Navigation
22
Ιούλ
location
Αθήνα
36oC
Αίθριος - καθαρός
28 Ιαν 2018

Βγαίνουν όλα στο… σφυρί – Ποια ακίνητα, λιμάνια, μαρίνες και άλλα… ασημικά πωλούνται

Ξεπούλημα Πωλητήριο Οικονομία

Ζήτημα λίγων ημερών είναι πλέον η έναρξη του μεγαλύτερου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που έχει υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα μας, καθώς από τις αρχές Φεβρουαρίου μέχρι και το τέλος του έτους θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες συνολικά 10 Οργανισμοί Λιμένος, 8 μαρίνες, σχεδόν 100 ακίνητα και σημαντικά ποσοστά δημοσίων εταιρειών κοινής ωφέλειας.

Η κυβέρνηση προσδοκά να συγκεντρώσει στα κρατικά ταμεία από το σύνολο των ιδιωτικοποιήσεων το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 2,74 δισεκατομμυρίων ευρώ για το τρέχον έτος και 10 δισεκατομμύρια συνολικά μέσα στα επόμενα έτη.

Ήδη το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ) έλαβε την έγκριση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, ολοκληρώνοντας και το τυπικό κομμάτι έναρξης της σχετικής διαδικασίας, ενώ το σχετικό πληροφοριακό υλικό έχει φτάσει στα χέρια όλων των ενδιαφερομένων.

Τι πωλείται

Βάσει του επικαιροποιημένου επιχειρησιακού προγράμματος αξιοποίησης (Asset Development Plan) του ΤΑΙΠΕΔ, θα δοθούν καταρχάς εντός των επομένων μηνών σε ιδιώτες, δέκα Οργανισμοί Λιμένος: του Βόλου, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Αλεξανδρούπολης, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας και της Καβάλας. Επί τούτου, εντός των επομένων ημερών αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής συμβούλων ανά Οργανισμό, κάτι που κρίνεται απαραίτητο πριν προκηρυχθούν οι πρώτοι διαγωνισμοί παραχώρησης. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιρειών όπου εντάσσονται οι παραπάνω λιμένες και έχει τη διαχείρισή τους μέχρι και το έτος 2042.

Παράλληλα θα αρχίσουν να «τρέχουν» οι προθεσμίες για την αξιοποίηση των μαρίνων της Πύλου, της Αρετσού Θεσσαλονίκης, της Ζακύνθου, της Ιτέας και του Αργοστολίου. Εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει κατατεθεί σε πρώτη φάση για της μαρίνες της Χίου και του Αλίμου, ενώ γι’ αυτήν της Μυκόνου, που έχει περιέλθει μαζί με όλο το υπόλοιπο λιμάνι στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενδέχεται να παραχωρηθεί κατά τμήματα, με το ενδιαφέρον να είναι μεγάλο, αφού στο «νησί των ανέμων» καταπλέουν κάθε χρόνο πολλά κρουαζιερόπλοια και, φυσικά, χιλιάδες μικρά και μεγάλα σκάφη αναψυχής.

Στο πρόγραμμα εντάσσονται επίσης πάνω από 90 ακίνητα, όπως είναι επί παραδείγματι μεγάλες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και διάφορα «Ξενία» ανά την Ελλάδα, ιαματικές πηγές στα Καμένα Βούρλα, στην Κύθνο και στις Θερμοπύλες, το ακίνητο της πρώην αμερικανικής βάσης στο Ηράκλειο της Κρήτης (στην περιοχή Γούρνες) και η έκταση του πρώην ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο. Στη λίστα θα βρει κανείς ακόμη και κάμπινγκ, όπως αυτό της Ασπροβάλτας στη βορειοανατολική πλευρά του Νομού Θεσσαλονίκης.

Ένα από τα καλύτερα ακίνητα που δίδεται προς αξιοποίηση είναι το «Castello Bibelli» της Κέρκυρας, ένα λιθόκτιστο κάστρο νεογοτθικού ρυθμού, συνολικού δομημένου εμβαδού 1.968 τετραγωνικών μέτρων, που περιλαμβάνει και άλλα τέσσερα βοηθητικά κτίρια, συνολικής δομημένης επιφάνειας 457 τετραγωνικών. Απέχει μόλις 14 χιλιόμετρα από την πόλη της Κέρκυρας και δίδεται για τουριστική αξιοποίηση.

Στην τοποθεσία Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι Αργολίδος, απέναντι από τις Σπέτσες, δίνεται επίσης προς αξιοποίηση μια τεράστια έκταση 627.417 τετραγωνικών μέτρων, δίπλα στη θάλασσα, όπου κατά το ΤΑΙΠΕΔ δύναται να δημιουργηθεί, εκτός από τις προβλεπόμενες ξενοδοχειακές μονάδες, και ένα γήπεδο γκολφ εννέα οπών, μαζί με ένα ελικοδρόμιο, που θα εξυπηρετεί και ολόκληρη την περιοχή. Πάντως, επειδή γενικώς τα ακίνητα που πωλούνται είναι αρκετά, μερικά εξ αυτών έχουν ενταχθεί στα προγράμματα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και όχι στη διαδικασία των συμβατικών διαγωνισμών.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως στρέφεται στις ΔΕΚΟ. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δώσει το «πράσινο φως» για να αξιοποιηθεί το 5% του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (με την εταιρεία Deutsche Telecom AG, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο μέτοχο του ΟΤΕ από τον Ιούλιο του 2009, να έχει δικαίωμα πρώτης άρνησης), το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 65% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου ΑΕ (που ενδέχεται να εισαχθεί και στο Χρηματιστήριο), το 17% της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (χωρίς να έχει διευκρινιστεί ακόμη τι θα γίνει με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων, καθώς υπάρχουν μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ που εκφράζουν έντονες αντιρρήσεις με μια τέτοια κίνηση), το 23% της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης ΑΕ, το 11% της ΕΥΔΑΠ και το 35% των ΕΛΠΕ (Ελληνικών Πετρελαίων). Όσον αφορά ειδικά τα ΕΛΠΕ, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο γεγονός ότι θα γίνει ταυτόχρονη πώληση ποσοστού τόσο από το ελληνικό Δημόσιο (που κατέχει αυτήν τη στιγμή το 35%) όσο και από την εταιρεία Paneuropean του ομίλου Λάτση, που είναι ο βασικός μέτοχος κατέχοντας το 45,5%.

Άξιο μνείας είναι επίσης το γεγονός ότι θα πουληθεί εξ ολοκλήρου η εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού υλικού του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Οι σχετικές δεσμευτικές προσφορές θα πρέπει να έχουν υποβληθεί μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου.

Συν τοις άλλοις, αναμένεται να παραχωρηθεί για τέσσερις δεκαετίες και η Εγνατία Οδός, αλλά το μεγάλο στοίχημα είναι η αξιοποίηση της έκτασης του Ελληνικού, το οποίο από μόνο του μπορεί να φέρει στα κρατικά ταμεία 1 δισεκατομμύριο ευρώ τμηματικά τα επόμενα δέκα χρόνια, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα έχουν διευθετηθεί όλες οι μέχρι σήμερα εκκρεμότητες. Ολόκληρη η επένδυση του πρώην δυτικού αερολιμένα θα ξεπεράσει τα επτά δισεκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνεται (για ακόμη μία φορά) στα προαπαιτούμενα που έχουμε συνυπογράψει με τους «θεσμούς».

Βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει καταρτιστεί, όλες τις βασικές προϋποθέσεις (όπως καθορίζονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο, ενώ το οικονομικό κλείσιμο τοποθετείται μέχρι τον Ιούνιο. Λέγοντας «οικονομικό κλείσιμο», εννοούμε την κατάθεση 300 εκατομμυρίων ευρώ ως προκαταβολή από τους ιδιώτες επενδυτές.

Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας το Προεδρικό Διάταγμα περί του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (η συνεδρίαση της Ολομέλειας έχει οριστεί για τις 29 Ιανουαρίου), να εγκριθούν οι πολεοδομικές μελέτες μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, να διανεμηθούν τα δικαιώματα κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών, να συσταθεί ειδικός φορέας για τη διαχείριση και τη λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων σε συνεργασία με τους όμορους δήμους και να χορηγηθεί η άδειας λειτουργίας καζίνο εντός του ακινήτου.

Ουκ ολίγα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

του Γιώργου Σαρρή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο που κυκλοφόρησε το Σάββατο 27/1

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress