Navigation
18
Οκτ
location
Αθήνα
24oC
Λίγα σύννεφα
1 Οκτ 2018

Το… μαγείρεμα του Προϋπολογισμού ψάχνουν οι «θεσμοί»

ελληνικο χρεος Οικονομία

Στη… γωνία περιμένουν την κυβέρνηση οι Βρυξέλλες, με αφορμή τα στοιχεία του Προϋπολογισμού του 2019, καθώς η πορεία εκτέλεσης του τρέχοντος έχει πολλές «γκρίζες ζώνες», αλλά και πολλές παγίδες για την… επόμενη κυβέρνηση!

Η ολοκλήρωση των 2/3 της φετινής εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, δηλαδή οι επιδόσεις του διαστήματος Ιανουαρίου-Αυγούστου, δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει «μαγειρέψει» τα στοιχεία προκειμένου να εμφανίσει υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα, ενώ μεταθέτει ή αγνοεί συνεχώς την αποπληρωμή σημαντικών υποχρεώσεων του κράτους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει έως τις 15 Οκτωβρίου την αποστολή των στοιχείων του Προϋπολογισμού του 2019, προκειμένου στη συνέχεια να συντάξει τη σχετική έκθεση πεπραγμένων και να διατυπώσει τις παρατηρήσεις της. Από την άλλη, η κυβέρνηση θα καταθέσει μεθαύριο στη Βουλή το σχετικό προσχέδιο, για το οποίο, ωστόσο, εκφράζονται μεγάλες επιφυλάξεις από τις αγορές. Την ίδια στιγμή, θα προσπαθήσει να πείσει τους εταίρους-δανειστές ότι δεν χρειάζεται η μείωση των συντάξεων, αν και τα στοιχεία που αναλύει σήμερα το «Π» δείχνουν το ακριβώς αντίθετο.

Από τα στοιχεία εκτέλεσης του τρέχοντος Προϋπολογισμού προκύπτει ξεκάθαρα ότι ο σχηματισμός υπερ-πλεονάσματος είναι επί της ουσίας κάλπικος, καθώς η κυβέρνηση συνεχίζει να εφαρμόζει… μαγικά κόλπα. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία:

1. Το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στα 3,139 δισ. ευρώ και ήταν υψηλότερο κατά 1,271 δισ. ευρώ από τον στόχο, αλλά με την… επιστράτευση «μαγικών κόλπων».  Επί της ουσίας η πραγματική υπέρβαση είναι μόλις 97 εκατ. ευρώ, καθώς το Δημόσιο δεν δαπάνησε ποσό ύψους 923 εκατ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ) από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, «πάγωσε» δαπάνες του υπουργείου Εθνικής Αμύνης 159 εκατ. και δεν πλήρωσε αγροτικές επιδοτήσεις 92 εκατ. ευρώ. Έτσι, «κρύφτηκαν» ανειλημμένες υποχρεώσεις ύψους 1,178 δισ. ευρώ, τις οποίες το υπουργείο Οικονομικών μεταθέτει συνεχώς για να παρουσιάσει πλαστό υπερ-πλεόνασμα. Το στοιχείο αυτό αναμένεται να τεθεί επί τάπητος από τους εταίρους-δανειστές καθώς θα καθορίσει και τις παροχές των Χριστουγέννων, που εντάσσονται καθαρά σε ένα προεκλογικό κλίμα.

2. Το Δημόσιο κρύβει επιμελώς τις υποχρεώσεις του προς τους ιδιώτες και μεταθέτει συνεχώς κρίσιμες πληρωμές που σχετίζονται με την καταβολή των συντάξεων σε όσους έχουν καταθέσει τα χαρτιά τους τα τελευταία 3-4 χρόνια. Αυτήν τη στιγμή το ασφαλιστικό σύστημα και ο Κρατικός Προϋπολογισμός είναι… ανοικτά κατά 1,5 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή το υπουργείο Οικονομικών διατείνεται ότι ο ΕΦΚΑ έχει πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ! Δηλαδή η κυβέρνηση μιλάει επί της ουσίας για ένα πλεόνασμα το οποίο δεν υπάρχει! Οι εταίροι-δανειστές επιμένουν στην καταβολή των συντάξεων για να σχηματίσουν καλύτερη εικόνα του Προϋπολογισμού, έτσι ώστε να καθοριστούν και τα όρια των πιθανών παροχών, με φόντο και τη συμφωνημένη μείωση των συντάξεων. Ταυτόχρονα, μειώνονται συνεχώς οι δαπάνες για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και πέφτει «τσεκούρι» στις επιχορηγήσεις προς τα νοσοκομεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το επίπεδο της υγείας των πολιτών.

3. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων περιορίζεται συνεχώς κατά τρόπο σκανδαλώδη, που προκαλεί μάλιστα και απορία για το πώς οι εταίροι-δανειστές αποδέχονται κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που υπονομεύεται ξεκάθαρα η πορεία της ανάπτυξης, βάσει της οποίας προσδιορίζονται παραμετρικά το χρέος, το έλλειμμα, οι δαπάνες και τα έσοδα.

4. Η φοροδοτική ικανότητα επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών έχει φτάσει σε οριακό σημείο, καθώς τα έσοδα από τις επιχειρήσεις παρουσίασαν υστέρηση κατά 346 εκατ. ευρώ, ενώ ο Φόρος Εισοδήματος κατά 30 εκατ. ευρώ. Η συνεχής συμπίεση των κερδών των επιχειρήσεων μαρτυρά και τις πιέσεις στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

5. Η στήριξη του Προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στις κατασχέσεις ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς λόγω οφειλών αλλά και στους έμμεσους φόρους λόγω της υψηλής φορολογίας, και μάλιστα σε συνθήκες συνεχούς συμπίεσης της κατανάλωσης.

6. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξάνονται κάθε μήνα σχεδόν κατά 1 δισ. ευρώ, ενώ το τελευταίο τετράμηνο του έτους είναι επιβαρυμένο από τις πληρωμές του Φόρου Εισοδήματος, του ΕΝΦΙΑ, του ΦΠΑ και των τελών κυκλοφορίας, όπου παρατηρείται συνεχής κόπωση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών.

7. Η επιστροφή αναδρομικών ύψους 1 δισ. ευρώ στους στρατιωτικούς απειλεί τη δημοσιονομική ισορροπία και ως εκ τούτου μαζί με την πλασματική εικόνα του υπερ-πλεονάσματος απειλεί και τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος ή περίπου 6,5 δισ. ευρώ.

Τα SOS που θα κρίνουν και τη μείωση των συντάξεων

Οι ελεγκτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και τα κλιμάκια του «κουαρτέτου» έχουν βάλει ήδη στο μικροσκόπιο τα δημοσιονομικά και μακροοικονομικά στοιχεία βάσει των οποίων θα εισηγηθούν και την εφαρμογή του μέτρου της μείωσης των συντάξεων.

Η κυβέρνηση δίνει μάχη για να μην πέσει στη δική της θητεία η εφαρμογή του μέτρου κατάργησης της προσωπικής διαφοράς (σε άλλη σελίδα αναλύεται το θέμα), προσπαθώντας να εξηγήσει στους εταίρους-δανειστές ότι ο Προϋπολογισμός… βγαίνει. Μέχρι στιγμής, τόσο η Κομισιόν όσο και οι υπόλοιποι «θεσμοί» που συμμετέχουν στην αυστηρή μεταμνημονιακή εποχή δεν έχουν τοποθετηθεί, καθώς αναμένουν τα στοιχεία του Προϋπολογισμού του 2019 και τις εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων για τον φετινό. Κυρίαρχο ζήτημα είναι εάν και κατά πόσο είναι πραγματική η εικόνα για την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 6,5 δισ. ευρώ ή 3,5% του ΑΕΠ για τη φετινή χρονιά και κατά πόσο ισχύει το υπερ-πλεόνασμα ύψους 900-1.000 εκατ. ευρώ που θέλει να μοιράσει η κυβέρνηση. Αν οι εταίροι επιλέξουν την τήρηση σκληρής γραμμής σχετικά με την τακτοποίηση των υποχρεώσεων του Δημοσίου, τότε το… υπερ-πλεόνασμα θα μετατραπεί σε κατά πολύ χαμηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα από τον στόχο των 6,5 δισ. ευρώ.

Από την ανάλυση των στοιχείων του Προϋπολογισμού προκύπτει ότι η κυβέρνηση δεν πληρώνει συντάξεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ στους νέους συνταξιούχους, ενώ πρέπει να επιστρέψει 1 δισ. ευρώ στους στρατιωτικούς λόγω της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αν το πρωτογενές πλεόνασμα μαζί με το… ψεύτικο υπερ-πλεόνασμα κινηθούν στα 7,5 δισ. ευρώ, τότε στην ουσία οι υποχρεώσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ το περιορίζουν στα 5 δισ. ευρώ, δηλαδή πολύ κάτω από τον ετήσιο στόχο! Σε μια τέτοια περίπτωση, αν οι εταίροι απαιτήσουν την εξόφληση όλων των υποχρεώσεων, θα πρέπει να ζητήσουν από την κυβέρνηση να μη μοιράσει ούτε… σεντ, στο πλαίσιο των παροχών που έχει δρομολογήσει!

Οι δύο βασικές «γκρίζες ζώνες» που πρέπει να ελέγξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις 15 Οκτωβρίου, αλλά και οι υπόλοιποι «θεσμοί» στη συνέχεια, σχετίζονται με το ξεκαθάρισμα των υποχρεώσεων του Δημοσίου προς το ασφαλιστικό σύστημα αλλά και με την εναρμόνιση με τις δικαστικές αποφάσεις. Επιπλέον, η υπέρβαση των καθαρών εσόδων του Προϋπολογισμού κατά 937 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο είναι επί της ουσίας στον αέρα, καθώς απέχει σημαντικά από τις δαπάνες που έπρεπε να καταβληθούν και δεν πληρώθηκαν. Με δεδομένες τις… κρυφές υποχρεώσεις του Δημοσίου ύψους 2,5 δισ. ευρώ προς συνταξιούχους και στρατιωτικούς, αλλά και το «πάγωμα» δαπανών ύψους 1,178 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο, σχηματίζεται ένα σημαντικό δημοσιονομικό κενό ύψους 3,678 δισ. ευρώ, το οποίο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να… αγνοηθεί προκειμένου να μην εφαρμοστούν το 2019 τα μέτρα μείωσης της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 3,356 δισ. ευρώ. Η εξίσωση αυτή θα καθορίσει τις εκθέσεις των δανειστών και εκτιμάται ότι θα αποτελέσει το στοιχείο που θα καθορίσει τους περαιτέρω πολιτικούς και εκλογικούς σχεδιασμούς.

του Λουκά Γεωργιάδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress