Navigation
24
Ιούλ
location
Αθήνα
36oC
Νεφοσκεπής
22 Ιούν 2017

Σήμα κινδύνου απ’ τον κατασκευαστικό κλάδο

κατασκευαστικός κλάδος Νέα

Εξαιρετικά δύσκολη περιγράφεται από τους ανθρώπους της αγοράς η κατάσταση στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας, καθώς τα χτυπήματα εναντίον έρχονται εντός και εκτός συνόρων.

Πάντως οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο κλάδος αυτή τη στιγμή αγωνίζεται να επιβιώσει υπό τις πλέον ακραίες και αντίξοες συνθήκες. Όπως πρόσφατα θύμισε ο Πρεμ Γουάτσα στην ομιλία του στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ ο ελληνικός κατασκευαστικός κλάδος στα χρόνια της κρίσης έχασε το 87% της δραστηριότητάς του. Αυτό οδήγησε στο κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων και σε συσσωρευμένες ζημίες άνω του 1 δισεκατομμύριο για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου που, ωστόσο, συνεχίζει να είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες, με περίπου 150 χιλ. εργαζόμενους.

Προβληματισμός υπάρχει για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή όπου πολλές επιχειρήσεις του κλάδου είχαν στραφεί έντονα τα τελευταία χρόνια. Ειδικά στο Κατάρ οι Έλληνες που εργάζονται ξεπερνούν τους 3.000, εκ των οποίων εκατοντάδες είναι μηχανικοί. Ενδεικτικά αυτή την περίοδο.

Επιπλέον διεθνής πονοκέφαλος για τον κλάδο είναι η απόσυρση των ελληνικών τραπεζών από τα Βαλκάνια, γεγονός που αποτελεί μια ακόμα δυσάρεστη είδηση για τις ελληνικές κατασκευαστικές που έχουν μακροχρόνια παρουσία στις αγορές αυτές και παραμένουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, χάρις ακριβώς την στήριξη που είχαν ως τώρα από τις ελληνικές τράπεζες.

Η έλλειψη νέων έργων αποτελεί μεγάλο πονοκέφαλο δεδομένου ότι οι μεγάλοι οδικοί άξονες πρακτικά τελείωσαν. Επόμενη φάση έργων και υποδομών για να τους διαδεχθεί δεν υπάρχει δεδομένου ότι τα έργα της επόμενης ημέρας καθυστερούν.

Πύργος-Πάτρα, Ελληνικό, ΣΔΙΤ απορριμμάτων, για διάφορους λόγους δεν προχωρούν σε υλοποίηση, ενώ τα άλλα μεγάλα έργα (πλην του TAP), δηλαδή η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής με Δωδεκάνησα και Κρήτη, οι σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, τα μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας, τα έργα ΕΡΓΟΣΕ, το Καστέλι, κ.λπ. απέχουν ακόμα από την φάση της υλοποίησης.

Ως αποτέλεσμα έχει επιστρέψει ο εφιάλτης των καταστροφικών εκπτώσεων. Ενδεικτικά, στο σύνολο των διαγωνισμών για τα τμήματα του άξονα Πάτρα – Πύργος οι προσφερόμενες από τους προσωρινούς μειοδότες εκπτώσεις ξεπερνούν το 50%, ενώ αντίστοιχα υψηλές εκπτώσεις καταγράφονται και σε άλλα μεγάλα έργα.

Όσο για τα μικρότερα έργα έχουν υπάρξει φέτος ακόμα και εκπτώσεις πάνω από 70% (κατασκευή αγωγών ομβρίων στο Χαλάνδρι με 70,1%, υδραυλικά έργα-οδοποιία στα Άνω Λιόσια με 72,89%, αποκατάσταση οδοστρωμάτων σε Π. Ράλλη – Γ. Λαμπράκη με 74,13%).

Στα παραπάνω, αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου, έρχεται να προστεθεί και η επιβολή τεράστιων προστίμων ύψους άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ στις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, που υποχρεώθηκαν να ενταχθούν στη διαδικασία της διευθέτησης στο πλαίσιο της έρευνας που διεξάγει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς σε διαφορετική περίπτωση απειλούνταν με πολλαπλάσια πρόστιμα που θα ισοδυναμούσαν με το άμεσο κλείσιμό τους. Όπως είναι γνωστό, στη διαδικασία της διευθέτησης δεν εντάχθηκαν οι μεγάλες ξένες εταιρείες που διερευνώνται στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης.

Υπό τα παραπάνω δεδομένα «φυσικό επακόλουθο» είναι η μαζική ανεργία των μηχανικών, που σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Στασινό, «το ΤΕΕ υπολογίζει σε 60-70%». Επίσης, χρωστούν περίπου 880 εκατομμύρια ευρώ και εξ αυτών οι 55 χιλιάδες έχουν αρρύθμιστες οφειλές, άρα δεν μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους, αφού λόγω έλλειψης ασφαλιστικής ενημερότητας δεν μπορούν καν να εκδώσουν ούτε μία οικοδομική.

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi