Navigation
17
Ιαν
location
Αθήνα
12oC
Ασθενής Βροχή
21 Μαρ 2016

«Πνίγεται» το ελληνικό yachting

γιοτ-παρασκηνιο Οικονομία

«Κύμα φυγής» ελληνικών επαγγελματικών και ιδιωτικών θαλάσσιων σκαφών σε Τουρκία και Κροατία.

Την ώρα που η Ελλάδα θέλει να προσελκύσει τουρίστες υψηλών εισοδημάτων, ο θαλάσσιος τουρισμός συνεχίζει να «βουλιάζει» στα λασπόνερα της κυβερνητικής αδιαφορίας. Αν και ταιριάζει απολύτως με τη γεωγραφική φυσιογνωμία των ελληνικών νησιών, η κυβέρνηση δείχνει να αδιαφορεί για την προβολή και την προώθηση ενός κλάδου, που καλύπτει ποσοστό 3,8% από το μερίδιο 18% της συνολικής συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ.

Ο θαλάσσιος τουρισμός βρίσκεται στην «εντατική». Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται «κύμα φυγής» ελληνικών επαγγελματικών και ιδιωτικών θαλάσσιων σκαφών σε Τουρκία και Κροατία, εξαιτίας της κάμψης που παρουσιάζει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και των φορολογικών επιβαρύνσεων στη χώρα. Σύμφωνα με την Ένωση Μαρίνων, ένα ποσοστό 25% των ελλιμενιζόμενων σκαφών έχει ήδη αποχωρήσει από την Ελλάδα. Τα περισσότερα σκάφη έχουν καταπλεύσει σε μαρίνες γειτονικών χωρών, αφού τα τέλη ελλιμενισμού είναι φθηνότερα και το θεσμικό πλαίσιο είναι πιο ξεκάθαρο, ενώ τα πλοία συνεχίζουν να ναυλώνονται διατηρώντας την ελληνική σημαία.

Οι προβλέψεις για τη φετινή χρονιά είναι δυσοίωνες, με εξαίρεση τα μίνι κρουαζιερόπλοια, που φιλοξενούν μέχρι 49 άτομα και πλήρωμα από 18 έως 20 άτομα, και ίσως τα ιστιοπλοϊκά. Ο κλάδος αναμένεται συνολικά να κινηθεί στα ίδια περσινά επίπεδα.

«Η χρονιά που πέρασε ξεκίνησε αρκετά αισιόδοξα, όμως οι εκλογές, το “grexit”, τα capital controls, το δημοψήφισμα συνέβαλαν στο φρενάρισμα της πολύ καλής χρονιάς που διαφάνηκε», τονίζει στο «Π» ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, με αποτέλεσμα η αγορά του ελληνικού yachting για άλλη μια χρονιά να μην ακολουθήσει τη γενική άνοδο του τουρισμού.

Οι λόγοι της συνέχισης αυτής της κάκιστης κατάστασης στην οποία βρίσκεται το ελληνικόyachting είναι–όπως εξηγεί ο ίδιος– οι εξής:

«Οι ναυλωτές ξένων σκαφών που δεν εφαρμόζουν τον νόμο 4256/2014. Τα υπό ευρωπαϊκή σημαία επαγγελματικά εκτελούν ναυλώσεις χωρίς να είναι εγγεγραμμένα στο ηλεκτρονικό μητρώο, όπως προβλέπει ο νόμος, τα δε σκάφη με σημαία τριτοκοσμική οργιάζουν σε ναυλώσεις στα πελάγη μας. Αποτέλεσμα, δεν εισπράττουμε ΦΠΑ ναύλωσης και φόρους, δεν γίνονται ναυλοσύμφωνα, δεν πληρώνουν ΝΑΤ, δεν έχουν οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων, όπως προβλέπει το υπουργείο Ναυτιλίας, τα υπό ελληνική σημαία επαγγελματικά μένουν δεμένα και στους Έλληνες ναυτικούς θα συνεχίσει να μεγαλώνει η ανεργία! Εάν κάποιος έβλεπε τι σκάφη κυκλοφορούσαν στα ελληνικά πελάγη το καλοκαίρι, θα αισθανόταν μεγάλη θλίψη. Όλες οι σημαίες, και ειδικά η κόκκινη, σε ολόκληρο το Αιγαίο. Σπάνια η γαλανόλευκη…».

 

Ηλεκτρονικό μητρώο

Ο νόμος Βαρβιτσιώτη του Απριλίου του 2015 στηρίχθηκε στο ηλεκτρονικό μητρώο. «Κάθε σκάφος, με οποιαδήποτε σημαία πλέει στα ελληνικά χωρικά ύδατα, θα έπρεπε να ανακοινώνεται στο ηλεκτρονικό μητρώο, που θα υπήρχε στο υπουργείο Ναυτιλίας. Τι σκάφος είναι –ιδιωτικό, επαγγελματικό–, τι μεταφέρει –ιδιώτες, ναυλωτές–, τι σημαία έχει και πόσο χρονικό διάστημα θα παραμείνει στην Ελλάδα», εξηγείο κ. Στελλιάτος, ο οποίος επισημαίνει ότι ηλεκτρονικό μητρώο δεν υπάρχει μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να μην εισπράττει η χώρα μας εκατομμύρια και να μη βοηθιέται η ελληνική οικονομία!

Την ίδια στιγμή, η Κροατία εισπράττει από όποιο σκάφος εισέρχεται στα κροατικά χωρικά ύδατα, είτε ιδιωτικό είτε επαγγελματικό, για μία εβδομάδα παραμονής 700 ευρώ!Και προμηθεύει το σκάφος με ειδικό σήμα! Άρα είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής του ηλεκτρονικού μητρώου.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στο πλαίσιο της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και της χώρας, συμφώνησε στην αύξηση του ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα. Όμως, γιατί στα ξενοδοχεία 13% από 1η Οκτωβρίου και στα επαγγελματικά σκάφη 23% από 20 Ιουλίου; Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση ναυλώσεων, διότι οι συμφωνίες υπογράφονται μήνες πριν, ίσως και χρόνο…

Ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και συγκεκριμένα το ελληνικό yachting είναι η πιο αδικημένη και απαξιωμένη εναλλακτική μορφή τουρισμού.

  1. Το ελληνικό yachting καλύπτει 3,8% από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ.

2.Η ζώνη Περάματος λειτουργεί με το 90% των επαγγελματικών πλοίων. Πόσες ειδικότητες υπάρχουν που       ασχολούνται με τα επαγγελματικά πλοία; Δεκάδες!

  1. Περίπου 3.200 Έλληνες ναυτικοί απασχολούνται στα ελληνικά τουριστικά πλοία, ναυτολογημένοι στο ΝΑΤ. Άρα το ελληνικό yachting συνεισφέρει στο ΝΑΤ τα μέγιστα!
  2. Δίνει ζωή στα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, στα οποία η πρόσβαση είναι δυνατή μόνο με σκάφος, διότι οι άγονες γραμμές περνάνε μία φορά την εβδομάδα. Δουλεύουν τα εστιατόρια, τα bar, τα καταστήματα. Με λίγα λόγια, τονώνεται η τοπική οικονομία και κοινωνία.

5.Οι μαρίνες, με τη μόνιμη θέση των επαγγελματικών σκαφών, κερδίζουν. Ασχέτως αν δεν υπάρχει μειωμένο επαγγελματικό τιμολόγιο.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού ζητάει στενή συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού και με όλους τους φορείς του θαλάσσιου τουρισμού, ώστε η Ελλάδα να γίνει το κέντρο του παγκόσμιου yachting και να αναδείξουμε την πολυνησία μας, τις θάλασσές μας, τον πολιτισμό μας και τη φιλοξενία που μόνο ο Έλληνας γνωρίζει.

ΤΟ YACHTING ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

25% των ελλιμενιζόμενων σκαφών έχει ήδη αποχωρήσει από την Ελλάδα.

3.500 είναι τα επαγγελματικά τουριστικάπλοία, εκ των οποίων 2.700 ιστιοπλοϊκά αριθμεί ο στόλος των σκαφών.

3.150Έλληνες ναυτικοί (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και ναύτες), ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ, απασχολούνται στα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.

8.000-10.000 εποχικοί υπάλληλοι προσλαμβάνονται επιπλέον την καλοκαιρινή περίοδο.

Σε 80%ανέρχεται η μείωση των ναυλωτών στα μηχανοκίνητα επανδρωμένα σκάφη με πλήρωμα 6 έως 8 άτομα.

Σε 40% εκτιμάται η ανεργία των ναυτικών στον κλάδο του επαγγελματικού yachting.

3,8% από το μερίδιο 18% της συνολικής συμβολής του τουρισμού στο ΑΕΠ καλύπτει ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού.

 

Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 19/03

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi