Navigation
24
Φεβ
location
Αθήνα
16oC
Αίθριος - καθαρός
27 Ιαν 2020

«Είμαστε πολύ πίσω στην ηλεκτροκίνηση»

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ Νέα

Το αίνιγμα με την κότα και το αυγό χρησιμοποίησε ως παράδειγμα στο «Eco Fest Αθήνα 2020» στην Τεχνόπολη ο Χριστόφορος Χατζόπουλος, διευθυντής διοίκησης-Διεύθυνση προϊόντων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και δανείων λιανικής της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδος, για να δείξει γιατί ακόμα δεν έχει έρθει η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ecomobility (οικολογική μετακίνηση) στη χώρα μας: Οι πολίτες δεν μπορεί να περιμένουν την κότα ή το αυγό, δηλαδή να αγοραστούν πολλά αυτοκίνητα για να γίνουν μετά πολλές υποδομές ή το αντίστροφο, για να κινήσει η μία διαδικασία την άλλη. Ο προβληματισμός είναι, αν πάρω ένα αυτοκίνητο θα πάω (από Αθήνα) Θεσσαλονίκη; Αν λύσουμε αυτό το πρόβλημα, τότε θα ξεκινήσουν οι επενδύσεις. Το φυσικό αέριο είναι καύσιμο μετάβασης για τα επόμενα 20, 30, 40 χρόνια, το στηρίζουμε έως ότου έρθουν οι ΑΠΕ. Πρέπει να γίνουν δίκτυα», πρόσθεσε.

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι κάτι πολύ καινούργιο και από τις αρχές του 20ού αιώνα το ένα τρίτο περίπου των αυτοκινήτων στην Αμερική ήταν ηλεκτροκίνητο. Η ιδέα εγκαταλείφθηκε από το φθηνό πετρέλαιο και την παραγωγικότητα των γραμμών παραγωγής των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων», είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΒ Ελλάδος, Απόστολος Πετρόπουλος: «Η ΑΒΒ ασχολείται εμπορικά από το 2010 με τους ταχυφορτιστές και έχει δώσει 13.000 σε όλον τον κόσμο αυτό το διάστημα. Υπάρχουν δίκτυα σε πάρα πολλές πόλεις, αλλά τον τόνο, ακόμη και για την παγκόσμια αγορά, θα τον δώσει η αυτοκινητοβιομηχανία. Εάν αυτή στραφεί προς το ηλεκτροκίνητο, που έτσι φαίνεται να γίνεται, ναι, θα πρέπει να απαντήσουμε με ένα δίκτυο το οποίο θα μπορέσει να το υποστηρίξει. Για να αυξηθούν η εμπιστοσύνη και ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, θα πρέπει ο οδηγός να είναι σίγουρος ότι δεν θα μείνει στον δρόμο, θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα δίκτυο, να φτιαχτεί το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο, και να αναπτυχθούν και οι απαραίτητες υποδομές». Ως μέτρο σύγκρισης ο κ. Πετρόπουλος ανέφερε ότι «η Ελλάδα έχει περίπου το ένα τρίτο του αριθμού των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της Κύπρου, η οποία Κύπρος έχει το ένα δέκατο του πληθυσμού της Ελλάδας, ίσως και λιγότερο». Θα πρέπει, συνέχισε, «να εξετάσουμε και άλλα μοντέλα στη χώρα μας, καθώς ο κόσμος προχωρά πολύ γρήγορα και οι τεχνολογίες είναι εκεί», θέτοντας το ερώτημα: «Ναι, αγοράζω ηλεκτρική ενέργεια, μήπως μπορώ και να πουλάω κιόλας; Στο εξωτερικό πουλάνε. Υπάρχουν μοντέλα μικρών εταιρειών ταξί στη Γερμανία που λένε ότι εμείς θα είμαστε φορτισμένοι περιμένοντας τους πελάτες και στις ώρες αιχμής μπορούμε να πουλάμε ενέργεια στο δίκτυο».

«Φιλόδοξος, αλλά ρεαλιστικός στόχος»

Για να προσγειωθούμε «εντός του πρώτου εξαμήνου 2020, το ΥΠΕΝ θα παρουσιάσει το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που θα περιλαμβάνει δέσμη κινήτρων για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και πιθανότατα τρόπους επιδότησης των υποδομών φόρτισης, δημιουργώντας ένα προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης βεβαίωσε στο «Eco Fest» ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω: «Πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα στην Ελλάδα (ποσοστό κάτω του 1% των συνολικών πωλήσεων), ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το ακόμη και το 10%, με αυξητικές τάσεις». (Ορισμένες χώρες, όπως η Ολλανδία, ξεπέρασαν το 10% , στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%). Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει «φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό στόχο, το 2030, το 30% των νέων οχημάτων να αφορά τα ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά. Στο φορολογικό νομοσχέδιο έχουν θεσπιστεί, μεταξύ άλλων: κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν τις περίπου μισές πωλήσεις οχημάτων και έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζομένους (που απασχολούν) . Χρειάζονται όμως περισσότερα, γι’ αυτό και έχει συσταθεί η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και για να σχεδιάσει τις νομοθετικές παρεμβάσεις για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης».

Εναλλακτικά καύσιμα

«Κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια να επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το πρώτο βήμα, φυσικά, είναι να υπάρχει το κατάλληλο κανονιστικό πλαίσιο», διευκρίνισε ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης: Ήδη προχωρήσαμε στην έκδοση δύο Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την προώθηση του φυσικού αερίου, της ηλεκτροκίνησης και του φυσικού αερίου στις μεταφορές. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου, το 2017 ο αριθμός σημείων ανεφοδιασμού με CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο) ανέρχονταν σε 11, το 2018 σε 13 και μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2019 υπήρχαν 16 σημεία. Καταγράφεται μια αυξητική τάση, όπως και στον αριθμό των οχημάτων με CNG. Το 2017 υπήρχαν 1.096 οχήματα (συμπεριλαμβανομένων επιβατικών, ελαφρών, βαρέων και λεωφορείων) και το 2018 ανήλθαν σε 1.406. Κεντρικός πυλώνας στη νέα γενιά τεχνολογίας καυσίμων είναι η ηλεκτροκίνηση και ο στόχος για το 2020 είναι οι 2.000 σταθμοί φόρτισης. Το 2019 αδειοδοτήθηκαν έξι πρατήρια με τελευταίας τεχνολογίας συσκευές ταχυφόρτισης. Παράλληλα, σχεδιάζεται η ηλεκτρονική βάση δεδομένων, μέσω της οποίας οι πολίτες θα ενημερώνονται σχετικά με τη θέση και τη διάθεση των σημείων φόρτισης για όλη τη χώρα σε πραγματικό χρόνο».

Υποδομές φόρτισης

Ο καθηγητής ΕΜΠ, μέλος της ΡΑΕ, Ιωάννης Αναγνωστόπουλος μίλησε για παρατηρητήριο τιμών επαναφόρτισης από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, θεωρώντας ότι «η ηλεκτροκίνηση έχει αξία μόνο αν η ενέργεια που θα καταναλώνεται στις μεταφορές θα παράγεται αποκλειστικά από τις ΑΠΕ». Η ΡΑΕ «έχει γνωμοδοτήσει για το μοντέλο ανάπτυξης δημόσιων προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Και έχει προτείνει πιλοτικά για δύο, τρία έτη –ώστε να αξιολογηθεί– την εφαρμογή ενός ανταγωνιστικού μοντέλου αγοράς».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας πάντως έκανε ειδική αναφορά και στην προώθηση της χρήσης συμπιεσμένου αερίου (CNG) στα ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στα βαρέα και στη ναυτιλία. Στον εθνικό σχεδιασμό προβλέπεται η ανάπτυξη δικτύου οκτώ σταθμών ανεφοδιασμού LNG και 55 CNG έως το 2030. Σήμερα υπάρχουν 15 σταθμοί CNG, τη στιγμή που η Βουλγαρία διαθέτει πάνω από 100!

Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας Κώστας Ανδριοσόπουλος, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ανέφερε ότι η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού CNG περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας, ενώ ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στην κατασκευή υποδομών για χρήση LNG σε βαρέα οχήματα.

Η ηλεκτροκίνηση σε λίγα χρόνια θα είναι μέρος ενός οικολογικού συστήματος, τα μελλοντικά σχέδια είναι σχετικά μετριοπαθή, οι υπηρεσίες προς του ς καταναλωτές είναι το μέλλον, είπε από την πλευρά του ο Γιάννης Μητρόπουλος, γενικός διευθυντής της ελληνική εταιρείας ενέργειας «Φυσικό Αέριο».

Διαθέσιμα κονδύλια για δήμους Αττικής

Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης επισήμανε στο «Eco Fest» ότι οι Δήμοι της Αττικής θα έχουν οικονομική στήριξη: «Υπάρχουν διαθέσιμα 30 εκατ. ευρώ, προκειμένου να προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση και τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».

Σημειώνεται ότι με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και με εθνικούς πόρους τα 200 από τα 800 λεωφορεία που πρόκειται να αγοράσουν (προμηθευτούν) οι αρμόδιες υπηρεσίες θα είναι ηλεκτρικά.

Ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης χαρακτήρισε το «Eco Fest» μια πραγματική γιορτή στην καρδιά της Αθήνας, στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, προσθέτοντας : «Η σύμπραξη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα είναι κλειδί. Ό,τι είναι δημόσιο δεν είναι μόνο δημοτικό. Η Αθήνα ανήκει σε όλους μας».

Από το ΥΠΕΝ έχει αναληφθεί πρωτοβουλία για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων. Αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση στις δημοτικές συγκοινωνίες, στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress