Navigation
6
Δεκ
location
Αθήνα
15oC
Αίθριος - καθαρός
3 Ιούν 2019

«Επιχείρηση εθνικός ιχνηθέτης»

ΠΛΟΙΑ Νέα

Ναυτιλιακό πετρέλαιο που προορίζεται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγει συχνά λαθρεμπορικά (μετά από αποχρωματισμό) στη στεριά. Το πλοίο (σλέπι) παραλαμβάνει π.χ. από το τελωνείο 20.000 λίτρα ντίζελ, αλλά τελικά παραδίδει τα 4.000. Τα παραστατικά που παίρνει από τον υπεύθυνο προμηθειών καυσίμων του πλοίου αναφέρουν την παράδοση 20.000 και τα άλλα 16.000 λίτρα ξεφορτώνονται σε αποθήκες…

Κάλλιο αργά παρά ποτέ: Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή προς αξιολόγηση προϊόντων μοριακής τεχνολογίας κατάλληλων να χρησιμοποιηθούν ως εθνικοί ιχνηθέτες καυσίμων υπέγραψε ο διοικητής της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων) Γιώργος Πιτσιλής. Η ιχνηθέτηση των καυσίμων (συνίσταται στην προσθήκη μίας ουσίας, του ιχνηθέτη, η ύπαρξη της οποίας, σε συγκεκριμένη αναλογία, δείχνει αν το καύσιμο είναι καθαρό ή νοθευμένο) προβλέπεται από τη νομοθεσία, ήδη, από το 2012 αλλά δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα.
Σκοπός της «παρούσας απόφασης» της ΑΑΔΕ είναι «η άμεση, ασφαλής και αποτελεσματική ταυτοποίηση των υγρών καυσίμων τα οποία διατίθενται στην κατανάλωση ή διακινούνται ή αποθηκεύονται εντός της ελληνικής Επικράτειας, μέσω της φορολογικής σήμανσης με εφαρμογή συστήματος ελέγχου εθνικών ιχνηθετών μοριακής τεχνολογίας στα προϊόντα αυτά, με στόχο την αντιμετώπιση της νοθείας και λαθρεμπορίας στα υγρά καύσιμα».

Έτσι «ξεκινά η διαδικασία υλοποίησης μιας κομβικής σημασίας δράσης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου της νοθείας καυσίμων και της πάταξης φοροδιαφυγής». Το «μέτρο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», λένε στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, αν και κάποιοι παράγοντες υποστηρίζουν ότι «δεν θα προσφέρει κάτι περισσότερο από το να ωφεληθούν οι δύο εταιρείες που έχουν τέτοια προϊόντα και διαθέτουν επίσης το σύστημα ανίχνευσής τους»

Οικονομικά στοιχεία

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, το χρονικό διάστημα 2015-2017 εισπράχτηκαν από πρόστιμα που αφορούν το λαθρεμπόριο καυσίμων: Το 2015, 5 εκατ. ευρώ, το 2016 3,8 εκατ. ευρώ, το 2017 3,1 εκατ. ευρώ. Στοιχεία συγκεκριμένα που να δείχνουν σε εύρος χρόνου πώς εξελίσσεται στην πράξη το κυνήγι κατά των λαθρεμπόρων, τι εισπράττει ακριβώς δηλαδή το Δημόσιο, δεν υπάρχουν. Ακόμα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Europol και η Europia, η ένωση των εταιρειών διύλισης, δεν παρέχουν στατιστικά στοιχεία για τη λαθρεμπορία καυσίμων, παρά μόνο αποσπασματικά.

Μόνο στα ναυτιλιακά καύσιμα, με βάση μελέτη (2014) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, για λογαριασμό του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) και της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕE), με την συνεργασία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ,ο τζίρος ανέρχεται στα 72 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 20% των διακινούμενων ποσοτήτων ετησίως – γεγονός που προκαλεί το ενδιαφέρον κάθε εμπλεκομένου!

 Ναυτιλιακά καύσιμα

«Οι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας, αφού το εν λόγω καύσιμο διατίθεται στα πλοία ατελώς. H όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα “σλέπια” ή “μπάρτζες”, δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔOE, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.
Παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν, πολλές φορές εν αγνοία πλοιάρχου και μηχανικού, εικονική αίτηση αγοράς, την οποία καταθέτουν στο τελωνείο. Προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, αντί όμως αυτή να καταλήξει στο σύνολό της στο πλοίο, ένα μεγάλο μέρος ξεφορτώνεται σε βυτία τα οποία τη μεταφέρουν σε παράνομες δεξαμενές του Aσπρόπυργου και της Eλευσίνας. Στο τελωνείο κατατίθεται έγγραφο που βεβαιώνει ότι η ποσότητα παραδόθηκε, χωρίς να είναι δυνατόν να ελεγχθεί από τις Αρχές εάν πράγματι παραδόθηκε στον νόμιμο αποδέκτη. Στις δεξαμενές το καύσιμο αποχρωματίζεται και τη χειμερινή περίοδο διατίθεται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ τη θερινή ως πετρέλαιο κίνησης.
Η πράξη μάς δείχνει την αδυναμία της Πολιτείας να ελέγξει τον ανεφοδιασμό των πλοίων, που γίνεται μέσω των συνολικά 50 πλωτών δεξαμενόπλοιων, διότι τα Τελωνεία δεν έχουν στη διάθεσή τους ταχύπλοα σκάφη, κατά πολλούς. Αυτό όμως ηχεί περισσότερο πρόφαση, παρά πραγματική αιτία. Έτσι, από το Λαύριο μέχρι την Ελευσίνα, τα “σλέπια” κινούνται ανεξέλεγκτα. Για να προβούν οι τελωνειακοί σε έλεγχο, θα πρέπει να καταθέσουν αίτημα στο Λιμενικό. Αν πράγματι αυτό συμβαίνει, τότε η πληροφορία διαρρέει, με αποτέλεσμα να χάνεται το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού. Επιπλέον η εμπλοκή πολλών φορέων μπορεί να οδηγήσει σε προστριβές, με αποτέλεσμα τη δημιουργία του γνωστού χάους που προκαλεί η γραφειοκρατία.
Oι παράνομες δεξαμενές που είναι διάσπαρτες στο Λεκανοπέδιο και υπολογίζονται σε πάνω από 200 ανήκουν σε πρόσωπα που τις νοικιάζουν σε λαθρέμπορους, για να αποθηκεύουν το ναυτιλιακό καύσιμο που εξασφαλίζουν με τη συνεργασία ναυτιλιακής εταιρείας και τελωνειακών».

Άλλα κόλπα

Oι λαθρέμποροι και οι νοθευτές των καυσίμων εφευρίσκουν συνεχώς και νέα κόλπα: Ένα από αυτά είναι και η εισαγωγή πετρελαίου με χαμηλό θείο που το μετατρέπουν χρωματικά σε καύσιμο ναυτιλίας, εκτελωνίζοντάς το φθηνά. Με αυτόν τον τρόπο γλυτώνουν περίπου 200 ευρώ το κυβικό (κέρδος από τη διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης). Όταν το καύσιμο εκτελωνιστεί, οι λαθρέμποροι το αποχρωματίζουν και το παραδίδουν στον τελικό καταναλωτή, χωρίς να αφήνουν ίχνη.

Το ζήτημα είναι να «συλλαμβάνονται» από τους εθνικούς ιχνηθέτες όταν επέλθει η τελική συμφωνία με τους προμηθευτές, που θα τους διαθέσουν στο ελληνικό κράτος.

Όπως επισημαίνει η ΑΑΔΕ, υπάρχει μια σειρά προδιαγραφών και προϋποθέσεων για την επιτυχή έκβαση της επιχείρησης εθνικού ιχνηθέτη: Οι ιχνηθέτες να είναι δύσκολο έως αδύνατο να αφαιρεθούν, να καταστραφούν ή να καλυφθούν με τρόπους οικονομικά συμφέροντες, με χρήση οξέων, βάσεων, οξειδωτικών, προσροφητικών, ή άλλων μέσων.

Υποχρεωτική είναι και «η γνωστοποίηση του μορίου των ιχνηθετών προς την αρμόδια Αρχή της χώρας». Για το θέμα αυτό υπήρχαν παλαιότερα κάποιες ενστάσεις από εταιρείες.

Ουσίες «κατάσκοποι» στα καύσιμα

Μεταξύ των ελάχιστων απαιτήσεων που θέτει η ΑΑΔΕ προς τους υποψήφιους προμηθευτές για το σύστημα των εθνικών ιχνηθετών μοριακής βιολογίας περιλαμβάνονται και τα εξής:

  • Οι ιχνηθέτες, οι ουσίες που παράγονται από την καύση τους και οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την ανίχνευσή τους, δεν (πρέπει να) ταξινομούνται ως ουσίες που προκαλούν πολύ μεγάλη ανησυχία με τα περιβαλλοντικά κριτήρια που απαριθμούνται στον κανονισμό REACH. Οι ιχνηθέτες και τα ιχνηθετημένα καύσιμα, στο πλαίσιο της προβλεπόμενης χρήσης τους, (να) είναι αβλαβή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον και (να) συμμορφώνονται με την ισχύουσα νομοθεσία προστασίας του περιβάλλοντος. Οι ιχνηθέτες να είναι καταχωρημένοι στο σύστημα REACH, αν απαιτείται.
  • Οι ιχνηθέτες (να) είναι συμβατοί με τα άλλα συστατικά των καυσίμων και δεν (πρέπει να) προκαλούν προβλήματα στους κινητήρες και τον μηχανολογικό εξοπλισμό κατά τη χρήση και αποθήκευση – είναι σύμφωνοι με τις συστάσεις και οδηγίες του CIMAC και αποδεκτοί από ΑCEA και δεν αλλοιώνουν τις ιδιότητες των καυσίμων και δεν περιέχουν φωσφόρο, μέταλλα και αλογόνα. Είναι συμβατοί από χημική άποψη με τον εκάστοτε σε χρήση ευρωπαϊκό ιχνηθέτη και με τις προστιθέμενες χρωστικές. Και δεν παρεμποδίζεται ο ποσοτικός προσδιορισμός των ιχνηθετών από την ταυτόχρονη παρουσία τους στο καύσιμο.
  • Οι ιχνηθέτες να είναι δύσκολο έως αδύνατο να αφαιρεθούν, να καταστραφούν ή να καλυφθούν με τρόπους οικονομικά συμφέροντες, με χρήση οξέων, βάσεων, οξειδωτικών, προσροφητικών.

Αυστηρές είναι και οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή των αιτούντων προμηθευτών στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για τους εθνικούς ιχνηθέτες καυσίμων. Δεν μένει παρά να ευχηθούμε καλή επιτυχία, αν και οι επιτήδειοι της λαθρεμπορίας και νόθευσης καυσίμων, όπως έχει ειπωθεί, είναι πάντα ένα βήμα μπροστά!

 

 του Φίλη Καϊτατζή
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress