Navigation
23
Σεπ
location
Αθήνα
21 Μαρ 2016

Δεν έχουν λεφτά, δεν ασφαλίζουν τα Ι.Χ.

οχήματα-παρασκήνιο Οικονομία

Μικρές προσδοκίες «τρέφουν» οι ασφαλιστικές εταιρείες

της Μαρίας Ακριβού

Ο φόβος της επιβολής προστίμου σε όσους κυκλοφορούν παράνομα στους δρόμους με ανασφάλιστα οχήματα δεν φαίνεται να αναγκάζει τους παραβάτες να συμμορφωθούν. Η δικαιολογία της μείωσης του βασικού τους εισοδήματος, εξαιτίας της κρίσης, και η ελπίδα ότι για ακόμα μία χρονιά θα τη γλυτώσουν, όπως συνέβη και τα προηγούμενα έτη, οδηγούν πολλούς σε μη τακτοποίηση των οικονομικών τους εκκρεμοτήτων. Οι, δε, ασφαλιστικές εταιρείες κρατούν «μικρό καλάθι» και προσδοκούν αντιστροφή του κλίματος, έστω και την τελευταία στιγμή.

Ανεπίσημα στοιχεία κάνουν λόγο για 800.000 με 1 εκατ. ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν καθημερινά ανάμεσά μας, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται ότι θα εντοπίσει ηλεκτρονικά το συντομότερο δυνατό τους παραβάτες και θα προβεί στην επιβολή τιμωρίας. Πέρα από το κράτος και τις ασφαλιστικές εταιρείες, χαμένοι για ακόμα μία φορά βγαίνουν οι συνεπείς οδηγοί, που καταβάλλουν στην ώρα τους τις οφειλές τους και που υφίστανται μεγάλη ταλαιπωρία κατά τη διαδικασία αποπληρωμής στις αρμόδιες υπηρεσίες.

 

Είμαστε η πρώτη χώρα σε ανασφάλιστα οχήματα σε όλη την Ευρώπη

Υπέρ του μέτρου της ηλεκτρονικής διασταύρωσης στοιχείων που αφορούν τους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων τάσσεται ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, Κωνσταντίνος Μπερτσιάς. Ο ίδιος κάνει λόγο για μια διαδικασία που γίνεται αυτόματα και η οποία χαρακτηρίζεται από αποτελεσματικότητα και διαφάνεια. «Ο τροχονόμος, πλέον, καθίσταται αναποτελεσματικός. Όπως έχει αποδειχθεί, σε άλλες χώρες της ΕΕ τέτοιου είδους μέτρα αποδίδουν. Χρειάστηκε να περάσουν τρία χρόνια για να τεθεί σε εφαρμογή ο νόμος. Είμαστε η πρώτη χώρα σε ανασφάλιστα οχήματα σε όλη την Ευρώπη».

Ο κ. Μπερτσιάς προσθέτει πως ως πρόβλημα δεν πρέπει να θεωρείται η επιβολή ποινών, αλλά η ανυπαρξία ασφάλισης οχημάτων, η οποία είναι καταστροφική, σε περίπτωση ατυχήματος, τόσο για εκείνον που διαθέτει το ανασφάλιστο όχημα όσο και για εκείνον που έχει συγκρουστεί μαζί του. Τονίζει, ωστόσο, πως εξαιτίας του νέου μέτρου παρατηρείται μεγαλύτερη προσέλευση ανθρώπων που ασφαλίζουν τα οχήματά τους. «Η τιμή των ασφαλίστρων είναι πολύ χαμηλή. Αν κάποιος δεν είναι σε θέση να ασφαλίσει το όχημά του με ένα τόσο χαμηλό ποσό, τότε να το αφήσει στην άκρη. Στα ανείσπρακτα ποσά προσθέστε και εκείνους που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, αλλά και εκείνους που δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ».

Στην επαρχία τα περισσότερα ανασφάλιστα οχήματα

Από την πλευρά του,ο Σωτήρης Παπαντωνόπουλος, συνιδρυτής της Insurance Μarket, αναφέρει στο «Π» ότι τα περισσότερα ανασφάλιστα οχήματα προέρχονται από την επαρχία και είναι, κυρίως, μηχανάκια, τα οποία κυκλοφορούν «ανενόχλητα» στις τοπικές κοινωνίες, όπου όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους και είναι πιο ελαστικοί σε θέματα παραβατικότητας. Επισημαίνει, δε, πως στη χώρα μαςμέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια διασταύρωση και επίσημη ανακοίνωση των στοιχείων που αφορούν τα ανασφάλιστα οχήματα, με αποτέλεσμα η εικόνα που παρουσιάζεται να είναι στρεβλή. «Η αλήθεια είναι πως, παρά τα όσα λέγονται, εμείς τις τελευταίες τρεις εβδομάδες έχουμε παρατηρήσει μια άνοδο σε ό,τι αφορά τη δουλειά μας. Λόγω της ανακοίνωσης που έγινε από το υπουργείο στα τέλη Φεβρουαρίου, σχεδόν 50.000 με 100.000 χιλιάδες ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων έσπευσαν να τα ασφαλίσουν. Το νούμερο σαφώς και είναι μικρό, γεγονός που, κατά τη γνώμη μου, οφείλεται στο ότι είναι η τέταρτη φορά που η κυβέρνηση μιλά για πρόστιμα τα οποία δεν εφαρμόζονται και οι ιδιοκτήτες δεν είναι πεπεισμένοι ότι, τελικά, θα ισχύσουν».

Ο κ. Παπαντωνόπουλος τονίζει πως από τον Απρίλιο του 2013 μέχρι και σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί κανένα πρόστιμο, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να έχει χάσει την αξιοπιστία των όσων λέει και να μην μπορεί να επιβάλει την τάξη. Προσθέτει, δε, πως τα ποσά που χάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες από την επαρχία, όπου το μέσο ετήσιο κόστος ασφάλισης ανέρχεται στα 150 ευρώ, είναι της τάξης των 75 εκατομμυρίων ευρώ, αν υποθέσουμε ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων ανέρχεται σε 500.000. «Τα ασφάλιστρα βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός, ο οποίος οδηγεί τις εταιρείες του κλάδου σε περαιτέρω μείωση τιμών. Ήδη, μέσα στο 2015, οι τιμές υποχώρησαν σχεδόν κατά 10%.Η κερδοφορία που κατέγραφαν οι ασφαλιστικές εταιρείες σταμάτησε από πέρυσι. Εάν φέτος υπάρξει κάποια κερδοφορία, αυτή θα είναι ελάχιστη έως ανύπαρκτη και αυτό επειδή από τη μία έχουν πέσει τα ασφάλιστρα, από την άλλη έχει αυξηθεί ο αριθμός των ατυχημάτων και το μέγεθος των ζημιών που καλούνται να καλύψουν οι ασφαλιστικές. Ο καλός καιρός και η πτώση της τιμής του πετρελαίου συμβάλλουν στο να χρησιμοποιεί ο κόσμος πιο συχνά το όχημά του για τις μετακινήσεις του, άρα αυξάνονται και οι φθορές».

Η πολιτική αστάθεια οδηγείσε μικρής διάρκειας συμβόλαια

«Τα ανασφάλιστα οχήματα αποτελούν πρόβλημα, γιατί μειώνουν τα έσοδα του κράτους κατά 100-200 εκατ., αυξάνουν τα έξοδα του επικουρικού κεφαλαίου –το οποίο το 2015 παρουσίασε έλλειμμα 700 εκατ. ευρώ– και, φυσικά, έχουν πολύ μεγάλο κοινωνικό κόστος, με τους συνεπείς οδηγούς να πληρώνουν, πάλι, τα σπασμένα των υπολοίπων», δηλώνει στο «Π» στέλεχος της Hellas Direct.

Βάσει έρευνας που διεξήγαγε η γνωστή εταιρεία που δραστηριοποιείται στον ασφαλιστικό κλάδο, σχετικά με το πώς τα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα επηρεάζουν τη διάρκεια των ασφαλίστρων, προκύπτει ότι υπάρχει απόλυτη συνάρτηση μεταξύ των δύο. Όσο πιο έντονα είναι τα γεγονότα, τόσο πιο μικρή η διάρκεια των συμβολαίων.

Όπως υπογραμμίζει η έρευνα, τη δεδομένη χρονική στιγμή η μέση διάρκεια των συμβολαίων αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ και είναι αντίστοιχα με εκείνα της περιόδου των capitalcontrols και του δημοψηφίσματος.«Η καταπολέμηση των ανασφάλιστων οχημάτων είναι αναγκαία, αλλά πραγματοποιείται σε μία κακή περίοδο για τον καταναλωτή. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιδράσει. Επιπλέον, έχουμε μερικές ανησυχίες σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ελέγχου και επιβολής προστίμων. Προς το παρόν, η εγκύκλιος που έχει κυκλοφορήσει φαίνεται να έχει κάποια κενά, τα οποία δείχνουν ότι θα γίνει ένας έλεγχος μία φορά και μετά θα ξεχαστεί, αλλά θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι».

Κοινή παραδοχή των ασφαλιστικών εταιρειών είναι ότι τα νούμερα ενδεχομένως να είναι πολύ μικρότερα και να πέσουν στο μισό της αρχική εκτίμησης, αφού υπάρχει και ένας σημαντικός αριθμός κρατικών αυτοκινήτων που δεν ασφαλίζονται εκ του νόμου. Παράλληλα, η πολυπόθητη αποπληρωμή των οφειλών μπορεί να αποτραπεί και από την κατάθεση πινακίδων, πρακτική που ουκ ολίγοι ιδιοκτήτες υιοθετούν, με το επιχείρημα ότι δεν μπορούν να αναλάβουν τα υψηλά κόστη που απαιτούνται τόσο για τη χρήση όσο και για τη συντήρηση του οχήματός τους και επιλέγουν να πληρώσουν άλλου είδους φόρους, όπως ο ΕΝΦΙΑ ή οι ασφαλιστικές τους εισφορές στον ΟΑΕΕ, σε περίπτωση που ανήκουν στην κατηγορία του ελεύθερου επαγγελματία.

Ακόμη,όμως, και αν αποφασίσουν να ασφαλίσουν τα οχήματά τους, θα το κάνουν σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, χωρίς να δεσμευτούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Εύκολη λύση συνιστούν τα συμβόλαια που συνδυάζουν τα χαμηλότερα τιμολόγια και τη μικρότερη χρονική περίοδο κάλυψης, εκείνη σε επίπεδο τριμήνου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

PolicePress
kinima_ypervasi