Navigation
26
Ιούλ
location
Αθήνα
33oC
Αίθριος - καθαρός
7 Οκτ 2015

Που ποντάρει ο Σπίρτζης για την χρηματοδότηση 4 έργων

Σπιρτζής Οικονομία

Παράταση της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ πέραν του 2015 για τέσσερα μεγάλα έργα υποδομών υπολειπόμενου προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ, διεκδικεί το υπουργείο Υποδομών.

Στόχος είναι αφενός να ολοκληρωθούν έργα όπως οι αυτοκινητόδρομοι και το μετρό Θεσσαλονίκης που στοίχειωσαν οι μεγάλες καθυστερήσεις και η κρίση, αφετέρου να αποσυμφορηθεί το νέο ΕΣΠΑ από έργα της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου και να εξασφαλιστεί ζωτικός χώρος για νέα.

Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης, σε συνάντηση που είχε χθες με τους δημοσιογράφους αποσαφήνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει την παράταση για έργα που εκ των πραγμάτων είναι αδύνατο να ολοκληρωθούν στα τέλη του έτους, οπότε εκπνέει η προγραμματική περίοδο 2007-2013.

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται το μετρό Θεσσαλονίκης, η χρηματοδότηση του οποίου έχει γίνει λάστιχο και δεν μπορεί να περάσει ως έργο – γέφυρα στο νέο ΣΕΣ αλλά και τρεις αυτοκινητόδρομοι που η κατασκευή τους υπολείπεται σημαντικά.

Πρόκειται για την Ολυμπία Οδό, την Ιόνια Οδό και τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας. Η Κομισιόν έχει αρχίσει από καιρό να πιέζει για το πολύπαθο έργο της Θεσσαλονίκης, με χαρακτηριστική την επιστολή που εστάλη τον περασμένο Απρίλιο από την Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής στο υπουργείο Οικονομίας στην οποία αναφερόταν ρητά ότι «η μη ολοκλήρωσή του έργου-γέφυρα μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου που είναι τα τέλη του 2015, θέτει σε κίνδυνο το σύνολο των χρημάτων που έχουν δοθεί στα πλαίσια της προγραμματικής περιόδου 2000-2006 (Γ΄ΚΠΣ) και του ΕΣΠΑ 2007-2013». Πρόκειται για περίπου 100 εκ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 50% της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από το Γ΄ΚΠΣ και άλλα 180 εκ. ευρώ που έχουν εγκριθεί από το ΕΣΠΑ.

Ο κ. Σπίρτζης πάντως δεν έκρυψε χθες την αγωνία του για την επόμενη μέρα, αφού τα περιθώρια για νέες εντάξεις –πέραν τον έργων ουρά από το ΕΣΠΑ – θα είναι περιορισμένες, επιβεβαιώνοντας τη βούληση να χρηματοδοτηθούν αρκετές υποδομές (μετρό κ.α) από το πακέτο Γιούνκερ. Για το μετρό Θεσσαλονίκης η σύμβαση προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 1,1 δισ. ευρώ από τα οποία περίπου τα 400 εκ. ευρώ έχουν πληρωθεί. Επομένως απαιτούνται πρόσθετοι πόροι τουλάχιστον 700 εκ. ευρώ. Για τους αυτοκινητοδρόμους υπολείπονται για να ολοκληρωθούν τα έργα, 450 εκ. ευρώ. Όπως ανέφερε χθες ο κ. Σπίρτζης η Κομισιόν δεν θα δώσει οριζόντια παράταση στο ΕΣΠΑ, κάτι που έχουν ζητήσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως ασκούνται πιέσεις ώστε να δοθούν κατ΄ εξαίρεση παρατάσεις σε κρίσιμα έργα για τις υποδομές της χώρας. Για το μετρό της Θεσσαλονίκης άλλωστε συζήτησε εκτενώς χθες ο υπουργός και με την Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής κ. Κορίνα Κρέτσου, η οποία ζήτησε να ληφθούν άμεσα οι πολιτικές αποφάσεις ώστε να απεμπλακεί το έργο.

Η συνάντηση θα επαναληφθεί εντός 15νθημέρου με στόχο να καταγραφεί η πρόοδος που έχει γίνει σε προβληματικά έργα και να οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός για την επόμενη προγραμματική περίοδο. Μέσα στις επόμενες μέρες προβλέπεται σύμφωνα με το υπουργείο να ξεκινήσει η επαναδιαπραγμάτευση με την κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης.

Ο υπουργός Υποδομών θεωρεί εφικτή λύση να υπάρξει συμφωνία μέχρι τα τέλη του μήνα και εφόσον προχωρήσει ο σχεδιασμός να υπάρξει επανεκκίνηση εργοταξίων αρχές του χρόνου. Ερωτηθείς ο κ. Σπίρτζης ανάφερε ότι στο ύψος των αποζημιώσεων που θα δοθούν στον ανάδοχο στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης θα περιλαμβάνονται και τα ποσά που έχουν επιδικάσει στο έργο οι διαιτησίες, τα οποία προσδιόρισε στα 80 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, από το τρέχον ΕΣΠΑ τα έργα αρμοδιότητας του υπουργείου ανέρχονται σε 750 εκατομμύρια ευρώ. Εκτός από τους αυτοκινητοδρόμους ο κατάλογος περιλαμβάνει, έργα μεταφορών, σιδηροδρομικά έργα κ.α. Ο υπουργός επέκρινε σφόδρα την προηγούμενη κυβέρνηση που όπως είπε για τα μεγάλα οδικά έργα έβαλε dead line το τέλος του 2015. «Όχι γιατί πίστευε ότι θα ολοκληρωθούν αλλά γιατί τότε έληγε η προγραμματική περίοδος» σημείωσε. Ως παράδειγμα έφερε τους αυτοκινητοδρόμους για τους οποίους οι εργολάβοι έχουν ζητήσει 18 μήνες παράταση αλλά και το μετρό Θεσσαλονίκης που δεν θα είναι έτοιμο ούτε το 2020!

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi