Navigation
22
Ιούλ
location
Αθήνα
36oC
Νεφοσκεπής
2 Απρ 2018

Τα 5 «αγκάθια» της νέας ρύθμισης οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία

χρέη δημόσιο κατασχέσεις Χρήμα & Πολίτης

Ουκ ολίγες παγίδες κρύβει η νέα ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία σε έως και 120 δόσεις, που ξεκίνησε να εφαρμόζεται εδώ και περίπου δύο μήνες από το υπουργείο Εργασίας.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για ένταξη στη ρύθμιση ξεκίνησε να λειτουργεί από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στις 5 Φεβρουαρίου φέτος και αφορά χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς, αρχιτέκτονες, δημοσιογράφους, οικονομολόγους και λογιστές, που ως φυσικά πρόσωπα έχουν εισόδημα από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.

Απευθύνεται, θα λέγαμε, σε όλους όσοι μπορούν και προτίθενται πραγματικά να πληρώσουν το χρέος τους, «αλλά ακόμη και γι’ αυτούς υπάρχουν σημαντικά αναχώματα», όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο ανεξάρτητος βουλευτής Αχαΐας και πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Νίκος Νικολόπουλος που έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ζήτημα, καταθέτοντας μάλιστα επί τούτου αρχές της εβδομάδας και σχετική ερώτηση στη Βουλή.

Όπως μας δηλώνει με νόημα, «ακόμη και με τη νέα αυτή ρύθμιση, ελλοχεύει ο κίνδυνος να καταστεί εκ νέου το χρέος του ενδιαφερόμενου μη διαχειρίσιμο και μη βιώσιμο, προσθέτοντας επί της ουσίας περισσότερα οικονομικά προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει».

Ειδικότερα, στη νέα ρύθμιση:

  1. Δεν υπάγονται οι οφειλές του έτους 2017. Άρα, υπάρχουν εξαρχής σοβαρά κωλύματα υπαγωγής στη ρύθμιση ενός σημαντικού τμήματος οφειλετών, οι οποίοι και θα πρέπει να διατηρήσουν στο ακέραιο «δύο ταχύτητες» καταβολής χρημάτων. Αυτών που «τρέχουν» αυτή την περίοδο και αυτών που έχουν καταγραφεί για το έτος 2016.
  2. Αιωρείται διαρκώς ο κίνδυνος αποβολής τους από τη ρύθμιση, αφού ο γραφειοκρατικός όγκος των δικαιολογητικών που θα πρέπει να συγκεντρώσει ο ενδιαφερόμενος ως συνοδευτικά της αίτησής του στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού (www.keyd.gov.gr) είναι τεράστιος. Για να διασφαλιστεί ότι θα γίνει τουλάχιστον τυπικά αποδεκτή η αίτηση στην πρώτη φάση, πριν καν δηλαδή μπει στο στάδιο της αξιολόγησης, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να ζητήσει τη συνδρομή εξειδικευμένων φοροτεχνικών, λογιστικών και νομικών συμβούλων.
  3. Η μη πληρωμή τριών δόσεων οδηγεί σε οριστική αποβολή του επαγγελματία από τη ρύθμιση και στην ενεργοποίηση διωκτικών μέτρων, όπως είναι οι κατασχέσεις! Και αυτό, γιατί η ρύθμιση χορηγείται άπαξ ανά οφειλέτη. Ιδιαίτερα αυστηρή κρίνεται και η πρόβλεψη περί αποβολής από τη ρύθμιση, σε περίπτωση παράλειψης του επαγγελματία να υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ) εντός τριών μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους.
  4. Αποκλείονται από την υπαγωγή στη ρύθμιση δόσεων οι μη έχοντες κερδοφορία τη μία από τις τρεις τελευταίες χρονιές ή δύο από τις τρεις τελευταίες. Όπως είναι φυσικό, η δυσμενής οικονομική πορεία για την πλειονότητα των οφειλετών, από το ξεκίνημα της μνημονιακής περιόδου το 2010 και ένθεν, θα μπλοκάρει την υπαγωγή τους, επειδή πολύ απλά δεν παρουσίασαν κερδοφορία.
  5. Η χορήγηση της δυνατότητας σε ελεύθερους επαγγελματίες να ανοίξουν εκ νέου τα βιβλία τους, εφόσον έκαναν διακοπή εργασιών στην Εφορία έως και το 2017, ώστε να ενταχθούν στη ρύθμιση χρεών με τις 120 δόσεις, ναι μεν είναι ευεργετική αλλά είναι ταυτοχρόνως και επαχθής, αφού συνεπάγεται για την πλευρά του ενδιαφερομένου και την υποχρέωση καταβολής του αντίστοιχου τέλους επιτηδεύματος για κάθε μήνα που θα παραμένει ενεργός. Εάν αυτή η επανεκκίνηση δεν συνοδευτεί με την επίτευξη κάποιου στοιχειώδους τζίρου, τότε υπάρχει προφανώς ο κίνδυνος δημιουργίας νέων χρεών.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα απαντήσει η υπουργός Εργασίας κα Αχτσιόγλου στις παραπάνω αιτιάσεις, όταν θα συζητηθεί η σχετική ερώτηση στη Βουλή, αφού από αυτά που θα πει θα κριθεί εάν και κατά πόσο θα αυξηθεί ο αριθμός των ενδιαφερομένων που θα ήθελαν να μπουν στη ρύθμιση, αλλά αυτήν τη στιγμή είτε διστάζουν να το πράξουν είτε δεν έχουν όλα τα προβλεπόμενα μέχρι αυτήν τη στιγμή εχέγγυα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός ρύθμισης μένουν σήμερα δύο μεγάλες κατηγορίες οφειλετών: Αυτοί που χρωστάνε στα Ταμεία ποσά που κυμαίνονται μεταξύ 20.000 και 50.000 ευρώ και παράλληλα έχουν κλείσει την επιχείρησή τους και βρίσκονται σε ηλικία συνταξιοδότησης και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, επιστήμονες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες που έχουν οφειλές πάνω από 50.000 ευρώ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες όμως, τους επόμενους μήνες θα υπάρξει η δυνατότητα ρύθμισης και για όσους έχουν υψηλότερες οφειλές.

Ο καθορισμός της δόσης προκύπτει βάσει της αρχής ότι το άθροισμα δόσεων προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), σε ετήσια βάση, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα τρίτο του καθαρού εισοδήματος, προσαυξημένο με τον μέσο όρο τριετίας των εσόδων από άλλες πηγές (π.χ. ενοίκια). Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος λαμβάνεται υπόψη είτε το εισόδημα του προηγούμενου έτους είτε ο μέσος όρος της προηγούμενης τριετίας. Όποιο είναι υψηλότερο από τα δύο.

Όπως προαναφέραμε, στον νόμο μπορούν να υπαχθούν όλες οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, εφόσον το συνολικό προς ρύθμιση χρέος τους υπερβαίνει τα 20.000 ευρώ. Το όριο αυτό προέκυψε μετά από σκληρή διαπραγμάτευση, καθώς υπήρχαν προτάσεις για πολύ υψηλότερο όριο προκειμένου να περιοριστεί ο φόρτος εργασίας για τις τράπεζες.

Όπως αναφέρει η κυβέρνηση, στόχος της δεν ήταν απλά να υπάρξει λύση για τα προβλήματα λίγων μεγάλων επιχειρήσεων αλλά κυρίως να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στις εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας. «Για τα δε μικρότερα ποσά, η υπαγωγή στον μηχανισμό θα ήταν ασύμφορη, καθώς αυτά τα ποσά μπορούν να ρυθμιστούν ευκολότερα με απλούστερες διαδικασίες (π.χ. διακανονισμός στην Εφορία με δόσεις, επιμήκυνση κ.λπ.)», όπως επισημαίνεται.

του Γιώργου Σαρρή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress