Navigation
21
Ιούλ
location
Αθήνα
31oC
Αίθριος - καθαρός
29 Φεβ 2016

Στα σίγουρα χέρια η «τύχη» των σούπερ μάρκετ

supermarket-paraskinio Επιχειρήσεις

Η θετική εξέλιξη για Μαρινόπουλο και Βερόπουλο, η στήριξη των τραπεζών και η αγωνία των Ελλήνων επιχειρηματιών

της Μαρίας Ακριβού

Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των σούπερ μάρκετς χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης, τόσο εξαιτίας των εξαγορών καταστημάτων – εταιρειών από τις μεγάλες, κυρίως, αλυσίδες, όσο και από το κλείσιμο ορισμένων εταιρειών του κλάδου. Όπως προκύπτει από κλαδική μελέτη που εκπόνησε η ICAP, πέντε ισχυροί «παίχτες» κάνουν αυτήν τη στιγμή «κουμάντο» στην αγορά, με τον ανταγωνισμό να είναι μεγάλος και τα περιθώρια κέρδους μικρά. Το 2014 οι πέντε μεγάλες αλυσίδες κάλυψαν από κοινού σχεδόν το 60% περίπου της συνολικής αξίας της εγχώριας αγοράς, καταγράφοντας, ωστόσο, μειωμένους τζίρους, αφού ο κλάδος συρρικνώθηκε κατά 3% περίπου. Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν, δε, ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετς θα μειωθούν περαιτέρω το 2016 (σε μικρότερο βαθμό, ωστόσο, σε σχέση με το 2015), ενώ σε ό,τι αφορά τα έτη 2017 και 2018 ο κλάδος αναμένεται να παρουσιάσει οριακές μεταβολές της τάξεως του -1% έως +1% σε ετήσια βάση.

Την ίδια ώρα, ως θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει τις συγχωνεύσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετς ο υπεύθυνος ερευνών του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), κ. Λευτέρης Κιοσές, τονίζοντας στο «Π» πως με αυτή την κίνηση ο κλάδος αποκτά μια υγιή δομή, ενώ υπάρχει η προσδοκία ότι θα επωφεληθούν και οι τελικοί καταναλωτές. «Η ύφεση το 2015 ήταν της τάξης του 1,9% – 2%, με την πτώση του τζίρου των σούπερ μάρκετς να επηρεάζεται κυρίως από την επιβολή ΦΠΑ».

Η περίπτωση Μαρινόπουλου

Πρόκειται, αναμφίβολα, για το πρώτο επιχειρηματικό deal της χρονιάς, που δίνει το «φιλί της ζωής» στη γνωστή αλυσίδα σούπερ μαρκετς Carrefour Μαρινόπουλος. Η είδηση ότι η οικογένεια Σκλαβενίτης αποφάσισε να στηρίξει έμπρακτα έναν από τους μέχρι πρότινος εμπορικούς ανταγωνιστές της, ήρθε σαν «κεραυνός εν αιθρία», καθώς ουδείς γνώριζε για το επικείμενο deal του οποίου οι διαδικασίες κινήθηκαν με άκρα μυστικότητα.

Από την επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσαν από κοινού οι όμιλοι Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλου προκύπτει η δημιουργία μιας νέας κοινής αμιγώς ελληνικής εταιρείας, με σκοπό τη λειτουργία και ανάπτυξη hypermarkets σε όλη την Ελλάδα. Η νέα εταιρεία που αναμένεται να δημιουργηθεί εντός διμήνου –η συμφωνία τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού–, θα διαχειρίζεται καταρχήν τη λειτουργία των 33 hypermarkets, συνολικής έκτασης 160.000 τ.μ., που διαθέτει σήμερα η Μαρινόπουλος σε μεγάλα αστικά κέντρα, και θα προχωρήσει σε επόμενη φάση σε περαιτέρω ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικτύου. Τα καταστήματα αυτά απασχολούν σήμερα πάνω από 3.000 εργαζομένους και ο κύκλος εργασιών τους ανήλθε το 2015 σε 325 εκατ. ευρώ περίπου.

Πληροφορίες κάνουν λόγω για την τοποθέτηση κεφαλαίων από την πλευρά της Σκλαβενίτης ύψους 50 εκατ. ευρώ στο νέο εταιρικό σχήμα, τα οποία και εκτιμάται ότι θα αξιοποιηθούν για την εξυπηρέτηση προμηθευτών της Μαρινόπουλος, ενώ η τελευταία αναμένεται να διασφαλίσει πρόσθετες χρηματοροές.

Τι θα κάνουν ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης;

Η βασική θέση των προμηθευτών, που είναι και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ως προς την εξόφληση των χρωστούμενων οφειλών, είναι ότι χάρη στην εν λόγω συμφωνία ο «μεγάλος ασθενής» παίρνει μια ανάσα, οι τράπεζες διασφαλίζουν τις απαιτήσεις τους, έστω και μακροχρόνια, ενώ απομακρύνονται οι φόβοι για φαινόμενα «ντόμινο». Εκείνο που απασχολεί κυρίως τους προμηθευτές είναι το θέμα της υπερσυγκέντρωσης, το οποίο καταγράφεται στον κλάδο των σούπερ μάρκετς από ελληνικών συμφερόντων εταιρείες. Το ερώτημα που τίθεται είναι ποια θα είναι η αντίδραση της πολυεθνικής ΑΒ Βασιλόπουλος, πίσω από την οποία βρίσκεται η γαλλική Delhez, αλλά και ποια είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσει η οικογένεια Μασούτη. Στη δεύτερη περίπτωση, η οικογενειακή επιχείρηση που έχει την πρωτοκαθεδρία στην περιοχή της βορείου Ελλάδος, ίσως αναγκαστεί να διευρύνει άμεσα το δίκτυό της ανοίγοντας καταστήματα στην Αθήνα, αφού τα νέα δεδομένα τη φέρνουν 4η στην κατάταξη, με μεγάλη διαφορά από τους ανταγωνιστές της και περιορισμένη διαπραγματευτική ισχύ με τους προμηθευτές λόγω μεγέθους.

Πρόεδρος γνωστής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τροφίμων και, δη, στα όσπρια επισημαίνει στο «Π» ότι είναι πολύ φυσιολογικό να υπάρξει πίεση από την πλευρά του λιανεμπορίου που θα αναγκάσει τους προμηθευτές να προβούν σε μειώσεις τιμών. «Όποιος έχει δυνατά brands, θα δώσει τίποτα ή και ελάχιστα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετς. Τα μικρότερα brands είναι εκείνα που θα υποχρεωθούν να προβούν σε μεγαλύτερες εκπτώσεις. Αυτό το «παιχνίδι» γίνεται τα τελευταία 35 χρόνια. Εξάλλου, οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετς δημιουργήθηκαν από προμηθευτές, διαφορετικά θα βρισκόμασταν ακόμα στα μπακάλικα».

Στην πλειονότητά τους εταιρείες από τον κλάδο τροφίμων και ποτών, εκφράζουν στο «Π» τις επιφυλάξεις τους αναφορικά με την αποπληρωμή των προηγούμενων οφειλών από τη στιγμή που πλέον μιλάμε μια νέα εταιρεία με νέο ΑΦΜ. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι δεν έχει υπάρξει σχετική ενημέρωση, ούτε από τη διοίκηση της Carrefour Μαρινόπουλος ούτε από τις εμπλεκόμενες τράπεζες, αναφορικά με το τι θα ισχύσει για τα παλιά καταστήματα.

Ωστόσο, παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά όλοι οι επιχειρηματίες αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνεργαστούν εκ νέου με το νέο σχήμα που θα προκύψει, αφενός επειδή –όπως τόνισαν– το όνομα Σκλαβενίτης είναι εγγύηση, αφετέρου επειδή δημιουργούνται νέες προοπτικές στον κλάδο. Τα νούμερα, άλλωστε, μαρτυρούν πως από το νέο επιχειρηματικό deal αναμένεται να προκύψει ένας ισχυρός όμιλος με ετήσιο τζίρο περί τα 3 δισ. ευρώ, που θα συναλλάσσεται σε διαφορετική βάση με τους προμηθευτές του και θα βρίσκεται συνάμα σε ευνοϊκότερη θέση έναντι των ανταγωνιστών. Κίνηση, η οποία θα έχει θετικά αποτελέσματα και για τους καταναλωτές, οι οποίοι, ενδεχομένως, απολαμβάνουν προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές.

Υπενθυμίζεται πως σε ό,τι αφορά τη μετοχική σύνθεση της Μαρινόπουλος, έχει περάσει στον έλεγχο της οικογένειας Λεωνίδα Μαρινόπουλου με την επίσημη ανακοίνωση να τονίζει πως αυτή η κίνηση αποτελεί «μέρος του στρατηγικού σχεδίου μετάβασης σε ένα νέο διοικητικό σχήμα που θα υλοποιήσει το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας». Όσο για τον κ. Πάνο Μαρινόπουλο, σενάρια τον θέλουν, μετά την αποχώρησή του από την ομώνυμη επιχείρηση, να δίνει ειδικό βάρος σε Sephora και Famar, ενώ στα σκαριά βρίσκεται επένδυση που αφορά τη δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων στο Μαϊάμι. Επιπρόσθετα, από την εταιρεία αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης και ο Γ. Βογιατζάκης ο έως τώρα διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής.

Σε τζίρο 1,5 δισ. ευρώ στοχεύει ο Παντελιάδης

Στην περίπτωση του Βερόπουλου, τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, στα χέρια του οποίου περνούν πλέον τα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, διαβεβαίωσε ότι θα εξοφληθούν το συντομότερο δυνατό και στο ακέραιο οι οφειλές της Βερόπουλος προς τους προμηθευτές της και πως δεν πρόκειται να χαθεί ούτε μία θέση εργασίας. Τουναντίον οι 9.000 εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν σε πρώτη φάση σε ένα δίκτυο πάνω από 240 σούπερ μάρκετς και 50 Cash and Carry αναμένεται να αυξηθούν σε 10.000 σε βάθος τριετίας, ενώ μέσα στη χρονιά έχουν προγραμματιστεί να ανοίξουν περί τα δέκα νέα καταστήματα. Παράλληλα, προγραμματίζεται επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ έως το 2018 για τον πλήρη εκσυγχρονισμό του δικτύου καταστημάτων, ενώ ο οικονομικός στόχος που έχει τεθεί σε επίπεδο τριετίας είναι η επίτευξη κύκλου εργασιών 1,5 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Βερόπουλος, ανέρχονται στα επίπεδα των 60 – 70 εκατ. ευρώ και ο συνολικός δανεισμός στα 150 εκατ. ευρώ, υποχρεώσεις που όλες μεταφέρονται στην καινούργια εταιρεία. Η οικογένεια Βερόπουλου έχει επιλέξει να αποσυρθεί τελείως και να μην έχει καμία συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση του νέου σχήματος, ενώ 35 εκατ. ευρώ αναμένεται να δαπανηθούν άμεσα για την ενοποίηση των καταστημάτων της Βερόπουλος και τον εκσυγχρονισμό τους, με το σύνολο των καταστημάτων της Βερόπουλος να μετονομάζεται σε Mymarket.

Το ρητό «η ισχύς εν τη ενώσει» φαίνεται να αποδίδει καρπούς σε αυτήν τη δύσκολη οικονομικά συγκυρία. Μπροστά στον κίνδυνο να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας και η αγορά να περάσει σε καθεστώς μονοπωλίου, τέτοιου είδους κινήσεις μόνο θετικό αντίκτυπο μπορούν να έχουν τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.

 

Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο Σάββατο 27/02

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi