Navigation
28
Ιούλ
location
Αθήνα
31oC
Λίγα σύννεφα
26 Απρ 2016

Το «αυτογκολ» της ελληνικής οικονομίας στην αγορά καπνού

Καπνός Οικονομία

Πραγματικός διάλογος σε περίπτερο, με τον καταναλωτή να παίρνει καπνό ξένης εταιρείας στην μεγάλη συσκευασία των 22,5 γρ.. «Γιατί δεν δοκιμάζεις αυτόν τον ελληνικό καπνό; Είναι σε μεγάλη συσκευασία των 100 γρ. και θα δεις ότι συμφέρει». Ο καταναλωτής περιεργάζεται την εντυπωσιακή συσκευασία, αλλά δείχνει πως δεν πείθεται. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό βλέπει πως στο τέλος θα έβγαινε και ζημιωμένος.

του Στέφανου Τσουλάκη

Ένα ελληνικό προϊόν το οποίο μάλιστα έχει πλείστες διεθνείς διακρίσεις είδε να ηττάται από ακόμη μια ξένη εταιρεία. Με την ελληνική οικονομία να μάχεται καθημερινά να σταθεί στα πόδια της και να βγει από το τούνελ της κρίσης, τα προϊόντα που θα μπορούσαν να την εκτινάξουν, καταφέρνουν να χάνουν έδαφος.

«Τον αγόρασα μια φορά τον ίδιο καπνό και εγώ» μας εκμυστηρεύεται καταναλώτρια σε σχετική έρευνα. «Δεν μπορούσες να τον καπνίσεις εξαιτίας της γεύσης του και στο τέλος είχε φτάσει να είναι σαν άχυρο», συνέχισε σημειώνοντας πως ήταν μια ολόκληρη παρέα φοιτητών που έβαλαν μαζί “ρεφενέ” για να αγοράσουν καπνό για τις διακοπές τους. «Είναι κρίμα, γιατί πλασάρεται σαν βιολογικός ο καπνός, και τώρα με έχουν στρέψει στα βιομηχανικά τσιγάρα» τονίζει και καταδεικνύει το μεγαλύτερο σφάλμα της θλιβερής 7ετιας που έχει πλήξει την Ελλάδα.

Η καλλιέργεια καπνού στην Ελλάδα

Τη δεκαετία του 1950 η καλλιέργεια καπνού αντιστοιχούσε στο 4-5% της καλλιεργούμενης έκτασης στην Ελλάδα. Απασχολούνταν περίπου 200.000 οικογένειες και δίνονταν δουλειά σε 40.000 καπνεργάτες, με τον καπνό να είναι το πρώτο εξαγώγιμο προϊόν της Ελληνικής οικονομίας και καταλάμβανε το 50% των εισροών στο σύνολο των γεωργικών εξαγωγών.

Τα ελληνικά καπνά χωρίζονταν σε δύο κατηγορίες. Αυτά που προορίζονταν για εσωτερική κατανάλωση και τα χρησιμοποιούσαν οι Ελληνικές καπνοβιομηχανίες και αυτά που εξάγονταν και χρησιμοποιούνταν από ξένες καπνοβιομηχανίες.

Με την πάροδο των χρόνου όμως η καλλιέργεια των ανατολικών ποικιλιών άρχισε να φθίνει, γιατί με την παγκοσμιοποίηση και την είσοδο της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, άλλαξαν και οι συνήθειες των Ελλήνων καπνιστών και οι Ελληνικές καπνοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τα χαρμάνια τους με εκείνα των μεγάλων χωρών. Πλέον το μεγάλο όπλο του ελληνικού καπνού είχε χαθεί…

Η κρίση έφερε την άνθιση του χύμα καπνού στην Ελλάδα

Την τελευταία 4ετια με την κορύφωση της οικονομικής ύφεσης η αγορά του χύμα καπνού στην Ελλάδα έφτασε να εκτοξευτεί. Με κυριότερες πηγές το Αγρίνιο και την Αλβανία, ο χύμα καπνός φτάνει πολύ εύκολα στο κατώφλι κάθε επίδοξου πελάτη με τις τιμές να κυμαίνονται από 20 έως 40 ευρώ το κιλό. Αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης καπνός που στοιχίζει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία, από τα έσοδα που χάνονται.

Σύμφωνα με μελέτη που είχε παρουσιάσει ο ΙΟΒΕ με θέμα, περισσότερα από 2 στα 10 τσιγάρα που καπνίζονται στην Ελλάδα είναι πλέον προϊόντα λαθρεμπορίου, προκαλώντας σημαντικές απώλειες στα έσοδα τόσο των εταιρειών όσο και του Δημοσίου. Είναι ενδεικτικό ότι στο διάστημα 2009-2013 η νόμιμη αγορά καπνικών προϊόντων στην Ελλάδα παρουσίασε συνεχή πτωτική πορεία, με τη συνολική μείωση του όγκου των πωλήσεων να φτάνει το 36% και την αξία των πωλήσεων να είναι μειωμένη κατά 52%. Την ίδια ώρα οι παράνομες πωλήσεις τσιγάρων και χύμα καπνού αυξάνονται συνεχώς και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκπροσώπων της καπνοβιομηχανίας φέτος θα ξεπεράσουν το 22%, όταν το 2009 ήταν μόλις 5%.

Η κυβέρνηση βάζει τρικλοποδιά στην ανάπτυξη

Η είσοδος των πολυεθνικών εταιρειών καπνού στην Ελλάδα έφεραν σημαντική αλλαγή στην αγορά. Η Phillip Morris ανανέωσε την σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο για την αγορά 30.000 τόνων καπνού την επόμενη τριετία, δίνοντας «ανάσα»  στους έλληνες καπνοπαραγωγούς.

Την ίδια στιγμή ο ελληνικός καπνός παλεύει για να διατηρήσει το μερίδιό του στην αγορά με τον ανταγωνισμό να μεγαλώνει, με το κόστος να είναι δυσανάλογο για τις ελληνικές εταιρείες που πλήττονται από την ακραία υπερφορολόγηση, αλλά και τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, και  τις εργοδοτικές εισφορές που ουσιαστικά τους «κόβουν τα πόδια».

Η 7ετης ύφεση έχει διαμορφώσει ένα τελείως διαφορετικό οικονομικό πεδίο στην Ελλάδα, με τις ελληνικές εταιρείες να ξεκινούν από την τελευταία θέση του «grid» στην κούρσα των κερδών. Την ίδια στιγμή που οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, φέρνουν καπνό χαμηλότερης ποιότητας από τον ελληνικό (που και αυτός με την σειρά του έχει αλλάξει ως προς την σύσταση του ελέω κρίσης και ΕΕ), και το παράνομο εμπόριο χύμα καπνού ανθίζει, οι ελληνικές εταιρείες δείχνουν ανήμπορες να μπορέσουν να σταματήσουν την κατηφόρα των εσόδων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi