Navigation
17
Δεκ
location
Αθήνα
9oC
Βροχή
26 Νοέ 2018

Βολές κατά του εθνικού ενεργειακού σχεδίου

Φυσικό αέριο Νέα

Σκληρή κριτική στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που τέθηκε από το ΥΠΕΝ προς διαβούλευση, ασκούν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενέργειας (ΠΟΕ) και το κλαδικό σωματείο εργαζομένων στους Νομούς Αττικής Βοιωτίας, Εύβοιας, Κορινθίας (ΣΕΕΝ Α-Β-Ε-Κ) μέσω των προέδρων τους, Παναγιώτη Κοντουσιάδη και Χρήστου Ματαράγκα αντιστοίχως.

ΠΟΕ: Συμβατοί με την πολιτική εκποίησης του συνόλου των εταιρειών Ενέργειας έναντι πινακίου φακής είναι οι κύριοι στόχοι που βάζει το Εθνικό Σχέδιο.

ΣΕΕΝ Α-Β-Ε-Κ: Προτείνουν «ασπιρίνες» απέναντι στην ενεργειακή φτώχεια, αποφεύγοντας ν’ απαντήσουν γιατί, σε μια πλούσια ενεργειακά χώρα, οι άνθρωποι καίνε παλέτες για να ζεσταθούν, αφού σε χιλιάδες νοικοκυριά έχει κοπεί το ρεύμα.

Μιλήσαμε με τους προέδρους της ΠΟΕ Παναγιώτη Κοντουσιάδη και της ΣΕΕΝ Α-Β-Ε-Κ Χρήστο Ματαράγκα, καταγράφοντας τις θέσεις τους για τον ΕΣΕΚ:

ΠΟΕ – Παναγιώτης Κοντουσιάδης: Η ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία μπορεί να υπάρξει μόνο εφόσον οι Εταιρείες Ενέργειας παραμείνουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου με διαφορετικό μοντέλο διοίκησης αυτών των Εταιρειών.

Ενίσχυση της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού: Η στρατηγική σημασία των ΕΛΠΕ συνδέεται με την αποθήκευση και τον εφοδιασμό πετρελαιοειδών, τομείς κρίσιμοι για την εθνική οικονομία αλλά και την εθνική άμυνα. Μόνο υπό κρατικό έλεγχο μπορούν τα ΕΛΠΕ να κάνουν παρεμβάσεις στις τιμές των πετρελαιοειδών, όπως γινόταν και παλαιότερα μέσω της ΕΚΟ, όπως επίσης και μόνο μέσα από κρατικό έλεγχο διασφαλίζονται ότι θα υπάρχουν τα πραγματικά αποθέματα σε περιόδους κρίσης.

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας: Η ανταγωνιστικότητα μπορεί να υπάρξει μόνο όταν οι Εταιρείες Ενέργειας είναι υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, έτσι ώστε το κράτος να μπορεί να παρέμβει όταν εμφανίζονται συνθήκες αισχροκέρδειας στην αγορά. Τρανταχτό παράδειγμα τα κέρδη του Ομίλου ΕΛΠΕ τα τελευταία χρόνια (κέρδη EBITDA 1δισ. για το 2018), καθώς και τα κέρδη και οι επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ, εταιρείες που είναι υπό τον έλεγχο του Δημοσίου.

Προστασία Καταναλωτών: Η ενεργειακή ένδεια στην Ελλάδα την κατατάσσει στην 4η υψηλότερη επίδοση ανάμεσα στα ευρωπαϊκά κράτη – τίποτα πέραν του κοινωνικού οικιακού τιμολογίου… Σημειώνουμε την αύξηση του ΕΦΚ (Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης) στο πετρέλαιο θέρμανσης από το 2009 έως και σήμερα κατά 1.233% στο χιλιόλιτρο, στο πετρέλαιο κίνησης κατά 36% και στις βενζίνες 95%. Ο ΦΠΑ αυξήθηκε από 19% στο 24%. Ακόμα εκκρεμούν η εφαρμογή των νομοθετικών διατάξεων και η λήψη αυστηρών μέτρων (σε όλα τα στάδια παραγωγής) για τον έλεγχο και την πάταξη του λαθρεμπορίου. Στο σχέδιο αναφέρεται μόνο «η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών».

Λειτουργία ανταγωνιστικής εγχώριας αγοράς Ενέργειας: Η απουσία του κράτους από επιχειρήσεις όπως η ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ-ΕΛΠΕ δεν προοιωνίζουν μια ανταγωνιστική αγορά με κανόνες, πλην ίσως αυτής της ασυδοσίας. Σε ό,τι αφορά τη δήθεν επιδιωκόμενη πτώση των τιμών τελικής διάθεσης, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε χώρες που απελευθερώθηκε η αγορά του φυσικού αερίου τα στοιχεία της Eurostat αποδεικνύουν ότι αντί της μείωσης επήλθε αύξηση τιμών:

Μεταξύ 2002 και 2007 (έτος βάσης το 2002), για οικιακούς καταναλωτές για ένα Gj (η Ειδική Κατανάλωση Θερμότητας αποδίδει σε κάθε συγκεκριμένο επίπεδο παραγωγής της Μονάδας (MW) την απαιτούμενη ποσότητα θερμικής ενέργειας σε GJ ώστε να παραχθεί µία 1 MWh-μεγαβατώρα), υπήρξε αύξηση στη Μεγάλη Βρετανία 68,72%, στη Γερμανία 55,96%, στην Αυστρία 35,05% κ.λπ.
Μεταξύ 2010 και 2013 (έτος βάσης το 2010), για οικιακούς καταναλωτές για ένα Gj υπήρξε αύξηση στη Μεγάλη Βρετανία 35,12%, στη Γερμανία 21,45% , στην Αυστρία 27,55%.

Ωραίο το δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για το 2017-2026, το ερώτημα είναι αν ο νέος επενδυτής το υλοποιήσει ή θα κληθεί εκ νέου το κράτος να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό αυτό πρόγραμμα. Θα λειτουργήσουν ανταγωνιστικά η έρευνα και ανακάλυψη υδρογονανθράκων, όπου πάγια θέση μας είναι το Δημόσιο να έχει κυρίαρχο και αποφασιστικό ρόλο και λόγο στις εξελίξεις ή θα παραμείνουμε στους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ;

Τα τουλάχιστον 500 εκατομμύρια (ισοδύναμων) βαρελιών από ενδεχόμενες ανακαλύψεις κοιτασμάτων, όπως αναφέρεται στην έκθεση, από ποιους και με ποιο τρόπο θα αξιοποιηθούν; Το μοντέλο της Νορβηγίας και το πώς αναπτύχθηκε αυτή η χώρα με την ανακάλυψη των υδρογονανθράκων πρέπει να υιοθετηθούν και να ακολουθηθούν σε όλα τα στάδια έρευνας και εκμετάλλευσης.

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας: Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, από το 2009 έως το 2015 ο αριθμός εργαζομένων στις Εταιρείες Εμπορίας Πετρελαιοειδών –που ως επί το πλείστον είναι ιδιωτικές– μειώθηκε κατά 27%. Θα πρέπει να ορίζεται νομοθετικά ότι οι θέσεις εργασίας θα πρέπει να είναι με απευθείας σχέση εργασίας με τον εργοδότη σε μόνιμη και σταθερή βάση, δηλαδή αορίστου χρόνου και όχι μέσω εργολάβου.
ΣΕΕΝ Α-Β-Ε-Κ – Χρήστος Ματαράγκας: Το ΕΣΕΚ εντείνει τις συνθήκες του ανταγωνισμού στον ενεργειακό κλάδο, οδηγώντας σε συμπίεση των μισθών, απολύσεις, εντατικοποίηση της δουλειάς, εφαρμογή «ευέλικτων» μορφών εργασίας, κατάργηση δικαιωμάτων και κατακτήσεων των εργαζομένων.

 Αντιφατικό σχέδιο

«Το σχέδιο είναι εξ ορισμού αντιφατικό: Από τη μια επιδιώκεται η μείωση του ενεργειακού κόστους, κι από την άλλη συρρικνώνεται η λιγνιτική παραγωγή σε 17% το 2030, από περίπου 33% που είναι σήμερα, ενώ ενισχύεται η συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο. Από τη μια μειώνεται η αξιοποίηση ενός εγχώριου καυσίμου, όπως ο λιγνίτης, κι από την άλλη αυτό οδηγεί στην αύξηση του κόστους παραγωγής Ενέργειας. Από τη μια αξιοποιούνται οι ΑΠΕ για να εξασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία, κι από την άλλη χρηματοδοτούνται εισαγωγές μηχανών ΑΠΕ και επενδύσεις για χρήση εισαγόμενου φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα, το «σχέδιο» υποτάσσεται απόλυτα στην εγγενή αναρχία του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.

Το σχέδιο παρέχει στήριξη σε μια σειρά κερδοφόρων επενδύσεων για το μεγάλο κεφάλαιο με ζεστό χρήμα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, ύψους 3,5 δισ. ευρώ, άλλα ταμεία, τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και με απευθείας επιβάρυνση των ίδιων των καταναλωτών (βλέπε ΕΤΜΕΑΡ).

Για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, η κυβέρνηση αποκλείει την πρόσβαση του κράτους στα αποθέματα, ακόμα και σε περίπτωση πολέμου, αφήνοντας ελάχιστα οφέλη για τον λαό.

Για την «καταπολέμηση της ενεργειακής ένδειας» το σχέδιο διαβούλευσης εντοπίζει τη λύση σε «ενδεχόμενη απλοποίηση των διαδικασιών για συμμετοχή των δικαιούχων στα υφιστάμενα μέτρα πολιτικής και την τροποποίηση για αποκλειστική στόχευση συμμετοχής των ενεργειακά ευάλωτων νοικοκυριών. Κύριο μέλημα του σχεδιασμού είναι να μην προκληθούν στρεβλώσεις στη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς».

Σταθάκης: Η ΔΕΗ θα διατηρήσει το κερδοφόρο της κομμάτι

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με χρονικό ορίζοντα το 2030, που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, «ανοίγει ένα πεδίο διαλόγου με τους πολίτες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το ενεργειακό μέλλον της χώρας. Στο πλαίσιο της συζήτησης, που θα γίνει, θα αποτυπωθούν ευκρινώς όλες οι προσεγγίσεις και θα καταλήξουμε σε ένα οριστικό σχέδιο το οποίο θα υποβάλουμε στην Κομισιόν ως δεσμευτικό για τη χώρα», τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης: Προτεραιότητά μας είναι η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας στο πλαίσιο των εθνικών στόχων για το 2030. Το ΕΣΕΚ λαμβάνει υπόψη τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας με τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Έχουμε συνυπογράψει επίσης τους φιλόδοξους στόχους που τέθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και επικυρώθηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο για 32,5% βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και μερίδιο 32% των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030.

Σχετικά με τη συμβολή του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα της xώρας, ο κ. Σταθάκης επισημαίνει: O λιγνίτης συμβάλλει σήμερα στο 33%, ενώ βάσει του ΕΣΕΚ θα αποκλιμακωθεί στα επίπεδα του 17% το 2030 όσον αφορά στην τελική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η βάση υπολογισμού για το 17% είναι πως όσες μονάδες πλέον αποσύρονται δεν αντικαθίστανται. Αυτή είναι η βασική αρχή που δημιουργεί και τον χώρο για το Αμύνταιο, υπό την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσει το έργο περιβαλλοντικής αναβάθμισης.

Για τη διαδικασία αποεπένδυσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, ο υπουργός θεωρεί: Όχι μόνο πρέπει να ολοκληρωθεί επιτυχώς, αλλά αποτελεί το απόλυτα κομβικό σημείο για τη συνολική αναμόρφωση του ενεργειακού τομέα – οι όποιες μικροπαρατάσεις είναι συνήθης πρακτική. «Άρα, είμαστε εντός του χρονοδιαγράμματος, με μια εύλογη καθυστέρηση». Ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας διευκρινίζει ότι με τη διαδικασία αποεπένδυσης θα καταργηθούν τα ΝΟΜΕ και έτσι θα ολοκληρωθεί η διαδικασία των διαρθρωτικών μέτρων: Σώσαμε τα νερά. Αυτή είναι μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης. Η ΔΕΗ θα διατηρήσει το ισχυρό και πολύ κερδοφόρο κομμάτι της.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress