Navigation
15
Δεκ
location
Αθήνα
18oC
Αρκετά σύννεφα
8 Ιούλ 2019

Δυσοίωνο το μέλλον στους αιθέρες

αεροδιάδρομος Νέα

Αν και η αεροπορική βιομηχανία συμβάλλει παγκοσμίως με μόλις 2% επί του συνόλου των ανθρωπογενών εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, πληρώνει ακριβά το τίμημα της συμμετοχής της στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών για τις αεροπορικές μεταφορές (ΣΕΔΕ).

Παράλληλα, όπως εκτιμά η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ – στην οποία μετέχουν περίπου 290 εταιρείες που συνεισφέρουν περίπου 83% στην παγκόσμια αεροπορική κίνηση), το υψηλό κόστος καυσίμων (η τιμή της κηροζίνης το 2018 σημείωσε αύξηση που έφτασε το 40%), οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ με Κίνα και την Ευρώπη και μια σειρά άλλοι λόγοι ενισχύουν διεθνώς τις αρνητικές επιπτώσεις στον αεροπορικό κλάδο.

Το καύσιμο αντιπροσωπεύει το 35% του συνολικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας. Πολλές μικρές εταιρείες αλλά και μεγάλες κλυδωνίζονται ή κλείνουν μη αντέχοντας τα οικονομικά βάρη.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΙΑΤΑ (τέλη Ιουνίου πραγματοποίησε το Διεθνές Συμπόσιο Δεδομένων στην Αθήνα τις εργασίες του οποίου παρακολουθήσαμε), η φετινή χρονιά προμηνύεται δύσκολη για τη διεθνή και την ευρωπαϊκή αγορά. Οι ψηλές τιμές των καυσίμων, το αυξημένο κόστος των αεροδρομίων, η επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου αλλά και ο οξύς ανταγωνισμός στο γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι οι βασικότεροι παράγοντες, που επηρεάζουν τον κλάδο διεθνώς: «Η ΙΑΤΑ προβλέπει για το 2019 κέρδη ύψους 28 δισ. δολαρίων για τη διεθνή αγορά αερομεταφορών, έναντι της πρόβλεψης που είχε κάνει (τέλος 2018) για 35,5 δισ. δολάρια το 2019. Πτώση στα 30 δισ. δολάρια εκτιμάται και σε σχέση με την καθαρή κερδοφορία του 2018.Οι προβλέψεις φέτος για τις συνολικές δαπάνες των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν κατά 7,4%, ενώ μικρότερη άνοδος, κατά 6,5%, εκτιμάται ότι θα υπάρξει στα έσοδα. Στην ευρωπαϊκή αγορά, αναμένεται ότι οι εταιρείες της Ευρώπης θα επιτύχουν καθαρή κερδοφορία ύψους 8,1 δισ. δολαρίων, σημειώνοντας πτώση έναντι των 9,4 δισ. δολαρίων το 2018».

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμβολή των αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία: Ο κλάδος υποστηρίζει 457.000 θέσεις εργασίας και η συνεισφορά του στο ελληνικό ΑΕΠ υπολογίζεται στα 17,8 δισ. ευρώ.

Aegean Airlines

Μέσα στο δυσμενές περιβάλλον που διαγράφεται για τις αερομεταφορές, μια ελληνική εταιρεία, η Aegean Airlines, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, κατάφερε να είναι «από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές εταιρείες που είχε ενισχυμένο κύκλο εργασιών (αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 7% και ενοποιημένα έσοδα αυξημένα κατά 4% στα 172 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας επιπλέον και αύξηση μέσης πληρότητας σε 82,3%) στο πρώτο τρίμηνο, το πιο αδύναμο της χρονιάς ιδιαίτερα στην Ελλάδα», σύμφωνα με δήλωση του Δημήτρη Γερογιάννη, διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας. Ωστόσο, ως αποτέλεσμα «του υψηλότερου κόστους καυσίμου και της κάμψης του μέσου ναύλου, οι καθαρές ζημίες μετά από φόρους της εταιρείας ανήλθαν στα 35,2 εκατ. ευρώ από 30,8 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2018». Το 2018, η Aegean βραβεύτηκε για όγδοη συνεχή χρονιά και ένατη φορά τα τελευταία 10 χρόνια ως «η καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη», από τα Skytrax World Airline Awards. Βρίσκεται στην 5η θέση στη λίστα του Conde Nast Traveler με τις 20 καλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο – πλην των ΗΠΑ.

Για την πολιτική της Aegean απέναντι στις υποχρεώσεις που έχει ως αεροπορική εταιρεία στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και πόσο αυτό την επηρεάζει οικονομικά μας μίλησε ο Τάσος Ραυτόπουλος, διευθυντής Σχεδιασμού Δικτύου και Συμμαχιών Aegean Airlines

Πόσο επηρεάζει το λειτουργικό κόστος της εταιρείας το πλαίσιο των υποχρεώσεών της που απορρέουν από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών για τις αεροπορικές μεταφορές (ΣΕΔΕ); Τι κάνει η εταιρεία για εξοικονόμηση ενέργειας ώστε να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα στα αεροσκάφη της και τις κτιριακές υποδομές;

Για την Aegean και Olympic Air, η συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την περιβαλλοντική νομοθεσία αλλά και τις βέλτιστες πρακτικές διεθνώς εκφράζει την αυτοδέσμευσή μας για συμμετοχή στην κοινή προσπάθεια μείωσης των εκπομπών του θερμοκηπίου και τις αξίες μας για σεβασμό και προστασία του περιβάλλοντος. Τα τελευταία χρόνια έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μείωσης των εκπομπών: Δράσεις μείωσης κατανάλωσης καυσίμου, καλύτερης αξιοποίησης των αεροσκαφών (π.χ. αντικατάσταση παλαιών καθισμάτων και catering trolleys με νέας τεχνολογίας, χαμηλού βάρους καθίσματα και trolleys), ανακύκλωσης των υλικών που χρησιμοποιούνται από τη συντήρηση των αεροσκαφών έως την εξυπηρέτηση των επιβατών, ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης νερού – χαρτιού στις επίγειες δραστηριότητες, αντικατάστασης των καυστήρων πετρελαίου με φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις μας, επενδύσεις σε προηγμένα τεχνολογικά συστήματα που βελτιστοποιούν το flight route με κορύφωση την αντικατάσταση του στόλου μας από τα νέα υπερσύγχρονα αεροσκάφη Airbus-Α320ΝΕΟ. Tα νέα αεροπλάνα που θα αρχίσουμε να παραλαμβάνουμε από το τέλος του 2019 θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά περίπου 15% ανά προσφερόμενο κάθισμα, ενώ ήδη για κάθε τόνο καυσίμου που εξοικονομείται, εκλύονται 3,15 λιγότεροι τόνοι CO2 στην ατμόσφαιρα.

Η νομοθεσία περιλαμβάνει και εξαιρέσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών με χαμηλές εκπομπές. Ισχύει αυτό για τις Aegean και Olympic Αir;

Η Aegean και η Olympic Air δεν υπόκειται στις εξαιρέσεις για φορείς εκμετάλλευσης με χαμηλές εκπομπές (small emitters).

Στον προβληματισμό της αεροπορικής βιομηχανίας για την αντιμετώπιση του ζητήματος είναι και τα υβριδικά καύσιμα ή νέας γενιάς καύσιμα ή ανανέωση του στόλου με αεροπλάνα που πληρούν πιο αυστηρές προδιαγραφές – αυτό θα επιβαρύνει το κόστος των εισιτηρίων, κάνοντας την ανταγωνιστικότητα μικρότερων εταιρειών πιο δύσκολη;

Παρ’ όλο που η αεροπορική βιομηχανία συμβάλλει σε ένα μόλις 2% επί των ανθρωπογενών εκπομπών παγκοσμίως (έναντι π.χ. ποσοστού 17% που εισφέρουν οι χερσαίες μεταφορές και 25% που εισφέρουν η γεωργία και κτηνοτροφία) και ήδη εκπέμπει σχεδόν τις μισές ποσότητες CO2 από ό,τι στις αρχές του 1990 για τις ίδιες διαδρομές, η Aegean έχει από πολύ νωρίς αναλάβει σχετικές ενέργειες, στοχεύοντας παράλληλα στη μείωση των εκπομπών και στην αντιστάθμιση των επιπτώσεων στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον (π.χ. δράσεις δεντροφύτευσης – εταιρική υπευθυνότητα).

Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις όποιες ενέργειες, αναλαμβάνουμε για τη μείωση των εκπομπών μέσω της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του καυσίμου, της μείωσης του βάρους των αεροσκαφών, της βελτιστοποίησης των επιχειρησιακών επιδόσεων, η συνεισφορά της αεροπορικής βιομηχανίας θα παραμένει σταθερή, εάν δεν επιτευχθεί, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές, η καλύτερη αξιοποίηση του εθνικού όσο και του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου. Η καλύτερη διαχείριση του εναέριου χώρου, η βελτιστοποίηση του δικτύου διαδρομών, οι διαδικασίες προσέγγισης σε αεροδρόμια κ.λπ. μπορούν να επιφέρουν άμεσα ουσιαστικά αποτελέσματα, καθώς άλλες πρωτοβουλίες όπως η χρήση βιοκαυσίμων νέας γενιάς και η ηλεκτροκίνηση απέχουν ακόμη αρκετά από μια πιθανή μαζική αξιοποίησή τους.

Στο ορατό μέλλον οι τεχνολογικές βελτιώσεις θα είναι σταδιακές και θα αποτελέσουν κυρίως ωρίμανση σημερινών τεχνολογιών (π.χ., περισσότερα σύνθετα υλικά αντί μετάλλων, αντικατάσταση υδραυλικών συστημάτων από ηλεκτρικά, βελτιώσεις σε κινητήρες κ.ά.), ενώ και η αύξηση της ζήτησης θα απομειώνει την όποια εξοικονόμηση επιτυγχάνεται. Γι’ αυτό και είναι επιτακτικό να υποστηριχτούν οι βελτιώσεις στη διαχείριση του εναέριου χώρου.

Για την Aegean και Olympic Air η μεγέθυνση των αεροπορικών μεταφορών, όπως επιτάσσουν οι όλο και αυξανόμενες μεταφορικές ανάγκες των επιβατών, μπορεί να παραμείνει περιβαλλοντικά βιώσιμη μόνο εφόσον όλοι συνεισφέρουν σε ένα κοινά συμφωνημένο σχέδιο επιμέρους δράσεων.

Ανώμαλες προσγειώσεις εταιρειών

Χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν χάσει τη δουλειά τους από τις αεροπορικές εταιρείες, κυρίως τις μικρότερες, που πτωχεύουν, κλείνουν ή συγχωνεύονται λόγω του σκληρού ανταγωνισμού, της ανόδου των τιμών καυσίμων που χρησιμοποιούν σε αεροπλάνα και υποδομές και των υποχρεώσεων απέναντι στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ενδεχόμενες συγχωνεύσεις μεγάλων εταιρειών σημαίνει μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή με αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

Στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών ΙΑΤΑ και άλλων φορέων αναδεικνύουν το πρόβλημα.

Οι περιπτώσεις ανώμαλων προσγειώσεων εταιρειών πολλές: Χρεοκοπία AirBerlin (δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Γερμανίας), πτώχευση Germania με έδρα το Βερολίνο, καταβαράθρωση της βρετανικής Monarch Airline, διακοπή πτήσεων της British Midland Regional Limited – Flybmi (επικαλέστηκε ότι πρέπει να πληρώνει τις εκπομπές καυσαερίων με ψηλό κόστος λόγω της απόφασης της ΕΕ να αποκλείσει τις αεροπορικές εταιρείες της Βρετανίας από το σύστημα ανταλλαγής εκπομπών καυσαερίων) , αγωνία για την Alitalia (μέχρι πρότινος κρατικού φορέα) καραδοκούν Lufthansa και αμερικανική Delta (έχει ενωθεί με την Air France/KLΜ), στον «αέρα» η Primera Air, παρελθόν η κυπριακή Cobalt, σε πτωτική πορεία η ελβετική Skyworks, η βελγική VLM και η γερμανική Azur Air, ζητήματα με την άνοδο της τιμής των καυσίμων για τη Norwegian, με προβλήματα η σκανδιναβική SAS και η πορτογαλική TAP, κακές οικονομικές προβλέψεις για τη Ryanair. Και πάει λέγοντας…

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

  • pict
  • pict

pict

pict

PolicePress