Navigation
24
Μαρ
location
Αθήνα
16oC
Λίγα σύννεφα
25 Φεβ 2019

«Λερναία Ύδρα» οι παραβάσεις καυσίμων

βενζίνη Νέα

Σαν τα κεφάλια της «Λερναίας Ύδρας» ξεφυτρώνουν τα κρούσματα της λαθρεμπορίας καυσίμων, την πάταξη της οποίας καλούνται να φέρουν σε πέρας οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, που όμως, χωρίς και τη συμβολή των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των συνδέσμων του κλάδου διακίνησης, είναι αρκετά δύσκολο έως αδύνατο να υπάρξουν αποτελέσματα τα οποία θα κρατούν το φαινόμενο σε –επιτρέψτε μου να πω– ανεκτά επίπεδα.

Ένας ακόμα πονοκέφαλος έρχεται να προστεθεί στο ήδη υπάρχον πρόβλημα της διακίνησης που ακούει στο όνομα βιοαιθανόλη, η οποία που έπρεπε από τις αρχές της χρονιάς να έχει αρχίσει να μπαίνει στα καύσιμα (ως εισαγόμενο προϊόν δυστυχώς – η Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης Βιομάζας ΕΛΕΑΒΙΟΜ έχει προτείνει στο ΥΠΕΝ να τροποποιηθεί άμεσα και να απλοποιηθεί η αδειοδοτική διαδικασία, με στόχο μεσοπρόθεσμα να είναι εφικτή η αξιοποίηση της εγχώριας βιομάζας για την παραγωγή βιοαιθανόλης).

«Αν και η υποχρέωση της χώρας μας είναι η ανάμειξη της βιοαιθανόλης κατά 1% στο ενεργειακό περιεχόμενο από 1/1/2019, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, διότι δεν έχει ολοκληρωθεί το κανονιστικό πλαίσιο για την εισαγωγή της στα καύσιμα. Στην πραγματικότητα, το 2019 θα προστίθεται το παράγωγο της βιοαιθανόλης bioΕΤΒΕ», μας είπε ο Γιώργος Βερούλης, Digital Media Coordinator της ΕΛΙΝΟΙΛ: «Το κανονιστικό πλαίσιο από την ΑΑΔΕ (Γεν. Δ/νση Τελωνείων και ΕΦΚ και Γεν. Δ/νση Γενικού Χημείου του Κράτους), που βρίσκεται σε τελική φάση εφαρμογής μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς, προσαρμόζει την υπάρχουσα νομοθεσία για την αιθανόλη ώστε να καλύπτει και την περίπτωση που αυτή προορίζεται για καύσιμο. Όμως, παρά το γεγονός ότι υπάρχει τεχνικά η δυνατότητα ελέγχου της βιολογικής προέλευσης της αιθανόλης με πιστοποιημένη μέθοδο, ενδεχομένως στα χαμηλά ποσοστά ανάμειξης η μέθοδος να παρουσιάζει πιο υψηλή αβεβαιότητα».

Στοιχεία παρανομίας

«Ανησυχητικά είναι τα φαινόμενα παραβατικότητας που έδωσε στη δημοσιότητα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ): Από τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν με βάση στο σύστημα εισροών-εκροών, το 2018 διαπιστώθηκε ότι από τα 546 πρατήρια που ελέγχθηκαν σε όλη τη χώρα έχουν διαπράξει κάποιου είδους παράβαση τα 181, ήτοι περίπου ένα στα τρία! Σε κάποιες περιπτώσεις είχαμε και αναστολή αδειών. Πάνω από 106.000 λίτρα ήταν οι κατασχέσεις των πετρελαιοειδών. Οι έλεγχοι επεκτάθηκαν και σε πρατήρια που διαθέτουν υγραέριο.

Ο αριθμός των 3.284 δειγμάτων, που εστάλησαν για εργαστηριακό έλεγχο, αποτελεί ρεκόρ δειγμάτων που έχει διαχειριστεί το Γενικό Χημείο του Κράτους την τελευταία δεκαετία. Στα μη κανονικά δείγματα (ποσοστό μη κανονικότητας 11%), μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται περιπτώσεις πετρελαίου κίνησης νοθευμένου με πετρέλαιο θέρμανσης, με άλλα πετρελαϊκά προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, με νερό ή υπόστημα και βενζίνες νοθευμένες με άλλες βενζίνες χαμηλών οκτανίων, με ελαφρά λάδια, με νερό, με αιθανόλη».

«Δέσμευση ποιότητας»

Το «γήπεδο» της ποιότητας το ξέρουμε καλά, τόνισε σε ομιλία του ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της ΕΛΙΝΟΙΛ, αναφερόμενος στο λαθρεμπόριο καυσίμων, κατά την παρουσίαση –προσφάτως– των μελλοντικών σχεδίων της εταιρείας και της εξέλιξής της σε έναν «ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο» με ενίσχυση του brant name Ελίν. Οι εποχές όμως άλλαξαν, πρόσθεσε με νόημα: «Άλλοι τρόποι παραβατικότητας το 2000, άλλοι σήμερα. Πιο εξελιγμένοι. Βλέπετε, όλοι αυτοί οι “περίεργοι τύποι” (σ.σ. λαθρέμποροι) είναι πάντα ένα βήμα μπροστά σε αυτό που σχεδιάζει το κράτος ή η οποιαδήποτε σωστή εταιρεία. Αν η παθογένεια της αγοράς είναι η παραβατικότητα, η παθογένεια του Δημοσίου είναι η έλλειψη συντονισμού, οργάνωσης και ταχύτητας, όχι η έλλειψη νομικού πλαισίου!». Σε ό,τι αφορά την ΕΛΙΝΟΙΛ, «επεκτείναμε το πρόγραμμα με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο διευρύνοντας τους ελέγχους, ποιοτικούς αλλά και ποσοτικούς».

Σήμερα, «η ελληνική αγορά κινείται σε σταθερά αρνητικούς ρυθμούς. Η έκθεση του ΟΟΣΑ επιβεβαιώνει σωστά, από τον Μάιο και μετά, ότι υπάρχει πρόβλημα. Έλλειψη σταθερότητος, αβεβαιότητα που συντηρείται από το πολύ ρευστό πολιτικό σύστημα. Ενδεικτικό είναι ότι η αγορά στα καύσιμα κίνησης υποχωρεί σταθερά από τον Σεπτέμβριο με ρυθμούς από -4% έως -9%. Ο Ιανουάριος «τρέχει» με -10% στις βενζίνες και στο ντίζελ κίνησης με -8%. Η Ελλάδα όμως θα αρχίσει σταδιακά να συνέρχεται. Η αγορά θα βρει τους ρυθμούς της. Και εμείς οριοθετούμε τους στόχους μας: Το 2019 εγκαινιάζουμε τη δέσμευση ποιότητας, ώστε ο καταναλωτής να ξέρει και να είναι σίγουρος. Έχουμε συμφωνήσει με την Bureau Veritas, μία από τις πιο αξιόπιστες ελεγκτικές εταιρείες στον κόσμο, η οποία θα ελέγχει όλες τις διαδικασίες που κάνουμε. Συγχρόνως, η B/V θα κάνει ελέγχους κρυφούς, σε όλο το δίκτυο μας, παίρνοντας δείγματα, αναλύοντάς τα άμεσα και ενημερώνοντάς μας για την εικόνα του. Αυτονόητο είναι, τυχόν παραβατικά πρατήρια να απομακρύνονται άμεσα από το δίκτυο μας. Η ουσιαστική διαφορά που μας ξεχωρίζει από τις άλλες εταιρείες είναι η διαδικασία ελέγχου από τρίτο φορέα. Συμφωνήσαμε με τους Lloyd’s που θα ελέγχουν σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους εάν όλα γίνονται όπως τα υποστηρίζουμε. Ότι η Bureau Veritas ελέγχει το δίκτυο μας. Τότε μόνον θα έχουμε την πιστοποίησή της. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά, σε δίκτυο στην Ελλάδα. Το project αυτό θα ξεκινήσει την 1η Μαρτίου».

Μερίδιο αγοράς

Το δεύτερο βήμα της ΕΛΙΝΟΙΛ αφορά τις αλλαγές στην αγορά ενέργειας. Ο κ. Αληγιζάκης σημειώνει: «Τα παραδοσιακά καύσιμα αρχίζουν σε όλο τον κόσμο και χάνουν μερίδιο. Μερίδιο που διεκδικούν η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο. Στόχος λοιπόν η εξέλιξή μας σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο. Γι’ αυτό προχωρήσαμε σε στρατηγική συνεργασία με τον ΗΡΩΝ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που σήμερα κατέχει την πρώτη θέση σε μερίδια αγοράς στους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας (ΗΕ), με δύο σταθμούς παραγωγής ΗΕ με φυσικό αέριο, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 600 MW».

Η Ελίν «με ηγετική παρουσία στα βιοκαύσιμα, στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας με την ΗΡΩΝ, προχωρά στην αγορά χονδρικώς ποσοτήτων ΗΕ και φυσικού αερίου από την εταιρεία και στην πώληση στη λιανική προϊόντων. Η είσοδος στη λιανική γίνεται από την 1η Απριλίου και τα πακέτα θα διατίθενται μέσω των 620 πρατηρίων αλλά και απευθείας. Για την ηλεκτρική ενέργεια, τα προϊόντα της Ελιν θα φέρουν την επωνυμία electricon elin και για το φυσικό αέριο aerion elin. Στη Θεσσαλία ξεκινά η πρώτη εγκατάσταση φυσικού αερίου με δύο στόχους: Τις πωλήσεις σε αυτοκίνητα και την ανάπτυξη πωλήσεων σε θέρμανση και βιομηχανία. Η εταιρεία κατασκεύασε στον Βόλο και το πρώτο πρατήριο CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο) – αγορά η οποία στο μέλλον μπορεί να εμφανίσει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης».

Η Ελίν σήμερα «πουλά 3 εκατ. μετρικούς τόνους σε δεκαεπτά χώρες και τρείς ηπείρους – Ασία Αφρική Ευρώπη. Οι πωλήσεις στο εξωτερικό είναι πενταπλάσιες από τις πωλήσεις στο εσωτερικό – πριν από λίγες μέρες έγινε και η πρώτη εξαγωγή στην Αμερική».

 Η Ελλάδα δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο σε εισαγωγές

Η Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης Βιομάζας ΕΛΕΑΒΙΟΜ θεωρεί ότι η εισαγωγή της βιοαιθανόλης στο ενεργειακό μίγμα της χώρας (προσαρμογή της ελληνικής αγοράς καυσίμων στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια πραγματικότητα) αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο στην προσπάθεια ενίσχυσης του πρωτογενούς τομέα της Ελλάδας, της ενθάρρυνσης και ανάπτυξης των αγροτικών περιοχών, της μείωσης της εξάρτησή της από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, καθώς και της βελτίωσης του αποτυπώματος άνθρακα στον τομέα των μεταφορών .

Ωστόσο εκτιμά ότι εκτός της συμβατικής βιοαιθανόλης (εκείνης που προέρχεται από την επεξεργασία ενεργειακών καλλιεργειών καλαμπόκι ή τεύτλο), θα πρέπει να υπάρχει εξαρχής πρόβλεψη για την υποστήριξη του νέου καυσίμου (βρίσκεται στην αιχμή του παγκόσμιου ενδιαφέροντος των βιοκαυσίμων) της κυτταρινικής βιοαιθανόλης – νέας γενιάς βιοαιθανόλης: Συνδυάζει τα πλεονεκτήματα χρήσης της συμβατικής με τη δυνατότητα χρήσης υπολειμματικής και απόβλητης βιομάζας και την ικανότητα να πετυχαίνει ακόμα μεγαλύτερη μείωση στις εκπομπές άνθρακα (στα ορυκτά καύσιμα), σε ποσοστό 90%! Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 περίπου 220 εκατομμύρια τόνοι υπολειμματικής βιομάζας θα μπορούσαν να διατεθούν για την παραγωγή κυτταρινικής αιθανόλης, δημιουργώντας περίπου 300.000 νέες θέσεις εργασίας σε επίπεδο ΕΕ.

Η ΕΛΕΑΒΙΟΜ προτείνει, εκτός των ελάχιστων στόχων ανάμειξης της βιοαιθανόλης με τη συμβατική βενζίνη, μέχρι το 2020 να υπάρχει πρόβλεψη για την υποστήριξη της κυτταρινικής – έστω και με πολύ μικρά ποσοστά ανάμειξής της. Η Ελλάδα δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο σε εισαγωγές βιοαιθανόλης.

 του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

 

 

 

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress