Navigation
24
Σεπ
location
Αθήνα
28 Μαρ 2016

Γνωστοί εφοπλιστές θύματα της κρίσης

nautilia-slider-efimerida Οικονομία

Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται σε αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων τους σε ελληνικές, αλλά κυρίως σε ξένες τράπεζες,ενώ εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν μπει στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς του Nasdaq και κινδυνεύουν με αποβολή (delisting), αν η μετοχή τους δεν διαπραγματεύεται πάνω από το «φράγμα» του 1 δολαρίου.

Οι πρώτοι μήνες του 2016, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, «βρίσκουν τη χώρα σε μια περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για τη βιομηχανία της ναυτιλίας διεθνώς και, δυστυχώς, η κατάσταση επιβαρύνεται για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια, λόγω και της οικονομικής δυσπραγίας που βιώνει η πατρίδα μας».

Στο διεθνές επίπεδο, τους τελευταίους μήνες του 2015 οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην έχουν υποστεί ραγδαία υποχώρηση, διανύοντας τη χειρότερη εποχή στην ιστορία τους.

Οι προσδοκίες ότι η διάλυση των παλαιότερων πλοίων θα οδηγούσε σε αποσυμφόρηση της αγοράς ξηρού φορτίου, λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, δεν επαληθεύθηκαν, με αποτέλεσμα πολλοί πλοιοκτήτες και ναυλομεσίτες να προβλέπουν πως η κρίση στον κλάδο θα συνεχιστεί και το 2016.

Από τη μία, η έντονη κάθοδος των τιμών των εμπορευμάτων, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης, και η παράλληλη πτώση του ρυθμού ανάπτυξης της Κίνας και από την άλλη η υπερπροσφορά τονάζ δημιουργούν τέτοιες συνθήκες, ώστε η έξοδος από την κρίση να φαντάζει δυσχερής, τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον.

Χαρακτηριστικό είναι ότι παράγοντες της ναυτιλίας εκτιμούν ότι το 1/3 των παραγγελιών για νεότευκτα φορτηγά δεν θα προχωρήσουν, καθώς πολλές ακυρώνονται, αφού αρκετοί εφοπλιστές δυσκολεύονται να βρουν χρηματοδότηση.Όμως, εκτός από την πώληση πλοίων και την ακύρωση στις παραλαβές νεότευκτων, αυξάνεται ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που προχωρούν σε παροπλισμό μέρους του στόλου τους, έως ότου βελτιωθούν οι συνθήκες στην αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, στην Ελευσίνα έχουν «δέσει» ήδη περίπου 30 φορτηγά πλοία, ενώ στον Πειραιά κυκλοφορούν φήμες ότι έχουν γίνει αιτήσεις για παροπλισμό περίπου 500 πλοίων. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλα διεθνή λιμάνια.

Από την άλλη πλευρά, η κρίση, εκτός από προβλήματα, δημιουργεί και ευκαιρίες που κάποιοι θα σπεύσουν να εκμεταλλευτούν. Ήδη, ο εφοπλιστής Θανάσης Μαρτίνος της EasternMediterraneanMaritime δήλωσε πως υπάρχει και θετική πλευρά, λέγοντας πως παρουσιάζονται ευκαιρίες για αγορά μοντέρνων πλοίων και για ενίσχυση του στόλου. Την ίδια ώρα, ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν ότι η συγκέντρωση του χώρου, μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις, θα επισπευσθεί το επόμενο διάστημα, όπως ακριβώς συμβαίνει και με άλλους κλάδους. Την τάση αυτή ακολουθεί και ηναυτιλία, καθώς, όπως έδειξε έρευνα της PetrofinResearch, ο αριθμός των ναυτιλιακών επιχειρήσεων μειώθηκε σε 648 στα τέλη του 2015, από 668 πριν (-3%), ενώ στα 18 χρόνια που πραγματοποιείται η έρευνα της εταιρείας αυτές ήταν κατά 30% λιγότερες.

«Η απόσταση μεταξύ των μεγαλύτερων και των μικρότερων εφοπλιστών αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω, καθώς οι μικρότεροι θα δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στην κάμψη της αγοράς και στην ελλιπή χρηματοδότηση», σημείωσαν οι αναλυτές της Petrofin.

Πέντε Έλληνες εφοπλιστές σε κρίση

Ο Γιώργος Οικονόμου και ο Πέτρος Παππάς έχουν λάβει δραστικά μέτρα για να περιορίσουν τις ζημιές, που ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Σε ταραγμένα νερά πλέουν και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές μεστόλους από φορτηγά πλοία, όπως η Αγγελική Φράγκου, ο Συμεών Παληός, ο Μιχάλης Μποδούρογλου.

Γιώργος Οικονόμου 

Ένα βήμα πριν πέσει στα βράχια βρίσκεται για δεύτερη φορά μέσα σε ενάμιση χρόνο η DryShips του ΓιώργουΟικονόμου. Ήταν τέλη του 2014, όταν απέφυγε στο παρά πέντε την αίτηση υπαγωγής στο κεφάλαιο 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, λόγω της λήξης ομολογιακών δανείων ύψους 700 εκατ. δολαρίων.Τώρα, ο Έλληνας εφοπλιστής βρίσκεται εκ νέου σε δίνη, καθώς πριν από μερικές ημέρες ανακοίνωσε ότι προχωρά σε στάση πληρωμής τριών δανείων που έχουν ωριμάσει, όπως και των δόσεων σε άλλα δάνεια, για τα οποία καταβάλλει μόνο τους τόκους.

«H παρατεταμένη ύφεση στην αγορά του ξηρού φορτίου και οι απαισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία των ναύλων υποχρεώνουν την εταιρεία να ξεκινήσει νέες συζητήσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανειακών της υποχρεώσεων», ανακοίνωσε επισήμως ο εισηγμένος στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακός όμιλος.

H DryShips δεν «χτυπήθηκε» δυνατά μόνο από τα κύματα του ξηρού φορτίου και από τα χαμηλά ναύλα των 23 πλοίων που διαχειρίζεται στον συγκεκριμένο τομέα, αλλά και από τα αρνητικά αποτελέσματα λόγω διαγραφής μέρους της επένδυσης στην OceanRig, η οποία δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες εξορύξεις υδρογονανθράκων, αλλά και της απομείωσης της αξίας των πλοίων.

Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν πως η DryShips, η οποία ελέγχει 23 φορτηγά πλοία, βαρύνεται με τραπεζικές υποχρεώσεις της τάξης των 236 εκατ. δολαρίων, ενώ στο τέταρτο τρίμηνο παρουσίασε ζημιές ύψους 527,6 εκατ. δολαρίων, λόγω της απομείωσης της αξίας του στόλου της αλλά και της απομείωσης της συμμετοχής της στην επίσης εισηγμένη ναυτιλιακή OceanRig, που δραστηριοποιείται στην έρευνα και την ανάπτυξη υπεράκτιων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

Πέτρος Παππάς 

Ο Πέτρος Παππάς της StarBulk είναι ένα από τα «θύματα» της κρίσης που σαρώνει τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Πέρσι, ηναυτιλιακή εταιρεία του Έλληνα εφοπλιστή συγκέντρωσε τα βλέμματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας με το κολοσσιαίο deal που έκανε με το αμερικανικό fundOaktree, δημιουργώντας έναν στόλο 100 πλοίων. Ωστόσο, η εταιρείαανακοίνωσε πρόσφατα ζημιές-μαμούθ, ύψους σχεδόν μισού δισ. δολαρίου, για τη χρήση 2015, λόγω της κατακόρυφης πτώσης των ναύλων ξηρού φορτίου.

Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι η εικόνα του ισολογισμού της StarBulk θα ήταν πολύ χειρότερη εάν δεν λάμβανε δραστικά μέτρα περιορισμού του κόστους, συνολικού ύψους 660 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία συμφώνησε μεταξύ άλλωνμε τα ναυπηγεία να μεταθέσει τις παραλαβές πέντε πλοίων τύπου Newcastlemax από το 2016 στο 2017 και στο 2018, με αποτέλεσμα να εξοικονομήσει για δύο χρόνια δαπάνες ύψους 188 εκατ. δολαρίων.

Επιπλέον, κατάφερε να αναπροσαρμόσει τις δαπάνες για τα υπόλοιπα υπό κατασκευή πλοία, πετυχαίνοντας ένα συνολικό όφελος της τάξης των 223,1 εκατ. δολαρίων, ενώ, παράλληλα, τον Δεκέμβριο του 2015 συμφώνησε να πουλήσει 10 πλοία, αποκομίζοντας έσοδα 56 εκατ. δολαρίων μετά την αποπληρωμή του χρέους και διάφορων υποχρεώσεων. Συνολικά, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών, η StarBulk έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκατ. δολαρίων μετά την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX.

Μιχάλης Μποδούρογλου

Ο Μιχάλης Μποδούρογλου δίνει τη δική του μάχη για να σώσει από το οικονομικό «ναυάγιο» την ParagonShippingInc, προχωρώντας ακόμα και στην πώληση πλοίων του στόλου του, προκειμένου να καλύψει τις υποχρεώσεις της εταιρείας. Πρόσφατα ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να πουλήσει έξι πλοία, προκειμένου να διευθετήσει τα χρέη της. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τα πλοία είχαν υποθηκευτεί ως προϋπόθεση της συμφωνίας αναχρηματοδότησης 160 εκατ. δολαρίων, που σύναψε η εταιρεία με τις τράπεζες. Τον Σεπτέμβριο του 2015, το συνολικό χρέος της Paragon, που βρίσκονταν σε εκκρεμότητα, ανερχόταν στα 206 εκατ. δολάρια.

Την ίδια στιγμή, η ναυτιλιακή εταιρεία έκανε γνωστό ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τα ναυπηγεία JiangsuYangzijiang για την αναβολή της παράδοσης τριών νέων πλοίων που έχει παραγγείλει προς το τέλος του 2016, λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και χωρίς να υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Paragon ακύρωσε ήδη την παραλαβή ενός νεότευκτου πλοίου από το ναυπηγείο YangzhouDayang, που ήταν προγραμματισμένο να παραδοθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2015, και βρίσκεται στη διαιτησία με την Dayang για την ακύρωση ενός ακόμη καινούργιου ultramax, που επρόκειτο να παραδοθεί τον Δεκέμβριο του 2015.

Αγγελική Φράγκου

Η Αγγελική Φράγκουφαίνεται να έχει μπει σε μεγάλες φουρτούνες, καθώς η Navios έχασε 529,78 εκατ. από την κεφαλαιοποίησή της μέσα σε τρία χρόνια, εξαιτίας της κατάρρευσης της αγοράς ξηρού φορτίου. H κεφαλαιοποίηση της NaviosMaritimeHoldings, τον Σεπτέμβριο του 2013, έφτανε τα 702,9 εκατ. δολάρια. Σήμερα έχει υποχωρήσει στα 173,12 εκατ. δολάρια,δηλαδή «εξανεμίστηκαν» 529,78 εκατ. δολάρια.

Ταυτόχρονα, είδε την καθαρή ζημία της να εκτοξεύεται,από τα 56,2 εκατ. δολάρια το 2014, στα 134,1 εκατ. το 2015. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η μετοχή της εταιρείας χρειάζεται ενίσχυση, όπως και η ρευστότητα των ταμείων της ναυτιλιακής. Κάτι το οποίο έγινε αισθητό και από τον «εσωτερικό δανεισμό» στον οποίο κατέφυγε η «μαμά» NaviosMaritimeHoldings από τη «θυγατέρα» NaviosMaritimeAcquisition, ύψους 50 εκατ. δολαρίων. Μια κίνηση που προκάλεσε αρκετά ερωτήματα στους ναυτιλιακούς και χρηματιστηριακούς κύκλους, καθώς εκφράζονται ανησυχίες γύρω από το θέμα της NaviosMaritimeHoldings και κατά πόσο μπορεί να επηρεαστεί και η NaviosMaritimeAcquisition, η οποία αποτελεί μία από τις πιο «υγιείς» οικονομικά ναυτιλιακές της κας Φράγκου. H «φουρτούνα» για την καπετάνισσα από τη Χίοδιαφαίνεται από την πορεία της μετοχής στο ταμπλό της αμερικανικής χρηματαγοράς. H τιμή της μετοχής της NaviosMaritimeHoldings έκλεισε στις 7 Μαρτίου στα 1,58 δολάρια, ενώ το υψηλό 52 εβδομάδων ήταν στα 4,62 δολάρια. Μια πτώση που μεταφράζεται σε ποσοστό της τάξεως του 66%. Από τις 29 Γενάρη και έως τις 4 Μαρτίου, η μετοχή διαπραγματευόταν σταθερά κάτω από το «ψυχολογικό φράγμα» του 1 δολαρίου.

Το σίγουρο είναι πως η 50χρονη καπετάνισσα από τη Χίο,Αγγελική Φράγκου, ψάχνει τρόπους για να βελτιώσει τη ρευστότητα της NaviosHoldings, που διαχειρίζεται 59 bulkers, καθώς δεν αναμένεται κάποιο «turnaroundstory» για την αγορά του ξηρού φορτίου πριν από το 2018.

Συμεών Παληός 

Ο Συμεών Παληός προσπαθεί να οδηγήσει την DianaShipping μακριά από τις μεγάλες φουρτούνες που φέρνει η δραματική πτώση των ναύλων του ξηρού φορτίου. Ο Έλληνας εφοπλιστήςενισχύει τον στόλο του, που ήδη αριθμεί 43 πλοία, αξιοποιώντας δύο «όπλα» του: την πρόσβασή του στον δανεισμό από το διεθνές τραπεζικό σύστημα και τη ρευστότητα της Diana, έστω ώστε να χρηματοδοτεί τις «έξυπνες» αγορές του, τώρα που έχουν πέσει οι αξίες των πλοίων.

Ωστόσο, καταγράφονται σημαντική επιδείνωση των μεγεθών της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά (NYSE) ναυτιλιακής και πτώση των εσόδων της, κάτι που αποδίδεται στη «χωρίς φρένο» μείωση των ναύλων, η οποία αγγίζει αυτή την εποχή ακόμα και το 65%!

Για το 9μηνο του 2015, η Diana ανακοίνωσε ζημιές 46,5 εκατ. δολάρια για τους μετόχους της, από 7,7, εκατ. δολάρια, και έσοδα 119,4 εκατ. δολάρια, από 129,4 εκατ. δολάρια.

Tην ίδια ώρα, η Diana του Συμεών Παληού κατάφερε να υπογράψει μέσω τριών θυγατρικών της νέα πιστωτική «γραμμή» 75.734.900 δολαρίων με τη TheExport-ImportBankofChina, ενώ, σύμφωνα με αναλυτές, διαθέτει παράλληλα μετρητά 220 εκατ. δολάρια, μια ρευστότητα ικανή να τον βοηθήσει να ξεπεράσει την καταιγίδα!

ΤΩΝ Δημήτρη Σταυρόπουλου, Νίκου Κουφάκου

το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 28/03

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi