Navigation
25
Μαρ
location
Αθήνα
25oC
Αίθριος - καθαρός
19 Ιούλ 2016

Ξέσπασε ψηφιακός πόλεμος στις τράπεζες

Τράπεζες Τράπεζες

Η συνεργασία με νέους digital partners αποτελεί σήμερα «κλειδί» για τη στρατηγική ανάπτυξης και επιβίωσης

της Μαρίας Καμπουράκη

Η απεγνωσμένη προσπάθεια για μείωση του λειτουργικού κόστους, χωρίς κλείσιμο καταστημάτων και μαζικές απολύσεις υπαλλήλων, έχει οδηγήσει τις συστημικές και μη τράπεζες της χώρας σε έναν πρωτοφανή, σκληρό και αδυσώπητο ψηφιακό πόλεμο.

Η συνεργασία με νέους digital partners αποτελεί σήμερα «κλειδί» για τη στρατηγική ανάπτυξης και επιβίωσης κάθε τραπεζικού ιδρύματος στην τραυματισμένη από την πολύχρονη οικονομική κρίση χώρα μας.

Στην Ελλάδα, σήμερα, η πώληση τεχνολογικά προηγμένων μηχανημάτων POS στις επιχειρήσεις και σε όσους δυνατόν περισσότερους ελεύθερους επαγγελματίες, μαζί με τα νέα «ψηφιακά πορτοφόλια», μέσω κινητών τηλεφώνων και τάμπλετ, αποτελούν τα μοναδικά, ίσως, κρίσιμα στοιχεία του ανταγωνισμού αλλά και της προσπάθειας επιβίωσης σε μια νέα εποχή χαμηλών τζίρων και αυξημένων επισφαλειών.

Οι τράπεζες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν σε χρηματοδοτικά εργαλεία ούτε μπορούν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους πέρα από τις αμιγώς τραπεζικές εργασίες.

Η αναγκαστικά πιεστική διαχείριση των «κόκκινων» δανείων και οι περιορισμένες δυνατότητες άντλησης φθηνού χρήματος οδηγούν τις τράπεζες στον ψηφιακό ανταγωνισμό. Το φαινόμενο δεν είναι αμιγώς ελληνικό, αλλά στην Ελλάδα η έλλειψη εναλλακτικών στρατηγικών οδηγεί σε ακόμη πιο σκληρό ανταγωνισμό.

Η κάθε τράπεζα προσπαθεί να προλάβει τις κινήσεις της επόμενης, σε μια προσπάθεια διατήρησης υγιούς πελατείας, με ταυτόχρονη προστασία των προσωπικών δεδομένων –κάτι που σήμερα αποτελεί κρίσιμο στοιχείο της οικονομικής μας πραγματικότητας.

Πρόσφατη έρευνα της Accenture καταγράφει ότι περισσότερα από τα τέσσερα πέμπτα (85%) των τραπεζικών στελεχών σε παγκόσμιο επίπεδο προβλέπουν ότι ο ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής θα αλλάξει τον τρόπο διενέργειας των τραπεζικών συναλλαγών με ραγδαίους ρυθμούς και σε πρωτοφανές ποσοστό μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

Ωστόσο, η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και των συναλλαγών δεν μπορεί παρά να αποτελεί το βαρόμετρο που θα κρίνει την ψηφιακή προσπάθεια των τραπεζικών συστημάτων. Και αυτό γιατί, καθώς οι τράπεζες αυξάνουν τον αριθμό των σημείων επαφής με τους πελάτες, πολλαπλασιάζεται και ο αριθμός των πιθανών σημείων πρόσβασης για τους κυβερνο-εγκληματίες.

Ενώ το 84% των ερωτηθέντων συμφωνεί ότι η εμπιστοσύνη είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ψηφιακής οικονομίας, περισσότερο από τα τρία τέταρτα (76%) νιώθει εκτεθειμένο σε περισσότερους κινδύνους απ’ ό,τι μπορεί να αντιμετωπίσει. Επίσης, το 85% θεωρεί ότι η πλημμελής ασφάλεια των δεδομένων μπορεί να αποκλείσει έναν οργανισμό από τη συμμετοχή του στο οικοδόμημα του «platform economy».

Σύμφωνα με την Accenture, οι ψηφιακοί εταίροι είναι αυτοί που θα επιτρέψουν στις τράπεζες να προσφέρουν υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις υψηλές ψηφιακές απαιτήσεις των καταναλωτών.

Οι αναλυτές της Accenture διαπιστώνουν μέσω της έρευνας ότι οι τράπεζες έχουν μια «χρυσή ευκαιρία» να εκμεταλλευθούν τις σχέσεις εμπιστοσύνης τις οποίες έχουν δημιουργήσει με τους καταναλωτές, ώστε να τεθούν στο επίκεντρο του συνολικού οικοσυστήματος, που δημιουργεί η ψηφιακή αλλαγή, με όχημα αυτό το οποίο περιγράφεται ως «platform economy».

 

Ο ρόλος των big data

O όγκος των μαζικών δεδομένων (big data) που διαχειρίζονται σήμερα οι τράπεζες συνιστά για τις ίδιες ένα τεράστιο περιουσιακό στοιχείο, το οποίο πρέπει να αξιοποιήσουν προς όφελος των καταναλωτών μέσα από τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων. Τα big data είναι, ακριβώς, το μεγάλο asset για την επιτυχή υλοποίηση του μοντέλου λειτουργίας, κατά τα πρότυπα του «platform economy».

Η επιτυχής μετάβαση των καταναλωτών σε νέες υπηρεσίες πλατφόρμας, με υπηρεσίες και εκτός του τραπεζικού κλάδου, αναμένεται –κατά τους αναλυτές– να δημιουργήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ίδια την οικονομική εικόνα του.

Σύμφωνα με την Accenture, το 83% των στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι οι πλατφόρμες θα είναι ο «συνδετικός κρίκος» που θα οδηγήσει τράπεζες, συμπληρωματικές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και καταναλωτές στη νέα ψηφιακή εποχή.

Στο μεταξύ, η μεταβαλλόμενη φύση του τραπεζικού κλάδου θα απαιτήσει ένα διαφορετικό, πιο ευέλικτο, εργατικό δυναμικό, το οποίο θα προσαρμοστεί στα νέα ψηφιακά δεδομένα και θα λειτουργεί με βάση συγκεκριμένα projects και όχι με κριτήριο τη θέση εργασίας και ευθύνης. Το 80% των στελεχών εκτιμά ότι αυτού του είδους η δομή λειτουργίας αποτελεί το εργασιακό μοντέλο του μέλλοντος.


Ο τραπεζικός κλάδος αναμένεται, στο μεταξύ, να είναι από αυτούς που θα πρωτοστατήσουν στην υιοθέτηση νέων trends, όπως η αυτοματοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη, η οποία –όπως επιμένουν κάποιοι αναλυτές– θα εξελιχθεί σε στενό συνεργάτη των τραπεζών. Το 86% των στελεχών συμφωνεί ότι η ευρεία χρήση της AI (Artificial Intelligence) παρέχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, πέρα από τη μείωση του κόστους.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi