Navigation
22
Μαΐ
location
Αθήνα
25oC
Αίθριος - καθαρός
8 Δεκ 2015

Η Μέρκελ «χτυπάει» την ελληνική ναυτιλία

Μέρκελ Οικονομία

Ήταν νομοτελειακό πως θα συνέβαινε και αυτό, καθώς η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στο στόχαστρο της Άνγκελα Μέρκελ με τις φήμες να λένε για… υπόγειες διαδρομές που οδηγούν στην φοροεπιδρομή με σκοπό να εξουθενωθεί τελείως η ελληνική οικονομία.

Οι εκπρόσωποι των θεσμών ζήτησαν να τους δοθούν στοιχεία για τα έσοδα που έχει η Ελλάδα από τη ναυτιλιακή της βιομηχανία, η οποία είναι η αδιαμφισβήτητη παγκόσμια δύναμη στον κλάδο.

Από την πλευρά της κυβέρνησης έχουν δοθεί διαβεβαιώσεις, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πληροφορίες , ότι δεν πρόκειται να αιφνιδιάσει τους εφοπλιστές με νέα φορολογικά μέτρα.

Όμως η συνάντηση που ήταν προγραμματισμένη να γίνει, μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Τρύφωνα Αλεξιάδη με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών αναβλήθηκε, προκαλώντας εκνευρισμό στους ναυτιλιακούς κύκλους οι οποίοι θέλουν να ξεκαθαρίσουν όσο το δυνατόν πιο σύντομα την κατάσταση.

Η Μέρκελ και οι Γερμανοί εφοπλιστές

Την ίδια ώρα που η ελληνική ναυτιλία έχει στοχοποιηθεί από ξένα κέντρα ώστε υπό το βάρος νέων μέτρων να «μεταναστεύσει» σε άλλα ναυτιλιακά κράτη που θα ωφεληθούν με δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία θα τους προσφέρει η ελληνική ναυτιλιακή δραστηριότητα, η καγκελάριος της Γερμανίας Άγκελα Μέρκελ ανακοίνωσε νέες φοροαπαλλαγές για την προσέλκυση πλοίων στη γερμανική σημαία.

Τον περασμένο μήνα μιλώντας στο 9th National Maritime Conference στο Bremerhaven στους Γερμανούς εφοπλιστές υπογράμμισε ότι «το όφελος του ναυτιλιακού τομέα θα διαχυθεί σε όλη τη Γερμανία» με στόχο να εξασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα της γερμανικής ναυτιλίας σε βάθος χρόνου.

Όπως τόνισε η Γερμανίδα καγκελάριος «υπήρξε μία συμφωνία μεταξύ της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των τοπικών κυβερνήσεων ότι χρειαζόμαστε μία πιο δυνατή ναυτιλία κάτω από τη Γερμανική Σημαία». Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε νέα ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο εφοπλιστής παρακρατά το σύνολο των φόρων που αντιστοιχούν στους εργαζόμενους στο πλοίο εάν αυτό είναι εγγεγραμμένο στο γερμανικό νηολόγιο. Μέχρι σήμερα η νομοθεσία προέβλεπε από το 1999 ότι ο πλοιοκτήτης παρακρατά το 40% των φόρων. Επίσης η καγκελάριος υποσχέθηκε την αύξηση των κονδυλίων για την καινοτομία στην ναυτιλία από τα 10 εκατομμύρια ευρώ που είναι σήμερα στα 25 εκατομμύρια.

Επίσης οι εφοπλιστές με πλοία υπό γερμανική σημαία, απαλλάσσονται από τις εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση, εάν επενδύσουν περισσότερο στους νέους γερμανούς ναυτικούς. Όπως ήταν λογικό η Γερμανική Ένωση Εφοπλιστών σε ανακοίνωσή της καλωσόρισε τις εξαγγελίες της Μέρκελ. Και επεσήμανε ότι με «τα νέα φορολογικά μέτρα αυτά που είναι κοινά με των ευρωπαίων γειτόνων μας θα σταματήσουμε την μείωση της απασχόλησης γερμανών ναυτικών.

Η Κύπρος

Στο μεταξύ, η κυπριακή κυβέρνηση πέρασε με τη σειρά της στην αντεπίθεση για να προσελκύσει κυρίως τους Έλληνες πλοιοκτήτες στο νησί. Πιο συγκεκριμένα, το κυπριακό οικονομικό δίκαιο προβλέπει αυξημένη ανταγωνιστικότητα δίνοντας:

– δυνατότητα αφορολόγητων μερισμάτων και σε μη φορολογικούς κατοίκους Κύπρου (non doms) με μόνη προϋπόθεση να υπάγεται σε φόρο 12, 5 τοις εκατό (corporate tax) και να έχει τραπεζικό λογαριασμό στην Κύπρο.

– Επίσης, προβλέπει και έκπτωση από την εταιρική φορολογία του new money ως και 80% τοις εκατό και των εισφορών σε είδος ήτοι αγορές που γίνονται με χρήματα από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, καθώς δίνει κίνητρα για επένδυση σε ακίνητα.

Τα στοιχεία έχει προωθήσει στο ελληνικό υπουργείο οικονομικών η ΕΕΕ.

Επίσης, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνγκερ έχει στα χέρια του από τα μέσα του περασμένου καλοκαιριού επιστολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με την οποία οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναλύουν επακριβώς όλα όσα ισχύουν στην Ελλάδα και κάνοντας σύγκριση με τα άλλα ευρωπαϊκά φορολογικά συστήματα αποδεικνύοντας ότι δεν υπάρχει καμία ευνοϊκή μεταχείριση της ναυτιλία από το ελληνικό Δίκαιο.

«Από την παρατήρηση των στοιχείων επιβολής φόρου ανά gross tonnage (υ.σ: ήτοι ολική χωρητικότητα του πλοίου σαν το μικτό βάρος στα φορτηγά οχήματα) ή net tonnage (το καθαρό φορτίο) προκύπτει ότι τα φορολογικά συστήματα δεν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές τους ως προς την συνολική επιβάρυνση του πλοίου/πλοιοκτήτριας εταιρείας» επισημαίνεται σε έγγραφο της ΕΕΕ:

« Εν συγκρίσει μάλιστα το ελληνικό μοντέλο εμπεριέχει μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση του πλοίου/πλοιοκτήτριας εταιρείας, τόσο εκ των υψηλών συντελεστών φορολόγησης όσο και εκ της χρήσης των κόρων ολικής χωρητικότητας ως μονάδα μέτρησης για την επιβολή του φόρου, γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερες καταγεγραμμένες χωρητικότητες σε σχέση με το net tonnage, μονάδα μέτρησης χωρητικότητας που χρησιμοποιούν αρκετά ευρωπαϊκά συστήματα.»

Από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν-διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα, μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους.

Σε αυτά προστίθεται και η εθελοντική εισφορά των πλοιοκτητών της οποίας το συνολικό ποσό αγγίζει τα 420 εκατομμύρια ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016.

«Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία» επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και προσθέτει:

«Είναι αξιοσημείωτο ότι το σύστημα φόρου χωρητικότητος αποτελεί παγκόσμιο σύστημα φορολογίας της ναυτιλίας και εφαρμόζεται από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά και άλλα κράτη. Δεν πρόκειται για ιδιαίτερη κατηγορία φόρου αλλά για εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των ναυτιλιακών εταιρειών. Συνεπώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο εξαίρεση επί του θέματος».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi