Navigation
25
Μαρ
location
Αθήνα
25oC
Αίθριος - καθαρός
14 Μαρ 2016

Αγορές από τον καναπέ… λόγω capital controls

e-shopping-paraskinio Οικονομία

Ηλεκτρονικές συναλλαγές 4,4 δισ. ευρώ πραγματοποίησαν οι Έλληνες το 2015 – Καλύτερες πελάτισσες οι γυναίκες

Ολοένα και περισσότεροι είναι οι Έλληνες καταναλωτές που επιλέγουν το διαδίκτυο για τις αγορές τους. Λίγο τα capital controls, που περιόρισαν τη ρευστότητα, λίγο η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, λίγο η δυνατότητα εξεύρεσης περισσότερων προσφορών και μεγαλύτερων εκπτώσεων, οδήγησαν, αν όχι σε εξάλειψη, τουλάχιστον σε περιορισμό της υφιστάμενης δυσπιστίας αναφορικά με την ασφάλεια και την αξιοπιστία του νέου καταναλωτικού «εργαλείου».

Παρότι το 2015 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τις ελληνικές επιχειρήσεις, που είδαν τον τζίρο των καταστημάτων τους να συρρικνώνεται εξαιτίας των οικονομικοπολιτικών εξελίξεων, οι όποιες απώλειες κατάφεραν να περιοριστούν, χάρη στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το E-commerceEurope, ο τζίρος του onlineshopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα άγγιξε το 2015 τα 4,4 δισ., από 3,85 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Πρακτικά μιλάμε για μια άνοδο της τάξης του 14,28%, η οποία είναι υψηλότερη κοντά στις δύο ποσοστιαίες μονάδες από την αύξηση που κατεγράφη στο σύνολο της Ευρώπης, ο συνολικός τζίρος των online αγορών της οποίας ανήλθε στα 477 δισ. ευρώ.

Το γεγονός ότι αυξάνεται το ποσοστό όσων χρησιμοποιούν το ιντερνέτ οφείλεται κυρίως στο ότι ισχυροποιείται η σχέση του Έλληνα χρήστη με την τεχνολογία. Παράλληλα, τα capital controls συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στην εξοικείωσή μας με την ηλεκτρονική πληρωμή (e-banking), κάνοντας εύκολη οποιαδήποτε online αγορά, ενώ η προσφορά προϊόντων που διατίθενται ηλεκτρονικά μεγαλώνει. Οι επιχειρήσεις που παραδοσιακά είχαν ως μοναδικό κανάλι διανομής των προϊόντων τους τα φυσικά καταστήματα προχωρούν, πλέον, στο άνοιγμα e-shop ακολουθώντας την παγκόσμια τάση. Το εντυπωσιακό είναι πως, ενώ μέχρι πρότινος ο καταναλωτής επέλεγε την «ηλεκτρονική οδό» μόνο για την απόκτηση ταξιδιωτικών εισιτηρίων, βιβλίων και ηλεκτρονικών συσκευών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, σήμερα καταγράφεται μια στροφή προς την κατηγορία της ένδυσης-υπόδησης και των καλλυντικών.

 

Γυναικείο κοινό, ηλικίας 25-45 ετών

Η ιδιοκτήτρια της Focus Bari, κα Ξένια Κούρτογλου, αναφέρει στο «Π» πως η μόδα κυριαρχεί στις ηλεκτρονικές αγορές, με το γυναικείο κοινό ηλικίας 25-45 ετών, κυρίως από την Περιφέρεια, να αποτελεί τη νέα ανερχόμενη κατηγορία πελατών. «Πλέον ο καταναλωτής πραγματοποιεί πολύ εύκολα οποιαδήποτε ηλεκτρονική αγορά από το κινητό του. Το 60% των χρηστών διαθέτει smartphones και έχει αποκτήσει μεγάλη εξοικείωση με την προσωπική του συσκευή. Το tablet και το smartphone γίνονται main screen και προσφέρουν εμπειρίες που δεν μπορεί ούτε η τηλεόραση να τους προσφέρει. Ένα παιδί ηλικίας 16 ετών θα παραγγείλει σουβλάκι μέσω ίντερνετ, ενώ η μητέρα του θα επιλέξει να πάρει τηλέφωνο».

Η κα Κούρτογλου διευκρινίζει πως μπορεί το ηλεκτρονικό εμπόριο να ανεβαίνει σε όγκο και αξία, ωστόσο, το κατά κεφαλήν εξοδολόγιο έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της οικονομικής κρίσης. Προσθέτει, δε, πως ο καταναλωτής έχει ευνοηθεί από αυτόν τον τρόπο αγορών, αφού βγαίνει κερδισμένος και σε επίπεδο κόστους αλλά και σε επίπεδο χρόνου. «Κάθε μήνα δημιουργείται και ένα διαφορετικό μείγμα προϊόντων – υπηρεσιών, με τον καταναλωτή να έχει στη διάθεσή του περισσότερες επιλογές και τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών. Ακόμα και όταν επισκέπτεται ένα φυσικό κατάστημα, μπαίνει στο διαδίκτυο για να το βρει φθηνότερα. Στο παρελθόν, έπρεπε κανείς να επισκεφτεί πέντε αλυσίδες καταστημάτων πριν καταλήξει στην τελική αγορά. Τώρα όλα γίνονται πολύ γρήγορα.Με το πάτημα ενός κουμπιού γίνεται η πληρωμή, υπάρχουν άτοκες δόσεις και όλα έρχονται στον χώρο σου».

 

Αναδύονται νέες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών

Τα στοιχεία για το 2015 κάνουν λόγο για ένα ποσοστό της τάξης του 25%-27% των ατόμων που επέλεξαν το διαδίκτυο για τις αγορές τους. Παρότι δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις για το πώς θα κινηθεί η τρέχουσα χρονιά, εντούτοις η κα Κούρτογλου υπογραμμίζει πως θα δούμε να αναδύονται νέες κατηγορίες αγαθών που θα αποκτούνται ηλεκτρονικά. «Το φαγητό μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι, με γνωστές αλυσίδες σούπερ-μάρκετ να δημιουργούν ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω των οποίων ο πελάτης μπορεί να παραλαμβάνει τα ψώνια του στο σπίτι. Αναμένουμε,επίσης, να υπάρξει αυξημένη ζήτηση για πωλήσεις υπηρεσιών από τον ασφαλιστικό και τον ιατρικό κλάδο, καθώς και για σεμινάρια εκπαίδευσης».

 

Ένας στους τέσσερις ψωνίζει μέσω διαδικτύου

Αξίζει να αναφερθεί πως σε ξεχωριστή έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, που διεξήγαγε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι αγορές από ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών, από 60% που ήταν το 2014, η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε πέρυσι κατά 10%, ενώ κατεγράφη συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράστηκαν online. Πέρυσι, ένας στους τέσσερις online αγοραστές πραγματοποίησε πάνω από το 50% των συνολικών αγορών του μέσω ίντερνετ, με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών, τις επίσημες ιστοσελίδες των εταιρειών και τις κριτικές άλλων αγοραστών να αποτελούν τα βασικά εργαλεία που καθόρισαν την τελική του απόφαση.

Όπως τονίζει στο «Π» ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γιώργος Δουκίδης, οι ψηφιακές πληρωμές και οι αγορές μέσω διαδικτύου αυξήθηκαν λόγω της επιβολής των capital controls. Βασική του θέση είναι πως ακόμη και αν αρθούν τα capital controls, η αγοραστική συμπεριφορά του Έλληνα δεν πρόκειται να αλλάξει, αφού το προσεχές διάστημα αναμένεται να ανακοινωθούν, διά στόματος Τρύφωνος Αλεξιάδη, νέα μέτρα για όσους κάνουν χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, που θα καθορίζουν από ποιο ποσό και πάνω απαιτείται η χρήση τους. Προσθέτει πως το 1/3 των ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας αφορά παραγγελίες από το εξωτερικό, ποσοστό το οποίο σταδιακά θα μειώνεται όσο εισέρχονται ελληνικές εταιρείες. «Διεθνείς εταιρείες κούριερ κάνουν πολύ καλή δουλειά και παραδίδουν τις παραγγελίες εντός 24ωρου. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, τα online σούπερ-μάρκετ εμφανίζουν μεγάλη δυναμική κυρίως στα ταχέως κινούμενα προϊόντα, όχι τόσο στα φρέσκα. Την αρχή έκανε ο ΑΒ Βασιλόπουλος και θα ακολουθήσουν και άλλοι, ιδίως μετά τις ανακατατάξεις που συντελέστηκαν στον κλάδο. Θεωρείται δεδομένο πως όσο μεγαλώνει η χρήση της κάρτας τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Η ραγδαία ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών καθιστά επιβεβλημένη την άμεση προσαρμογή των εταιρειών στα νέα δεδομένα, προκειμένου να μη χάσουν από τον ανταγωνισμό ακόμη και τους πιο «πιστούς» καταναλωτές τους. Το προφίλ του αγοραστή συνοψίζεται σε έναν άνθρωπο που προβαίνει σε στοχευμένες αγορές, ενημερώνεται διαρκώς για ό,τι νέο κυκλοφορεί και θέλει να απολαμβάνει αγαθά και υπηρεσίες χωρίς να χρειάζεται να ξοδέψει πολύ από τον προσωπικό του χρόνο. Όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσουν οι επιχειρήσεις, τόσο πιο «ανώδυνα»θα ανεβάσουν τον τζίρο τους.

της Μαρίας Ακριβού

Το παρόν κείμενον δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο 11/03

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

kinima_ypervasi