Navigation
19
Ιαν
location
Αθήνα
12oC
Αίθριος - καθαρός
23 Νοέ 2015

Αλλάζουν όλα στα δημόσια έργα

Οικοδομή Οικονομία

Εναλλακτικές λύσεις στην κατασκευή δημοσίων έργων πέραν την μειοδοσίας αναζητά ο τεχνικός κόσμος της χώρας, εκφράζοντας την αγωνία του για τις επιπτώσεις στις υποδομές αλλά και στη βιωσιμότητα των εταιρειών από τις μεγάλες εκπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2009 και έπειτα οι εκπτώσεις στα έργα στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι κυμάνθηκαν από 40 έως 60%, εκτινάσσοντας στα ύψη το κόστος αλλά και τα χρονοδιαγράμματα, με αποτέλεσμα τα έργα που δόθηκαν φαινομενικά με πολύ ελκυστικές εκπτώσεις να κοστίζουν ακόμη και διπλάσια.

Ο λόγος είναι ότι στην πορεία οι συμβάσεις έγιναν λάστιχο και για να μπορέσει ο εργολάβος να τις ολοκληρώσει χρειάστηκαν συμπληρωματικά έργα, διαγωνισμοί σκούπα κ.α. Οι κατασκευαστικές εταιρείες ανώτερης τάξης δεν έκρυψαν πρόσφατα την ανησυχία τους σε ημερίδα του ΣΤΕΑΤ για την πορεία του κλάδου, την ώρα που η κυβέρνηση και ο αρμόδιος ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης, ετοιμάζονται να δώσουν εντός των ημερών σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις. Το σχέδιο που παρουσίασε παραμονές του 15Αύγουστου ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ως όπλο κατά της διαπλοκής και εργαλείο για την ανακατανομή της πίτας στα δημόσια έργα, εμφανίζεται με πολλές ελλείψεις, καθώς δεν αντιμετωπίζει καίρια προβλήματα του κλάδου, θεοποιώντας συγχρόνως το σύστημα-μελέτη κατασκευή. «Οι μεγάλες εκπτώσεις βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον» υποστήριξε στην πρόσφατη ημερίδα ο Πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ, κ. Γιώργος Συριανός, προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο των Ευρωπαϊκών οδηγιών, υπάρχει η δυνατότητα να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. «Δεν αρκεί να πάμε σε μια λύση. Αυτό είναι διαχρονικά το λάθος που κάναμε. Ερχόταν ένας υπουργός και έδινε μια λύση, υπερασπιζόμενος την αγνή και άδολη μειοδοσία, ή τις μεγάλες εγγυητικές».

Ο κ. Συριανός, συνέχισε λέγοντας ότι δεν συμφωνεί με την επιστροφή στον μαθηματικό τύπο και πρότεινε «να πάμε σε νέες ευέλικτες λύσεις». Το στρεβλό μοντέλο με το οποίο κατασκευάζονται τα έργα στην Ελλάδα εντόπισε και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες. Όπως είπε η χώρα επέλεξε όλα τα προηγούμενα χρόνια το μοντέλο των μεγάλων έργων χωρίς αυτό όμως να μεταφράζεται σε αύξηση των θέσεων εργασίας. Ο κ. Δέδες σημείωσε μάλιστα ότι μετά από τέσσερα αθροιστικά ευρωπαϊκά προγράμματα και υψηλές επενδύσεις πολλές από τις υποδομές που δημιουργήθηκαν παραμένουν είτε ανολοκλήρωτες ή έχουν τελματώσει.

Υπεραμύνθηκε του νέου θεσμικού πλαισίου για τις συμβάσεις, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες, σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου έργων-μελετών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα,
νέο σύστημα υπολογισμού του κόστους των έργων με υποχρεωτική σύνταξη προϋπολογισμού τους με βάση τα πραγματικά δεδομένα αλλά και τη συγκρότηση της Γενικής διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού που θα λειτουργεί σε μόνιμη βάση, με σκοπό την ιεράρχηση, αξιολόγηση των έργων υποδομής που έχει ανάγκη η χώρα. Επιπλέον, δημιουργούνται νέα συστήματα με τα οποία θα επιφορτιστεί για να λειτουργήσει το ΤΕΕ όπως είναι το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Αδειοδοτήσεων και το Μητρώο Φυσικών Προσώπων Παραγωγής Τεχνικών Εργων, στο οποίο εγγράφονται όλοι όσοι εμπλέκονται στην παραγωγή δημόσιων και ιδιωτικών έργων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi