Navigation
23
Μαΐ
location
Αθήνα
26oC
Νεφοσκεπής
5 Οκτ 2015

Σοφία Στάϊκου: Η «σιδηρά κυρία» τουπολιτισμού και των αξιών

Στάικου Τράπεζες

Ποια είναι η πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς

Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Την πολιτική τη γνώρισε όταν πρωτοδούλεψε, το 1974, στο γραφείο του τότε υπουργού Οικονομικών Ιωάννη Πεσματζόγλου, στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Μετά τις εκλογές, ο εκλεγμένος πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής την επέλεξε για συνεργάτιδα στο προσωπικό του γραφείο.

Τον πολιτισμό τον αγάπησε από τότε που συνειδητοποίησε τον κόσμο, αλλά τον ερωτεύτηκε όταν είχε τη δυνατότητα να συμβάλλει ουσιαστικά, με πρακτικά, καθημερινά αποτελέσματα.

Η Σοφία Στάικου μιλά με πάθος για τα «3 Π» της ζωής της: Ποιότητα – Παιδεία – Πολιτισμός.

Θεωρεί ότι αυτές οι τρεις αξίες είναι προφανώς αλληλένδετες και λειτουργούν ως μοχλός για την πρόοδο και την εξέλιξη κάθε ανθρώπινης δραστηριότητάς. Πασχίζει με πάθος για την ποιότητα σε οτιδήποτε ασχολείται, υποστηρίζει την Παιδεία και ενισχύει τον πολιτισμό.

Σήμερα, όποιος περάσει μια βόλτα από την παλιά Στοά του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, στο κέντρο της Αθήνας, αισθάνεται το άγγιγμα πολιτισμού και την ποιότητας ζωής που έβαλε με πολύ προσωπική εργασία και μεράκι η Σοφία Στάικου.

 

Στο επιβλητικό μέγαρο

Ανάμεσα στο παλιό επιβλητικό μέγαρο που καταλαμβάνει ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο μεταξύ των οδών Πανεπιστημίου, Βουκουρεστίου, Αμερικής και Σταδίου–οι εξωτερικές όψεις έχουν διαμορφωθεί στο πνεύμα της artdeco–, στο κέντρο υπάρχει μια μικρή πηγή ζωής και σύγχρονου πολιτισμού με καταστήματα, εμπορικό κέντρο και κτήριο γραφείων, που λειτουργούν αρμονικά με τρεις θεατρικές αίθουσες («Παλλάς», «Μικρό Παλλάς» και «Αλίκη»), καφέ και εστιατόρια. Κάθε χρόνο, τα Χριστούγεννα, η στοά του CityLink είναι το μόνο χαρούμενο σημείο στο κέντρο της Αθήνας. Στολισμένη, καθαρή, γεμάτη παιδάκια που νιώθουν το παραμύθι της γιορτής. Το τετράγωνο αυτό είναι ένα κόσμημα για την πόλη…

Εκεί βρίσκεται και η είσοδος του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς. Ένας χώρος που αποπνέει ομορφιά, αξίες και πολιτισμό, με τον πίνακα «Η αρπαγή της Ευρώπης» του Φερνάντο Μποτέρο, φωτεινούς διαδρόμους, άλλους μοντέρνους πίνακες, αλλά και ενδιαφέροντα σύγχρονα γλυπτά. Εκεί που κάποτε βρίσκονταν οι βασιλικοί στάβλοι…

 

Η γνωριμία της με τον Μ. Σάλλα

Η Σοφία Στάικου γνώρισε τον Μιχάλη Σάλλα το 1992, όταν αυτός, ως επικεφαλήςμιας μεγάλης ομάδας ισχυρών επιχειρηματιών της εποχής (Δ. Δασκαλόπουλος, Π. Μπήτρος , Στ. Γκολέμης) ενός επιχειρηματικού ομίλου, αγόρασε τη ρημαγμένη τότε Τράπεζα Πειραιώς.

 

Έγιναν σύντροφοι στη ζωή το 1994. Από τότε είναι αχώριστοι και διαρκώς ο ένας συμπληρώνει τον άλλον. Η Σοφία Στάικου σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, εκεί όπου από το 1983 δίδασκε ο Μιχάλης Σάλλας. Έφυγε για μεταπτυχιακές σπουδές στη Βιομηχανική Ψυχολογία στην Αγγλία και επιστρέφοντας ξεκίνησε την επαγγελματική της διαδρομή στη Citibank. Μετά, εργάστηκε στη Διεύθυνση Μάρκετινγκ και Δημοσίων Σχέσεων της Ιονικής Τράπεζας, αλλά και στη διαφημιστική εταιρεία SolidAdvertising.

 

Το 2000 ανέλαβε τη Γενική Διεύθυνση του Προσωπικού και της Επικοινωνίας της Τράπεζας Πειραιώς. Από τότε οι συνεργάτες της θυμούνται το πάθος της για τα «3 Π». Ποιότητα – Παιδεία- Πολιτισμός. Το 2002 ανέλαβε τη θέση του προέδρου του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς.

 

Η Πειραιώς είναι η μοναδική τράπεζα που έλαβε, το 2011, την ανώτατη διάκριση Platinum, για τις επιδόσεις της στην εφαρμογή υπεύθυνων εταιρικών πρακτικών, βάσει του Eθνικού Δείκτη EταιρικήςEυθύνης (CR Index).

 

Τιμήθηκε από τον ΠτΔ

Τον περασμένο Ιανουάριο, την τίμησε ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, στο Προεδρικό Μέγαρο, με τη διάκριση του «Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος».

Βασική στρατηγική του Ιδρύματος Πολιτισμού της Τράπεζας Πειραιώς είναι η ενίσχυση της ιστορικής μνήμης. Η Σοφία Στάικου πιστεύει πως οι λαοί πρέπει να έχουν ιστορική μνήμη. Εκεί εντάσσει και το κομμάτι της παράδοσης. Έτσι ξεκίνησε τη δημιουργία θεματικών μουσείων σε ολόκληρη την ελληνική περιφέρεια, προσπαθώντας να αναδείξει τις τοπικές κοινωνίες, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν σε άλλες εποχές, τον τρόπο με τον οποίο αναζητούσαν οικονομικούς πόρους. Ταυτόχρονα, τα θεματικά αυτά μουσεία λειτουργούν και ως εφαλτήριο ανάπτυξης στην κάθε περιοχή.

«Τα μουσεία αποτυπώνουν την ιστορία μας, την ιστορία κάθε λαού, κάθε χώρας. Εκπαιδεύουν το κοινό στην κατανόηση του παρελθόντος και των άλλων πολιτισμών. Καλλιεργούν τον σεβασμό και την ανεκτικότητα», πιστεύει η κα Στάικου.

 

Θεματικά μουσεία

Σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και το υπουργείο Πολιτισμού, έχει οργανώσει και διαχειρίζεταιεπτά θεματικά μουσεία:

– Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί: Παρουσιάζει αναλυτικά τις φάσεις της σηροτροφίας και της μεταξουργίας. Εστιάζει στο πώς το Σουφλί αναδείχθηκε σε σημαντικό κέντρο παραγωγής μεταξιού στα τέλη του 19ου αιώνα και έως τα μέσα του 20ού.

-Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα: Το ΠΙΟΠ έχει αποκαταστήσειπαραδοσιακέςεγκαταστάσειςκαιυδροκίνητουςμηχανισμούς καικαταδεικνύει τη σημασία της υδροκίνησης για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.

-Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού στη Σπάρτη: Προβάλλει τον πολιτισμό, την ιστορία και την τεχνολογία της ελιάς και της ελαιοπαραγωγής στον ελλαδικό χώρο, από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα.

-Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου: Η έκθεσή του αφορά τη βιομηχανική φάση της ελαιουργίας στην Ελλάδα. Επικεντρώνεται στις αλλαγές που επέφερε η εισαγωγή της μηχανικής κίνησης στη διαδικασία παραγωγής ελαιολάδου, προσεγγίζοντας με ευαισθησία τη συμβολή των κατοίκων της περιοχής στην εν λόγω διαδικασία.

-Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα στον Βόλο: Στεγάζεται στο παλιό Εργοστάσιο Πλινθοκεραμοποιίας Νικολάου & Σπυρίδωνος Τσαλαπάτα και παρουσιάζει την καθημερινή ζωή στο εργοστάσιο, καθώς και όλα τα στάδια της παραγωγής διαφορετικών τύπων τούβλων και κεραμιδιών.

-Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στην Τήνο: Πρόκειται για το μοναδικό παράδειγμα παρουσίασης της τεχνολογίας του μαρμάρου, υλικού που κατέχει ιδιαίτερη θέση στην αρχιτεκτονική και στην τέχνη της Ελλάδας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

-Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας: Το μουσείο επιδιώκει να καταδείξει την αλληλεξάρτηση ανθρώπου και φύσης και εστιάζει στην αρμονική συνύπαρξή τους στηνπεριοχή της λίμνης Στυμφαλίας.

Τα μουσεία τα κατασκευάζει και τα συντηρεί το ίδρυμα, αλλά με τη δέσμευση ότι σε 50 χρόνια θα επιστραφούν στις τοπικές κοινωνίες.Το 80% των αγαθών που πωλούνται στα καταστήματα των μουσείων προέρχονται από την τοπική αγορά, ενώ περισσότεροι από 800.000 Έλληνες και ξένοι επισκέπτες έχουν επισκεφθεί μέχρι σήμερα τα μουσεία του δικτύου.

 

Αγώνας για ακόμη δύο

Αυτές τις μέρες, η Σοφία Στάικου αγωνίζεται με πάθος να κρατήσει ζωντανό το όνειρό της για τη δημιουργία ακόμη δύο μουσείων. Το Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα και το Μουσείο Μαστίχας στη Χίο.

Επειδή όμως –λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν τους τελευταίους μήνες στην ελληνική οικονομία– έχουν «παγώσει» τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, η ιδιωτική συμμετοχή που έχει εξασφαλίσει κινδυνεύει να χαθεί.

Ποια είναι η γνώμη της για την πολιτική; Πιστεύει στη συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Οι πολιτικοί ηγέτες πρέπει να έχουν όραμα και πείρα. Χρειάζονται,όμως, και συνεργάτες από τον ιδιωτικό τομέα που να φέρνουν γρήγορα αποτελέσματα.

 

Δίπλα στον Κων. Καραμανλή

Την πολιτική τη γνώρισε δουλεύοντας δίπλα στον Κωνσταντίνο Καραμανλή. «Ήταν το μεγάλο πανεπιστήμιο της ζωής μου, δουλεύοντας δίπλα σε μια προσωπικότητα που αναμφισβήτητα έχει χαράξει την πολιτική ιστορία των νεότερων χρόνων της χώρας μας». Στα χρόνια που πέρασαν, η Σοφία Στάικου έμαθε να πολεμά το τέρας της γραφειοκρατίας… «Παλιότερα οι αποφάσεις λαμβάνονταν πολύ πιο γρήγορα. Λειτουργούσε πολύ πιο σφιχτά και πολύ πιο συντονισμένα όλος ο κρατικός μηχανισμός. Σήμερα οι καταστάσεις έχουν αλλάξει…»

Με το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, η Σοφία Στάικου έχει επιβάλει ένα νέο μοντέλο σύμπραξης του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα στον χώρο του πολιτισμού οδηγώντας, με τη χρηματοδότηση και της ΕΕ, στη λειτουργία και στη διαχείριση του εκτεταμένου Δικτύου Θεματικών Μουσείων. Ένα μουσείο μπορεί να στεγαστεί σε ένα εργοστάσιο, σε ένα ελαιοτριβείο, σε μια αποθήκη ή σε ένα παλιό ανθρακωρυχείο. Έτσι συμβάλλει στη διάσωση της βιομηχανικής ιστορίας και της τεχνολογίας της χώρας.Με το Δίκτυο των Μουσείων αναδεικνύονται οι παραδοσιακοί τρόποι με τους οποίους επεξεργάζονταν οι Έλληνες, στο παρελθόν, τους τοπικούς φυσικούς πόρους. Πώς, δηλαδή, αλληλεπιδρούσε η φύση με τον πολιτισμό και τις τοπικές παραδόσεις. Αποτελεί, ουσιαστικά, μία συνοπτική, αλλά άκρως περιεκτική παρουσίαση της παραγωγικής ιστορίας της Ελλάδος, την οποία οφείλουμε να κρατήσουμε ζωντανή και να διδαχθούμε από αυτήν.

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς είναι διαπιστευμένος συμβουλευτικός οργανισμός της UNESCO, στο πλαίσιο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της Σύμβασης για την προστασία της Άυλης Κληρονομιάς, ενώ το 2012 του απονεμήθηκε το EuropaNostra, το βραβείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Μεγάλα προγράμματα

Φυσικά, το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς δραστηριοποιείται σε μεγάλα ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματά, νέες εκδόσεις, καθώς και σε πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη διάσωση και την οργάνωση του ιστορικού αρχείου και των αρχειακών συλλογών του, που «ακτινογραφούν» τη νεότερη οικονομική ιστορία της χώρας. Η Βιβλιοθήκη του ΠΙΟΠ διαθέτει 57.000 τίτλους ελληνικών και ξενόγλωσσων βιβλίων.

Επόμενο στοίχημα της Σοφίας Στάικου είναι η εμπέδωση και η διεύρυνση της περίφημης «πράσινης» στροφής του ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, που η ίδια εμπνεύσθηκε.

 

Η «πράσινη» τράπεζα

Η Τράπεζα Πειραιώς καθιερώνεται ως η πρώτη πραγματικά «πράσινη» τράπεζα όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της ευρύτερης Νοτιοανατολικής Ευρώπης, κάτι που αποδεικνύει πως η απόδοση κοινωνικού μερίσματος δεν είναι απλώς ευχή. Φιλοδοξία της Σ. Στάικου είναι να προβάλει την ιδιαίτερα στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στον πολιτισμό και το περιβάλλον, το πολιτιστικό και το φυσικό τοπίο.

Όπως ακριβώς το λέει: «Οφείλουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία ανάλογα με τις δυνατότητές μας, να γυρίζουμε πίσω ένα κομμάτι όσων κερδίζουμε μέσα από την επαγγελματική ή την επιχειρηματική μας δραστηριότητα».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi