Navigation
23
Οκτ
location
Αθήνα
22 Φεβ 2016

Μπαράζ αγωγών κατά Volkswagen

volkswagen Επιχειρήσεις

21.000 Έλληνες ιδιοκτήτες προβληματικών IX ετοιμάζουν προσφυγές για αποζημίωση

του Παναγιώτη Στάθη

Ραντεβού με τους Γερμανούς εισαγγελείς που διερευνούν το κορυφαίο αυτοκινητικό σκάνδαλο των τελευταίων δεκαετιών, αυτό της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen με τα «ένοχα» λογισμικά, τα οποία τοποθετήθηκαν σε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα μερικά εκ των οποίων έφτασαν και στη χώρα μας, έχουν στις αρχές Μαρτίου τρεις Έλληνες οικονομικοί εισαγγελείς. Οι Ελένη Τουλουπάκη, Χρήστος Τζούρας και Γιώργος Καλούδης, ύστερα από αίτημα των συναδέλφων τους Γερμανών εισαγγελέων θα μεταβούν στη Χάγη, προκειμένου να «ανταλλάξουν» στοιχεία που έχουν συλλέξει. Ήδη μάλιστα μέχρι στιγμής, έχει προκύψει ότι στη χώρα μας έχουν εισαχθεί 21.000 αυτοκίνητα της εταιρείας που φέρουν το «ένοχο» λογισμικό. Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι ότι τον Σεπτέμβριο του 2015 ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Ηλίας Ζαγοραίος διέταξε αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση, προκειμένου να ερευνηθεί εάν έχουν διαπραχθεί παράνομες πράξεις και στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα, η εντολή για την έρευνα ζητεί να διακριβωθούν τα εξής:

-Εάν έχουν τελεστεί τα αδικήματα της απάτης κατ’ εξακολούθηση με τη ζημία που προκλήθηκε να υπερβαίνει τα 150.000 ευρώ (κακούργημα) και της υποβάθμισης και ρύπανσης του περιβάλλοντος κατ’ εξακολούθηση (κακούργημα).

-Να ληφθούν μαρτυρικές καταθέσεις των αρμοδίων υπαλλήλων του υπουργείου Μεταφορών, οι οποίοι να διευκρινίζουν πόσα αυτοκίνητα VW, SEAT, SKODA, AUDI, τύπου, κυβικών, ιπποδύναμης, ντίζελ και βενζίνης κυκλοφορούν στην Ελλάδα και για ποιο χρονικό διάστημα.

-Τι εκπομπές ρύπων φαίνεται να εξέπεμπαν τα οχήματα αυτά και τι εκπομπές πραγματικά εξέπεμπαν, εάν δεν έφεραν το επίδικο λογισμικό.

-Εάν με βάση τις εκπομπές ρύπων, που φαίνεται ότι εξέπεμπαν τα οχήματα αυτά, οι κάτοχοί τους υποχρεούνταν να πληρώσουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας και πόσα θα πλήρωναν με βάση τούς πραγματικούς ρύπους προσδιορίζοντας, έστω και κατά προσέγγιση, το ύψος του ποσού που απώλεσαν τα δημόσια ταμεία.

-Εάν υπήρξε τελικώς υποβάθμιση ή ρύπανση του περιβάλλοντος από την κυκλοφορία των επίδικων οχημάτων.

Πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν πως ίσως οι Γερμανοί επιθυμούν να χειριστούν εξ ολοκλήρου οι ίδιοι την υπόθεση, επικαλούμενοι ακόμη και το γεγονός ότι η ελληνική Δικαιοσύνη δεν έχει δικαιοδοσία στην έρευνα, κάτι που θα συναντήσει την αντίδραση της ελληνική πλευράς. Στο ραντεβού της Χάγης θα βρίσκονται όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ, που έχουν ανοίξει ανάλογες δικογραφίες, με τη γερμανική Δικαιοσύνη να φαίνεται διατεθειμένη να τις χειριστεί η ίδια.

Η ελληνική πλευρά φαίνεται να «στυλώνει τα πόδια», υποστηρίζοντας ότι και δικαιοδοσία έχει και μπορεί να έχει απαιτήσεις από τη Volkswagen για τα αυτοκίνητα, τα οποία πούλησε στην Ελλάδα. Αυτό, άλλωστε, είναι κι ένα πρόκριμα για τους Έλληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, έτσι ώστε να διεκδικήσουν αποζημίωση για τη ζημία που υπέστησαν από την κακόβουλη συμπεριφορά του γερμανικού κολοσσού. Έτσι, πληροφορίες αναφέρουν πως μπαράζ αγωγών αποζημιώσεων προετοιμάζουν μεγάλα δικηγορικά γραφεία της χώρας με αφορμή την έναρξη από την ελληνική Δικαιοσύνη της έρευνας για να διαπιστωθεί εάν προκύπτουν ή όχι ποινικές ευθύνες λόγω της παραποίησης, αλλά και λόγω της αυξημένης ρύπανσης και υποβάθμισης του περιβάλλοντος από το σκάνδαλο της Volkswagen.

Το θέμα αφορά πάνω από 21.000 ντιζελοκίνητα οχήματα, που έχουν εισαχθεί στη χώρα μας και, όπως εξηγούν νομικές πηγές, η νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων δίνει μεγάλες δυνατότητες αποζημίωσης στους κατόχους τους. Οι διαδικασίες ήδη έχουν κινηθεί σε διεθνές επίπεδο και το «τσουνάμι» των νομικών κινήσεων έφτασε ήδη και στην Ελλάδα. Κι αυτό, γιατί ο Άρειος Πάγος κατά πάγια νομολογία εξαναγκάζει τις εταιρείες να πληρώνουν τους ιδιοκτήτες οχημάτων, όταν παραπλανόνται από την κατασκευάστρια ή πωλήτρια εταιρεία για τις συμφωνημένες ιδιότητες του ΙΧ τους ή όταν εντοπίζουν κατασκευαστικά λάθη και ελαττωματικές λειτουργίες.

Στην πράξη, η νομολογία των δικαστηρίων (αξιοποιώντας διατάξεις του Αστικού Κώδικα και της προστατευτικής για τους καταναλωτές νομοθεσίας) δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες «προβληματικών» ΙΧ να πετύχουν δικαστικά να εξαναγκάσουν την εταιρεία να διορθώσει το λάθος (ή να πληρώσει για την επισκευή του αλλού) ή να πετύχουν την επιστροφή μέρους του τιμήματος που κατέβαλαν, λόγω της μειωμένης πλέον αξίας του οχήματος εξαιτίας της κατασκευαστικής αστοχίας, της ελαττωματικής λειτουργίας κ.λπ.

Σε περίπτωση αδικοπραξίας ο Άρειος Πάγος (με βάσει παλιότερα παραδείγματα) δικαιολογεί αποζημιώσεις για δύο λόγους:

-Με βάση τις ρυθμίσεις για την προσυμβατική ευθύνη και τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όταν το ΙΧ δεν έχει κάποια από τις ιδιότητες για τις οποίες το επέλεξε ο αγοραστής ή όταν η εταιρεία γνώριζε ότι δεν υπήρχαν τα χαρακτηριστικά που εμφάνιζε, αλλά το απέκρυψε. Αν προκύψει δε κίνδυνος ακεραιότητας από το ελάττωμα, δικαιολογείται αποζημίωση και για την ηθική βλάβη που υπέστη ο καταναλωτής λόγω προσβολής της προσωπικότητάς του.

-Η χρηματική αυτή ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης γίνεται αποδεκτή από τον ΑΠ σε περίπτωση ελαττωματικών οχημάτων, ενώ αναγνωρίζεται τέτοιο δικαίωμα ως προσβολή της προσωπικότητας και όταν ρυπαίνεται το περιβάλλον.

παραδείγματα δικαστικών αποφάσεων

Πλούσια είναι η προστατευτική για τους ιδιοκτήτες ΙΧ νομολογία του ΑΠ, που ανάβει πράσινο φως για αποζημιώσεις, μέσα από τις ακόλουθες αποφάσεις:

1. Οδηγός πολύ αξιόπιστου αυτοκινήτου, λίγους μήνες μετά την αγορά του, διαπίστωσε ότι το ΙΧ παρουσίαζε κατά την οδήγηση μια έντονη ροπή προς τα δεξιά. Το συνεργείο της πωλήτριας εταιρείας έλεγξε το ΙΧ χωρίς να βρει κάποιο πρόβλημα. Το πρόβλημα που πρωτοεμφανίστηκε πριν καν συμπληρώσει το ΙΧ 9.000 χλμ., συνεχίστηκε και μετά τον έλεγχο. Ύστερα από αλλεπάλληλους ανούσιους ελέγχους και αντίστοιχη αλληλογραφία, ο οδηγός κατέφυγε σε πραγματογνώμονες και στη Δικαιοσύνη και τελικά αποδείχθηκε ότι υπήρχε κατασκευαστική αστοχία σε λανθάνουσα κατάσταση (γι’ αυτό δεν εμφανίστηκε αμέσως). Το ελάττωμα αφορούσε λανθασμένη γεωμετρία στον μπροστινό άξονα. Στη δικαστική απόφαση επισημαίνεται ότι το ελάττωμα οφείλεται σε αμελή συμπεριφορά των υπευθύνων για τη σχεδίαση και την κατασκευή του ΙΧ και η εταιρεία ευθύνεται, γιατί το πρόβλημα δεν έγινε έγκαιρα αντιληπτό. Διαπιστώνοντας ότι υπήρξε αδικοπραξία από την πλευρά της εταιρείας, το δικαστήριο αναγνώρισε ότι οφείλει στον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου αποζημίωση λίγο μεγαλύτερη των 10.000 ευρώ, λόγω του ελαττωματικού ΙΧ, το οποίο μπορεί να έβαζε σε κίνδυνο την ακεραιότητά του, αλλά και για ηθική βλάβη λόγω προσβολής της προσωπικότητάς του.

2. Σε άλλη παρεμφερή υπόθεση, εταιρεία υποχρεώθηκε να αποζημιώσει μια παραβάτη οδηγό με 18.000 ευρώ για τις υλικές ζημιές και την ηθική βλάβη που υπέστη λόγω της ελαττωματικής λειτουργίας αερόσακου σε τροχαίο. Η αποζημίωση θα ήταν διπλάσια, αν δεν αναγνωριζόταν ότι η οδηγός ήταν συνυπεύθυνη κατά 50% του τροχαίου, αφού μπήκε αντίθετα σε μονόδρομο με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με άλλο όχημα, χωρίς μάλιστα να φορά ζώνη…

3. Σε άλλη περίπτωση επιδικάστηκε μεγάλη αποζημίωση ύψους 100.000 ευρώ (συν τους νόμιμους τόκους), καθώς το ΙΧ μεγάλης εταιρείας είχε ελαττωματικό αερόσακο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά ο ιδιοκτήτης του σε τροχαίο. Στη συγκεκριμένη υπόθεση κρίθηκε ότι υπήρξε ελαττωματική λειτουργία του αερόσακου, παράνομη και υπαίτια (αμελής) συμπεριφορά της κατασκευάστριας εταιρείας. Σε μετωπική σύγκρουση που προκάλεσε άλλη απρόσεκτη οδηγός, ο αερόσακος δεν προστάτευσε επαρκώς το θύμα, αλλά λόγω ελαττωματικής λειτουργίας του, συνέβαλε στον σοβαρό τραυματισμό του.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi