλοπές. Έχει υπολογιστεί ότι η αξία του ρεύματος από τις μη τεχνικές απώλειες του συστήματος αγγίζει το ποσόν των 70-80 εκατ. ευρώ.

·     Αντικατάσταση των παλαιών μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας με νέους θα εξάλειφε το φαινόμενο των ρευματοκολοπών – επιφέρει μεγάλο οικονομικό κόστος συνολικά στην εθνική οικονομία. Επιπλέον θα περιόριζε σημαντικά τα λειτουργικά κόστη της εταιρείας από προσωπικό, εργολαβίες, αποκοπές, καταμέτρηση κ.λπ.

·     Δαιδαλώδης διάρθρωση της οργανωτικής δομής της εταιρείας και αδυναμία συνεργασίας των διαφόρων υπηρεσιών μεταξύ τους.

·     Τηλεμέτρηση και τηλε-εξυπηρέτηση των καταναλωτών πρέπει να αποτελεί πρωταρχική επιλογή για τον ΔΕΔΔΗΕ.

·     Δημιουργία απαραίτητων υποδομών υποστήριξης των Κέντρων Ελέγχου Δικτύων Διανομής (ΚΕΔΔ) και εκσυγχρονισμός τους θα βελτιώσουν τη λειτουργία του Δικτύου και θα μειώσουν το λειτουργικό κόστος.

·     Αναβάθμιση των Δικτύων Διανομής μέσω τοποθέτησης σύγχρονων συστημάτων εντοπισμού και απομόνωσης της βλάβης, με συστήματα ενδεικτικών διελεύσεων σφάλματος.

Ευπρόσβλητο δίκτυο

Σήμερα οι περισσότερες βλάβες, συνεχίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών (Ε.ΤΕ.) του ομίλου ΔΕΗ-ΚΗΕ, «είναι γιατί πέφτουν στύλοι, κόβονται αγωγοί, πέφτουν κεραυνοί κ.λπ. Αυτό γίνεται καθώς τα εναέρια δίκτυα διεθνώς είναι ευπρόσβλητα στο περιβάλλον και στις εξωτερικές επιδράσεις, ενώ τα υπόγεια δίκτυα (όπου είναι εφικτό) έχουν καλύτερους δείκτες ποιότητας ενέργειας. Βέβαια έχουν μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης και κατασκευής – περίπου 3 φορές πιο ακριβά κοστίζει ένα υπόγειο δίκτυο ανά χλμ. δικτύου από ό,τι το εναέριο. Πάντως είναι απαράδεκτο να μην έχουμε στύλους ούτε για βλάβες. Είναι απαράδεκτο να προπληρώνουν οι πελάτες μας για δίκτυα και υπηρεσίες και εμείς ανήμποροι να καθυστερούμε να τους εξυπηρετήσουμε λόγω έλλειψης βασικών υλικών ή λόγω πίεσης να εκτινάσσουμε το κόστος χρησιμοποιώντας πολύ ακριβότερα υλικά». Από την άλλη, «η βελτίωση των συνθηκών εργασίας για το προσωπικό της επιχείρησης, και ειδικότερα το τεχνικό προσωπικό που εργάζεται κάτω από αντίξοες συνθήκες, θα συνέβαλλε και στην καλύτερη, ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και στις αποκαταστάσεις βλαβών του δικτύου. Δουλεύουμε με έναν γερασμένο και επικίνδυνο στόλο οχημάτων, π.χ. οχήματα βλαβών με 500.000 χλμ. στο ενεργητικό τους. Τα δε καλαθοφόρα έχουν ξεπεράσει την εικοσαετία».

Η Ένωση Τεχνικών του ομίλου ΔΕΗ θεωρεί πως για τη σωστή λειτουργία του δικτύου απαιτείται επίσης: Μελέτη και κατασκευή σε φορτιακά επιβαρυμένες περιοχές και δη στις αστικές πυκνοκατοικημένες περιοχές νέων υποσταθμών διανομής για την περαιτέρω ενίσχυση της αξιοπιστίας του δικτύου».

Και ακόμα:

·     Δημιουργία σε κεντροβαρικά και κομβικά σημεία νέων Κέντρων Υψηλής Τάσης και Κέντρων Διανομής θα βελτίωνε σημαντικά την ευστάθεια του συστήματος διανομής καθώς θα συνέβαλε στην αύξηση της επάρκειας των δικτύων για κάλυψη της ζήτησης.

·     Προμήθεια και εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων και μηχανημάτων έργου καθώς και η ανακατανομή του – απαραίτητη προϋπόθεση για τη γρήγορη και ασφαλή μετάβαση των συνεργείων στο σημείο εργασίας.

·     Βελτίωση και επέκταση ενός σύγχρονου ηλεκτρονικού συστήματος μέσω διαδικτυακής πύλης της διεκπεραίωσης όλων των αιτημάτων των καταναλωτών, μέχρι και έκδοση πιστοποιητικών που θα χορηγούνται ηλεκτρονικά στα πρότυπα π.χ. του συστήματος ΤΑΧΙS. Καθώς και απεμπλοκή του ΔΕΔΔΗΕ ως ελεγκτικού φορέα π.χ. της Πολεοδομίας ή των Δασαρχείων για τη νομιμότητα ή μη των προς ηλεκτροδότηση κτισμάτων, έλεγχο και αρχειοθέτηση περίπου 15.000.000 υπεύθυνων δηλώσεων εγκαταστατών, που, σύμφωνα με τον νόμο, θα πρέπει να μεταβιβαστούν στις οικίες Περιφέρειες των νομών.

Ποινική ρήτρα

Ένα ακόμα ζήτημα που θέτει ο κ. Μανιάτης «είναι η μεγάλη εκμετάλλευση από εργολάβους κυρίως διότι δεν υπάρχουν μεγάλες ρήτρες για κακοτεχνίες και για οικονομικές ατασθαλίες: Το τραγικότερο όλων είναι ότι, αντί να συνετιστούμε από τα λάθη μας, δώσαμε 100% τη μεγαλύτερη επένδυση στην ενέργεια στη χώρα μας, την τηλεμέτρηση σε εργολάβο – στη σύμβαση δεν προβλέπεται καμιά ποινική ρήτρα για κακοτεχνίες και οικονομικές ατασθαλίες του εργολάβου(!).

Επιπροσθέτως έχουμε την ατιμωρησία: Η ΡΑΕ δεν επιτρέπει να κόψουν το ρεύμα όπως παλαιότερα σε έναν πελάτη που κλέβει. Αν είναι από τον μετρητή η ρευματοκλοπή, γίνεται αντικατάσταση με άλλον μετρητή και όχι αφαίρεση όπως παλαιότερα. Ο πελάτης πληρώνει μόνο ένα μικρό πρόστιμο και την υπολογισμένη διαφυγούσα ενέργεια. Η εκχώρηση των απόρρητων τεχνογνωσίας σε εργολάβους στα μετρητικά μας συστήματα έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει και ανεξέλεγκτη διαρροή πληροφοριών. Παλαιότερα, ούτε μεταξύ συναδέλφων δεν ανταλλάσσονταν πληροφορίες για το πώς μπορεί κάποιος να κάνει ρευματοκλοπή!».

 «Να διορθωθούν οι στρεβλώσεις»

Η Πολιτεία και η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνουν μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχεδιασμό, να βρουν άλλες λύσεις, να διορθώσουν τις υφιστάμενες στρεβλώσεις της αγοράς που είναι και αιτία των ζημιών της ΔΕΗ και όχι να πουλήσουν κομμάτια της επιχείρησης, επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών (Ε.ΤΕ.) του ομίλου ΔΕΗ-ΚΗΕ, Κωνσταντίνος Μανιάτης, κάνοντας ένα μικρό οδοιπορικό στην πορεία του ΔΕΔΔΗΕ: Mε τον νόμο 4001/2011 άνοιξε ουσιαστικά ο δρόμος για την πλήρη απελευθέρωσή της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας – προέβλεπε τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων, δύο «ανταγωνιστικών» (παραγωγή, προμήθεια) και δύο «μη ανταγωνιστικών» διαχείρισης δικτύων διανομής και μεταφοράς, απόρροια του οποίου υπήρξε η δημιουργία της μητρικής ΔΕΗ και των θυγατρικών ΔΕΔΔΗΕ & ΑΔΜΗΕ.

Ο ΑΔΜΗΕ (2012 έως 2017) ήταν 100% θυγατρική της ΔΕΗ αλλά διατήρησε την κυριότητα των παγίων του Συστήματος Μεταφοράς. Αργότερα έγινε ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του από τη ΔΕΗ. Ο ΔΕΔΔΗΕ από την 1η Μαΐου του 2012 είναι 100% θυγατρική της ΔΕΗ, αλλά η κυριότητα των παγίων Δικτύου Διανομής παρέμεινε στη ΔΕΗ, ωστόσο είναι ανεξάρτητος λειτουργικά και διοικητικά. Επιπλέον εξυπηρετεί το σύνολο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας. Απασχολεί 6.795 μισθωτούς – το 2019 το μέγιστο πλήθος έκτακτου προσωπικού ήταν 260 άτομα. Το συνολικό μήκος δικτύου διανομής ΔΕΔΔΗΕ είναι 238.242 χλμ. (111.865 χλμ. Δίκτυο Μέσης Τάσης και 126.377 χλμ. Δίκτυο Χαμηλής Τάσης, καθώς και 162.614 Υποσταθμοί Μέσης Τάσης προς Χαμηλή Τάση) – δηλαδή 6 φορές περίπου την περίμετρο της γης. Είναι αρμόδιος για τη λειτουργία, τη διαχείριση και την ασφάλεια των ηλεκτρικών συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών. Αναλογεί περίπου ένας τεχνικός για όλες τις τεχνικές εργασίες, ανά 112 χλμ. δικτύου και ανά 76 υποσταθμούς διανομής. Ο ΔΕΔΔΗΕ εξυπηρετεί 7.486.139 (11.536 ΜΤ & 7.474.603 ΧΤ) παροχές καταναλωτών – ένας τεχνικός ανά 3.495 καταναλωτές!».

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress