Navigation
19
Οκτ
location
Αθήνα
26oC
Αραιή συννεφιά
1 Οκτ 2019

Αυξημένες τιμές τον Νοέμβριο

πετρελαιο Νέα

Οι επισκευές και η προμήθεια ανταλλακτικών απαιτούν χρόνο, τονίζει η Rystad Energy αναφερόμενη στην επίθεση με μη επανδρωμένα UAV στις εγκαταστάσεις της Αμπάικ και Χουράις της εθνικής πετρελαϊκής εταιρείας Saudi Aramco.

Η Rystad Energy έχει αναπτύξει δύο σενάρια παραγωγής για τη Σαουδική Αραβία, βασισμένα στην τρέχουσα παραγωγή, την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τα σχέδια της Saudi Aramco για επανεκκίνηση της παραγωγής.

Στην περίπτωση της «αργής επανεκκίνησης», η μονάδα επεξεργασίας της Αμπάικ θα φτάσει μόλις το 45% της παραγωγικής ικανότητας μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου (έναντι περίπου 40% σήμερα) και 65% μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.

Στην περίπτωση της «γρήγορης επανεκκίνησης», η μονάδα επεξεργασίας θα φτάσει μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου 65% και 100% μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.

Ο αναλυτής Bjørnar Tonhaugen της Rystad Energy υπολογίζει ότι η Σαουδική Αραβία έχει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα ακατέργαστου άνθρακα ύψους 1,4 εκατομμυρίων βαρέλια την ημέρα-bpd.

Συμβόλαια παραλαβής

Ανεξαρτήτως σεναρίων, οι εξελίξεις στη Σαουδική Αραβία έχουν φυσικά αντίκτυπο στον υπόλοιπο κόσμο, στην Ευρώπη, στη χώρα μας. Σε μια αναλυτική του προσέγγιση ο Δρ. Ιωάννης Πατινιώτης, πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδος και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Οικονομικών Διευθυντών, μας είπε: «Ξεκινώντας από το πιο καθημερινό μας, τις τιμές στις αντλίες των καυσίμων, το σίγουρο είναι ότι οι κερδοσκόποι θα τις πειράξουν προς τα πάνω. Πρόκειται για καταχρηστική κίνηση των πρατηριούχων, ένα γεγονός που αποτελεί πάγια πρακτική των περισσοτέρων, καθώς ο καταναλωτής σπάνια διαλέγει πρατήριο, συν το γεγονός της έλλειψης εμπιστοσύνης για το τελικό προϊόν που θα λάβουμε σε ποσότητα και ποιότητα. Στην πραγματικότητα, οι τιμές που μπορεί να επηρεαστούν θα πρέπει να είναι τουλάχιστον αυτές του Νοέμβρη, καθώς οι εισαγωγές δεν γίνονται στο πόδι, αλλά προγραμματισμένα και με συμβόλαιο μελλοντικής παραλαβής. Εάν συμβεί κάποιο άλλο γεγονός είτε μια σύρραξη τοπική ή γενικότερη, τότε το επόμενο χρονικό διάστημα η ελληνική οικονομία και εν γένει η τσέπη μας –για να το περιορίσω σε μας– θα αρχίσει να αντιλαμβάνεται την επιβάρυνση στο λεγόμενο καλάθι του καταναλωτή αλλά και στα τιμολόγια παροχής ενέργειας, στα αεροπορικά, ακτοπλοϊκά και κάθε είδους μετακίνησης εισιτήρια, και γενικά σε όποιο προϊόν είναι συνδεδεμένο έμμεσα ή άμεσα με την αλυσίδα πρώτων υλών, παραγωγής και εμπορίας».

Γεωπολιτική αντιπαράθεση

Επειδή «όμως η παγκόσμια κοινότητα παραμένει πάντα επιφυλακτική και η ειρήνη στην περιοχή πάντα εύθραυστη, τα παγκόσμια αποθέματα σε συνδυασμό με τις δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και του υπουργού Ενέργειας της Ρωσίας Αλεξάντερ Νόβακ έδωσαν έναν τόνο αισιοδοξίας, και αυτό φάνηκε δέκα μέρες μετά το συμβάν, με τις τιμές να βρίσκονται λίγο κάτω από 65 δολάρια το βαρέλι για το μπρεντ και κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι για το αμερικάνικο. Στο όλο ζήτημα πάντως, εκτός της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης Σαουδικής Αραβίας με Υεμένη και τη στήριξη της τελευταίας από το Ιράν, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η Aramco ήταν έτοιμη για εισαγωγή της μετοχής στο Χρηματιστήριο του Ριάντ στις αρχές Νοέμβρη, κάτι που τώρα μάλλον θα αναβληθεί».

Ελληνική ναυτιλία

Μιλώντας για την ελληνική ναυτιλία, διευκρίνισε ότι «η οποιαδήποτε μείωση της παραγωγής στη Σαουδική Αραβία θα πρέπει να καλυφθεί από μεταφορές άλλων πετρελαϊκών χωρών με περισσότερα μίλια απόσταση, άρα και μεγαλύτερους ναύλους, Επίσης, η ύπαρξη αστάθειας θα αναγκάσει τα κράτη με μεγάλες ανάγκες πετρελαίου, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, να αυξήσουν τις παραγγελίες δημιουργώντας έξτρα αποθέματα. Με βάση την ιστορία του πόλεμου στον Κόλπο, η οποιαδήποτε μορφή επικίνδυνης ναυσιπλοΐας θα απαιτήσει ναυλώσεις πολύ υψηλότερες από τις συνήθεις μισθούς, συνήθως διπλάσιους από τους καταβαλλόμενους στους Έλληνες αξιωματικούς, γενικά πάντως μεγαλύτερες πιθανότητες για απόκτηση υπερκερδών».

Οικονομική σκακιέρα

Πάντως, το γεγονός της τρομοκρατικής ενέργειας και η απόφαση για μείωση της παραγωγής κατά 50%, συμπλήρωσε ο Δρ. Ιωάννης Πατινιώτης, «έδειξε να είναι ένα πυροτέχνημα στην πολιτικο-οικονομική σκακιέρα. Μέσα σε 48 ώρες, οι τιμές είχαν γυρίσει προς τις αρχικές, με κύριο λόγο την ύπαρξη ισχυρών αποθεμάτων πετρελαίου ανά την υφήλιο. Ας μην ξεχνάμε ότι, ιστορικά, η προηγούμενη μεγάλη αύξηση της τιμής του πετρελαίου βοήθησε κυρίως αμερικάνικες πετρελαϊκές εταιρείες να ανοίξουν επιτέλους τα πηγάδια τους, καθώς μπορούσαν να καλύψουν το υψηλό κόστος εξόρυξης. Μια νέα παρατεταμένη αύξηση της τιμής θα έδινε το έναυσμα, εκτός από την επιστροφή του άνθρακα, και σε μια γενναία αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, κάτι που πολλοί επενδυτές παραγωγής φυσικού αερίου από σχιστόλιθο θα το επιθυμούσαν, με σκοπό τη δυνατότητα για εξαγωγή».

Κατά τη γνώμη μου, πρόσθεσε ο ίδιος, «πριν τα drones στην Aramco υπήρξαν διάφορες επιθέσεις σε διερχόμενα πετρελαιοφόρα από τα στενά του Ορμούζ. Όλα είχαν ως στόχο την απόφαση για πολεμική σύρραξη. Ωστόσο ένας πόλεμος με το Ιράν φαντάζει υπερβολικά ακριβός. Γνωρίζουμε όμως πλέον ότι μία κρίση, είτε είναι είτε απλώς εκλαμβάνεται ως πραγματική, οδηγεί σε πραγματικές αλλαγές, καθιστώντας το πολιτικά αδύνατον πολιτικά αναπόφευκτο».

Η ενεργειακή πολιτική αλλάζει σελίδα

Η προσοχή τώρα πρέπει να στραφεί στη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών, δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης, αναλυτής πολιτικής για το κλίμα και την ενέργεια του Green Tank, «μετά τη δέσμευση του πρωθυπουργού στην ειδική Συνδιάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα να κλείσει τις λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2028 – απόφαση ιστορικής σημασίας».

Το Green Tank σημειώνει: «Τώρα που το λιγνιτικό τοπίο ξεκαθαρίζει, η προσοχή θα πρέπει να στραφεί σε εκείνες τις περιοχές της χώρας, η οικονομία των οποίων είναι βαθιά εξαρτημένη από τον λιγνίτη. Η μετάβαση της Ελλάδας στη μεταλιγνιτική περίοδο θα πρέπει να είναι βιώσιμη και δίκαιη για τις τοπικές κοινωνίες που, για δεκαετίες, καίγονταν ώστε να ηλεκτροδοτούμαστε όλοι εμείς.

Ο λιγνίτης αποτέλεσε το βασικό καύσιμο του ενεργειακού μας μίγματος για περισσότερο από έξι δεκαετίες. Ταυτόχρονα όμως, από το 1990 έως το 2017, ήταν υπεύθυνος και για το 34% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της χώρας, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συνεπώς, ο λιγνίτης είναι ο βασικός υπαίτιος για το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις χώρες με τις χειρότερες κλιματικές επιδόσεις στην Ευρώπη. Πέρα από τις αναμφισβήτητες αρνητικές επιπτώσεις της καύσης λιγνίτη στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, η πρόοδος των τεχνολογιών ΑΠΕ σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία και την ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική κατέστησαν τον λιγνίτη και οικονομικά ασύμφορο τα τελευταία χρόνια. Είναι απολύτως απαραίτητο η απόφαση αυτή να αποτυπωθεί στο υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» .

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress