Navigation
26
Ιούν
location
Αθήνα
31oC
Αίθριος - καθαρός
6 Μαΐ 2019

Ομάδα δράσης αερομεταφορών

αεροδιάδρομος Νέα

Με εμφανή τρόπο οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έδειξαν σε αριθμούς τι σημαίνει αυτό, όταν το 2012 στα μεγάλα αεροδρόμια της Νέα Υόρκης από τον τυφώνα «Σάντι» ακυρώθηκαν 17.000 πτήσεις και τα έσοδα μειώθηκαν κατά μισό δισ. δολάρια, με συνέπειες παγκοσμίως όπως αναφέρεται σε έκθεση του ευρωπαϊκού οργανισμού για την ασφαλή εναέρια κυκλοφορία Eurocontrol. Στην κλιματική αλλαγή μερίδιο αναλογεί και στις αεροπορικές μεταφορές και στους χώρους υποδοχής, τα αεροδρόμια.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας εισήγαγε την εφαρμογή του CORSIA (Carbon Offsetting Reduction Scheme of International Aviation) στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα. Η αεροπορική βιομηχανία κάτω από την ομπρέλα της Ομάδας Δράσης Αερομεταφορών αναπτύσσει δράσεις, ώστε στο πλαίσιο της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από την αεροπορική δραστηριότητα.

«Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνεργάζεται στενά με τα περιφερειακά αεροδρόμια που έχει στην εποπτεία της, με τη Fraport Greece, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με όλους τους φορείς-εταιρείες που δραστηριοποιούνται μέσα στα αεροδρόμια, και εφαρμόζει διαδικασίες που συμβάλλουν στην υλοποίηση της δέσμευσής της για μειώσεις στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Για την υλοποίηση των δεσμεύσεών της συνεργάζεται επίσης με τα υπουργεία Υποδομών Μεταφορών και Περιβάλλοντος Ενέργειας», μας είπε η Νάντια Χρυσικοπούλου, αναπλ. προϊσταμένη στο τμήμα Προστασίας Περιβάλλοντος της Γενικής Διεύθυνσης Αερομεταφορών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας-ΥΠΑ.

Ευρωπαϊκοί στόχοι

«Οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν θέσει τους στόχους που προκύπτουν από τη Συμφωνία του Παρισιού (περιορισμός της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας σε πολύ χαμηλότερο από 2 βαθμούς Κελσίου, ενώ προσπαθεί να περιορίσει την αύξηση σε 1,5 βαθμό Κελσίου), και αφορούν στην κλιματική αλλαγή. Η Ελλάδα ως μέλος της ECAC (European Civil Aviation Conference) θεωρεί ότι είναι απαραίτητη μια συνολική προσέγγιση για τη μείωση των αεροπορικών εκπομπών αερίων (Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη μείωση Αερίων Εκπομπών) που πρέπει να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: τη μείωση των εκπομπών στην πηγή, την ανάπτυξη βιώσιμων-εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τη βελτίωση στόλου των αεροδρομίων και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και της χρήσης υποδομών εντός της Ευρώπης.

Υπάρχουν όμως δυσκολίες που σχετίζονται με την έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και κυρίως το κόστος». Ωστόσο γίνονται βήματα προς την κατεύθυνση της μείωσης των αεροπορικών εκπομπών:

«Τα αεροδρόμια του Όσλο και του Μπέργκεν είναι τα πρώτα στον κόσμο που προσφέρουν βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο σε εμπορική βάση. Στο πλαίσιο ενός προγράμματος στη Μεγάλη Βρετανία, το 2022 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή αεροπορικού καυσίμου από αστικά απόβλητα για την British Airways. Από τον Μάιο του 2016, η Airbus προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα να τους παραδώσει αεροσκάφη που χρησιμοποιούν μείγμα βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου». Ανάμεσα στα 28 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο με «Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα» συμπεριλαμβάνεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, έχοντας λάβει τη σχετική πιστοποίηση από τον ανεξάρτητο φορέα για τη Διαχείριση & Μείωση των Εκπομπών Άνθρακα – είναι από τα πρώτα αεροδρόμια που επένδυσαν στην τεχνολογία αξιοποίησης ηλιακής ενέργειας, κατασκευάζοντας στις εγκαταστάσεις του ένα φωτοβολταϊκό πάρκο αξίας 20 εκατ. ευρώ.

Η Hermes Airports (Λάρνακα, Πάφος) κατέκτησε το τρίτο επίπεδο του πιστοποιητικού ACA (Airport Carbon Accreditation) που εκδίδεται από το Διεθνές Συμβούλιο Αερολιμένων ACI για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Υπάρχουν τέσσερα επίπεδα του πιστοποιητικού ACA, τα οποία πληρούν 251 αεροδρόμια παγκοσμίως, σε 69 χώρες, που αντιπροσωπεύουν το 43% της παγκόσμιας επιβατικής κίνησης. Η πιστοποίηση που κατέκτησε η Hermes έχει δοθεί μέχρι σήμερα μόνο σε 53 αεροδρόμια παγκοσμίως

Παράδειγμα προς μίμηση διεθνώς αποτελεί το αεροδρόμιο Cochin της Ινδίας: Σε έκταση 45 στρεμμάτων λειτουργεί εργοστάσιο ηλιακής ενέργειας κοντά στον τερματικό σταθμό. Τα δεκάδες χιλιάδες πάνελ παράγουν παραπάνω από 48.000-50.000 κιλοβάτ ημερησίως, που χρησιμοποιεί το έβδομο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της χώρας.

Εφαρμογή νομοθεσίας

Για το πόσο έχουν προσαρμοστεί οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες και αερολιμένες και πώς ελέγχεται αυτό, η Νάντια Χρυσικοπούλου εξηγεί: «Η Ελλάδα εφαρμόζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία ως προς το EU – ETS και ξεκινά την εφαρμογή του CORSIA. Ως προς τη λειτουργία των αεροδρομίων, εφαρμόζεται η εθνική νομοθεσία ως προς την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που αναφέρουν οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το παράδειγμα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών: Μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα κατά 47% από το 2005 έως το 2017. Το 2018, κατέγραψε κίνηση 24,14 εκατ. επιβατών, ξεπερνώντας κατά 2,4 εκατομμύρια επιβάτες (+11%) την κίνηση του 2017, και εφαρμόζει σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης για τον αεροπορικό θόρυβο, την ποιότητα αέρα και την κλιματική αλλαγή, τη διαχείριση υδάτινων πόρων, τη διαχείριση απορριμμάτων και τη βιοποικιλότητα. Σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης εφαρμόζει και η Fraport Greece στα 14 αεροδρόμια που έχουν παραχωρηθεί. Όλα τα αεροδρόμια υποβάλλουν περιβαλλοντικά δελτία και συμμορφώνονται με τη νομοθεσία επικίνδυνων και μη αποβλήτων».

Στη χώρα μας «ο έλεγχος των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων, ως προς τη συμμόρφωση τους με την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, γίνεται κατά βάση από τις Υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος που είναι η αρμόδια κρατική Αρχή. Η ΥΠΑ επίσης μεριμνά για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων έργων και δραστηριοτήτων εντός των πολιτικών αεροδρομίων».

Αεροπορικά καύσιμα

Η πρόσφατη εκτίμηση περιβαλλοντικών τάσεων του ICAO (Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας) δείχνει: αύξηση της καύσης καυσίμων και των εκπομπών μεταξύ 2015 και 2045. Παρά τις συνεχιζόμενες βελτιώσεις της απόδοσης των καυσίμων, οι εκπομπές προβλέπεται να αυξηθούν, ενώ η ειδική έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής σχετικά με την κλιματική αλλαγή (IPCC) για την επίτευξη του στόχου θερμοκρασίας 1,5 βαθμών Κελσίου προειδοποιεί ότι, χωρίς σημαντικές μειώσεις των παγκόσμιων εκπομπών, θα μπορούσαμε να φθάσουμε στους 1,5 βαθμούς Κελσίου της υπερθέρμανσης του πλανήτη ήδη από το 2030. Αυτό επιβεβαιώνει την επείγουσα ανάγκη επίτευξης του στόχου από το 2020 και μετά. Ο ICAO καλεί τα κράτη, τη βιομηχανία και τις αεροπορικές εταιρείες να επιδιώξουν την αντικατάσταση σημαντικού μέρους των συμβατικών καυσίμων στις αεροπορικές μεταφορές με αειφόρα αεροπορικά καύσιμα έως το 2050.

Οι επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής στην αεροπλοΐα

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στις αεροπορικές μεταφορές είναι η άλλη όψη του νομίσματος.

Τα δεκαπέντε από τα πενήντα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου βρίσκονται μόλις 10 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας: το γεγονός αυτό τα καθιστά ιδιαίτερα ευπρόσβλητα σε όλα τα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής. Γι’ αυτό και έχουν προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις ύψους 262 δισ. δολαρίων σε οχυρωματικά έργα για προστασία από θύελλες, κυκλώνες, τσουνάμι και άνοδο των υδάτων. Η Άνγκελα Γκίτενς, διευθύντρια του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων, επισημαίνει ότι ήδη παρατηρείται άνοδος των υδάτων και αυτό συμβαίνει σε νησιωτικές χώρες όπως οι Μαλδίβες και η Δημοκρατία του Βανουάτου.

Σύμφωνα με την διεπιστημονική Επιτροπή Μελέτης Επιπτώσεων Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ – συστήθηκε τον Μάρτιο του 2009 στην Τράπεζα της Ελλάδος με στόχο τη μελέτη των οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα): από τις υψηλές θερμοκρασίες προκαλείται μείωση της πυκνότητας του αέρα και αύξηση κατανάλωσης καυσίμων. Αυτό μπορεί να έχει επίδραση στο μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο αεροσκαφών και έτσι δημιουργείται η ανάγκη για μεγαλύτερους αεροδιαδρόμους για πιο εύκολη προσγείωση των αεροσκαφών. Επίσης από τον παγετό παρατηρείται αύξηση των καθυστερήσεων (σε απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών), λόγω εργασιών καθαρισμού των υποδομών αεροδρομίων αλλά και των αεροσκαφών. Οι ισχυροί άνεμοι και η ομίχλη είναι ένας ακόμα πονοκέφαλος των υπηρεσιών αεροπορικών μεταφορών, που έχουν να αντιμετωπίσουν το αποτέλεσμα των ακραίων καιρικών φαινομένων που είναι οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις πτήσεων που αυξάνουν το κόστος, δηλαδή την αξία του χρόνου.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress