Navigation
23
Οκτ
location
Αθήνα
10 Ιούλ 2017

Ελλάδα-Βουλγαρία: Δια του σιδηροδρόμου θα παρακάμψουν τον Βόσπορο

σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς Νέα

Η σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς μπορεί να θεωρείται δύσκολη, αλλά ταυτόχρονα είναι και ιδιαίτερα ελκυστική από εμπορικής πλευράς, έτσι οι δύο πλευρές –σύμφωνα με πληροφορίες- εξετάζουν διάφορα σενάρια, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μάλλον, βλέπει θετικά το έργο.

Σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες που έχουν εκπονηθεί και διαθέτουν η Ελλάδα και η Βουλγαρία εμφανίζουν ότι μόλις με το 5% της εμπορευματικής κίνησης που γίνεται αυτή τη στιγμή μέσω των Στενών του Βοσπόρου, θα είναι βιώσιμη η σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-Σβίλενγκραντ – Μπουργκάς.

Η σύνδεση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς με αναβάθμιση των υπαρχόντων σιδηροδρομικών υποδομών είναι ένα σχέδιο που αντιμετωπίζεται θετικά όχι μόνον από τις δύο χώρες, αλλά και από την Κομισιόν, όπως άφησε να εννοηθεί η ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλκ.

Κάποια από τα στοιχεία του φιλόδοξου σχεδίου συζητήθηκαν την Πέμπτη 6 Ιουλίου στη Θεσσαλονίκη από τον υπουργό υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη και τον βούλγαρο υπουργό μεταφορών τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνικών, Ιβαήλο Μοσκόφσκι, χωρίς να υπάρξουν ανακοινώσεις. Άλλωστε, όπως έχει αποδείξει η εμπειρία ανάλογα διακρατικά σχέδια απαιτούν πολλά χρόνια για την εφαρμογή τους.

Η ευρωπαία επίτροπος μεταφορών έχει προτείνει στις κυβερνήσεις των δύο χωρών να εξετάσουν το ενδεχόμενο της σύστασης κοινής εταιρείας η οποία θα αναλάβει να προχωρήσει την επένδυση, σύμφωνα με το πρότυπο του μεγάλου σχεδίου Rail Baltica, η οποία θα συνδέει τις τρεις Χώρες της Βαλτικής με την Πολωνία. την Πολωνία.

Τον Οκτώβριο του 2014 οι κυβερνήσεις της Εσθονίας, της Λετονίας και της Λιθουανίας ίδρυσαν από κοινού την RB Rail, η οποία θα προωθήσει το σιδηροδρομικό έργο. Αντίστοιχο μοντέλο θα μπορούσαν να ακολουθήσουν η Ελλάδα και η Βουλγαρία είχε πει στους εκπροσώπους των δύο χωρών η Σλοβένα επίτροπος Μεταφορών κατά τη συνάντησή τους στα τέλη Μαρτίου.

Παράγοντες της αγοράς διεθνών μεταφορών επισημαίνουν το υψηλό κόστος διέλευσης του Βοσπόρου, αλλά και τις εξαγγελίες της τουρκικής πλευράς για κατασκευή νέου καναλιού ώστε να αντιμετωπιστούν τα σημερινά προβλήματα. Οι ίδιοι επικαλούνται και τα σχέδια της Τεχεράνης για ενίσχυση του διαμετακομιστικού εμπορίου Ιράν – Ευρώπης μέσω του Εύξεινου Πόντου.

Ο ελληνικός βραχίονας του επενδυτικού σχεδίου περιλαμβάνει την αναβάθμιση και διαχείριση του λιμένα Αλεξανδρούπολης μαζί με αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου  και την οδική σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό. Βέβαια, όλα αυτά σχεδιάζονται την ίδια ώρα που στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ετοιμάζουν την αυτόνομη πώληση του λιμένα Αλεξανδρούπολης ( Ο.Λ.Α.). Στην κυβέρνηση επισημαίνουν πως δεν πρόκειται να προχωρήσει αυτόνομα η παραχώρηση του Ο.Λ.Α. καθώς προτεραιότητα έχει το ευρύτερο έργο παράκαμψης του Βοσπόρου.

Με δεδομένη τη στενότητα πόρων η ελληνική και η βουλγαρική πλευρά βλέπουν με καλό μάτι την αναζήτηση ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω του λεγόμενου πακέτου Γιούνκερ.

Επίσης, απαιτείται διακρατική συμφωνία με την Βουλγαρία, αλλά και σύσταση της κοινής εταιρείας που προτείνει η Βιολέτα Μπουλκ ώστε να υπάρχει ενιαία εικόνα απέναντι στους υποψήφιους επενδυτές. Η κοινή επιτροπή που είχε δημιουργηθεί πέρυσι είχε εξετάσει τη διεκδίκηση κονδυλίων για τις μελέτες από το χρηματοδοτικό εργαλείο Connection Europe Facility (CEF). Το κόστος για την αναβάθμιση του ελληνικού τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα υπολογίζεται κοντά στα 160.000.000 ευρώ καθώς αφορά ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Αντίθετα, στο βουλγαρικό τμήμα του άξονα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς χρειάζονται περισσότερα έργα γιατί απαιτείται και αναβάθμιση της υποδομής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
PolicePress
kinima_ypervasi