Navigation
19
Οκτ
location
Αθήνα
10 Οκτ 2017

Καϊλή προς Μοσκοβισί για ESM: «Το ανεξέλεγκτο πρέπει να τελειώσει τώρα»

καιλη21 Νέα

Η ευρωβουλευτής Εύα Καϊλή με ερώτηση προς τον Ευρωπαίο επίτροπο Οικονομικών προς τον Πιερ Μοσκοβισί μεταξύ άλλων τονίζει ότι ο ESM είναι: «Νησίδα απολυταρχικής λήψης αποφάσεων. Γιατί να περιμένουμε δέκα χρόνια; Το «ανεξέλεγκτο» πρέπει να τελειώσει τώρα».

Από τη μεριά του ο Μοσκοβισί απάντησε ως εξής: «Η Επιτροπή δεν ενεργεί ως εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ). Όσον αφορά τα προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής του ΕΜΣ, η Επιτροπή εκτελεί ορισμένα καθήκοντα. Σχετικά με την πρόσβαση των πολιτών της ΕΕ σε έγγραφα, ο ΕΜΣ, ως διακυβερνητικός οργανισμός, έχει καθορίσει εν προκειμένω τη δική του πολιτική. Σχετικά με τη δυνατότητα αναβάθμισης του ΕΜΣ προκειμένου να καταστεί πλήρες όργανο της ΕΕ, στην έκθεση των πέντε Προέδρων προτείνεται η ένταξη του ΕΜΣ στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ το αργότερο έως το 2025».

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν στο πλαίσιο επερώτησης της Επικεφαλής της Ελιάς στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, Εύας Καϊλή σε σχέση με την έλλειψη λογοδοσίας του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, κατά τη διαδικασία σχεδίασης και παρακολούθησης των δημοσιονομικών υποχρεώσεων των Κρατών Μελών που βρίσκονται σε Μνημόνιο.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης με την απάντηση του Επιτρόπου
Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις E-004295-17
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Eva Kaili (S&D)
Θέμα: Διαφάνεια και υποχρέωση λογοδοσίας του ΕΜΣ

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕΜΣ) αποτελεί σημαντικό βήμα προόδου στην αρχιτεκτονική οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, καθώς και ουσιώδες μέρος αυτής. Ωστόσο, εξακολουθούν να παραμένουν σημαντικά ερωτήματα όσον αφορά την επάρκεια των μηχανισμών που επιτρέπουν την εποπτεία του και την υποχρέωση λογοδοσίας από μέρους του.

Η ΣΕΕ απαιτεί διαφανείς διαδικασίες ανοικτού χαρακτήρα κατά τη λήψη αποφάσεων, αλλά η πρόσφατη χρηματοπιστωτική κρίση ενίσχυσε τη διακυβερνητική μέθοδο και έθεσε υπό αμφισβήτηση τον «ανοικτό χαρακτήρα» της οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ. Οι πλέον επώδυνες και αυστηρές δημοσιονομικές πολιτικές λιτότητας που προτείνονται από τα προγράμματα μακροοικονομικής προσαρμογής του ΕΜΣ συνεχίζουν να σχεδιάζονται κεκλεισμένων των θυρών.

Η Συνθήκη για τη θέσπιση του ΕΜΣ τού επιτρέπει να λειτουργεί σε πλαίσιο διαφάνειας πολύ διαφορετικό από αυτό το οποίο ισχύει για άλλους οικονομικούς θεσμούς.
Το καθεστώς του ΕΜΣ ως φορέα εκτός ΕΕ απειλεί τη θεσμική ισορροπία της ΕΕ, επηρεάζοντας τα κοινωνικά και οικονομικά δικαιώματα των πολιτών στα κράτη μέλη που τελούν υπό μνημόνιο συνεννόησης.
Τα μνημόνια πρέπει να συνάδουν με τη νομοθεσία της ΕΕ και η Επιτροπή είναι επιφορτισμένη με το καθήκον να διασφαλίζει ότι ο ΕΜΣ λαμβάνει τις αποφάσεις του εντός του συγκεκριμένου πλαισίου.

Θα μπορούσε η Επιτροπή να απαντήσει:
αναλαμβάνει την ευθύνη για τις ενέργειές της, όταν δρα ως εντολοδόχος του ΕΜΣ;
πώς μπορούν οι πολίτες της ΕΕ να υποβάλουν αίτημα για πρόσβαση σε έγγραφα του ΕΜΣ;
διάκειται θετικά στην πιθανότητα αναβάθμισης του ΕΜΣ, ώστε να μετατραπεί σε πλήρες όργανο της ΕΕ;

Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής

Η Επιτροπή δεν ενεργεί ως εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ). Όσον αφορά τα προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής του ΕΜΣ, η Επιτροπή εκτελεί ορισμένα καθήκοντα που της ανατίθενται στο πλαίσιο της Συνθήκης για τη θέσπιση του ΕΜΣ και του δικαίου της Ένωσς (1). Ως εκ τούτου, η Επιτροπή είναι και παραμένει πλήρως υπόλογη για τις πράξεις της ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σχετικά με την πρόσβαση των πολιτών της ΕΕ σε έγγραφα, ο ΕΜΣ, ως διακυβερνητικός οργανισμός, έχει καθορίσει εν προκειμένω τη δική του πολιτική. Η κ. βουλευτής καλείται να ανατρέξει στην ιστοσελίδα του ΕΜΣ για περαιτέρω πληροφορίες (Παραδείγματος χάριν, το άρθρο 17 του εσωτερικού κανονισμού του ΕΜΣ περιλαμβάνει ειδικές διατάξεις σχετικά με τη δημοσιοποίηση εγγράφων).

Σχετικά με τη δυνατότητα αναβάθμισης του ΕΜΣ προκειμένου να καταστεί πλήρες όργανο της ΕΕ, στην έκθεση των πέντε Προέδρων (2) προτείνεται η ένταξη του ΕΜΣ στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ το αργότερο έως το 2025. Πιο πρόσφατα, στο έγγραφο προβληματισμού της Επιτροπής σχετικά με την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) (3) εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης της Συνθήκης για τη θέσπιση του ΕΜΣ στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi