Navigation
24
Ιαν
location
Αθήνα
8oC
Ασθενής Βροχή
8 Φεβ 2016

Κρουαζιέρα: αυξημένοι τουρίστες, μηδαμινά έσοδα!

Κρουαζιέρα Οικονομία

Θετική ήταν η εικόνα που κατέγραψε η ελληνική κρουαζιέρα το 2015 καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στην κατάταξη των ισχυρότερων αγορών κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), η χώρα μας κατάφερε να αυξήσει κατά 12% τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που την επισκέφθηκαν, ανεβάζοντας τις αφίξεις τους σε 4.281 από 3.826 το 2014.

της Μαρίας Ακριβού

Το πρόβλημα, όμως, είναι πως τα έσοδα είναι αντιστρόφως ανάλογα των transit αφίξεων που περιλαμβάνουν τουρίστες «μερικών ωρών», που απλώς επισκέπτονται την Ακρόπολη και φεύγουν. Ελλείψει υποδομών, περιορισμένου ωραρίου λειτουργίας μουσείων, απουσίας οργανωμένου προγράμματος παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών που θα μπορούσαν να κρατήσουν τους επισκέπτες στην περιοχή του Πειραιά, οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα έχουν περιορισμένο κατά κεφαλήν εξοδολόγιο, 60 – 70 ευρώ και προτιμούν τις all inclusive παροχές της κρουαζιέρας.

Το θέμα της ενίσχυσης των τοπικών οικονομιών και η δημιουργία ενός ελκυστικού τουριστικού προϊόντος, ικανού να ανταγωνιστεί τις ξένες αγορές μπαίνουν διαρκώς στο τραπέζι, δίχως, όμως, τη συμφωνία των αρμόδιων φορέων. Και επειδή σε αυτή τη χώρα τα πάντα κινούνται με ιδιωτικές πρωτοβουλίες, αρκετοί Έλληνες επιχειρηματίες βρίσκονται αυτό το διάστημα σε συζητήσεις για τη δημιουργία συμπράξεων που θα οδηγήσουν σε αναδιαμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά, προκειμένου η χώρα μας να μην είναι σταθμός μετάβασης, αλλά διαμονής.

Ο βασικότερος λόγος που εμποδίζει την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά είναι σύμφωνα με τον κ. Θεόδωρο Κόντε ,πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, η έλλειψη διαθέσιμου χώρου είτε πρόκειται για το κυκλοφοριακό πρόβλημα με τα τριπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα που εμποδίζουν τη διέλευση των τουριστικών πούλμαν είτε για το εσωτερικό του λιμανιού που έχει κορεστεί.

Όπως εξηγεί στο “Π”, εάν τοποθετηθούν και άλλες προβλήτες, τα πλοία που θα θέλουν να κάνουν στάση στο λιμάνι του Πειραιά θα υφίστανται τουλάχιστον 4-5 επιπλέον ώρες καθυστέρηση. Ήδη, λόγω του συνωστισμού που επικρατεί σε καθημερινή βάση, τα κρουαζιερόπλοια είναι αναγκασμένα να μπαρκάρουν στις 4 το πρωί που δεν υπάρχει μεγάλη κίνηση, καταναλώνοντας περισσότερα καύσιμα. Επίσης, το λιμάνι δεν διαθέτει πλοηγικές υπηρεσίες. Ο τρόπος λειτουργίας του λιμανιού θυμίζει, κατά τον κ. Κόντο, κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, αφού όταν φτάσει το βαπόρι στο λιμάνι του Πειραιά δεν υπάρχει διαθέσιμος πιλότος. «Είμαστε στην 3η θέση από πλευράς αριθμού επισκεπτών, αλλά στην 6η θέση από πλευράς εσόδων. Αν η Ιταλία έχει, αυτήν τη στιγμή τεράστια έσοδα και βρίσκεται στην 1η θέση, αυτό οφείλεται, κυρίως, στη μεγάλη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη που διαθέτει και στο ισχυρό τουριστικό της προϊόν». Ακολουθούν η Αγγλία, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία.

«Νεκρό» το Πέραμα – Υπό κατασκευή τρία τουρκικά κρουαζιερόπλοια.

Το οξύμωρο είναι πως στη χώρα μας μπορεί να μιλάμε για πέντε εκατομμύρια επισκέπτες από κρουαζιέρα, αλλά αφήνουν μόλις μισό δισ. σε έσοδα! Είναι περισσότερο transit δρομολόγια, ενώ δεν γίνεται ανεφοδιασμός, αλλά ούτε και επισκευές στα ελληνικά λιμάνια, τα οποία θα μπορούσαν να αφήνουν τεράστια κέρδη στις τοπικές κοινωνίες. «Το Πέραμα είναι «νεκρό», όταν στην Τουρκία είναι υπό κατασκευή τρία κρουαζιερόπλοια, πράγμα που υποδηλώνει πως έχουμε χάσει την ανταγωνιστικότητά μας. Εάν η Τουρκία κερδίζει διαρκώς έδαφος, οφείλεται και στο γεγονός πως στην Ελλάδα η γραφειοκρατία και η ταλαιπωρία για να ανεφοδιαστούν με πετρέλαιο τα mega yachts είναι τέτοια που στοιχίζει πολύ περισσότερο για τον ιδιοκτήτη ενός κρουαζιερόπλοιου από ό,τι στη γειτονική Τουρκία».

Ο κ. Κόντες επισημαίνει πως για να δημιουργηθεί ένας κόμβος επιχειρηματικότητας στις υπηρεσίες, των τουριστών που αποβιβάζονται στο λιμάνι του Πειραιά θα πρέπει πρώτα να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται από την έλλειψη σήμανσης και τα άναρχα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. «Η Τροχαία στον Πειραιά δεν έχει κόσμο. Δεν συνιστά λύση η απάντηση δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να «καθαρίσει» τους δρόμους από τα αυτοκίνητα. Επίσης, δεν υπάρχουν κιόσκια, ούτε καν ενημερωτικά φυλλάδια, για την πόλη του Πειραιά».

Προσθέτει, δε, πως έχει επανειλημμένως προτείνει να βάλουν στον Πειραιά shuttle bus που θα μεταφέρουν τους τουρίστες στο κέντρο του Πειραιά και στα μαγαζιά, αλλά οι καταστηματάρχες αρνούνται να επωμιστούν το κόστος.

Η κρουαζιέρα και τα capital controls

Ισχυρό ήταν το πλήγμα που δέχτηκαν από την επιβολή των capital controls οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων. Όπως αποκαλύπτει ο κ. Κόντες, γνωστή πολυεθνική που δραστηριοποιείται στον κλάδο της κρουαζιέρας έστελνε χρήματα στο προσωπικό της και εκείνοι δεν μπορούσαν να σηκώσουν λεφτά για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. «Ευτυχώς η κατάσταση τώρα έχει καταλαγιάσει. Δεν γνωρίζω, ωστόσο, εάν τα χρήματα, τα οποία μπλοκαρίστηκαν στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχουν επιστραφεί στο ακέραιο σε αυτές τις εταιρείες. Άλλες εταιρείες σήκωναν χρήματα από την Τουρκία για να έχουν να πληρώσουν τα εισιτήρια στην Ακρόπολη!».

Δεύτερο χτύπημα κάτω από τη «μέση» είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε γειτονικές χώρες. Μπορεί σε πρώτη φάση να επωφελήθηκε τουριστικά η χώρα μας από την Αραβική Άνοιξη και τώρα από την Τουρκία, μακροπρόθεσμα, όμως, κινδυνεύει να βγει εκτός τουριστικού χάρτη, αφού δεν θα δημιουργείται δίκτυο για τις κρουαζιέρες. Οι εξελίξεις στην Τουρκία οδήγησαν την MSE να κάνει ακυρώσεις σε Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη και να μπαρκάρει σε Πειραιά και στα ελληνικά νησιά. Από ό,τι φαίνεται παρόμοια πολιτική θα ακολουθήσουν και οι Γάλλοι, οι οποίοι έχουν επιλέξει για επιβίβαση περιοχές, όπως η Καβάλα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και ο Πειραιάς. «Κάθε χρόνο με τις φασαρίες που γίνονται στις γειτονικές χώρες επηρεαζόμαστε όλοι. Αυτό που θα πρέπει να καταστεί σαφές είναι ότι οι εταιρείες δεν έρχονται μόνο για την Ελλάδα. Εάν δεν σχηματίζεται δίκτυο, θα αναγκαστούν να πάνε προς Ασία, Αφρική και Δυτική Μεσόγειο και θα τις χάσουμε τελείως».

Ο ίδιος εκφράζει, μάλιστα, την ανησυχία η κρουαζιέρα να γίνει ενδοκοινοτική και να αφορά μόνο χώρες, όπως η Ιταλία και η Ελλάδα. «Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να πληρωθεί ΦΠΑ 23% και είναι κάτι που εξετάζουμε από κοινού με το αρμόδιο Υπουργείο».

Λιγότερες προσεγγίσεις στον Πειραιά το 2016

Όσο για το τι εκτιμά για την τρέχουσα χρονιά, ο κ. Κόντες αναμένει οι επιβάτες φέτος να κινηθούν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αλλά με μειωμένες προσεγγίσεις. Σε ό,τι αφορά τον Πειραιά εκτιμάται πως οι προσεγγίσεις θα είναι κατά 100 λιγότερες σε σχέση με το 2015. «Η Σαντορίνη, η Μύκονος διατηρούνται στα ίδια επίπεδα, ενώ σταδιακά ανεβαίνει το Λαύριο, το οποίο αυξάνει την ανταγωνιστικότητά του σε σχέση με τον Πειραιά. Ωστόσο, τα πράγματα είναι άσχημα για τη Μυτιλήνη, τη Χίο, τη Σάμο και την Κω λόγω του μεταναστευτικού».

 

Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 06/02

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi