Navigation
13
Δεκ
location
Αθήνα
19oC
Αραιή συννεφιά
11 Δεκ 2015

Χάνουμε μεγάλα έργα και 6,5 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ

Οικοδομή Οικονομία

Η έκθεση της ομάδας των ευρωβουλευτών από την Επιτροπή Προϋπολογισμού που είχαν επισκεφθεί σειρά μεγάλων έργων στην Ελλάδα πριν από μήνες και είχαν διαπιστώσει το αλαλούμ που επικρατεί στα δημόσια έργα, έχει πυροδοτήσει μια νέα παρτίδα αντιπαράθεσης μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου.

Αφορμή το δημοσίευμα της γερμανικής Bild για το κίνδυνο να χαθούν περίπου 6,5 δισ. ευρώ, με τον υπεύθυνο υφυπουργό για τα προγράμματα ΕΣΠΑ Αλ. Χαρίτση να διαψεύδει εντόνως την εν λόγω είδηση.

 

Τι αναφέρει η έκθεση

Σύμφωνα με έκθεση  από  τα 181 έργα προτεραιότητας που είχαν αποφασιστεί με την Κομισιόν και την ελληνική κυβέρνηση το 2011  τα 70 έχουν ολοκληρωθεί, 39 αναμένεται να υλοποιηθούν εγκαίρως, 52 έργα χρειάζονται άμεση επιτάχυνση, 14 θεωρείται μάλλον αδύνατον να ολοκληρωθούν και έξι έχουν ήδη ακυρωθεί.

H έκθεση των επτά ευρωβουλευτών από όλες τις πολιτικές ομάδες, με επικεφαλής τη γερμανίδα Ίνγκεμποργκ Γκρέσλε, δόθηκε στη δημοσιότητα στις 3 Δεκεμβρίου στις Βρυξέλλες και ήταν η αφορμή για τη γερμανική εφημερίδα Bild να προειδοποιήσει για «επιστροφή ευρωπαϊκών επιδοτήσεων από την Ελλάδα» λόγω καθυστερήσεων στην υλοποίηση μεγάλων έργων. Πρόκειται για σημαντικά έργα υποδομής που είχαν ενταχθεί στο παλαιότερο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης για το χρονικό διάστημα 2007-2013 αλλά είχαν καθυστερήσει, ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στο τρέχον πλαίσιο της περιόδου 2014-2020 προκειμένου να ολοκληρωθούν, αλλά φαίνεται ότι και πάλι καθυστερούν. Θεωρητικά ο κανονισμός προβλέπει ότι, αν δεν υλοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2015, τότε οι κοινοτικές επιδοτήσεις εκπίπτουν και είτε δεν εκταμιεύονται, είτε, εάν έχουν ήδη εκταμιευθεί, πρέπει να επιστραφούν από το ενδιαφερόμενο κράτος-μέλος.

Η οικονομική κρίση έχει επιτείνει το πρόβλημα διαχείρισης

Οι επτά ευρωβουλευτές βρέθηκαν στην Ελλάδα στις 24 και 25 Σεπτεμβρίου και προχώρησαν σε μία αξιολόγηση επτά μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων έργων, μερικά από τα οποία θεωρούνται εθνικής εμβέλειας. Πρόκειται για το κτηματολόγιο, το ηλεκτρονικό ληξιαρχείο, το μετρό της Θεσσαλονίκης, την επανασύσταση της λίμνης Κάρλας, ένα τμήμα του αυτοκινητοδρόμου κεντρικής Ελλάδας από τα Τρίκαλα στην Ξυνιάδα, την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας που συνδέει την Τιθορέα με τον Δομοκό, καθώς και το σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αττική. Η ομάδα των ευρωβουλευτών αρχίζει την έκθεσή της με τη διαπίστωση ότι η Ελλάδα έχει μακρά ιστορία πλημμελούς διαχείρισης στα επιδοτούμενα από την ΕΕ έργα, αλλά η οικονομική κρίση έχει επιτείνει το πρόβλημα. Στη συνέχεια της έκθεσης αναφέρονται και συγκεκριμένα παραδείγματα όπως η πτώχευση αναδόχων που είχαν αναλάβει το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα-Δομοκός ή ακόμη ο αιφνίδιος τερματισμός της χρηματοδότησης από τις τράπεζες για τον αυτοκινητόδρομο κεντρικής Ελλάδας την άνοιξη του 2010.

Γραφειοκρατία, έλλειψη συντονισμού, αναβολές λόγω εκλογών 

Ωστόσο, η ομάδα των ευρωβουλευτών δεν σταματά εδώ και τονίζει ότι οι καθυστερήσεις ευθύνονται και άλλοι παράγοντες, που δεν έχουν σχέση με την οικονομική στενότητα και συγκυρία. Μεταξύ άλλων αναφέρονται οι δομές της κεντρικής διοίκησης, η έλλειψη συντονισμού μεταξύ κρατικών φορέων, η έλλειψη ρεαλιστικού σχεδιασμού, η μη συμμετοχή ή και ο αποκλεισμός των τοπικών κοινωνιών από τη λήψη αποφάσεων για την υλοποίηση των έργων, οι αναβολές λόγω των συνεχών εκλογικών αναμετρήσεων, οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις.

Επιπλέον, δεν λείπουν οι αντικειμενικές δυσκολίες, όπως τα συνεχή αρχαιολογικά ευρήματα, που είναι λογικό να προκαλούν καθυστερήσεις σε μία χώρα όπως η Ελλάδα. Η επιτροπή ελέγχου του προϋπολογισμού σημειώνει πως έλαβε υποσχέσεις από την Αθήνα ότι υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για να ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα, ωστόσο ζητεί περισσότερες πληροφορίες για το ύψος των κονδυλίων που έχουν προβλεφθεί στον εθνικό προϋπολογισμό. Παράλληλα ωστόσο, καλεί και την Κομισιόν να δώσει αναλυτικές πληροφορίες για την πορεία των έργων που χρηματοδοτούνται με κοινοτικά κονδύλια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
PolicePress