Navigation
21
Ιαν
location
Αθήνα
8oC
Αρκετά σύννεφα
7 Ιαν 2020

Διλήμματα ακτοπλοΐας για νέα καύσιμα

λιμάνι πειραιά Νέα

Σε περισσότερα από 60 δισ. δολάρια υπολογίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία ότι ανέρχεται σε παγκόσμιο επίπεδο το ετήσιο –επιπλέον– κόστος από τη χρήση νέων καυσίμων.

Για το μερίδιο που αναλογεί στην ελληνική ακτοπλοΐα και τα διλήμματα που προκύπτουν για τον κλάδο, μάς μίλησε ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ): «Τα καύσιμα αποτελούν το 50% του συνολικού ετήσιου κόστους εκμετάλλευσης ενός πλοίου. Από την 1/1/2020 πρέπει να εφοδιαζόμαστε με τα νέου τύπου ακριβότερα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από 3,5% σε 0,5%, γι’ αυτό προτείνουμε να μειωθεί ο ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές γραμμές, από 24% που είναι σήμερα σε 13%, ενέργεια που θα προσελκύσει περισσότερους επιβάτες από το εσωτερικό και το εξωτερικό, και έτσι δεν θα χρειαστεί να αυξηθεί το εισιτήριο και το μεταφορικό κόστος των προϊόντων στη νησιωτική Ελλάδα».

Με την είσοδο του νέου έτους «βάσει του κανονισμού του ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός), η ναυτιλία θα χρησιμοποιεί τα νέα καύσιμα, τα οποία θα επιβαρύνουν τον χρόνο τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες κατά 25%, δηλαδή με περίπου 60 εκατ. ευρώ περισσότερα το 2020 σε σχέση με το 2019. Από την άλλη, αν μειωθεί ο ΦΠΑ, το κράτος θα χάσει περίπου 50 εκατ. ευρώ (ετησίως), αλλά η ψαλίδα θα κλείσει από την κίνηση μεγαλύτερου αριθμού τουριστών και οχημάτων, εκτιμώ ότι και αυτή η χρονιά θα είναι καλή».

Ας πούμε ότι δεν θα αυξηθούν τα ναύλα, τίθεται ζήτημα άλλων περικοπών ή μείωση εργαζομένων – πληρωμάτων;

Στα 105 πλοία της ακτοπλοΐας (σ.σ.: μέσος όρος ηλικίας πάνω από 25 έτη –  από αυτά, τα 41 ανήκουν σε εισηγμένες εταιρείες με μέσο όρο ηλικίας 19 έτη) απασχολούνται σήμερα συνολικά περίπου 7.000 άτομα, αξιωματικοί και εργαζόμενοι στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες των πλοίων. Αν γίνουν μειώσεις, θα μειωθούν και οι υπηρεσίες προς το επιβατικό κοινό. Συνεπώς, δεν τίθεται τέτοιο θέμα.

Ανανέωση στόλου

Τα νέα, χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο καύσιμα φέρνουν την ακτοπλοΐα απέναντι στην ανάγκη αναβάθμισης – ανανέωσης του στόλου, καθώς σε λίγα χρόνια σχεδόν το 50% των πλοίων θα είναι ηλικίας 40 ετών και άνω και θα πρέπει να αντικατασταθούν. Σε πρώτη φάση πάντως, με τον ερχομό των νέων καυσίμων «θα υπάρξει, αν δεν ληφθούν μέτρα, αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης: Είμαστε σε επαφή με τα θεσμικά όργανα της ακτοπλοΐας, ώστε να μην έχουμε αυξήσεις. Μας απασχολεί η επάρκεια, η ασφάλεια του καυσίμου και η επιβάρυνση, που θα είναι περίπου 200 ευρώ ανά τόνο. Δεν θέλουμε να επωμιστεί το κόστος ο Έλληνας πολίτης. Μια λύση είναι η μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια (σ.σ.: δεν περπάτησε καλά και η λειτουργία του “μεταφορικού ισοδύναμου”) και εξετάζουμε επίσης την αύξηση των κονδυλίων στις άγονες γραμμές –όχι από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων–, σε συνδυασμό με ένα βελτιωμένο πλαίσιο προκήρυξης των άγονων γραμμών (αφορούν 45 νησιά!), στο οποίο προβλέπονται και καλύτερα πλοία». Προσφάτως εγκρίθηκαν από το υπουργείο Ναυτιλίας «με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεκαοκτώ νέοι απομακρυσμένοι προορισμοί κυρίως στην ακριτική γραμμή του βορειοανατολικού και νοτιοανατολικού Αιγαίου».

«Άγονοι» διαγωνισμοί

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ μάς εξήγησε ότι «το κόστος των νέων καυσίμων επηρεάζει ποικιλοτρόπως την ακτοπλοΐα, που είναι υποχρεωμένη να εκτελεί δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας (σ.σ.: άγονες γραμμές), χωρίς να υπάρχει δυνατότητα διακοπής ή μείωσης τους αν δεν υπάρχει έγκριση του υπουργείου Ναυτιλίας».

Σημειώνεται ότι «η συμμετοχή στους διαγωνισμούς για την ανάληψη των άγονων γραμμών είναι πολύ χαμηλή. Αν και προβλέπονται αποζημιώσεις, στους διαγωνισμούς που απευθύνονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η συμμετοχή είναι ένα ή και κανένα πλοίο, γιατί δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πλοία για να εκτελέσουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια».

Ο κ. Σακέλλης πιστεύει ότι οι ηγεσίες των υπουργείων και Ναυτιλίας και Τουρισμού έχουν αντιληφθεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα και θεωρεί ότι για το ζήτημα της δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να βρεθεί λύση: «O ΣΕΕΝ σε συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο έχει καταθέσει πρόταση για τα δρομολόγια αυτά, που αφορά τη σύναψη (είναι θεσμοθετημένο) δεκαετών και δωδεκαετών συμβάσεων και την εξασφάλιση πόρων από την ΕΕ, για να επιδοτηθούν και να χρηματοδοτηθούν αγορές ή κατασκευές νέων πλοίων». Υπάρχουν «δυσκολίες να βρεθούν στην αγορά νέα σύγχρονα πλοία που να κάνουν για δρομολόγια άγονης γραμμής – βρίσκουμε αλλά με μεγάλο όριο ηλικίας που δεν κάνουν, όσο για την κατασκευή καινούργιων απευθυνόμαστε στο εξωτερικό γιατί στην Ελλάδα , εκτός από τη ναυπήγηση (δίπορτων) σκαφών σε πορθμεία, τα ναυπηγεία μας δεν πληρούν τις προδιαγραφές για κατασκευή ανάλογων μεγάλων πλοίων.

«Πράσινοι» κανόνες

Τα διυλιστήρια είναι έτοιμα να σας εφοδιάζουν με καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο;

Ναι είναι έτοιμα (σ.σ.: οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να επιβεβαιώνουν γραπτώς ότι οι παραδιδόμενες ποσότητες καυσίμων πληρούν και τις απαιτήσεις ασφαλείας της Διεθνούς Συνθήκης SOLAS). Κάποιες εταιρείες έχουν προχωρήσει σε άλλες λύσεις, π.χ. τοποθέτηση πλυντηρίδων ή καυσαερίων scrubbers (συστήματα καθαρισμού καυσαερίων) – ώστε να συμμορφώνονται με τον ΙΜΟ για μείωση εκπομπών οξειδίων του θείου, στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης. Είναι μια επένδυση που κοστίζει έως και 5 εκατ. ευρώ. Σε αρκετές περιπτώσεις, δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή τους, για τεχνικούς ή για εμπορικούς λόγους (σ.σ.: ή ακόμα γιατί σύμφωνα με ειδήμονες μεταφέρουν τη ρύπανση από τον αέρα στη θάλασσα). Άλλες λύσεις είναι η χαμηλή ταχύτητα για μείωση κόστους –αλλά τα δρομολόγια θα είναι… πολύωρα– και η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) – τα πλοία όμως θα πρέπει να διαθέτουν μηχανές διπλού καυσίμου, να καίνε είτε πετρέλαιο είτε υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Για να δούμε πώς θα κατανεμηθεί η λυπητερή!

Ποινές αν δεν εφαρμόζεται ο κανονισμός ΙΜΟ

Η Διεθνής Ένωση Ναυτικών «Nautilus International» τονίζει ότι οι αξιωματικοί και τα ναυτικά πληρώματα θα βρεθούν αντιμέτωποι με ποινικές ευθύνες αν δεν αλλάζουν σωστά τα νέα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπως ορίζει ο νέος κανονισμός του ΙΜΟ για τα ναυτιλιακά καύσιμα.

Η Διεθνής Ένωση ανησυχεί για τις τεχνικές λεπτομέρειες της μετάβασης στα νέα ναυτιλιακά καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου: περιπτώσεις απώλειας ισχύος, θέματα λίπανσης, προβλήματα φίλτρων και διαρροών: Χρειάζεται οι ναυτιλιακές εταιρείες να διαθέσουν χρήματα για να εκπαιδεύσουν και να καταρτίσουν τους αξιωματικούς, τα πληρώματά και να προετοιμάσουν τους υπαλλήλους τους πάνω στις νέες συνθήκες που επιβάλλει ο κανονισμός συμμόρφωσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, καθώς κάποιες χώρες ενδέχεται να επιβάλουν μεγάλα πρόστιμα ή μεγάλες ποινές (φυλάκιση, ακόμα και κρατήσεις πλοίων).

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ την περαιτέρω εκπαίδευση των ναυτικών, δεδομένων και των νέων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, επισημαίνοντας για τα νέα καύσιμα: «Ακόμα και να πάρεις αποθειωμένο καύσιμο, αν δεν μπορείς να το συνδυάσεις, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα πλοία σε θέματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας και αξιοπλοΐας. Καλά ένα βαπόρι που κάνει τακτικές γραμμές, αλλά ένα ποντοπόρο bulk carrier πλοίο που μπορεί να πάρει από οπουδήποτε στον πλανήτη καύσιμο; Η διαφορετικότητα από κάποια ανάμειξη μπορεί να καταστρέψει τη μηχανή. Τα πλοία δεν μπορούν να γίνουν εργαστήρια πυρηνικής φυσικής ή χημείας. Εμείς είμαστε μεταφορείς. Η ναυτιλία επενδύει σε πλοία, εφαρμόζει τους διεθνείς κανονισμούς, βάζει τις ακριβές μηχανές και καλείται να λύσει ένα πρόβλημα για το οποίο δεν είναι υπεύθυνη. Εκτιμώ ότι κάπου τα πράγματα θέλουν μία άλλη προσμέτρηση. Δεν θέλω να αποφύγω πράγματα, απλά τα επισημαίνω».

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress