Navigation
26
Μαρ
location
Αθήνα
23oC
Αραιή συννεφιά
26 Σεπ 2016

Πουλήστε τώρα τα «φιλέτα» και τα «ασημικά»…

Χρήμα Ελλάδα Οικονομία

Όσο πιο γρήγορα βγούνε «στο σφυρί», τόσο πιο γρήγορα θα πάρουμε τα 2,8 δισ.

Επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας, ουσιώδεις υποδομές, αυτοκινητόδρομοι, βιομηχανίες που έχουν σχέση με την Άμυνα της χώρας, συγκοινωνίες και ΔΕΚΟ που εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο βγαίνουν το συντομότερο «στο σφυρί», αφού η ιδιωτικοποίησή τους εντάσσεται στα προαπαιτούμενα, για να μπουν στα δημόσια ταμεία τα 2,8 δισ. ευρώ.

του ΔημήτρηΣταυρόπουλου

Οι μετοχές του ΟΤΕ που ελέγχει το κράτος, το 20% της ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, το Φυσικό Αέριο και ο ΟΣΕ βρίσκονται στις άμεσες προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ, που ετοιμάζει τους σχετικούς διαγωνισμούς για την παραχώρησή τους.

Ακολουθούν λιμάνια, μαρίνες, αρχαιολογικοί χώροι, ιαματικές πηγές,«προνομιούχες» τουριστικές εκτάσειςκαι πανάκριβα ακίνητα του εξωτερικού.

Το «πάρτι» για τους επενδυτές που καραδοκούν ψάχνοντας για ευκαιρίες ξεκινάει από την Εγνατία Οδό.

Ο αυτοκινητόδρομος, τεράστιας εθνικής σημασίας, που ενώνει την Ελλάδα από τη μία άκρη μέχρι την άλλη, παραχωρείται άμεσα για 35 χρόνια σε ιδιώτες και το ποσό που θα συγκεντρωθεί θα πάει κατευθείαν σε Ταμείο του εξωτερικού για την εξυπηρέτηση του χρέους, όπως και μεγάλο ποσοστό από τα ετήσια έσοδα των διοδίων.

Η ιδιωτικοποίηση της «πύλης», που αποτελείουσιαστικά τη γέφυρα της Δύσης με την Ανατολή, αποτελείβασική απαίτηση και προτεραιότητα των δανειστών.

Αμέσως μετά, σειρά έχουν για «εκποίηση» η Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ), η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).

 

Σε δημοπρασία και η Εγνατία

 

Όπως διέρρευσε, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων σχεδιάζει να δημοσιεύσειτην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ίσως και την επόμενη εβδομάδα, τόσο για ολόκληρη την Εγνατία, όσο και για τους κάθετους δρόμους.Η παραχώρηση θα αφορά σύνολο αυτοκινητοδρόμων 1.000 χιλιομέτρων και αποτελείται από:

  • Τον βασικό οριζόντιο άξονα της Εγνατίας Οδού μήκους 670χλμ., που ξεκινά από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και καταλήγει, μέσω Θεσσαλονίκης, στους Κήπους Έβρου.
  • Τον κάθετο άξονα Σιάτιστα-Ιεροπηγή-Κρυσταλλοπηγή (σύνορα με Αλβανία) μήκους 72 χλμ.
  • Τον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας (σύνορα με Βουλγαρία) μήκους 96 χλμ.
  • Τον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι (σύνορα με Σκόπια) μήκους 50χλμ.

Επίσης, περιλαμβάνεται η λειτουργία 18-19 σταθμών διοδίων, έναντι 8 που λειτουργούν σήμερα. Επιπλέον, εξετάζεται αν ο παραχωρησιούχος μπορεί να αναπτύξει «πράσινες» εμπορικές δραστηριότητες, όπως η συλλογή όμβριων υδάτων και η τοποθέτηση ηλιακών πάνελ, που θα μπορούσαν να του αποφέρουν σημαντικά οφέλη.

Η σύμβαση παραχώρησηςθα περιλαμβάνει, επίσης, τη συντήρηση και τη λειτουργία του συγκεκριμένου οδικού δικτύου.

Ήδη και πριν ακόμα προχωρήσει οποιαδήποτε διαδικασία, οι αντιδράσεις είναι έντονες.

 

Φορείς, δήμαρχοι, επαγγελματίες και κάτοικοι της Βορείου Ελλάδος εκφράζουν την αντίθεσή τους στην πρόθεση της κυβέρνησης να εκμεταλλευτεί εμπορικά τον αυτοκινητόδρομο, αφού είναι κατά 50% φθηνότερος από οποιονδήποτε άλλον σε όλη την Ελλάδα, αλλά κυρίως επειδή θα λειτουργήσουν σε όλο το μήκος του δέκα ακόμη σταθμοί διοδίων, που θα ανεβάσουν κατακόρυφα έως απαγορευτικά το κόστος χρήσης του.

Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, οι εργαζόμενοι στην Εγνατία επιχείρησαν να συναντηθούν με τον Αλέξη Τσίπρα, προκειμένου να τον ενημερώσουν για τις ολέθριες συνέπειες, στην τοπική κοινωνία αφενός και στην εθνική οικονομίααφετέρου, από τη σχεδιαζόμενη παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου.

Δεν κατάφεραν να τον συναντήσουν, αλλά του επέδωσαν υπόμνημα στο οποίο αναφέρουν τα εξής:

«H Εγνατία Οδός ΑΕ, μόνο από τα έσοδα του σταθμού διοδίων Προμαχώνα από την 7η Ιουλίου 2016, έχει ήδη καταθέσει στον Λογαριασμό για την Εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους στην Τράπεζα της Ελλάδος το ποσό του 1.223.039,95 ευρώ.

 

  • Είναι ο πρώτος κρατικός οργανισμός στη Βόρεια Ελλάδα –ίσως και σε όλη τη χώρα– που χρηματοδοτείήδη απευθείας τη μείωση του δημοσίου χρέους.
  • Μόνο από τους νέους μεθοριακούς σταθμούς διοδίων Προμαχώνα και Κρυσταλλοπηγής θα εισφέρει στη μείωση του δημοσίου χρέους τα επόμενα 35 χρόνια (όσο και η σχεδιαζόμενη περίοδος παραχώρησης) 400.000.000 ευρώ.
  • Διατηρεί κατά 50% φθηνότερη χρέωση διοδίων στην Ελλάδα.
  • Διατηρώντας τη φθηνότερη χρέωση διοδίων και καλύπτοντας τις δαπάνες συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, από το σύνολο των εσόδων διοδίων μπορεί να συνεισφέρει άμεσα στη μείωση του δημόσιου χρέους μέχρι και 60.000.000 ευρώ κάθε χρόνο.

Η σχεδιαζόμενη από το ΤΑΙΠΕΔ παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια θα έχει ως αποτέλεσμα σημαντικά μικρότερα οικονομικά οφέλη στο ελληνικό Δημόσιο, δεν αποτελεί αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και θα επιβαρύνει σημαντικά τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου λόγω αύξησης των διοδίων».

 

Συγχώνευση ΕΑΣ-ΕΑΒ

Σε ό,τι αφορά τις επικείμενες κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, που γίνονται κατ’ απαίτηση των δανειστών, έχουν σειρά οι υποδομές εθνικής και στρατηγικής σημασίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θα προτείνει στην τρόικα τη συγχώνευση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).

Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να διατηρηθούν δύο μονάδες παραγωγής των ΕΑΣ (στο Αίγιο και στο Λαύριο), με 341 εργαζομένους.

Στο επιχειρηματικό σχέδιο, προκειμένου να είναι βιώσιμη η εταιρεία, προβλέπονται έσοδα 20 εκατ. ευρώ ετησίως από εξαγωγές, ενώ η κυβέρνηση δέχεται να δεσμευθεί ότι εάν οι εκτιμήσεις δεν επιβεβαιωθούν σε 18 μήνες, τότε θα συρρικνώσει περαιτέρω τα ΕΑΣ σε ένα στρατιωτικό εργοστάσιο που θα καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, όπως θα κάνει και με την ΕΛΒΟ.

Ωστόσο, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν θεωρεί ότι, όσο τα ΕΑΣ έχουν και άλλη δραστηριότητα –εν προκειμένω εξαγωγική– πλην της κάλυψης των αναγκών του υπουργείου Άμυνας, δεν επιλύεται το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έχουν λάβει.

Έτσι, εάν η Κομισιόν επιμείνει σε αυτήν τη θέση, η κυβέρνηση θα προτείνει τη συγχώνευσή των ΕΑΣ με την ΕΑΒ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα βολιδοσκόπησε τις προηγούμενες ημέρες την τρόικα, η οποία δεν είναι επί της αρχής αντίθετη, όμως επιφυλάχθηκε να δει τις λεπτομέρειες του σχεδίου.

Αλλά έπεται και συνέχεια…

Η αρχή θα γίνει από τους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ), τον Οργανισμό Διαχείρισης του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ), τα ΕΛΤΑ, την ΕΥΑΘ, την ΕΛΒΟ, την Αττικό Μετρό, τις Κτιριακές Υποδομές και τη ΔΕΗ.
Όσο και εάν κυβερνητικά στελέχη «ξορκίζουν» το ενδεχόμενο της ιδιωτικοποίησης της κρατικής περιουσίας που θα μεταφερθεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ), ο δρόμος για την πώληση τωνΕΑΣ έχει ανοίξει.

Σύμφωνα με το σχέδιο, ο νέος Οργανισμόςδεν θα ανήκει όχι μόνο στον δημόσιο, αλλά ούτε καν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, θα διαθέτει διοικητικό συμβούλιο, που θα εποπτεύεται από το Εποπτικό Συμβούλιο, του οποίου ο πρόεδρος όπως και ακόμη ένα μέλος θα είναι επιλογή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, θα έχει διευθύνοντα σύμβουλο που θα αποτελεί επιλογή του Εποπτικού Συμβουλίου, με τη συμβολή του υπουργού Οικονομικών, ως εκπροσώπου του Δημοσίου, να περιορίζεται στη διατύπωση απλής γνώμης εντός δέκα ημερών.

Αμέσως μετά έρχεται η σειρά των ΕΛΤΑ.

Την ίδια, νέα προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ, με τη διερεύνηση της αγοράς, προκειμένου να διαπιστωθεί αν το ενδιαφέρον της αγοράς για τον καθολικό φορέα ταχυδρομικών υπηρεσιών της χώρας μας έχει αναζωπυρωθεί. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά της εταιρείας, τότε ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί πριν από το τέλος του 2017.

Θα είναι η τρίτη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, καθώς οι δύο προηγούμενες δεν τελεσφόρησαν. Μάλιστα, το 2012 οι Lazard και PricewaterhouseCoopers, οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι που είχε ορίσει για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, γύρισαν με μόνο έναν «μνηστήρα» στο χαρτοφυλάκιό τους, τα βελγικά ταχυδρομεία.

Στη σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ, οι εργαζόμενοι είναι κάθετα αντίθετοι.

«Η ΕΛΒΟ είναι η μοναδική ελληνική βιομηχανία η οποία έχει τη δυνατότητα, σε εγκαταστάσεις και προσωπικό, παραγωγής ερπυστριοφόρων και τροχοφόρων οχημάτων. Ήδη συμπλήρωσε δύο χρόνια ενταγμένη σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης και τα αποτελέσματα αυτής της καταστροφικής επιλογής για το μέλλον της εταιρείας ήταν η παραγωγική απαξίωση του εργοστασίου, η διακοπή κάθε σχεδόν εμπορικής δραστηριότητας και μοιραία ο οικονομικός της στραγγαλισμός», εξηγούν.

 

Τα ακίνητα του εξωτερικού

Από τα κρατικά «φιλέτα» του εξωτερικού, ετοιμάζονται να μπουν σε δημοπρασία τα εξής:

Ρώμη, Ιταλία
Το ακίνητο βρίσκεται μέσα στο ιστορικό κέντρο της Ρώμης, επί των οδών Romagna 42 και Sardegna 153, τριακόσια μέτρα ακριβώς νότια από τους κήπους της VillaBorghese. Οι γύρω δρόμοι χαρακτηρίζονται από μεγάλη πυκνότητα πολυτελών κατοικιών, καθώς και από μια σειρά υψηλής ποιότητας κτιρίων γραφείων, συμπεριλαμβανομένων τριών ιδιωτικών τραπεζών. Το κτίριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, πέντε ορόφους και σοφίτα, συνολικής επιφάνειας 1.600 τ.μ. Λειτουργούσε ως ξενοδοχείο μέχρι το 2007.
Πρετόρια, Ν. Αφρική
Το ακίνητο βρίσκεται στην περιοχή Hatfield, στην πλέον κεντρική λεωφόρο της Πρετόρια, στη StanzaBopape αριθμός 1008, και σε μικρή απόσταση από το UnionBuilding. Το κτιριακό συγκρότημα περιλαμβάνει διώροφο κτίριο συνολικής επιφάνειας 350 τ.μ. και ένα βοηθητικό αυτοτελές κτίσμα συνολικού εμβαδού 50 τ.μ. Η επιφάνεια του οικοπέδου είναι 1.766 τ.μ.
Ερεβάν, Αρμενία

Το ακίνητο βρίσκεται στο κέντρο του Ερεβάν, επί της οδού Moskovyan 22, πολύ κοντά στην πλατεία Ελευθερίας και στην Όπερα. Περιλαμβάνει α) ένα κύριο τριώροφο κτίριο αποτελούμενο από υπόγειο, τρεις ορόφους και σοφίτα, συνολικής δομημένης επιφάνειας 1.156,7 τ.μ., β) τέσσερα βοηθητικά κτίσματα συνολικής επιφάνειας 361,7 τ.μ. και γ) μία πύλη 25 τ.μ. Το εμβαδόν του οικοπέδου ανέρχεται σε περίπου 2.000 τ.μ

 

Το κείμενο αυτό δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 24/06

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi