Navigation
25
Μαρ
location
Αθήνα
25oC
Αίθριος - καθαρός
1 Αυγ 2016

Διαδικασίες-εξπρές για να γεμίσουν τα ταμεία

Χρήμα Ελλάδα Οικονομία

Τις επόμενες 90 μέρες –προκειμένου να γεμίσει τα άδεια ταμεία– η κυβέρνηση «βγάζει στο σφυρί», μαζικά, υποδομές, λιμάνια, παραλίες, ξενοδοχεία, οικόπεδα, αεροδρόμια, τουριστικά ακίνητα και εθνικές οδούς, παρά τις προεκλογικές υποσχέσεις και τις δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι η κρατική περιουσία δεν πρόκειται να ξεπουληθεί…

του Δημήτρη Σταυρόπουλου

Τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο θα προκηρυχθούν επτά διαγωνισμοί για την παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, της Εγνατίας Οδού, του Αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», της ΕΕΣΣΤΥ και των «φιλέτων» στην Κασσιόπη, στην Κέρκυρα και στην περιοχή Αφάντου στη Ρόδο.

Ταυτόχρονα, επισπεύδονται οι διαδικασίες ώστε να ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες, προκειμένου να αρχίσουν τα έργα στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού και να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του «Αστέρα» της Βουλιαγμένης.
Οι λόγοι της κυβερνητικής αυτής… πρεμούρας να προχωρήσει σε μαζικές ιδιωτικοποιήσεις είναι δύο: Η εμφανής αδυναμία της να συγκεντρώσει άμεσα χρήματα, για να ανταποκριθεί στις τρέχουσες υποχρεώσεις της, και η απαίτηση των δανειστών, οι οποίοι πιέζουν να προχωρήσουν τα σχετικά προγράμματα και οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα και δεν υλοποιούνται.

Αγώνας δρόμου, λοιπόν, με πολλές στάσεις θα είναι το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ φέτος, με τα φώτα να πέφτουν στη
Θεσσαλονίκη και στις επερχόμενες ιδιωτικοποιήσεις σε ΟΛΘ και Εγνατία Οδό. Ήδη, φέτος ολοκληρώθηκε ο ΟΛΠ, επανήλθε σε ρυθμούς σύμβασης το Ελληνικό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πάει για σύμβαση και ο «Αστέρας» το ίδιο.

Στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια στο Αεροδρόμιο της
Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος». Σε αυτό γίνονται διαπραγματεύσεις με το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP, που κατέχει το 40% του Αεροδρομίου. Ο στόχος είναι να πέσουν νέες επενδύσεις στο Αεροδρόμιο με το ποσό όμως να είναι γνωστό.

Το μεγάλο στοίχημα θα είναι η Εγνατία Οδός που ιδιωτικοποιείται με 3 από τους 5 κάθετους άξονές της για χρονικό διάστημα 30-40 ετών. Η διαγωνιστική διαδικασία μάλλον θα βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο. Επίσης, τον Σεπτέμβριο (στις 12) θα γίνει ο νέος διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ. Εκεί αναμένεται τουλάχιστον ένας διεκδικητής.

Τον Οκτώβριο μετατίθεται ο διαγωνισμός για την πώληση των μετοχών του ΟΛΘ. Η διαδικασία πάει λίγο πιο πίσω, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ είναι αισιόδοξο ότι θα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Στις εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσουν έως το τέλος του 2016 περιλαμβάνεται η ενεργοποίηση της σύμβασης του Ελληνικού (απομένουν οι άδειες, που, όμως, αποτελούν και πονοκέφαλο λόγω της γραφειοκρατίας) και αρχές Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει η απόδοση των αεροδρομίων στη Fraport. Την ίδια περίοδο θα έχει μπει και η COSCO στον ΟΛΠ και υπάρχει η ελπίδα έως το τέλος του έτους να έχει υπογραφεί η σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε ό,τι αφορά τον Σιδηρόδρομο, φορτωμένοι με χρήματα για επενδύσεις έρχονται οι Ιταλοί της Ferrovie, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ. Ο διαγωνισμός, που έβγαλε προτιμώμενο επενδυτή την ιταλική εταιρεία, τρέχει για να ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του έτους.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ, η Ferrovie ρίχνει το βάρος της στις επιβατικές μεταφορές, περισσότερο από τις εμπορευματικές (όπου ήδη θα έχει 2 ανταγωνίστριες εταιρείες) και θεωρεί ότι υπάρχει «μέλλον» σε αυτόν τον τομέα, καθώς τα τελευταία χρόνια –λόγω των έργων αναβάθμισης– το επιβατικό μεταφορικό έργο έχει μειωθεί σημαντικά. Οι ίδιες πληροφορίες μιλούν για επενδύσεις που θα φτάσουν ακόμα και το 1 δισ. ευρώ και θα αφορούν πολλαπλά μέτωπα, χωρίς, όμως, να υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες προς το παρόν. Μετά την επιτυχημένη έκβαση του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Ferrovie αποκτά και τον πρώτο λόγο για τον νέο διαγωνισμό της ΕΕΣΣΤΥ και υπάρχει η μεγάλη ελπίδα ο διαγωνισμός που θα βγει στον αέρα την επόμενη εβδομάδα, να κλείσει γρήγορα και με επιτυχία.

Ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού…
Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να δημοσιευθεί η σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος, καθώς τα δύο βασικότερα εμπόδια που καθυστερούσαν το εγχείρημα –δηλαδή οι δανειακές υποχρεώσεις και το πλάνο της αποκρατικοποίησης– φαίνεται να έχουν αρθεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μία βασική αλλαγή είναι η τύχη των δανείων της εταιρείας. Το δάνειο των 250 εκατ.
ευρώ που είχε χορηγήσει η Τράπεζα Πειραιώς θα εξυπηρετείται από τον παραχωρησιούχο επενδυτή και ο υπόλοιπος δανεισμός από την Εγνατία Οδό ΑΕ, η οποία παραμένει στο Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τροπολογία που ψηφίστηκε από τη Βουλή, στο πρόσφατο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, οι οφειλές της Εγνατίας Οδού από δανειακές συμβάσεις που είχε συνάψει με τράπεζες, για την εξασφάλιση των οποίων έχουν συσταθεί εμπράγματα δικαιώματα επί του δικαιώματος εκμετάλλευσης πριν από τη μεταβίβαση της εταιρείας στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), δύνανται να αναλαμβάνονται από τον ανάδοχο της σύμβασης αξιοποίησης.

Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτη επενδυτή θα έχει διάρκεια έως και 40 έτη.
Με διαδικασίες-εξπρές, σχεδόν πέντε εργάσιμων ημερών, η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) δημοσίευσε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την επιλογή δεύτερου συμβούλου αποτίμησης της αξίας, που θα
έχει η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», την οποία έχει υπογράψει η «Αερολιμήν Αθηνών». Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έληξε στις 27 Ιουνίου, με το ποσό που θα λάβει ο δεύτερος αποτιμητής να ανέρχεται σε 140.000 ευρώ.

Σημειώνεται πως οι συζητήσεις με την εταιρεία του καναδικού ομίλου PSP, που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο,
βρίσκονται σε εξέλιξη. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% της «Αερολιμήν Αθηνών» και το Δημόσιο το 25%, με τους Καναδούς να ελέγχουν το 40% και τον Όμιλο Κοπελούζου το 5%.
Η συμφωνία με τους δανειστές προβλέπει πως σε πρώτη φάση θα προχωρήσει η 20ετής επέκταση της σύμβασης
παραχώρησης που λήγει το 2026, ενώ σε δεύτερο στάδιο θα επιδιωχθεί η πώληση του 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Προχωρά η αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ, παρά τις αντιδράσεις που σημειώνονται από τους συνδικαλιστές της
επιχείρησης. Το ΤΑΙΠΕΔ παρέδωσε ήδη στους ενδιαφερόμενους επενδυτές το νέο Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης (ΣΣΠ) μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ ΑΕ, προκειμένου να είναι ενήμεροι εκ των προτέρων για τους όρους λειτουργίας του λιμένος. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές –συνολικά οκτώ– θα έχουν περιθώριο περίπου έξι εβδομάδων να μελετήσουν το νέο ΣΣΠ και να καταθέσουν τα δικά τους σχόλια.

Εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων
Κύριο χαρακτηριστικό του νέου ΣΣΠ είναι η πρόβλεψη επενδύσεων 220 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του λιμένος της συμπρωτεύουσας. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, αλλά φαίνεται ότι κρίθηκαν υπέρογκες. Έτσι, ο πήχης χαμήλωσε, με στόχο το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό Δημόσιο να επιτύχουν καλύτερο προσφερόμενο τίμημα.
Το ΤΑΙΠΕΔ γνωστοποίησε στους ενδιαφερόμενους επενδυτές πως προγραμματίζει την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στα τέλη Σεπτεμβρίου. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων επέλεξε να δώσει επαρκές περιθώριο διαβούλευσης των ενδιαφερόμενων επενδυτών με τους συμβούλους του, παρά να αναλωθεί σε συνεχείς παρατάσεις, όπως στο παρελθόν. Μέχρι τότε εκτιμά ότι θα έχουν υποχωρήσει και οι όποιες αντιδράσεις σημειώνονται σήμερα – κατά κύριο λόγο από τους συνδικαλιστές των φορέων που αποκρατικοποιούνται. Αντίθετα, οι παραγωγικοί φορείς στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη έχουν τοποθετηθεί υπέρ των αποκρατικοποιήσεων των δύο λιμένων.
Λίγο πιο κοντά στις τελικές υπογραφές βρίσκεται η πρώτη αποκρατικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ στον τομέα της ακίνητης περιουσίας. Ο λόγος για την Κασσιόπη, στην Κέρκυρα, η οποία τέλη Ιανουαρίου 2013 αποφασίστηκε να παραχωρηθεί, για 99 χρόνια, έναντι εφάπαξ τιμήματος 23 εκατ. ευρώ, στην αμερικανικών συμφερόντων NCH Capital. Ωστόσο, τρία χρόνια και δύο μήνες μετά, η έκταση των 490 στρεμμάτων παραμένει αναξιοποίητη.

Από τα 490 στρέμματα της έκτασης με ακτογραμμή 725 μέτρων, το 50% καλύπτεται από δασική έκταση, ενώ υπάρχει ο υγρότοπος της Βρωμολίμνης. Η συνολική δόμηση θα είναι περίπου 35.800 τ.μ., με σημαντικά χαμηλότερη κάλυψη στο 7% της έκτασης, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης –άνω του 60%–
θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο στο ευρύ κοινό, συμπεριλαμβανομένων των δασικών τμημάτων και του υγροβιότοπου.

Μέχρι σήμερα, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες το Ελληνικό, ο Αστέρας της Βουλιαγμένης, ο ΟΛΠ, ακίνητα του εξωτερικού και μικρές κρατικές τουριστικές μονάδες (ξενοδοχεία και ιαματικές πηγές στο εσωτερικό). Δεν έχουν καρποφορήσει ακόμα οι προσπάθειες για την παραχώρηση νησιών, τουριστικών ξενώνων ή παραθαλάσσιων εκτάσεων, παρά το έντονο ενδιαφέρον από το εξωτερικό.

Έτοιμα προς πώληση
Αυτήν τη στιγμή, από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είναι επίσης έτοιμα προς πώληση τα εξής.


  • Το πρώην Σανατόριο της Αγίας Ελεούσας. Συνίσταται σε ένα σύμπλεγμα τριών διατηρητέων-προστατευόμενων διώροφων κτηρίων, κατασκευασμένων κατά την εποχή της ιταλικής κατοχής, τα οποία συγκαταλέγονται στα σημαντικά αρχιτεκτονικά και πολιτιστικά αποθέματα του νησιού. Πρόκειται για κτήρια συνολικής δομημένης επιφάνειας 708,60 μ2 επί οικοπέδου επιφάνειας 21.380 μ2.
    Το Σανατόριο βρίσκεται στο χωριό Ελεούσα, μία από τις πιο πράσινες περιοχές του νησιού, 37 χλμ. από την πόλη της Ρόδου, η οποία αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας.
    
  • Τα τρία Αρχοντικά, Ξηραδάκη, Μουσλή και Ευαγγελινάκη, αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα της πηλιορείτικης αρχιτεκτονικής, με αξιόλογα επιμέρους στοιχεία. Λειτούργησαν επί σειρά ετών ως ξενώνες.
     Τα Αρχοντικά Ξηραδάκη και Μουσλή βρίσκονται στη Μακρυνίτσα, ιδιαίτερα δημοφιλή παραδοσιακό οικισμό του Πηλίου, μόλις 17 χλμ. από την πόλη του Βόλου. Το Αρχοντικό Ξηραδάκη έχει δομημένη επιφάνεια 637 μ2, ενώ το Αρχοντικό Μουσλή 439 μ2.
    
  • Το Αρχοντικό Ευαγγελινάκη βρίσκεται στο ιστορικό χωριό των Μηλιών – οικισμός με σημαντική ιστορική και πολιτισμική κληρονομιά, που αποτελεί την αφετηρία της τουριστικής σιδηροδρομικής διαδρομής του Πηλίου. Το Αρχοντικό έχει δομημένη επιφάνεια 390 μ2.
    
  • Η «Villa De Vecchi» είναι ένα ιστορικό διώροφο κτίσμα (κατασκευάστηκε από τις ιταλικές Αρχές κατοχής), συνολικής επιφανείας 757 μ2, μοναδικής αρχιτεκτονικής αξίας. Βρίσκεται σε μια περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, με μοναδική θέα, η οποία αποτελεί διάσημο τουριστικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του
    έτους.

Η ΔΕΠΑ είναι ο επίσημος εισαγωγέας και διανομέας φυσικού αερίου. Προμηθεύεται αέριο από πολλούς προμηθευτές μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας και παρέχει περίπου το 90% του αερίου το οποίο καταναλώνεται στη χώρα.
Η ΔΕΠΑ κατέχει το 100% του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος κατέχει, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το Εθνικό Σύστημα
Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η ΔΕΠΑ κατέχει, επίσης,το 51% των Εταιρειών Διανομής Αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, που προμηθεύουν τους πελάτες λιανικού εμπορίου στις αντίστοιχες περιοχές.

Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 65% της ΔΕΠΑ, ενώ το υπόλοιπο βρίσκεται στα χέρια της Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ.
Το ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει τις UBS, Rothschild και Alpha Bank ως οικονομικούς συμβούλους και τις Koutalides Law Firm και Clifford Chance ως νομικούς συμβούλους, προκειμένου να βοηθήσουν στη διαδικασία αποκρατικοποίησης της εταιρείας.

Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού ΑΕ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ισχύος και παροχής ηλεκτρισμού στην Ελλάδα, με πάνω από 7,5 εκατ. πελάτες και εγκατεστημένη ισχύ η οποία, στα 12.800 MW, υπερβαίνει το 80% του συνόλου της χώρας.
Η παραγωγή της στηρίζεται σε μονάδες λιγνίτη, αερίου και πετρελαίου καθώς και σε υδροηλεκτρικούς σταθμούς και εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η ΔΕΗ κατέχει και λειτουργεί το εθνικό σύστημα μετάδοσης ηλεκτρισμού και τα δίκτυα διανομής.
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 17% της ΔΕΗ, ενώ το ελληνικό Δημόσιο το 34% της εταιρείας, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 30/07

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi